סגור תצוגת כיתה
הפרק

אבימלך משיב את שרה לאברהם

פסוקים ט-יח

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצפה בפרק של התוכנית 'אוטוטו' בנושא שקרים.

בשיעור הקודם ראינו כי אברהם משקר ששרה היא אחותו ולא אשתו. בפרק שלנו אברהם מסביר שהוא לא לגמרי שיקר ומסביר גם מה הייתה הסיבה לשקר הלבן שלו, ועל כך נלמד במהלך השיעור.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים ט-יח ונבקש מהתלמידים למצוא את השקר הלבן של אברהם.

מבט שני

  • במה אבימלך מאשים את אברהם? (ששיקר לו וכמעט גרם לו לחטוא)
  • כיצד אברהם מסביר את בחירתו לשקר לאבימלך? (חשש שיהרגו אותו כדי לקחת את אשתו)

בפסוק יא בהסברו של אברהם מדוע חשש שיהרגו אותו הוא אומר: "כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה".
כשאברהם אומר "יראת אלוהים" הוא מתכוון כנראה להתנהגות מוסרית. אברהם חשש שבגרר האנשים יתנהגו בחוסר מוסריות ויהרגו אותו כדי להתחתן עם אשתו. אדם הירא מאלוהים נזהר בהתנהגותו המוסרית.
אברהם טוען כי השקר שלו לא היה לגמרי שקר, אלא שקר לבן.

  • כיצד? (שרה אינה רק אשתו של אברהם, היא גם אחותו מצד אבא אך לא מצד אימא)
    נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים יד-טז את כל הדברים שאבימלך נותן לאברהם ולשרה ולרשום אותם. (צאן, בקר, עבדים ושפחות, אפשרות לשבת בארצו, אלף כסף)

בפסוקים יז-יח מסופר לנו על בעיה שנוצרה בבית אבימלך בעת ששרה שהתה בארמונו.

  • מה הייתה הבעיה? (אלוהים גרם לכך ששום אישה לא יכלה ללדת)
  • מה אברהם עושה כדי לפתור את הבעיה הזאת? (מתפלל ומבקש מאלוהים שירפא את נשות גרר)

מבט שלישי

נחזור לטבלת ההשוואה ממהלך ההוראה הקודם ונבקש מהתלמידים להשלים בזוגות את שני הסעיפים האחרונים בה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

  • למה לדעתכם אבימלך מרשה לאברהם להישאר בארצו ומלך מצרים לא מרשה לו? (גרר נמצאת בתוך ארץ ישראל שהובטחה לאברהם. אבימלך, שדיבר עם אלוהים, מבין שאלוהים אוהב את אברהם ושומר עליו, ולכן מחליט לאפשר לאברהם להישאר בארץ שאלוהים הבטיח לו. מצרים לעומת זאת אינה חלק מהארץ שהובטחה לאברהם, ומלך מצרים אינו רוצה שאברהם יישאר בארצו)

מבט לחיים

אברהם כעס על אבימלך שלקח את אשתו. אבימלך כעס על אברהם ששיקר לו. למרות הכעס של שני הצדדים זה על זה, בסוף הסיפור אבימלך נותן מתנות לאברהם ואברהם עוזר לרפא את נשות גרר בתפילתו.

  • מה נוכל ללמוד מהתנהגותם של אברהם ואבימלך לגבי סכסוכים שלנו? (הכעס אינו מוביל לשום מקום. ההתגברות על הכעס והניסיון להבין את התנהגותו של האחר מסייעים לנו לסיים את הסכסוך)

