סגור תצוגת כיתה
הפרק

"אחותי היא"

פסוקים א-ח

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נחלק לכל אחד מהתלמידים פתק אדום ופתק ירוק. אם הם חושבים שהמקרה שאנחנו מספרים עליו אינו בסדר, הם ירימו פתק אדום. אם הם חושבים שהמקרה שאנחנו מספרים עליו בסדר, ירימו פתק ירוק. ואלה הם המקרים:

  1. ילד נכנס לכיתה בצעקות באמצע שהתלמידים עושים מבחן.
  2. הכיתה נשארה לסיים את המבחן בזמן ההפסקה והילד שנכנס בצעקות לא ידע שאין להם הפסקה ומיד התנצל ויצא.
  3. ילדה הרביצה לילדה אחרת.
  4. ילדה ראתה שתי ילדות רבות, היא לא ידעה שהן רק משחקות ולכן ניסתה להפריד ביניהן בכוח.

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם אם מישהו עושה מעשה בעייתי מחוסר ידיעה, זו אחריות שלו או לא?

נבקש מהתלמידים לשתף במקרה שבו עשו משהו לא בסדר, אבל לא ידעו שזה לא בסדר.

  • כיצד הגיבו בסביבה? (כעסו, הענישו, ויתרו…)

היום נקרא על מישהו שעשה משהו לא בסדר, אבל עשה זאת משום שלא ידע פרט חשוב.

מבט ראשון

נקרא בקול את פסוקים א-ח ונסביר אותם בעת הקריאה.

מבט שני

לאחר הפיכת סדום אברהם נוסע לגור במקום אחר.

  • איפה הוא הולך לגור? (בגרר)
  • היכן נמצאת גרר? (בארץ ישראל, בנגב המערבי, קרוב לעזה של היום)
  • כיצד מציגים את עצמם אברהם ושרה בארץ החדשה? (כאחים ולא כזוג נשוי)
  • מדוע הם עושים זאת? (לא כתוב בפירוש, אבל מהשתלשלות הסיפור אנחנו יכולים להניח שהם עושים זאת מתוך פחד שיהרגו את אברהם)
  • למה שיפגעו באברהם אם הם נשואים?

נכתוב על הלוח: 'החוק בעבר' ו'החוק בימינו'.
ניתן לאחד התלמידים כרטיסיה ובה כתוב באותיות גדולות: "לגבר מותר להיות נשוי רק לאישה אחת" ונבקש ממנו להחליט היכן להדביק את הכרטיסייה. (החוק בימינו)
לתלמיד אחר ניתן כרטיסייה ובה החוק "למלך מותר להתחתן עם כל אישה פנויה שהוא רוצה" ונבקש ממנו להדביק את הכרטיסייה על הלוח במקום המתאים. (החוק בעבר)
"אסור להתחתן עם אישה הנשואה לאיש אחר" (באמצע – מתאים גם לפעם וגם להיום).
אברהם פחד שמכיוון שהמלך יכול להתחתן עם כל אישה שהוא רוצה, חוץ מאישה נשואה, ומכיוון ששרה יפה כל כך אבל גם נשואה, יצווה המלך להרוג את אברהם כדי ששרה כבר לא תהיה נשואה, ואז יוכל המלך להתחתן אתה.

  • מי מתגלה אל אבימלך בחלום? (אלוהים)
  • מה אלוהים מצווה אותו? (להחזיר את האישה הנשואה שלקח, אחרת ימות)
  • מה הייתם עונים לאלוהים במקום אבימלך? (מתנצלים, מכחישים…)

נבין יחד את תשובתו של אבימלך לאלוהים:
"הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג?" – לצדיק ולחוטא לא מגיע אותו עונש. אני לא חטאתי כי אברהם ושרה הטעו אותי ואמרו לי שהם אחים, ולפי החוקים שאני מכיר מותר לי להתחתן אתה אם היא אינה נשואה, ולכן לא מגיע לי עונש.
"בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת". – התנהגתי כך כי חשבתי שמותר, פעלתי בתום לב, כלומר לא התכוונתי לעשות משהו אסור.

  • מהי תשובת אלוהים לאבימלך? (אני יודע שלא התכוונת לחטוא, לכן אני מזהיר אותך עכשיו, לפני שנגעת בה. עכשיו תחזיר אותה לאברהם ותבקש ממנו להתפלל עליך אחרת תמות)

מבט שלישי

ננסה להיזכר במקרה נוסף שבו אברהם מבקש משרה לספר למלך כי היא אחותו ולא אשתו – בפרק יב, כאשר אברהם יורד למצרים.

