בה בשעה בממלכת יהודה
פסוקים טז-כט
בכמה מילים
מהלך הוראה זה מחזיר אותנו לנעשה בממלכת יהודה לאחר פרקים רבים שבהם למדנו על ממלכת ישראל. נתחיל בדיון על לחץ חברתי והשפעתו. בליבו של המהלך נלמד על שני מלכים מיהודה – יהורם ואחזיהו אשר מתחתנים עם נשים ממשפחת מלכי ישראל ובהשפעתן עושים הרע בעיני ה'. שניהם משלמים מחיר של מאבקים ומלחמות מבית ומחוץ. נסיים בשאלה מה הקשר בין עשיית הרע בעיני ה' למחירים מדיניים ולאומיים, כפי שראינו בפרק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון – לחץ חברתי:
נדון עם התלמידים על לחץ חברתי:
- מה גורם לכם להיות מושפעים מהחברה, ומה עוזר לכם להתנגד להשפעות כאלו?
אפשרות שנייה – סרטון – לחץ חברתי:
נצפה בסרטון המתאר ניסוי על לחץ חברתי ונדון עם התלמידים על ההשפעה החזקה של הלחץ מהחברה:
- כיצד הייתם מתנהגים במקרה המתואר בסרטון?
נראה את הקשר בין שתי הממלכות ונשאל:
- האם יש קשר בין לחץ חברתי להשפעה של ממלכות זו על זו?
אפשרות שלישית – דיון – אחדות:
נדון עם התלמידים בנושא האחדות:
- האם הייתם נלחמים בעבור אחדות בכל מחיר?
- האם יש עקרונות שכדאי לוותר עליהם למען האחדות בין הקבוצות בעם?
- האם יש ערכים ועקרונות שכדאי לא לוותר עליהם?
הזמנה לקריאה
נקרין את מפת התפלגות הממלכה על הלוח.
ניזכר בהתפלגות הממלכה ובשתי הממלכות החיות זו לצד זו – יהודה וישראל. לכל ממלכה מלך משלה. במשך פרקים רבים למדנו על הנעשה בממלכת ישראל, וכעת אנחנו עוברים לבחון מה קורה בה בעת בממלכת יהודה.
נסכם ונראה מי מולך במקביל למי בשתי הממלכות. נקרין תרשים של מלכי יהודה ומלכי ישראל (ראו קישור גם בממערך השיעור). נסמן על הלוח מהי התקופה שאנו עוסקים בה כעת – בישראל מולך יורם בן אחאב וביהודה מולך יהושפט המעביר את הממלכה ליהורם. יש לשים לב לבלבול בין יורם ליהורם ולהדגיש את ההבדל כדי למנוע אי הבנה בהמשך.
ניצור תעודת זהות קצרה ליהורם, מלך יהודה החדש – נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים טז-כד ולמלא את הפרטים על הלוח:
שם:_______ (יהורם)
מולך על: __________ (יהודה)
בן ________ (32) שנים בעת המלכתו.
מספר שנות מלכותו: _________ (8)
מתחתן עם _____________ (בת אחאב ואיזבל) מממלכת ____________ (ישראל).
הולך בדרכי ______________(ממלכת ישראל) ועושה _______(הרע) בעיני ה'.
לאחר שנפטר ____________ (אחזיהו) בנו מולך תחתיו.
נראה בתרשים את מעבר המלכות מיהורם לאחזיהו. נתבונן במפה על ממלכת יהודה ונשאל את התלמידים:
- על פי המפה, איזו ממלכה נשלטת תחת ממלכת יהודה? (אדום)
נקרא את פסוקים טז-כט ונחלק לתלמידים את דף העבודה על מרד אדום בתקופת יהורם (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נמשיך לעקוב אחרי ממלכת יהודה. נקרא שוב את פסוקים כה-כט ונשלים את תעודת הזהות של אחזיהו על הלוח:
שם: ___________ (אחזיהו)
שם האם: ______________ (עתליה) קשריה המשפחתיים: _________(בת עמרי. יש להרחיב בעל פה כי הכוונה היא ככל הנראה שעתליה הייתה לבית עמרי, אביו של אחאב, וכי עתליה הייתה ביתם של אחאב ואיזבל – עוד הוכחה לקשרים המשפחתיים הנרקמים בין משפחות המלוכה של ישראל ויהודה ולהשפעות ההדדיות)
מולך על ___________ (יהודה)
הומלך _______(12) שנה לאחר שהומלך יורם בן אחאב בממלכת ישראל.
בן _______ (22) שנים בעת המלכתו.
כמה שנים מלך על ירושלים? _________ (שנה)
עושה _________ (הרע) בעיני ה', כמו בית ____________ (אחאב) כי הוא ____________ (מושפע מהם בשל הקשר המשפחתי שלו אליהם: "כִּי חֲתַן בֵּית אַחְאָב הוּא")
יוצא למלחמה עם __________ (יורם מלך ישראל) נגד _______ (חזהאל) מלך ______ (ארם). תוצאות המלחמה: _______ (הארמים מכים את יורם ופוצעים אותו)
נסב את תשומת לב התלמידים להדגשה בפסוקים שמלכי ישראל הם המשפיעים לרעה על מלכי יהודה.
נקרא עם התלמידים את פסוק כט ונראה אתם כי הקשרים בין הממלכות אדוקים מאוד. יורם מלך ישראל חולה, ואחזיהו מלך יהודה בא לבקרו במיוחד.
בתזכורת על פילוג הממלכה ועל השלכותיה אנו מסיימים את המסע שלנו בספר מלכים – למדנו את ספר מלכים א ואת סיפורי אלישע הנבחרים ממלכים ב. כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לכך. התחלנו את ספר מלכים בממלכה מאוחדת תחת דוד ולאחר מכן תחת שלמה, לאחר מכן עיקר הספר עסק בפילוג הממלכה ובמשמעות הדתית שלו (עונש על עשיית הרע בעיני ה'). וכאן, לצד התיאור הבעייתי של המלכים, אנחנו מסיימים את הלימוד שלנו בנימה של אחדות ואחווה בין הממלכות, המלכים בקשר זה עם זה.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה -אחדות בעם:
למדנו על קשרי האחדות והאחווה בעם. נדון עם התלמידים:
- כיצד לדעתכם משפיעה האחדות על העם?
- מה היתרון של הקשר בין הממלכות ומה החיסרון?
- מה לדעתכם היום מגביר אחדות בין חלקי העם ומה פוגע באחדות?
אפשרות שנייה – גמול:
ראינו שוב ושוב בספר מלכים את הקשר בין עשיית הרע בעיני ה' לבין הצרות והמלחמות הבאות בעקבות המעשים הרעים. נדון עם התלמידים בשאלה:
- מה משמעות הקשר בין הדברים?
- איזה מסר ספר מלכים מבקש להעביר לנו בסיפורים אלו ובקישור זה?
סוף העיסוק שלנו בספר מלכים הוא הזדמנות מצוינת ללמוד מעט על ההיסטוריוגרפיה של הספר. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).