גנותם של אנשי סדום
פסוקים א-י
בכמה מילים
אמצעים נדרשים: שני כובעים, אחד בצבע לבן והאחר בצבע שחור.
הזמנה ללימוד
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות ארבעה תלמידים, נכתוב על הלוח רשימה ובה זוגות של ערכים או מטרות. התלמידים ידונו ויכריעו איזה ערך או איזו מטרה חשובים יותר בעיניהם.
להרוויח עוד ועוד כסף—————-לעזור לאנשים
לשמור על הרכוש————–לשמור על החיים
אחרי הדיון בקבוצות נאזין לתשובות התלמידים.
- האם תוכלו לנחש מה הכריעו אנשי סדום?
- מה היה חשוב ללוט שגר בסדום?
בשלושת השיעורים הבאים נקרא את הפסוקים ונלמד על סדרי העדיפויות בסדום.
מבט ראשון
אפשרות ראשונה:
נקרא את פסוקים א-י בקול ובהטעמה ונבקש מהתלמידים לפתוח את החומש ולעקוב אחר הקריאה באצבע. נבקש מהתלמידים לחשוב בעת הקריאה: מה היה חשוב ללוט ומה היה חשוב לאנשי העיר?
נכין מראש פתקים ובהן מילים קשות מתוך הפסוקים ופירושן. נחלק לכמה תלמידים בכיתה את הפתקים ונבקש מהם לקרוא בקול את פירוש המילה שבפתק שלהם כאשר היא מופיעה בקריאה. בכיתות מתקדמות אפשר לכתוב בפתקים רק את פירוש המילים בלי המילה עצמה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
אפשרות שנייה:
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמאית בכיתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט שני
שני המלאכים שהגיעו לסדום נראו כבני אדם רגילים.
- כיצד לוט מתנהג לאנשים שהוא רואה שהגיעו לסדום?
- מה לוט מציע לאורחים? ("סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם, וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם")
- מדוע לדעתכם האנשים אינם רוצים לישון אצל לוט ועונים לו: "לֹּא, כִּי בָרְחוֹב נָלִין"? (הם יודעים שאסור לארח בסדום ולא רוצים לסבך אותו)
- לאחר שהאורחים נכנסים לביתו של לוט במה הוא מכבד אותם? (יין – "מִשְׁתֶּה" ומצות)
- חפשו בפסוק ד מי הגיע אל בית לוט? (כל התושבים בסדום, מנער ועד זקן, כל העם בסדום דרש מלוט שיוציא את האורחים כדי להתעלל בהם)
- למה הם דורשים להוציא את האורחים? (בסדום יש חוק שאסור לארח. האנשים בסדום בחרו להיות רעים וקבעו חוקים שמעודדים רוע)
- האם לוט הסכים להוציא את האורחים מביתו? (לא)
- מה לוט הציע לתת לאנשי סדום? (פסוק ח – לוט מציע לאנשי סדום את שתי בנותיו: "אוֹצִיאָה נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם, וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם")
נסביר לתלמידים את פסוק ט:
- "וַיֹּאמְרוּ: 'גֶּשׁ הָלְאָה'" – אנשי סדום אמרו ללוט להתרחק מדלת הבית.
- "וַיֹּאמְרוּ: 'הָאֶחָד בָּא לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט?'" – אנשי סדום אמרו: "אתה לוט הגעת לגור אתנו ואין לך זכות לשפוט אותנו ולהטיף לנו מוסר".
- "עַתָּה נָרַע לְךָ מֵהֶם" – אם לא תתן לנו את האורחים, גורלך יהיה גרוע מגורלם.
- "וַיִּפְצְרוּ בָאִישׁ, בְּלוֹט, מְאֹד וַיִּגְּשׁוּ לִשְׁבֹּר הַדָּלֶת" – אנשי סדום התחננו בפני לוט שיוציא להם את האורחים שלו ורצו לשבור את הדלת שסגר.
אפשר להציע לחמישה-שישה תלמידים שהבינו את הסיפור היטב להמחיז אותו מול הכיתה.
מבט שלישי
נחלק את התלמידים לזוגות. כל אחד מבני הזוג יקבל כרטיסייה אחרת, יענה על השאלות שבה וילמד את בן זוגו את הדברים שלמד. במליאה יצטרך כל אחד מבני הזוג להציג את הכרטיסייה של בן זוגו, ונערוך יחד דיון על השאלות שבהן התלמידים התבקשו להביע את דעתם (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט לחיים - השפעת הסביבה על חיינו
בפסוקים למדנו על הכנסת האורחים של לוט, ראינו שלוט חי לצידו של אברהם ולמד ממנו על הכנסת אורחים. ראינו גם את אנשי לוט שהשפיעו זה על זה לרעה עד שלא היה אפילו צדיק אחד בסדום. נשאל את התלמידים:
- אילו דברים טובים אתם לומדים מהסביבה שלכם?
- כיצד אתם מושפעים לרעה מהסביבה שלכם?
- כיצד לוט הצליח לשמור על עשיית הטוב, אף שהוא חי בסביבה המעדיפה את הרע?
נציב שני כסאות ליד הלוח – על כיסא אחד נניח כובע לבן, ועל הכיסא האחר כובע שחור (את הכובעים אפשר להכין מנייר מגולגל לצורת חרוט). נבקש מהתלמידים לבוא ללוח, לבחור כובע ולומר ממי הוא מושפע לטובה ובמה ובמה הוא מושפע לרעה (לדוגמה: התלמידה חובשת כובע לבן ואומרת שהיא לומדת מאימא שלה כיצד להתנהג בזמן נסיעה ברכב, כיצד להיזהר ולהקפיד על חגירת חגורת בטיחות).
נשאל את התלמידים:
- כיצד אתם מתמודדים עם חברה המשפיעה עלינו לרעה?
נדון על היכולת שלנו מצד אחד לבחור סביבה שמשפיעה עלינו לטובה, לבחור לצפות בתוכניות חיוביות ולרכוש חברים טובים, בשונה מלוט שבחר בסדום, ומצד שני, כאשר אנחנו כבר נמצאים בסביבה לא טובה, אנו יכולים לשמור על עצמנו ולהתנהג כמו שחינכו אותנו במשפחה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בדיון בקבוצות על דילמות בין ערכים בחיים. קראנו את הפסוקים והבנו אותם וחתמנו את השיעור במשחק כובעים שבו העלנו את השפעת הסביבה על חיינו, לטוב ולמוטב.
מיומנויות: הבנת מילים קשות, קריאת פסוקים והבנתם, דיון ושיח מיטבי.
מתודות: פתקי פירושי מילים למהלך הקריאה, דיון על ערכים, כרטיסיות בזוגות, ציור הסיפור משתי נקודות מבט, משחק כובעים.