נשווה בין שני הסיפורים:
נקרא את פסוקים י-כ בפרק יב בקול ונסביר את הסיפור בקצרה במילים פשוטות. לאחר מכן נבקש מהתלמידים למלא בזוגות את טבלת ההשוואה שבדף העבודה. את שתי השורות האחרונות בטבלה לא נמלא בשיעור זה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נדגיש בטבלה את ההבדל בין שני הסיפורים – הנגעים לפרעה מול החלום של אבימלך.

במצרים כנראה החשש של אברהם היה מוצדק. פרעה באמת היה הורג אותו כדי לקחת את שרה, ולכן אלוהים אינו מדבר עם פרעה ומסביר לו מה הבעיה, אלא מיד נותן לו עונש שנועד לעצור אותו ולהזהיר אותו.
אברהם, שכבר היה במצרים וראה איך הדברים עובדים שם, חשש שבגרר הסיפור יחזור על עצמו, אך אבימלך אינו מספיק לפגוע בשרה, ואלוהים מציל אותה מידיו, אך מציל גם אותו מחטא.

מבט לחיים

אברהם כבר הגיע בעבר לארץ זרה ואשתו נלקחה ממנו ורק בנס הוחזרה לו. עכשיו, כשהוא עומד שוב באותו מצב, במפגש עם מלך אחר, הוא מניח ששוב רוצים לפגוע בו ולכן מפחד ומשקר.
נשאל:

  • האם קרה לכם שחששתם ממשהו בגלל התנסות דומה בעבר? (פחד מטיפול שיניים שבעבר היה כואב ולכן אני חושש גם מהטיפול הבא; ניסיתי להזמין חבר הביתה והוא לא רצה לבוא ולכן נמנעתי מלנסות להזמין חברים נוספים בשל החשש מדחייה וכו')
  • האם בסופו של דבר החשש התגלה כמוצדק או כלא מוצדק?
  • האם כדאי תמיד לפעול בדפוס המוכר לנו או לנסות לפעול בכל פעם בדרך שונה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: שוחחנו על התנהגות שלילית מתוך חוסר ידיעה או מחוסר הבנה של המציאות, וקראנו על אברהם ושרה המגיעים לגרר ומספרים שהם אחים כדי שלא יהרגו את אברהם ועל אבימלך שלוקח אליו את שרה כי אינו יודע שהיא נשואה. השווינו בין הסיפור הזה לסיפור דומה בפרק יב ומתוך ההבדל למדנו על החשש של אברהם שיקרה בגרר מה שכבר כמעט קרה במצרים. שוחחנו על פעולה המונעת מחששות המבוססים על אירועי העבר.
מיומנויות: שיח ודיון, השוואה בין פרקים דומים.
מתודות: כרטיסיות בצבעים להבעת דעה על סיטואציות, מיון חוקים בעבר וכיום, השלמת טבלה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
אבימלך - נביא?
"וַיָּבֹא אֱלֹהִים… בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה…" מָה הַהֶבְדֵל בֵּין נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם? אָמְרוּ חֲכָמִים: הַדָבָר...
אבימלך - נביא?
"וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ: הִנְּךָ מֵת עַל הָאִשָּׁה אֲשֶׁר לָקַחְתָּ וְהִוא בְּעֻלַת בָּעַל." (פסוק ג)

Mascha Tace/shutterstock.com

"וַיָּבֹא אֱלֹהִים… בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה…"

מָה הַהֶבְדֵל בֵּין נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם? אָמְרוּ חֲכָמִים: הַדָבָר דוֹמֶה לְמֶלֶךְ  שֶׁהָיוּ הוּא וְאוֹהֲבוֹ בְּחֶדֶר, וְוִילוֹן תָלוּי בֵּינֵיהֶם. כָּל זְמַן שֶׁהָיָה רוֹצֶה לְדַבֵּר עִם אוֹהֲבוֹ הָיָה מְקַפֵּל אֶת הַוִוילוֹן וּמְדַבֵּר עִימוֹ. אֲבָל לִנְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם לֹא הָיָה מְקַפֵּל אוֹתוֹ, אֶלָא מְדַבֵּר עִימָם מֵאֲחוֹרֵי הַוִוילוֹן.

