"נָבִיא לַגּוֹיִם נְתַתִּיךָ"
פסוקים א-י
בכמה מילים
בפסוקים אלו מתוארת נבואתו הראשונה של ירמיהו – ההודעה על הקדשתו לנביא, ולאחריה תגובתו המפקפקת והחיזוק שהוא זוכה לו מאלוהים.
במהלך הוראה זה נכיר את הרקע לנבואת ירמיהו, נכיר את המושג "נבואת הקדשה", נשווה בין נבואת ההקדשה שלו לבין נבואת ההקדשה של משה ונזהה כי הוא נביא החורבן.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – מדרשיר:
נקרין את הפזמון שכתב יוני רכטר 'שיר נבואי קוסמי עליז' ונדון עם התלמידים בשאלות:
- מה מאפיין את דרכו של הנביא הקוסמי העליז לפי הפזמון? (משהו בו מניע אותו ללכת ישר, ללכת לבד, ללכת תמים וללכת אחד, ומעודד אותו לא לפחד ולא לכעוס)
- למה נביא הולך לבד?
- ממה הוא עלול לפחד ועל מה הוא עלול לכעוס?
- האם המילים של השיר קלילות כמו המנגינה שלהן?
- האם דרכו של הנביא קלה?
הצעה שנייה – דרושים:
נכתוב על הלוח: נציגות במועצת תלמידים עירונית, בדיקה שהכיתה נקייה בסיום יום, חלוקת מבחנים.
נבחר באופן אקראי תלמידים ונכתוב את שמותיהם ליד התפקידים. נבחן את תגובתם ונשאל אותם:
- כיצד הרגשתם כשבחרו אתכם לתפקיד בלי לשאול אתכם כלל?
- אילו רגשות שליליים צפו בכם?
- האם עלו בכם גם רגשות חיוביים בכל זאת? אילו רגשות ומדוע עלו?
הצעה שלישית – סרטון:
נצפה בסרטון הטריילר לסרט 'שר הטבעות אחוות הטבעת' שבו נקרא הוביט בשם פרודו לשליחות מסוכנת. לפני הצפייה נבקש מהתלמידים לשים לב אילו חיים הוא מתבקש לעזוב ובעבור מה. לאחר הצפייה נענה על השאלות המטרימות לצפייה (הוא התבקש לעזוב חיים שלווים ולסכן את עצמו כדי להציל את העולם).
נשאל את התלמידים:
- האם הייתם מסכימים לשליחות?
- אילו טיעונים יכולים להיות בעד ונגד השליחות?
הזמנה לקריאה
חלק א – היכרות עם הרקע לירמיהו ולנבואתו בפסוקים א-ג:
כדי להכיר נביא חדש ולהבין את נבואותו עלינו לדעת את פרטי הרקע. נבקש מהתלמידים לאתר בתנ"כים שלהם את ספר ירמיהו ולפתוח בפרק א פסוקים א-ג. נשלח אותם למלא 'תעודת נביא בישראל' לירמיהו כמיטב יכולתם לפי פסוקים אלו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נתעכב על שתי השאלות האחרונות:
- אילו אירועים קרו בימיו? (הרפורמה של יאשיהו, גלות יהויכין, חורבן בית המקדש)
- אילו נבואות היה יכול לנבא בתקופה כזו?
אפשר להוסיף ולשאול:
- האם הייתם רוצים להיות נביאים בתקופה כזו? מדוע?
חלק ב – הקדשת ירמיהו, פסוקים ד-ח:
נסביר בקצרה מהי נבואת הקדשה – נבואה הכוללת את סיפור הקדשתו של נביא, הפיכתו לנביא ולשליח – ונזמין את התלמידים לשער:
- כיצד מגיב אדם שאומרים לו שנבחר להיות נביא?
- מה הוא מרגיש לדעתכם ומדוע?
נקרא יחד את פסוקים ד-ח. נסביר את פסוק ד: הקדשתו של ירמיהו קדמה ללידתו, הוא מיועד להיות נביא עוד מרחם אימו. זוהי הצהרה המיוחדת לירמיהו שלא נאמרה אף על משה. נמשיך לקרוא ונשאל את התלמידים:
- האם ירמיהו שמח בהודעתו של אלוהים? (לא, הוא חושש)
- כיצד אלוהים מנחם אותו? (בהבטחה שיהיה עמו)
לאחר הקריאה המשותפת נאמר שסיפור ההקדשה הזה מזכיר לנו מאוד סיפור הקדשה של נביא אחר חשוב מאוד. נזמין את התלמידים לנחש. גם אם לא ינחשו נבקש מהם לפתוח בספר שמות פרק ג פסוקים ו-יב וגם בשמות פרק ד פסוקים י-יב. נקרא יחד את הפסוקים ולאחר מכן נבקש מהם למלא את הטבלה בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר שהתלמידים ימלאו את הטבלה נשאל אותם במליאה:
- במה דומים שני הנביאים? (בחשש שלהם שאינם מתאימים למשימה)
- כיצד מעודד אלוהים את שניהם? (בהבטחה להיות אתם יחד)
- מדוע לדעתכם המחשבה הראשונה של שני הנביאים הגדולים האלה היא שאינם ראויים? מדוע שניהם נרתעים מתפקיד חשוב כל כך? מה זה מלמד על המנהיגים בישראל?