נבקש מהתלמידים לכתוב סיפור אמיתי או דמיוני על סכסוך בין חברים שהסתיים באופן חיובי. תלמידים שירצו יוכלו לקרוא את הסיפור לפני הכיתה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: צפינו בסרטון בנושא שקרים ושוחחנו על סוגי שקרים. למדנו על המניעים לשקר הלבן שמספר אברהם לאבימלך, השווינו בין סיום הסכסוך במקרה של אברהם ופרעה לעומת סיום הסכסוך במקרה של אברהם ואבימלך, וראינו איך למרות הכעס אבימלך ואברהם מצליחים לחיות בשלום.
מיומנויות: איתור מידע באופן עצמאי מתוך הפסוקים, השוואה לפרקים אחרים.
מתודות: צפייה בסרטון בנושא שקרים, כתיבת סיפור על סכסוך שהסתיים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אוטוטו
האם יש מצבים שבהם מותר לשקר? קרדיט: 'אוטוטו' פרק 53. פורסם על ידי ערוץ כאן חינוכית...
אוטוטו
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה אִשְׁתּוֹ: 'אֲחֹתִי הִוא'" (פסוק ב)

  • האם יש מצבים שבהם מותר לשקר?

קרדיט: 'אוטוטו' פרק 53. פורסם על ידי ערוץ כאן חינוכית ב-4 במרץ 2018.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
אבימלך - נביא?
"וַיָּבֹא אֱלֹהִים… בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה…" מָה הַהֶבְדֵל בֵּין נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם? אָמְרוּ חֲכָמִים: הַדָבָר...
אבימלך - נביא?
"וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ: הִנְּךָ מֵת עַל הָאִשָּׁה אֲשֶׁר לָקַחְתָּ וְהִוא בְּעֻלַת בָּעַל." (פסוק ג)

Mascha Tace/shutterstock.com

"וַיָּבֹא אֱלֹהִים… בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה…"

מָה הַהֶבְדֵל בֵּין נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם? אָמְרוּ חֲכָמִים: הַדָבָר דוֹמֶה לְמֶלֶךְ  שֶׁהָיוּ הוּא וְאוֹהֲבוֹ בְּחֶדֶר, וְוִילוֹן תָלוּי בֵּינֵיהֶם. כָּל זְמַן שֶׁהָיָה רוֹצֶה לְדַבֵּר עִם אוֹהֲבוֹ הָיָה מְקַפֵּל אֶת הַוִוילוֹן וּמְדַבֵּר עִימוֹ. אֲבָל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם לֹא הָיָה מְקַפֵּל אוֹתוֹ, אֶלָא מְדַבֵּר עִימָם מֵאֲחוֹרֵי הַוִוילוֹן.

(עיבוד. לפי מדרש בראשית רבה, פרשה נט, פסקה ה)

להמשך קריאה

חֲזַ"ל תָהוּ אִם אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מֵהַהִתְגַלוּת שֶׁל אֱלוֹהִים לַאֲבִימֶלֶךְ – שֶׁהוּא הָיָה נָבִיא  כְּמוֹ נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל. וְהַם הֵשִׁיבוּ בְּדֶרֶךְ הַדִימוּי: הַמֶלֶךְ מְסַמֵל אֶת אֱלוֹהִים, שֶׁפָּנָה לִנְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל בְּאוֹפֶן יָשִׁיר וְאִילוּ עִם נְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם דִיבֵּר רַק בִּשְׁעַת הַשֵׁינָה, בַּחֲלוֹם.

  • לְפִי חֲזַ"ל, כֵּיצַד אֱלוֹהִים מִתְגַלֶה לִדְמוּיוֹת מִיִשְׂרָאֵל? וְכֵיצַד הוּא מִתְגַלֶה לִדְמוּיוֹת שֶׁאֵינָן מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל?

הגוי גם צדיק תהרוג?
"הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג." אָמַר אֲבִימֶלֶךְ: אִם אַתָה הוֹרֵג אוֹתִי, הֲרוֹג גַם אֶת אַבְרָהָם, מִשׁוּם...
הגוי גם צדיק תהרוג?
"וַאֲבִימֶלֶךְ לֹא קָרַב אֵלֶיהָ, וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג." (פסוק ד)

מאזני צדק, צילום: icedmocha/shutterstock.com

"הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג."