(עיבוד. לפי מדרש בראשית רבה, פרשה נט, פסקה ה)

להמשך קריאה

חֲזַ"ל תָהוּ אִם אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מֵהַהִתְגַלוּת שֶׁל אֱלוֹהִים לַאֲבִימֶלֶךְ – שֶׁהוּא הָיָה נָבִיא  כְּמוֹ נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל. וְהַם הֵשִׁיבוּ בְּדֶרֶךְ הַדִימוּי: הַמֶלֶךְ מְסַמֵל אֶת אֱלוֹהִים, שֶׁפָּנָה לִנְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל בְּאוֹפֶן יָשִׁיר וְאִילוּ עִם נְבִיאֵי אוּמוֹת הָעוֹלָם דִיבֵּר רַק בִּשְׁעַת הַשֵׁינָה, בַּחֲלוֹם.

  • לְפִי חֲזַ"ל, כֵּיצַד אֱלוֹהִים מִתְגַלֶה לִדְמוּיוֹת מִיִשְׂרָאֵל? וְכֵיצַד הוּא מִתְגַלֶה לִדְמוּיוֹת שֶׁאֵינָן מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל?

הגוי גם צדיק תהרוג?
"הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג." אָמַר אֲבִימֶלֶךְ: אִם אַתָה הוֹרֵג אוֹתִי, הֲרוֹג גַם אֶת אַבְרָהָם, מִשׁוּם...
הגוי גם צדיק תהרוג?
"וַאֲבִימֶלֶךְ לֹא קָרַב אֵלֶיהָ, וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג." (פסוק ד)

מאזני צדק, צילום: icedmocha/shutterstock.com

"הֲגוֹי גַּם צַדִּיק תַּהֲרֹג."

אָמַר אֲבִימֶלֶךְ: אִם אַתָה הוֹרֵג אוֹתִי, הֲרוֹג גַם אֶת אַבְרָהָם, מִשׁוּם שֶׁהוּא גָרַם לִי לְקָחַתָה, שֶׁנֶאֱמַר: "הֲלֹא הוּא אָמַר לִי אֲחֹתִי הִוא". וְגַם אוֹתָה תַהֲרוֹג, מִשׁוּם שֶׁאָמְרָה:  "אָחִי הוּא". וְגַם אָמְרָה אֲפִילוּ לִשִׁפְחוֹתֶיהָ. שָׁאַלְתִי אִם הִיא אֲחוֹתוֹ, וְכוּלָן אָמְרוּ: אָחִיהָ הוּא.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, בראשית כ, ד, ב)

  • אֲבִימֶלֶךְ מַשְׁוֶוה בֵּין מַעֲשָׂיו שֶׁלוֹ לְבֵין מַעֲשֵׂי אַבְרָהָם וְשָׂרָה. לְפִי הַהַשְׁוָואָה הַזֹאת, מִי צַדִיק יוֹתֵר?

  • אֵיזוֹ אֲמִירָה יֵשׁ בִּתְשׁוּבָתוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ עַל מִשְׁפָּטוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים? הַאִם יֵשׁ צֶדֶק שָׁוֶוה לַכּוֹל?

בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי
אֱלוֹהִים מִתְעָרֵב בָּעֲלִילָה. הוּא מוֹפִיעַ בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ וְאוֹסֵר עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ בְּקֶשֶׁר עִם שָׂרָה. אֲבִימֶלֶךְ...
בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי
"הֲלֹא הוּא אָמַר לִי: אֲחֹתִי הִוא, וְהִיא גַם הִוא אָמְרָה: אָחִי הוּא. בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת." (פסוק ה)

צילום: PopTika/shutterstock.com

אֱלוֹהִים מִתְעָרֵב בָּעֲלִילָה. הוּא מוֹפִיעַ בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל אֲבִימֶלֶךְ וְאוֹסֵר עָלָיו לְהַמְשִׁיךְ בְּקֶשֶׁר עִם שָׂרָה. אֲבִימֶלֶךְ טוֹעֵן שֶׁלֹא יָדַע שֶׁשָׂרָה נְשׂוּאָה. כְּדֵי לְחַזֵק אֶת דְבָרָיו הוּא מִשְׁתַמֵשׁ בְּדִימוּי שֶׁל אֵיבְרֵי גוּפוֹ – הַלֵב וְהַיָדַיִים – שֶׁהַם לִדְבָרָיו נְקִיִים וּתְמִימִים. הַלֵב מְיַיצֵג אֶת הַכַּוָונוֹת, וְהַיָדַיִים אֶת הַמַעֲשִׂים.

