דוד וגלית
פרק יז
בכמה מילים
נער רועה צאן מבית לחם נלחם בענק מגת, כיצד ינצחו? במהלך הוראה זה נענה על השאלה בשתי תשובות – בראשונה נדון בתכסיסי המלחמה שנוקט דוד ובשנייה נעמוד על אמונתו בה' שיושיעו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – שאלה לדיון:
נכתוב על הלוח: 'משבר מוליד יצירתיות' ונשאל:
- מה דעתכם על המשפט?
- האם זה נכון?
- האם יש לכם דוגמה?
אפשרות שנייה – רישום:
נקרין על הלוח את רישום של דוד וגלית מהמאה ה-13 ונשאל את התלמידים את השאלות שבעזר ההוראה.
דוד מתואר כרועה שלצידו שני כבשים, וגלית מתואר כאביר – קצות רגליו וחניתו חורגים ממסגרת היצירה וחריגה זו מעצימה את גודלו.
אפשרות שלישית – סרטון:
נקרין לתלמידים קטע מתוך הסרט אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה. בקטע אינדיאנה ג'ונס נלחם פנים אל פנים באומן החרבות בשוק בקהיר. מי ינצח ואיך?
חשוב לציין שאקדח הוא כלי חזק שיכול להפוך את נושאו לגלית. ואילו דוד ודאי היה חלש בחלוקי הנחל שלו לעומת גלית.
הזמנה לקריאה
נחלק לתלמידים דפי תעודת זהות לדוד ולגלית ונבקש מהם למלא את מה שהם יודעים על הדמויות מתוך מה שכבר למדנו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אם זה השיעור הראשון, נקרא עם התלמידים את הפרק כולו ובעת הקריאה נבקש מהתלמידים למלא את הנתונים בתעודות הזהות. לאחר מכן נמלא יחד את הטבלה על הלוח ונשלים מידע חסר.
נקרא את פסוקים מ-נא, נסביר אותם בקצרה ונכתוב על הלוח את השאלה:
- כיצד ניצח דוד את גלית?
הקרב:
דרך תיאור הקרב בפסוקים נראה שגלית כמעט לא שם לב לדוד, ודוד ניצח אותו באחת. נשים לב למצב השונה של שני היריבים: דוד בלי מיגון כלל ובידו חלוקי נחל בלבד. גלית לעומתו ממוגן וכבד ולפניו עומד נושא הצינה. נקרא את דבריו של אלישע פרוינד.
נשאל את התלמידים:
- כיצד מסביר פרוינד את ניצחונו של דוד? (דוד נעזר בהסתנוורות של גלית מהשמש, וכך הצליח לנצח את גלית בלי שהלה הבחין בו)
הקרב – חרב וה'
גלית מקלל את דוד, ודוד עונה לו בשם ה'. נקרא את דבריו של דוד.
נשאל את התלמידים:
- בדבריו משווה דוד בין הכוחות שעומדים בידו של גלית לכוח שהוא בא בשמו. מה מציב דוד זה כנגד זה? (שמו של ה' עומד בניגוד לחרב, יש מי שבא בחרב ויש מי שבא בשם ה'. רעיון זה פותח וסוגר את נאומו של דוד)
נקרא בפרק יג פסוקים יט-כב על מצב כלי הנשק באותה תקופה בקרב פלשתים ובקרב ישראל.
נשאל את התלמידים:
- על פי פסוקים אלה, מה היה מצב כלי הנשק בישראל?
- למי הייתה בכל זאת חרב? (כלי הנשק היו יתרונם של הפלשתים על ישראל, לא היה לישראל חרב וחנית מלבד לשאול וליונתן בנו. מכאן גם אפשר להבין מדוע נתן שאול לדוד את חרבו. ייתכן שיש כאן ביקורת מרומזת על שאול, שהוא, בדומה לגלית, חושב שהמלחמה תוכרע בחרב ולא ביציאה לקרב בשם ה')
נקרא את פסוקים מח-נא, הפסוקים האחרונים בקרב בין דוד לגלית.
- למי יש חרב ולמי אין? (מודגש שלדוד אין חרב: "וחרב אין ביד דוד", ונשקו הוא שם ה'. גלית, באופן אירוני, מחזיק בחרב שבסופו של דבר משמשת את דוד לכרות את ראשו ולהכריע את הקרב)
נסכם:
- מה ההבדל בין שתי נקודות המבט שראינו – במאמר של פרוינד ובמוטיב החרב? (המאמר של פרוינד מביט על הקרב מנקודת מבט ארצית-ריאלית – כיצד דוד בתכסיסי מלחמה היטה את הקרב לטובתו וניצח את גלית. ואילו בהעמקה במוטיב החרב נשקפת נקודת מבט אחרת המתמקדת באמונה של דוד בעת הקרב – "כי לה' המלחמה", ולא למי שנושא את החרב. ובזכות אמונתו ניצח דוד את גלית)
- איזו פרשנות נראית לכם מתאימה יותר לרוח הדברים בפרק?
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- מה הייחודיות שלכם וכיצד היא משמשת אתכם לטובתכם?
- באילו דרכים יצירתיות אתם יכולים לפתור בעיות שלא כדרך המקובלת?
- חשבו על דבר שאתם חלשים בו – האם יש דרך להפוך דווקא אותו למקור של כוח בעבורכם?
- מדוע אמונה בצדקת המעשה חשובה כל כך כאשר נאבקים למען משהו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מילאו תעודות זהות לדוד ולגלית ושאלנו כיצד ניצח דוד הקטן את גלית הלא מנוצח. ראינו שתי תשובות לשאלה משתי נקודות מבט: האחת בתכסיסי מלחמה שנוקט דוד, והשנייה בכוח האמונה של דוד בה' שיושיעו.
מיומנויות: מילה מנחה, אינטר-טקסטואליות, השלמת פערים.
מתודות: תעודת זהות, סרטון, איור.
- מאמרו של נחמן לוין, 'דוד וגלית – חרב ושם ה''.
- מאמרו של אלישע פרויד, 'מלחמת דוד וגלית – הסיפור ופירושו', מתוך אתר דעת.
- מאמרו של עמיחי שהם, 'הגובה לא קובע'.