אָמַר אֲבִימֶלֶךְ: אִם אַתָה הוֹרֵג אוֹתִי, הֲרוֹג גַם אֶת אַבְרָהָם, מִשׁוּם שֶׁהוּא גָרַם לִי לְקָחַתָה, שֶׁנֶאֱמַר: "הֲלֹא הוּא אָמַר לִי אֲחֹתִי הִוא". וְגַם אוֹתָה תַהֲרוֹג, מִשׁוּם שֶׁאָמְרָה:  "אָחִי הוּא". וְגַם אָמְרָה אֲפִילוּ לִשִׁפְחוֹתֶיהָ. שָׁאַלְתִי אִם הִיא אֲחוֹתוֹ, וְכוּלָן אָמְרוּ: אָחִיהָ הוּא.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, בראשית כ, ד, ב)

  • אֲבִימֶלֶךְ מַשְׁוֶוה בֵּין מַעֲשָׂיו שֶׁלוֹ לְבֵין מַעֲשֵׂי אַבְרָהָם וְשָׂרָה. לְפִי הַהַשְׁוָואָה הַזֹאת, מִי צַדִיק יוֹתֵר?

  • אֵיזוֹ אֲמִירָה יֵשׁ בִּתְשׁוּבָתוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ עַל מִשְׁפָּטוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים? הַאִם יֵשׁ צֶדֶק שָׁוֶוה לַכּוֹל?

בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי
אֱלוֹהִים מִתְעָרֵב בָּעֲלִילָה. הוּא מוֹפִיעַ בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ וְאוֹסֵר עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ בְּקֶשֶׁר עִם שָׂרָה. אֲבִימֶלֶךְ...
בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי
"הֲלֹא הוּא אָמַר לִי: אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא גַם הִוא אָמְרָה: אָחִי הוּא. בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת." (פסוק ה)

צילום: PopTika/shutterstock.com

אֱלוֹהִים מִתְעָרֵב בָּעֲלִילָה. הוּא מוֹפִיעַ בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ וְאוֹסֵר עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ בְּקֶשֶׁר עִם שָׂרָה. אֲבִימֶלֶךְ טוֹעֵן שֶׁלֹא יָדַע שֶׁשָׂרָה נְשׂוּאָה. כְּדֵי לְחַזֵק אֶת דְבָרָיו הוּא מִשְׁתַמֵשׁ בְּדִימוּי שֶׁל אֵיבְרֵי גוּפוֹ – הַלֵב וְהַיָדַיִים – שֶׁהַם לִדְבָרָיו נְקִיִים וּתְמִימִים. הַלֵב מְיַיצֵג אֶת הַכַּוָונוֹת, וְהַיָדַיִים אֶת הַמַעֲשִׂים.

הַבִּיטוּיִים "בְּתוֹם לֵב" וְ"נִקְיוֹן כַּפַּיִים" נְפוֹצִים מְאוֹד גַם הַיוֹם.

  • אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר תֵיאֵר אֶת חוֹסֶר הַיְדִיעָה שֶׁלוֹ בְּאֶמְצָעוּת הַבִּיטוּיִים "בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי". כִּתְבוּ סִיפּוּר קָצָר וְשַׁבְּצוּ בּוֹ אֶת הַבִּיטוּיִים "בְּתוֹם לֵב" וְ"נִקְיוֹן כַּפַּיִים".