הַבִּיטוּיִים "בְּתוֹם לֵב" וְ"נִקְיוֹן כַּפַּיִים" נְפוֹצִים מְאוֹד גַם הַיוֹם.

  • אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר תֵיאֵר אֶת חוֹסֶר הַיְדִיעָה שֶׁלוֹ בְּאֶמְצָעוּת הַבִּיטוּיִים "בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי". כִּתְבוּ סִיפּוּר קָצָר וְשַׁבְּצוּ בּוֹ אֶת הַבִּיטוּיִים "בְּתוֹם לֵב" וְ"נִקְיוֹן כַּפַּיִים".

יִרְאַת אֱלֹהִים
אֲבִימֶלֶךְ מִתְעַמֵת עִם אַבְרָהָם לְאַחַר שֶׁאֱלוֹהִים הִתְגַלָה אֵלָיו בַּחֲלוֹם, וְשׁוֹאֵל אוֹתוֹ בְּכַעַס, מַדוּעַ כִּמְעַט גָרַם...
יִרְאַת אֱלֹהִים
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם: כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה, וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי." (פסוק יא)

וצלב הולאר, אבימלך נוזף באברהם, המאה ה-17, מאוסף ספרית תומס פישר, מתוך ויקישיתוף

אֲבִימֶלֶךְ מִתְעַמֵת עִם אַבְרָהָם לְאַחַר שֶׁאֱלוֹהִים הִתְגַלָה אֵלָיו בַּחֲלוֹם, וְשׁוֹאֵל אוֹתוֹ בְּכַעַס, מַדוּעַ כִּמְעַט גָרַם לוֹ לַחֲטוֹא.
אַבְרָהָם מַסְבִּיר לַהֲגַנָתוֹ שֶׁהוּא הִגִיעַ לְמָקוֹם חָדָשׁ וְלֹא יָדַע אֵילוּ כְּלָלִים מוּסָרִיִים מְקוּבָּלִים בּוֹ וְאִם פּוֹעֲלִים שָׁם לְפִי הַכְּלָלִים שֶׁהוּא מַכִּיר – חוּקֵי הַמוּסָר שֶׁל אֱלוֹהִים. כְּלוֹמַר, "יִרְאַת אֱלוֹהִים" בַּמַשְׁמָעוּת שֶׁל הֲלִיכָה בְּדֶרֶךְ הַחוּקִים שֶׁל אֱלוֹהִים.

להמשך קריאה

אֶפְשָׁר לְהָבִין אֶת דְבָרָיו שֶׁל אַבְרָהָם גַם בְּאוֹפֶן כְּלָלִי יוֹתֵר: "יִרְאַת אֱלוֹהִים" בְּמַשְׁמָעוּת שֶׁל פַּחַד מֵאֱלוֹהִים. אָדָם שֶׁאֵין לוֹ יִרְאַת אֱלוֹהִים הוּא בָּעֶצֶם אָדָם שֶׁ"אֵין לוֹ אֱלוֹהִים", כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים הַיוֹם. הוּא פּוֹעֵל רַק עַל דַעַת עַצְמוֹ, בְּלִי לְפַחֵד מֵאַף אֶחָד.

  • הַאִם הָיְיתָה יִרְאַת אֱלוֹהִים בְּאֶרֶץ גְרָר? הַאִם הַחֲשָׁשׁ שֶׁל אַבְרָהָם הָיָה מוּצְדָק?

אבימלך, שרה, אברהם
אֲבִימֶלֶךְ מַחְזִיר אֶת שָׂרָה לְאַבְרָהָם בַּעֲלָה וּמוֹסִיף מַתָנוֹת – עֲבָדִים, שְׁפָחוֹת, בָּקָר וְצֹאן. הַיוֹם קָשֶׁה...
אבימלך, שרה, אברהם
"וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ צֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַיִּתֵּן לְאַבְרָהָם, וַיָּשֶׁב לוֹ אֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ." (פסוק יד)

שטיח קיר רקום, אבימלך מחזיר את שרה לאברהם. מוסד דייטון לאמנות, דייטון תאריך : 1560 – 1570