חלק ג – תפקידו של ירמיהו, פסוקים ט-י:
נקרא יחד את פסוק ט. נזהה שיש כאן פעולה סמלית ונשאל עליה:
- מה משמעותה הסמלית של היד האלוהית על פיו של ירמיהו? (אלוהים ישים בפיו של ירמיהו את המילים הנכונות, ולכן אין לו מה לדאוג)
- היכן מוצאים ביטוי דומה בסיפור ההקדשה של משה? ("לֵךְ, וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם פִּיךָ" – שמות פרק ד פסוק יב)
נשלח את התלמידים לקרוא את פסוק י ונבקש מהם לסמן את הפעולות שעתיד ירמיהו לנבא עליהן (לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וּלְהַאֲבִיד וְלַהֲרוֹס, לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ) לאחר מכן נשאל:
- האם רוב הפעולות קשות או טובות? איזה סוג נביא ירמיהו מיועד להיות כבר מהקדשתו – נביא נחמה או נביא חורבן וזעם? האם זה מוחלט? (נביא חורבן, אך לא רק, תהיינה בנבואותיו גם נבואות נחמה)
נקרא יחד את הפסוק ונשאל:
- למי מיועדת נבואתו של ירמיהו לפי הפסוק? (לגויים ולממלכות)
נחלק לתלמידים קטע ממאמרו של ישי אילן (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לקראו את הקטע ולענות בזוגות על השאלה המובאת לאחריו בדף העבודה.
מבט לחיים
למדנו בשיעור על שני נביאים שניבאו בתקופות מכריעות בהיסטוריה.
- מה מהותי כל כך בתקופות אלו? (יציאת מצרים, התהוות העם במדבר; חורבן יהודה ובית המקדש, יציאה לגלות בבל)
ראינו ששני הנביאים קיבלו זימון וששניהם בהתחלה סירבו לו. חשוב לציין שגם משה וגם ירמיהו חיו חיים לא פשוטים בשל שליחותם.
- האם אנחנו – כאשר אנו מתבקשים להתנדב לתפקיד שמוציא אותנו מאזור הנוחות שלנו – יודעים לראות את טובת הכלל יותר מטובתנו?
- כיצד היה נראה העם שלנו לו משה היה מתעקש ואומר שלא מתאים לו להתנבא, או אילו ירמיהו לא היה מלווה את יהודה לגלות?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הכרנו את המושג 'נבואת הקדשה', דנו בהקדשתו של ירמיהו מרחם אימו, בחששותיו מהנבואה ובעידוד שמציע לו אלוהים. השווינו את הפסוקים לתיאור נבואת ההקדשה של משה בשמות ודנו במשמעותה של שליחות, בעיקר בעיתים כאלו.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם טקסט, השוואה בין מקורות, התמודדות עם פרשנות מסורתית-מודרנית ונטיעה בהקשר היסטורי.
מתודות: מילוי 'תעודת נביא בישראל' לירמיהו, השוואה בין נביאים, זיהוי סוג הנבואה של ירמיהו, עבודה בזוגות על פרשנות מסורתית-מודרנית לנסיבות ההיסטורית נבואת ירמיהו.
הקדשותיהם של גדעון וישעיהו:
בנוסף להשוואה להקדשתו של משה אפשר לחשוף את התלמידים להקדשתו של ישעיהו (ישעיהו פרק ו) והקדשת גדעון (שופטים פרק ו) ולזהות את הדפוס החוזר בנבואת ההקדשה: המינוי, הסירוב, העידוד וההבטחה והמופת. אלו הם תימוכין למסר שמצאנו במהלך.
כאב הנבואה:
פסוק ד בפרקנו מול פסוקים יד-יח בפרק כ בירמיהו. בפסוק ד מוזכר כי ירמיהו יועד עוד מרחם אימו להיות נביא. קריאה בפרק כ תלמד אותנו כי הנבואה קשה לו כל כך לעיתים שירמיהו מעדיף היה למות ברחם אימו ולא לצאת לחיים הקשים של נביא אמת החי בתקופת החורבן. אפשר להשתמש ביחס בין הפסוקים כדי לדבר על קושי בביצוע שליחות ואיך מתגברים עליו:
- לעיתים אנו עוברים מבחנים קשים בחיינו והם שליחותנו – כיצד עוברים אותם בכל זאת?
- ירמיהו יועד להיות נביא מרחם – הוא לא מת ברחם אימו – מה עכשיו?