יִרְאַת אֱלֹהִים
אֲבִימֶלֶךְ מִתְעַמֵת עִם אַבְרָהָם לְאַחַר שֶׁאֱלוֹהִים הִתְגַלָה אֵלָיו בַּחֲלוֹם, וְשׁוֹאֵל אוֹתוֹ בְּכַעַס, מַדוּעַ כִּמְעַט גָרַם...
יִרְאַת אֱלֹהִים
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה, וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי." (פסוק יא)

וצלב הולאר, אבימלך נוזף באברהם, המאה ה-17, מאוסף ספרית תומס פישר, מתוך ויקישיתוף

אֲבִימֶלֶךְ מִתְעַמֵת עִם אַבְרָהָם לְאַחַר שֶׁאֱלוֹהִים הִתְגַלָה אֵלָיו בַּחֲלוֹם, וְשׁוֹאֵל אוֹתוֹ בְּכַעַס, מַדוּעַ כִּמְעַט גָרַם לוֹ לַחֲטוֹא.
אַבְרָהָם מַסְבִּיר לַהֲגַנָתוֹ שֶׁהוּא הִגִיעַ לְמָקוֹם חָדָשׁ וְלֹא יָדַע אֵילוּ כְּלָלִים מוּסָרִיִים מְקוּבָּלִים בּוֹ וְאִם פּוֹעֲלִים שָׁם לְפִי הַכְּלָלִים שֶׁהוּא מַכִּיר – חוּקֵי הַמוּסָר שֶׁל אֱלוֹהִים. כְּלוֹמַר, "יִרְאַת אֱלוֹהִים" בַּמַשְׁמָעוּת שֶׁל הֲלִיכָה בְּדֶרֶךְ הַחוּקִים שֶׁל אֱלוֹהִים.

להמשך קריאה

אֶפְשָׁר לְהָבִין אֶת דְבָרָיו שֶׁל אַבְרָהָם גַם בְּאוֹפֶן כְּלָלִי יוֹתֵר: "יִרְאַת אֱלוֹהִים" בְּמַשְׁמָעוּת שֶׁל פַּחַד מֵאֱלוֹהִים. אָדָם שֶׁאֵין לוֹ יִרְאַת אֱלוֹהִים הוּא בָּעֶצֶם אָדָם שֶׁ"אֵין לוֹ אֱלוֹהִים", כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים הַיוֹם. הוּא פּוֹעֵל רַק עַל דַעַת עַצְמוֹ, בְּלִי לְפַחֵד מֵאַף אֶחָד.

  • הַאִם הָיְיתָה יִרְאַת אֱלוֹהִים בְּאֶרֶץ גְרָר? הַאִם הַחֲשָׁשׁ שֶׁל אַבְרָהָם הָיָה מוּצְדָק?

אבימלך, שרה, אברהם
אֲבִימֶלֶךְ מַחְזִיר אֶת שָׂרָה לְאַבְרָהָם בַּעֲלָה וּמוֹסִיף מַתָנוֹת – עֲבָדִים, שְׁפָחוֹת, בָּקָר וְצֹאן. הַיוֹם קָשֶׁה...
אבימלך, שרה, אברהם
"וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ צֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַיִּתֵּן לְאַבְרָהָם, וַיָּשֶׁב לוֹ אֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ." (פסוק יד)

שטיח קיר רקום, אבימלך מחזיר את שרה לאברהם. מוסד דייטון לאמנות, דייטון תאריך : 1560 – 1570

אֲבִימֶלֶךְ מַחְזִיר אֶת שָׂרָה לְאַבְרָהָם בַּעֲלָה וּמוֹסִיף מַתָנוֹת – עֲבָדִים, שְׁפָחוֹת, בָּקָר וְצֹאן. הַיוֹם קָשֶׁה לָנוּ שֶׁלֹא לְהַרְגִישׁ חוֹסֶר נוֹחוּת מֵהָאוֹפֶן שֶׁבּוֹ שָׂרָה מוּעֲבֶרֶת כְּאִילוּ הָיְיתָה רְכוּשׁ, בְּלִי שֶׁקוֹלָה נִשְׁמָע, אַךְ בַּתְקוּפוֹת הַקְדוּמוֹת לָאִישָׁה לֹא הָיָה מַעֲמָד חוּקִי עַצְמָאִי, וְהִיא הָיְיתָה בְּחֶזְקַת אָבִיהָ (לִפְנֵי הַחֲתוּנָה) וּבְחֶזְקַת בַּעֲלָה (לְאַחַר הַחֲתוּנָה).