אֲבִימֶלֶךְ מַחְזִיר אֶת שָׂרָה לְאַבְרָהָם בַּעֲלָה וּמוֹסִיף מַתָנוֹת – עֲבָדִים, שְׁפָחוֹת, בָּקָר וְצֹאן. הַיוֹם קָשֶׁה לָנוּ שֶׁלֹא לְהַרְגִישׁ חוֹסֶר נוֹחוּת מֵהָאוֹפֶן שֶׁבּוֹ שָׂרָה מוּעֲבֶרֶת כְּאִילוּ הָיְיתָה רְכוּשׁ, בְּלִי שֶׁקוֹלָה נִשְׁמָע, אַךְ בַּתְקוּפוֹת הַקְדוּמוֹת לָאִישָׁה לֹא הָיָה מַעֲמָד חוּקִי עַצְמָאִי, וְהִיא הָיְיתָה בְּחֶזְקַת אָבִיהָ (לִפְנֵי הַחֲתוּנָה) וּבְחֶזְקַת בַּעֲלָה (לְאַחַר הַחֲתוּנָה).

להמשך קריאה

שְׁטִיחַ הַקִיר מְתָאֵר אֶת הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם. הָאוֹמָן בָּחַר לְהוֹסִיף דְמוּת שֶׁל מְשָׁרֵת שֶׁמוֹשִׁיט לְאַבְרָהָם שַׂק מַטְבְּעוֹת. בָּרֶקַע נִרְאוֹת דְמוּיוֹת רַבּוֹת עֲסוּקוֹת בְּהִתְרַחֲשׁוּיוֹת שׁוֹנוֹת. כְּדַאי לָשִׂים לֵב לַמַבַּע הַפָּנִים שֶׁל כָּל הַדְמוּיוֹת, שֶׁהוּא שָׁלֵיו וְרָגוּעַ, וְגַם לִשְׂפַת הַגוּף שֶׁל שָׂרָה: הִיא עוֹמֶדֶת בֵּין אֲבִימֶלֶךְ לְאַבְרָהָם וּפוֹנֶה אֶל אַבְרָהָם.

  • הַשָׁטִיחַ הָרָקוּם מְתָאֵר אֶת הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם, אַךְ מְתוֹאָרוֹת בּוֹ עוֹד הִתְרַחֲשׁוּיוֹת רַבּוֹת. כֵּיצַד גָרַם לָנוּ הָאוֹמָן לְהָבִין שֶׁהַהִתְרַחֲשׁוּת הָעִיקָרִית הִיא הֲשָׁבַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם?
    הִתְיַיחֲסוּ לְגוֹדֶל הַדְמוּיוֹת, לְמִיקוּם הַדְמוּיוֹת וְלַמַעֲשִׂים הַמְתוֹאָרִים בַּשָׁטִיחַ.

הֲשָׁבַת שרה
בְּמֶרְכַּז הַיְצִירָה אֲבִימֶלֶךְ וְשָׂרָה עוֹמְדִים סָמוּךְ לְשַׁעַר הָאַרְמוֹן אוֹ לְשַׁעַר הָעִיר.אַבְרָהָם מִתְכּוֹפֵף, מוֹדֶה עַל הַמֶחֱוָוה...
הֲשָׁבַת שרה
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֲחֹתִי הִוא, וַיִּשְׁלַח אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר וַיִּקַּח אֶת שָׂרָה." (פסוק ב)

צילום: Phillip Medhurst, מתוך ויקישיתוף

בְּמֶרְכַּז הַיְצִירָה אֲבִימֶלֶךְ וְשָׂרָה עוֹמְדִים סָמוּךְ לְשַׁעַר הָאַרְמוֹן אוֹ לְשַׁעַר הָעִיר.
אַבְרָהָם מִתְכּוֹפֵף, מוֹדֶה עַל הַמֶחֱוָוה שֶׁל הַחְזָרַת אִשְׁתוֹ.
הָאוֹפֶן שֶׁבּוֹ מוּצֶגֶת דְמוּתָה שֶׁל שָׂרָה, תְנוּחָתָה, לְבוּשָׁה, מַזְכִּיר אֶת הַמָדוֹנָה – כִּינוּי לְמָרִיָה, אִימוֹ שֶׁל יֵשׁוּ, כְּפִי שֶׁהִיא מוֹפִיעָה בִּיצִירוֹת אוֹמָנוּת

