אבימלך משיב את שרה לאברהם
פסוקים ט-יח
הזמנה ללימוד
נצפה בפרק של התוכנית 'אוטוטו' בנושא שקרים.
בשיעור הקודם ראינו כי אברהם משקר ששרה היא אחותו ולא אשתו. בפרק שלנו אברהם מסביר שהוא לא לגמרי שיקר ומסביר גם מה הייתה הסיבה לשקר הלבן שלו, ועל כך נלמד במהלך השיעור.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ט-יח ונבקש מהתלמידים למצוא את השקר הלבן של אברהם.
מבט שני
- במה אבימלך מאשים את אברהם? (ששיקר לו וכמעט גרם לו לחטוא)
- כיצד אברהם מסביר את בחירתו לשקר לאבימלך? (חשש שיהרגו אותו כדי לקחת את אשתו)
בפסוק יא בהסברו של אברהם מדוע חשש שיהרגו אותו הוא אומר: "כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה".
כשאברהם אומר "יראת אלוהים" הוא מתכוון כנראה להתנהגות מוסרית. אברהם חשש שבגרר האנשים יתנהגו בחוסר מוסריות ויהרגו אותו כדי להתחתן עם אשתו. אדם הירא מאלוהים נזהר בהתנהגותו המוסרית.
אברהם טוען כי השקר שלו לא היה לגמרי שקר, אלא שקר לבן.
- כיצד? (שרה אינה רק אשתו של אברהם, היא גם אחותו מצד אבא אך לא מצד אימא)
נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים יד-טז את כל הדברים שאבימלך נותן לאברהם ולשרה ולרשום אותם. (צאן, בקר, עבדים ושפחות, אפשרות לשבת בארצו, אלף כסף)
בפסוקים יז-יח מסופר לנו על בעיה שנוצרה בבית אבימלך בעת ששרה שהתה בארמונו.
- מה הייתה הבעיה? (אלוהים גרם לכך ששום אישה לא יכלה ללדת)
- מה אברהם עושה כדי לפתור את הבעיה הזאת? (מתפלל ומבקש מאלוהים שירפא את נשות גרר)
מבט שלישי
נחזור לטבלת ההשוואה ממהלך ההוראה הקודם ונבקש מהתלמידים להשלים בזוגות את שני הסעיפים האחרונים בה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
- למה לדעתכם אבימלך מרשה לאברהם להישאר בארצו ומלך מצרים לא מרשה לו? (גרר נמצאת בתוך ארץ ישראל שהובטחה לאברהם. אבימלך, שדיבר עם אלוהים, מבין שאלוהים אוהב את אברהם ושומר עליו, ולכן מחליט לאפשר לאברהם להישאר בארץ שאלוהים הבטיח לו. מצרים לעומת זאת אינה חלק מהארץ שהובטחה לאברהם, ומלך מצרים אינו רוצה שאברהם יישאר בארצו)
מבט לחיים
אברהם כעס על אבימלך שלקח את אשתו. אבימלך כעס על אברהם ששיקר לו. למרות הכעס של שני הצדדים זה על זה, בסוף הסיפור אבימלך נותן מתנות לאברהם ואברהם עוזר לרפא את נשות גרר בתפילתו.
- מה נוכל ללמוד מהתנהגותם של אברהם ואבימלך לגבי סכסוכים שלנו? (הכעס אינו מוביל לשום מקום. ההתגברות על הכעס והניסיון להבין את התנהגותו של האחר מסייעים לנו לסיים את הסכסוך)
נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור אמיתי או דמיוני על סכסוך בין חברים שהסתיים באופן חיובי. תלמידים שירצו יוכלו לקרוא את הסיפור לפני הכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: צפינו בסרטון בנושא שקרים ושוחחנו על סוגי שקרים. למדנו על המניעים לשקר הלבן שמספר אברהם לאבימלך, השווינו בין סיום הסכסוך במקרה של אברהם ופרעה לעומת סיום הסכסוך במקרה של אברהם ואבימלך, וראינו איך למרות הכעס אבימלך ואברהם מצליחים לחיות בשלום.
מיומנויות: איתור מידע באופן עצמאי מתוך הפסוקים, השוואה לפרקים אחרים.
מתודות: צפייה בסרטון בנושא שקרים, כתיבת סיפור על סכסוך שהסתיים.