איך בוחרים מנהיג?
פסוקים יב-יג
בכמה מילים
נפתח בפעילות שמטרתה לברר את השאלה: מה הופך אדם למנהיג? מתוך הפעילות והדיון שבעקבותיה נצא לעבודה בקבוצות שבה נבדוק מהיכן צמח דוד ומהן התכונות הפנימיות שראה בו אלוהים כשהחליט לבחור דווקא בו למלך. מהלך הוראה זה עוסק בשני פסוקים בלבד, אך הוא מתייחס גם לפסוקים שנלמדו במהלך הקודם ומציב גשר לשיעור הבא.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מרטין לותר קינג:
נקרין חלק מסרטון על מרטין לותר קינג. במהלך הצפייה נבקש מהתלמידים לחשוב אילו תכונות שלו הפכו אותו למנהיג (כריזמה, יכולת רטורית מעולה, אמונה בצדקת הדרך, נכונות להקרבה, התאמה לזמן ולמקום ועוד).
אפשרות שנייה – ציטוטים:
נפזר בכיתה ציטוטים בנושא מנהיגות (ראו דף עם ציטוטים גם בממערך השיעור). התלמידים יסתובבו בכיתה וכלי כתיבה בידיהם. תלמיד שנתקל בציטוט שמדבר אליו – לחיוב או לשלילה – יכתוב משפט תגובה (מעין תגובית – טוקבק) על הציטוט שדיבר אליו. אפשר להגיב לכמה ציטוטים שרוצים.
לאחר הפעילות נערוך דיון בכיתה:
- מה הופך אדם למנהיג?
הזמנה לקריאה
ננסה להיזכר כיצד הוצג דוד בפסוקים בסוף מהלך ההוראה הקודם. (בתכונות חיצוניות)
נקרא את פסוקים יב-יג. נבקש מהתלמידים לנסות למצוא בעת הקריאה בפסוקים תשובה לשאלה למה דווקא דוד נבחר (נגלה שאין תשובה).
נחלק את הכיתה לשלוש קבוצות, כל קבוצה תעבוד על מקור אחד. אפשר לחלק לשתי קבוצות את אותו מקור וכך ליצור שש קבוצות, לעבודה נוחה יותר.
שימו לב שהמקורות מדורגים מן הקל אל הקשה, כך שמתאפשרת עבודה דיפרנציאלית בכיתה.
הדף הראשון – דף העבודה: "אַדְמוֹנִי עִם יְפֵה עֵינַיִם" – מציע פרשנות לתיאורו של דוד כ"אדמוני", המילה המתארת גם את עשו, ומסביר את חששו של שמואל מהדמיון הזה שאולי רומז לחוסר ההתאמה של דוד למלכות. בדף העבודה נחפש גם את ההבדל בין אדמוניותו של דוד לאדמוניותו של עשו, ונעורר לחשיבה על תכונות מתאימות למנהיגות באופן כללי (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
הדף השני – דף העבודה: מרועה למנהיג – משווה בין שני מדרשים: אחד על משה ומשנהו על דוד – דרך המדרש עולות נקודות הדמיון ביניהם: מנהיגים רועי צאן המגלים את מידת הרחמנות ותשומת הלב לפרטים בתוך העדר ועל כן זוכים בהנהגת העם. גם כאן נצא לדיון על התכונות החשובות למנהיגים באופן כללי (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
בדף השלישי – דף העבודה: דוד – כוכב נולד – המיועד לתלמידים מתקדמים, מוצעת התבוננות בדוד כגיבור מקראי והשוואתו לגיבורים אחרים, דרך קריאה של קטעים ממאמר. נבחן את ייחוסו של דוד, את יחס הסביבה אליו ואת משמעות שמו, וגם כאן ננסה לראות מה הפך אותו למנהיג (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר לימוד המקורות בדף העבודה יצטרכו התלמידים להציג את ממצאיהם במליאת הכיתה: מדוע נבחר דוד? אפשר להציג במליאה בשני אופנים:
- נציג של הקבוצה יסביר לכל הכיתה.
- ג'יקסו – נערבב את הקבוצות כך שבכל קבוצה יהיה לפחות נציג אחד מכל קבוצה מקורית, וכל נציג יסביר לקבוצתו החדשה מה למד בקבוצה הקודמת.
מבט לחיים
בכל קבוצה חברתית יש מנהיג – בגוף רשמי כמו מדינה או חברה ברור מי הוא המנהיג – ראש הממשלה, מנהל החברה וכו'. ואולם בגוף לא רשמי, כמו כיתה למשל, התפקיד לא נקבע מראש ולא מוכרז, אבל בדרך כלל הכול יודעים מי המנהיג.
נאסוף את התכונות של דוד שנלמדו היום בשיעור ומתוכן ננסה להחליט:
- אילו תכונות חשוב שיהיו למנהיג בכיתה?
- אילו תכונות לא כדאי שיהיו לו?
- האם לדעתכם בכיתה יכולים להיות כמה מנהיגים?
- האם מנהיג בכיתה תמיד יהיה דמות חיובית שכולם אוהבים?
- אילו סיבות אחרות יכולות להיות לבחירת מנהיג? (פחד, השפעה של לחץ חברתי ועוד)
- עד כמה המראה החיצוני של תלמידים יכול לקבוע את מעמדם כמנהיגים או כלא מנהיגים?
- האם ייתכן שיושב פה מישהו או מישהי בכיתה, שאף אחד לא חושב שהם מנהיגים, אבל בעתיד יתברר שהם מנהיגים דגולים שלא דוחפים את עצמם אלא הם יתבקשו להנהיג?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה חקרנו את דמותו של דוד כפי שהיא מוצגת בכמה מדרשים ומאמרים וניסינו להתחקות אחר הסיבות של אלוהים לבחירה דווקא בדוד. שוחחנו על מנהיגות בכלל ועל תכונות מנהיגות בכיתה.
מיומנויות: חקר, השוואה למקורות אחרים בתנ"ך, היכרות עם פרשנות מסורתית ומדרשים, דליית מידע ממאמר אקדמי, הבעת דעה אישית על הכתובים ושיח מיטבי.
מתודות: צפייה בסרטון, כתיבת תגוביות, קריאת מאמר, עבודה קבוצתית דיפרנציאלית.
הפסקה באמצע פסוק יב – רווח גדול באמצע הפסוק לאחר הטעם אתנחתא – מרמזת על הפתעתו של שמואל לנוכח הופעתו של דוד, על ההלם ששיתק אותו ודרש מאלוהים להזכיר לו מה עליו לעשות: "קוּם מְשָׁחֵהוּ כִּי זֶה הוּא". הפסקה זו יכולה להצביע גם על חלוקת הפרק באמצע ועל הקבלה בין שני חלקי הפרק, כפי שמציע סמט במאמרו באתר הר עציון VBM.