להמשך קריאה

שְׁטִיחַ הַקִיר מְתָאֵר אֶת הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם. הָאוֹמָן בָּחַר לְהוֹסִיף דְמוּת שֶׁל מְשָׁרֵת שֶׁמוֹשִׁיט לְאַבְרָהָם שַׂק מַטְבְּעוֹת. בָּרֶקַע נִרְאוֹת דְמוּיוֹת רַבּוֹת עֲסוּקוֹת בְּהִתְרַחֲשׁוּיוֹת שׁוֹנוֹת. כְּדַאי לָשִׂים לֵב לַמַבַּע הַפָּנִים שֶׁל כָּל הַדְמוּיוֹת, שֶׁהוּא שָׁלֵיו וְרָגוּעַ, וְגַם לִשְׂפַת הַגוּף שֶׁל שָׂרָה: הִיא עוֹמֶדֶת בֵּין אֲבִימֶלֶךְ לְאַבְרָהָם וּפוֹנֶה אֶל אַבְרָהָם.

  • הַשָׁטִיחַ הָרָקוּם מְתָאֵר אֶת הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם, אַךְ מְתוֹאָרוֹת בּוֹ עוֹד הִתְרַחֲשׁוּיוֹת רַבּוֹת. כֵּיצַד גָרַם לָנוּ הָאוֹמָן לְהָבִין שֶׁהַהִתְרַחֲשׁוּת הָעִיקָרִית הִיא הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם?
    הִתְיַיחֲסוּ לְגוֹדֶל הַדְמוּיוֹת, לְמִיקוּם הַדְמוּיוֹת וְלַמַעֲשִׂים הַמְתוֹאָרִים בַּשָׁטִיחַ.

הֲשָׁבַת שרה
בְּמֶרְכַּז הַיְצִירָה אֲבִימֶלֶךְ וְשָׂרָה עוֹמְדִים סָמוּךְ לְשַׁעַר הָאַרְמוֹן אוֹ לְשַׁעַר הָעִיר.אַבְרָהָם מִתְכּוֹפֵף, מוֹדֶה עַל הַמֶחֱוָוה...
הֲשָׁבַת שרה
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֲחֹתִי הִוא, וַיִּשְׁלַח אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר וַיִּקַּח אֶת שָׂרָה." (פסוק ב)

צילום: Phillip Medhurst, מתוך ויקישיתוף

בְּמֶרְכַּז הַיְצִירָה אֲבִימֶלֶךְ וְשָׂרָה עוֹמְדִים סָמוּךְ לְשַׁעַר הָאַרְמוֹן אוֹ לְשַׁעַר הָעִיר.
אַבְרָהָם מִתְכּוֹפֵף, מוֹדֶה עַל הַמֶחֱוָוה שֶׁל הַחְזָרַת אִשְׁתוֹ.
הָאוֹפֶן שֶׁבּוֹ מוּצֶגֶת דְמוּתָה שֶׁל שָׂרָה, תְנוּחָתָה, לְבוּשָׁה, מַזְכִּיר אֶת הַמָדוֹנָה – כִּינוּי לְמָרִיָה, אִימוֹ שֶׁל יֵשׁוּ, כְּפִי שֶׁהִיא מוֹפִיעָה בִּיצִירוֹת אוֹמָנוּת

    • הַאִם הָאוֹמָן הִצְלִיחַ לְהַמְחִישׁ לָנוּ אֶת הַרְגָשָׁתָה שֶׁל שָׂרָה? שִׂימוּ לֵב לַתְנוּחַת רֵאשָׁה, לְעֵבֶר מִי הִיא מוֹשִׁיטָה אֶת יָדָה, לְאָן מוּפְנֶה מַבָּטָה.
ארץ גרר – אז והיום
גְרָר הוּא אֵזוֹר בִּדְרוֹם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְזֶה גַם שְׁמָה שֶׁל עִיר שֶׁשָׁכְנָה בְּאֵזוֹר זֶה. לְפִי...
ארץ גרר – אז והיום
"וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב וַיֵּשֶׁב בֵּין קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר, וַיָּגָר בִּגְרָר." (פסוק א)