    • הַאִם הָאוֹמָן הִצְלִיחַ לְהַמְחִישׁ לָנוּ אֶת הַרְגָשָׁתָה שֶׁל שָׂרָה? שִׂימוּ לֵב לַתְנוּחַת רֵאשָׁה, לְעֵבֶר מִי הִיא מוֹשִׁיטָה אֶת יָדָה, לְאָן מוּפְנֶה מַבָּטָה.
ארץ גרר – אז והיום
גְרָר הוּא אֵזוֹר בִּדְרוֹם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְזֶה גַם שְׁמָה שֶׁל עִיר שֶׁשָׁכְנָה בְּאֵזוֹר זֶה. לְפִי...
ארץ גרר – אז והיום
"וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב וַיֵּשֶׁב בֵּין קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר, וַיָּגָר בִּגְרָר." (פסוק א)

איזור נחל גרר (ואדי א-שריעה) כיום. צילום: לע"מ

גְרָר הוּא אֵזוֹר בִּדְרוֹם אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְזֶה גַם שְׁמָה שֶׁל עִיר שֶׁשָׁכְנָה בְּאֵזוֹר זֶה. לְפִי כָּל הַמְקוֹרוֹת, אֵזוֹר גָרַר הִשְׂתָרֵעַ בַּנֶגֶב הַמַעֲרָבִי, בַּדֶרֶךְ הַמוֹלִיכָה לְמִצְרַיִם. לְפִי חֲפִירוֹת שֶׁל אַרְכֵאוֹלוֹגִים, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי בַּתְקוּפוֹת הַקְדוּמוֹת הִתְקַיְימוּ יִישׁוּבִים חַקְלָאִיִים בְּאֵזוֹר הַחוֹקְרִים. אֲבָל הָאַרְכֵאוֹלוֹגִים לֹא מָצְאוּ אֶת הָעִיר גְרָר וְלֹא מָצְאוּ שֶׁלֶט שֶׁאוֹמֵר "בְּרוּכִים הַבָּאִים לָעִיר גְרָר" אֲבָל הַם מַסְכִּימִים שֶׁהָעִיר הָיְיתָה לְיַד נַחַל גְרָר.

  • בַּפֶּרֶק לֹא מְסוּפָּר מַדוּעַ בָּחֲרוּ אַבְרָהָם וְשָׁרָה לְהִתְיַישֵׁב דַוְוקָא בִּגְרָר. שַׁעֲרוֹ אֵילוּ סִיבּוֹת הָיוּ יְכוֹלוֹת לִגְרוֹם לָהֶם לַעֲבוֹר לָעִיר הַזֹאת?

אח, אחות, בעל, אישה
לְפִי הַהֶסְבֵּר שֶׁל אַבְרָהָם לַאֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר בְּפָסוּק יב, אֲנַחְנוּ מְבִינִים שֶׁאַבְרָהָם וְשָׂרָה הַם אַחִים...
אח, אחות, בעל, אישה
"וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֲחֹתִי הִוא…" (פסוק ב)

ג'יימס טיסו, אברם ושרי, מאוסף המוזאון היהודי, ניו יורק. מתוך ויקישיתוף

לְפִי הַהֶסְבֵּר שֶׁל אַבְרָהָם לַאֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְרָר בְּפָסוּק יב, אֲנַחְנוּ מְבִינִים שֶׁאַבְרָהָם וְשָׂרָה הַם אַחִים לְמֶחֱצָה, וְשֶׁאַבְרָהָם לֹא שִׁיקֵר כְּשֶׁאָמַר בִּתְחִילַת הַפֶּרֶק: "אֲחוֹתִי הִיא". שְׁנֵיהֶם נוֹלְדוּ לְאוֹתוֹ אָב, אַךְ לֹא לְאוֹתָה אֵם

להמשך קריאה

בְּתַרְבּוּיוֹת שׁוֹנוֹת בַּמִזְרָח הַקָדוּם הָיָה מְקוּבָּל לְהִינָשֵׂא לִקְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה מִדְרָגוֹת שׁוֹנוֹת. בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה הָיָה נָהוּג שֶׁמְלָכִים יִתְחַתְנוּ עִם קְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה, כְּדֵי לֹא לְאַפְשֵׁר לְזָרִים לְהִיכָּנֵס לַמִשְׁפַּחַת הַמְלוּכָה.

