אלוהים מפנה את הגב
פרק י
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- האם קרה לכם פעם שביקשתם דבר מאחד ההורים שלכם, והייתם בטוחים שהוא יגיד "כן" אבל באופן מפתיע קיבלתם סירוב? נשמע כמה דוגמאות.
נספר שהיום נלמד על פניית העם לאלוהים בבקשה שעד כה אלוהים נענה לה, ואילו הפעם קורה דבר אחר.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-יא בפרק י נקרא אותם יחד ונבאר מילים קשות:
- פסוק ח: "וַיִּרְעֲצוּ וַיְרֹצְצוּ" – הם הכו ושברו;
- פסוק ט: "וַתֵּצֶר לְיִשְׂרָאֵל" – המלחמה הציקה לישראל מאוד.
נבקש מן התלמידים למצוא מי השופטים המופיעים בפסוקים שקראנו ומהיכן הם בארץ ולכתוב במחברת:
תולע בן פואה משמיר ויאיר הגלעדי.
מבט שני
נסביר שבפסוקים א-ה מתוארים "שופטים קטנים" שופטים שלא נכתב עליהם הרבה אך הם עדיין נזכרים מדי פעם לאורך ספר שופטים.
נקרא שוב את פסוקים ו-יח ונשאל את התלמידים:
- האם העלילה כאן נשמעת לכם מוכרת?
ניזכר יחד בשלבי מעגל החטא, העונש וההצלה שפגשנו עד כה בספר שופטים ונכתוב אותם על הלוח: העם חוטא בעבודה זרה – אלוהים כועס ונותן את העם בידי אויביו – העם בוכה ומבקש עזרה – אלוהים ממנה שופט ומושיע.
נבקש מן התלמידים למלא בזוגות את הטבלה המובאת בדף עבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- האם אתם שמים לב לסטייה מן המבנה הקבוע שפגשנו עד כה?
הפעם אלוהים מסרב לבקשת העם, ולא פעם אחת אלא פעמיים.
נבקש משלושה נציגים לגשת אל הלוח: שניים יציגו את בני ישראל ואחד יציג את אלוהים. נבקש מן השלושה להציג את הדיאלוג בין ישראל לבין אלוהים בשפה שלהם, ונדגיש מתוך השיחה שגם כאשר העם מחליט לבער את העבודה הזרה מקרבו אלוהים אינו מתרצה.
נכתוב על הלוח את מילים אלה מפסוק טז: "וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל".
נסביר שפירוש המילה 'עמל' הוא עבודה קשה, אך בימי המקרא היא שימשה גם לציון חטא ועוולה.
כעת נבקש מהתלמידים להסביר את הפסוק. (לאלוהים נמאס מהתנהגותם הרעה ומחטאיהם של עם ישראל, שנמשכו אף שהסירו את העבודה הזרה מקרבם)
- חשבו וכתבו מדמיונכם במחברת מה אומר אלוהים לבני ישראל – באילו מילים משתמש מי שקצרה נפשו? מה הוא רוצה לומר להם? ("נמאס לי מכם", "אין לי כוח עוד להתאכזב מכם", "לכו מפה" וכן הלאה)
מבט שלישי
נחלק לתלמידים את דף העבודה, או נקרין אותו על המסך והם יעתיקו אותו למחברות (ראו דוגמה למורה. נמצא גם בממערך השיעור). עליהם למלא מדמיונם את תוכן המכתב שבו אלוהים מודיע לעם שאין בכוונתו לסייע להם ואף מסביר להם מדוע.
נשאל את התלמידים:
- מה אתם חושבים על התגובה של אלוהים?
- למה הפעם הוא נוהג אחרת?
- למה הוא אינו מתרצה גם אחרי שהעם מסיר את אלוהי הנכר מקרבו? (אולי זה הקש ששבר את גב הגמל, אחרי כל כך הרבה פעמים שהוא רואה שהם חוזרים לסורם הוא כבר לא רוצה לתת להם הזדמנות; אולי הוא רוצה לבדוק אם יצליחו לעשות עוד משהו כדי לעזור לעצמם חוץ מלבכות; ואולי הם הסירו את העבודה הזרה אך המשיכו לחטוא בחטאים אחרים ועל כן הוא מסרב לעזור להם)
מבט לחיים
נראה לתלמידים קטע מתוך הסרטון 'תלמיד אפס' עד דקה 2:20.
אחרי הצפייה נשאל את התלמידים:
- מה אתם חושבים על ההתנהגות של התלמיד הזה?
- מה לדעתכם מורה צריך לעשות כשתלמיד מתנהג ככה?
- ומה המורה צריך לעשות אם התלמיד ממשיך גם אחרי שהמורה הוציא אותו או ביקש ממנו כמה פעמים להפסיק?
נערוך דיון עם התלמידים בכיתה סביב השאלה: האם תמיד מגיעה עוד הזדמנות? נשמע דעות לכאן ולכאן. אפשר אף לשמוע סיפורים מחיי התלמידים שבהם ניתנה עוד הזדמנות או לחלופין נדחתה האפשרות להזדמנות נוספת.
נסכם שבינתיים אלוהים מסרב לעזור לעם, ושבפרק הבא נראה אם העם מנסה לעזור לעצמו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: היכרנו שני שופטים קטנים ובחנו את ריטואל החטא והעונש הקבוע בספר שופטים ואת ייחודו הפעם – בפסוקים שלנו אלוהים אינו נענה לתחינות העם ומסרב לעזור להם.
מיומנות: השווינו את הריטואל שהכרנו בספר שופטים עד כה למקרה הנוכחי ועמדנו על הדומה והשונה.
מתודות: כתבנו מכתב וצפינו בסרטון.