איזור נחל גרר (ואדי א-שריעה) כיום. צילום: לע"מ

גְרָר הוּא אֵזוֹר בִּדְרוֹם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְזֶה גַם שְׁמָה שֶׁל עִיר שֶׁשָׁכְנָה בְּאֵזוֹר זֶה. לְפִי כָּל הַמְקוֹרוֹת, אֵזוֹר גָרַר הִשְׂתָרֵעַ בַּנֶגֶב הַמַעֲרָבִי, בַּדֶרֶךְ הַמוֹלִיכָה לְמִצְרַיִם. לְפִי חֲפִירוֹת שֶׁל אַרְכֵאוֹלוֹגִים, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי בַּתְקוּפוֹת הַקְדוּמוֹת הִתְקַיְימוּ יִישׁוּבִים חַקְלָאִיִים בְּאֵזוֹר הַחוֹקְרִים. אֲבָל הָאַרְכֵאוֹלוֹגִים לֹא מָצְאוּ אֶת הָעִיר גְרָר וְלֹא מָצְאוּ שֶׁלֶט שֶׁאוֹמֵר "בְּרוּכִים הַבָּאִים לָעִיר גְרָר" אֲבָל הַם מַסְכִּימִים שֶׁהָעִיר הָיְיתָה לְיַד נַחַל גְרָר.

  • בַּפֶּרֶק לֹא מְסוּפָּר מַדוּעַ בָּחֲרוּ אַבְרָהָם וְשָׁרָה לְהִתְיַישֵׁב דַוְוקָא בִּגְרָר. שַׁעֲרוֹ אֵילוּ סִיבּוֹת הָיוּ יְכוֹלוֹת לִגְרוֹם לָהֶם לַעֲבוֹר לָעִיר הַזֹאת?

אח, אחות, בעל, אישה
לְפִי הַהֶסְבֵּר שֶׁל אַבְרָהָם לַאֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר בְּפָסוּק יב, אֲנַחְנוּ מְבִינִים שֶׁאַבְרָהָם וְשָׂרָה הַם אַחִים...
אח, אחות, בעל, אישה
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֲחֹתִי הִוא…" (פסוק ב)

ג'יימס טיסו, אברם ושרי, מאוסף המוזאון היהודי, ניו יורק. מתוך ויקישיתוף

לְפִי הַהֶסְבֵּר שֶׁל אַבְרָהָם לַאֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר בְּפָסוּק יב, אֲנַחְנוּ מְבִינִים שֶׁאַבְרָהָם וְשָׂרָה הַם אַחִים לְמֶחֱצָה, וְשֶׁאַבְרָהָם לֹא שִׁיקֵר כְּשֶׁאָמַר בִּתְחִילַת הַפֶּרֶק: "אֲחוֹתִי הִיא". שְׁנֵיהֶם נוֹלְדוּ לְאוֹתוֹ אָב, אַךְ לֹא לְאוֹתָה אֵם

להמשך קריאה

בְּתַרְבּוּיוֹת שׁוֹנוֹת בַּמִזְרָח הַקָדוּם הָיָה מְקוּבָּל לְהִינָשֵׂא לִקְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה מִדְרָגוֹת שׁוֹנוֹת. בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה הָיָה נָהוּג שֶׁמְלָכִים יִתְחַתְנוּ עִם קְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה, כְּדֵי לֹא לְאַפְשֵׁר לְזָרִים לְהִיכָּנֵס לַמִשְׁפַּחַת הַמְלוּכָה.