  • הַסְבִּירוּ אֶת הַקֶשֶׁר הַמִשְׁפַּחְתִי בֵּין אַבְרָהָם לְבֵין שָׂרָה הַמְתוֹאָר בְּפָסוּק יב.
אבימלך מלך גרר
  בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא, בִּמְדִינוֹת שֶׁשָׁכְנוּ סְבִיב כְּנַעַן, לַמֶלֶךְ הָיָה מַעֲמָד מְיוּחָד בָּעִיר שֶׁבָּה מָלַךְ. הָיוּ...
אבימלך מלך גרר
"וַיִּשְׁלַח אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר וַיִּקַּח אֶת שָׂרָה..." (פסוק ב)

 צִיוּר קִיר מִנוֹא אָמוֹן מִמִצְרַיִם הָעַתִיקָה, הַמְתָאֵר מִשְׁלַחַת שֶׁל נִכְבָּדִים כְּנַעֲנִים מְבִיאִים מְנָחוֹת לְפַרְעֹה. הַמְלָכִים בְּמִצְרַיִם הָעַתִיקָה נֶחְשְׁבוּ לְאֵלִים וּמְשָׁרְתָיו, וְגַם נִכְבָּדִים מֵאֲרָצוֹת זָרוֹת הִתְיַיחֲסוּ אֲלֵיהֶם כְּכָאֵלֶה. מתוך ויקיפדיה

 

בִּתְקוּפַת הַמִקְרָא, בִּמְדִינוֹת שֶׁשָׁכְנוּ סְבִיב כְּנַעַן, לַמֶלֶךְ הָיָה מַעֲמָד מְיוּחָד בָּעִיר שֶׁבָּה מָלַךְ. הָיוּ לוֹ זְכוּיוֹת רַבּוֹת כָּל כָּךָ עַד שֶׁהַמַעֲמָד שֶׁלוֹ הָיָה כִּמְעַט מַעֲמָד שֶׁל אֵל, וּבְהֶתְאֵם לְכָךָ הוּא יָכוֹל לַעֲשׂוֹת כְּכָל הָעוֹלֶה עַל רוּחוֹ. גַם בִּגְרָר הָיָה לַמֶלֶךְ מַעֲמָד כָּזֶה.

להמשך קריאה

הוּא לָקַח לְעַצְמוֹ עֲבָדִים וּשְׁפָחוֹת מִן הָעָם, וְהָיָה בְּאֶפְשָׁרוּתוֹ לָקַחַת לוֹ אִישָׁה מִתוֹךְ הַנְתִינִים שֶׁלוֹ, כְּמוֹ בַּסִיפּוּר שֶׁלָנוּ. לְפִי הַסִיפּוּר, אֱלוֹהִים נִגְלָה אֶל אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלַיְלָה וְגָעַר בּוֹ עַל שֶׁלָקַח אֶת שָׂרָה.

 

  • אֵיךְ מִצְטַיֵיר אֲבִימֶלֶךְ בַּסִיפּוּר שֶׁקְרָאתֶם בְּפֶרֶק כ? הַאִם הוּא מֶלֶךְ קַשׁוּב וּמְשַׁתֵף? אוֹ אוּלַי מֶלֶךְ עַקְשָׁן שֶׁאֵינוֹ מַקְשִׁיב לְעֵצוֹת?
האירועים באיורים
הַסִרְטוֹן מְתָאֵר בְּאִיוּרִים אֶת אֵירוּעֵי פֶּרֶק כ.
האירועים באיורים
"וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאֱלֹהִים בַּחֲלֹם: גַּם אָנֹכִי יָדַעְתִּי כִּי בְתָם לְבָבְךָ עָשִׂיתָ זֹּאת וָאֶחְשֹׂךְ גַּם אָנֹכִי אוֹתְךָ מֵחֲטוֹ לִי, עַל כֵּן לֹא נְתַתִּיךָ לִנְגֹּעַ אֵלֶיהָ." (פסוק ו)

הַסִרְטוֹן מְתָאֵר בְּאִיוּרִים אֶת אֵירוּעֵי פֶּרֶק כ.

  • לְפִי הַסִרְטוֹן – מָה דָרַשׁ אֱלוֹהִים מִמֶלֶךְ גְרָר וּלְמָה צִיפָּה מִמֶנוּ?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית פרקים טז- כ / 929 תנך ביחד