  • הַסְבִּירוּ אֶת הַקֶשֶׁר הַמִשְׁפַּחְתִי בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין שָׂרָה הַמְתוֹאָר בְּפָסוּק יב.
אבימלך מלך גרר
  בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא, בִּמְדִינוֹת שֶׁשָׁכְנוּ סְבִיב כְּנַעַן, לַמֶלֶךְ הָיָה מַעֲמָד מְיוּחָד בָּעִיר שֶׁבָּה מָלַךְ. הָיוּ...
אבימלך מלך גרר
"וַיִּשְׁלַח אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר וַיִּקַּח אֶת שָׂרָה..." (פסוק ב)

 צִיוּר קִיר מִנוֹא אָמוֹן מִמִצְרַיִם הָעַתִיקָה, הַמְתָאֵר מִשְׁלַחַת שֶׁל נִכְבָּדִים כְּנַעֲנִים מְבִיאִים מְנָחוֹת לְפַרְעֹה. הַמְלָכִים בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה נֶחְשְׁבוּ לְאֵלִים וּמְשָׁרְתָיו, וְגַם נִכְבָּדִים מֵאֲרָצוֹת זָרוֹת הִתְיַיחֲסוּ אֲלֵיהֶם כְּכָאֵלֶה. מתוך ויקיפדיה

 

בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא, בִּמְדִינוֹת שֶׁשָׁכְנוּ סְבִיב כְּנַעַן, לַמֶלֶךְ הָיָה מַעֲמָד מְיוּחָד בָּעִיר שֶׁבָּה מָלַךְ. הָיוּ לוֹ זְכוּיוֹת רַבּוֹת כָּל כָּךָ עַד שֶׁהַמַעֲמָד שֶׁלוֹ הָיָה כִּמְעַט מַעֲמָד שֶׁל אֵל, וּבְהֶתְאֵם לְכָךָ הוּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רוּחוֹ. גַם בִּגְרָר הָיָה לַמֶלֶךְ מַעֲמָד כָּזֶה.

להמשך קריאה

הוּא לָקַח לְעַצְמוֹ עֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת מִן הָעָם, וְהָיָה בְּאֶפְשָׁרוּתוֹ לָקַחַת לוֹ אִישָׁה מִתוֹךְ הַנְתִינִים שֶׁלוֹ, כְּמוֹ בַּסִיפּוּר שֶׁלָנוּ. לְפִי הַסִיפּוּר, אֱלוֹהִים נִגְלָה אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלַיְלָה וְגָעַר בּוֹ עַל שֶׁלָקַח אֶת שָׂרָה.

 

  • אֵיךְ מִצְטַיֵיר אֲבִימֶלֶךְ בַּסִיפּוּר שֶׁקְרָאתֶם בְּפֶרֶק כ? הַאִם הוּא מֶלֶךְ קַשׁוּב וּמְשַׁתֵף? אוֹ אוּלַי מֶלֶךְ עַקְשָׁן שֶׁאֵינוֹ מַקְשִׁיב לְעֵצוֹת?
האירועים באיורים
הַסִרְטוֹן מְתָאֵר בְּאִיוּרִים אֶת אֵירוּעֵי פֶּרֶק כ.
האירועים באיורים
"וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאֱלֹהִים בַּחֲלֹם: גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם לְבָבְךָ עָשִׂיתָ זֹּאת וָאֶחְשֹׂךְ גַּם אָנֹכִי אוֹתְךָ מֵחֲטוֹ לִי, עַל כֵּן לֹא נְתַתִּיךָ לִנְגֹּעַ אֵלֶיהָ." (פסוק ו)

הַסִרְטוֹן מְתָאֵר בְּאִיוּרִים אֶת אֵירוּעֵי פֶּרֶק כ.

  • לְפִי הַסִרְטוֹן – מָה דָרַשׁ אֱלוֹהִים מִמֶלֶךְ גְרָר וּלְמָה צִיפָּה מִמֶנוּ?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים טז- כ / 929 תנך ביחד