האישה השונמית חוזרת
פסוקים א-ו
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נעקוב אחר האישה השונמית, זו שאלישע החיה את בנה לפני כמה פרקים. האישה עוזבת את ביתה בעצת אלישע עקב הרעב, והולכת אל ארץ פלשתים למשך שבע שנים. כאשר היא חוזרת היא מגלה כי אדמתה נלקחה ממנה. היא מגיעה אל המלך כדי לזעוק ולבקש עזרה. נפתח בעיון במשמעות המושג 'צירוף מקרים' וננסה להבין אם אנחנו מרגישים לעיתים שצירופי מקרים הם מכוונים. בליבו של המהלך נבחן את צירוף המקרים שבבואה של האישה אל המלך מתוך מצוקתה בדיוק בעת בואו של גיחזי, נערו של אלישע, אל המלך כדי להלל ולשבח את אלישע ולספר על נפלאותיו. צירוף המקרים הזה הוא שמביא את המלך להתגייס לטובת האישה ולהורות על החזרת נחלתה לרשותה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – צירוף מקרים:
נבקש מהתלמידים לספר לכיתה סיפורים של צירופי מקרים שקרו להם או לקרוביהם. ננסה להבין אתם יחד אם באמת מדובר בצירוף מקרים או שהיה גורם שחיבר בין המקרים.
אפשרות שנייה – מצרפי המקרים:
נקרין את הקדימון לספר 'מצרפי המקרים' מאת יואב בלום ונחלק לתלמידים קטע מתוך הפרק הראשון של הסיפור (ראו קדמיון וקטע מתוך הפרק הראשון בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- האם לפעמים עולה בכם תחושה שצירוף מקרים מסוים אינו מקרי אלא מכוון?
אפשרות שלישית – המופע של טרומן:
נצפה בקדימון לסרט 'המופע של טרומן' – הקדימון באנגלית, אך קצר ולכן אפשר לתרגם אותו בעת ההקרנה או לאחריה בעבור התלמידים המתקשים.
נדון עם התלמידים:
- האם הרגשתם פעם שחייכם מנוהלים בידי גורם נסתר, כאילו הם חלק מתוכנית טלוויזיה נסתרת?
הזמנה לקריאה
נזמין שני תלמידים לעמוד מול הכיתה ולהזכיר את סיפור האישה השונמית שתואר בפרק ד. ניתן להם כמה דקות לקרוא ולהיזכר ואז נבקש מהם להעביר לנו מעין קדימון – "בפרקים הקודמים…" – לסיפורה של השונמית כדי שנוכל לצלול ולראות מה קורה אתה בהמשך.
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים א-ב בפרק ח ונכתוב על הלוח:
- הוכיחו שאלישע והאישה השונמית היו בקשר גם לאחר החייאת הילד? (צטטו בהתאם)
- מפני מה אלישע מזהיר את האישה ומה היא עושה בעקבות האזהרה?
מקץ שבע שנים האישה השונמית חוזרת לביתה.
נקרא יחד עם התלמידים את פסוק ג ונבקש מהתלמידים לתאר לנו:
- מהי הבעיה שהאישה השונמית מציגה בפני המלך?
הפסוקים אינם מפרטים יותר מדי ולכן נפרוט עם התלמידים את מה ידוע לנו. נכתוב על הלוח:
- האישה נעדרה מביתה למשך שבע שנים.
- האישה צועקת, מתלוננת, על ביתה ועל שדה – כלומר, משהו קרה לבית ולשדה שלה. מה זה יכול להיות?
עדיין לא ברור מה קרה לשדה ולבית של האישה. כדי להבין מה קרה נדלג לפסוק ו ונקרא מה המלך פוסק בסופו של דבר. נצרף את פסיקת המלך למידע על הלוח:
- המלך מצווה על סריסו (עבדו) ללוות את האישה ולדרוש להשיב לה את שדה וביתה ואת כל התבואות שהניב השדה.
נבקש מהתלמידים לכתוב מסקנה:
- על מה האישה התלוננה? (כאשר שהתה האישה בארץ פלשתים נכנסו פולשים לנחלתה והם אוחזים בה כרגע ואינם מאפשרים לה לחזור אל ביתה ואל שדה)
האישה השונמית פונה אל המלך כדי לקבל את עזרתו כשופט ושליט על ממלכתו.
נכתוב על הלוח את הביטוי 'צירוף מקרים' ונחלק לתלמידים את דף העבודה שיזכיר להם מיהו גיחזי (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבקש משלושה תלמידים לצאת לכמה דקות מהכיתה ולהכין הצגה על הרגעים שמתרחשים בפסוקים ג-ה (אפשר לבחור ילדים שסיימו לפני כולם את דף העבודה או לתאם אתם מראש). נדגיש בפניהם שבפסוקים מתוארים סיפורים שמתרחשים ממש זה אחר זה, כמעט בה בשעה – גיחזי בא לשוחח עם המלך על גדולתו של אלישע, ובה בעת האישה השונמית באה לדרוש את המגיע לה ולצעוק למלך.
נבקש מהשחקנים לקפוא בהצגתם בשלב זה ונשאל כמה שאלות את הכיתה:
- האם לדעתכם אירע בפסוקים אלו צירוף מקרים? כלומר, האם אתם חושבים שהיה זה מקרה שגיחזי הגיע לדבר על גדולתו של אלישע בדיוק בזמן שהאישה הגיעה?
- אם לא, מה לדעתכם גרם לצירוף המקרים הזה? (התשובה פתוחה אבל אפשר לשער שאלישע ידע שהאישה במצוקה ושלח את נערו כדי לרכך את דרכה אל המלך. עוד אפשרות היא שמדובר כאן בהכוונה מלמעלה, כמו הניסים של אלישע. צירוף המקרים הוא למעשה השגחה פרטית. תיאום הזמנים מדגיש את כוחו של אלישע, שבדיוק כשהיא חוזרת משבע שנים בנֵכר המלך מדבר על אלישע. אלישע עודנו חשוב מאוד ודמות מפתח)
נקרא עם התלמידים את פירושו של המלבי"ם על פסוק ד.
נשאל את התלמידים:
- מהי עמדתו של המלבי"ם? (מדובר בהשגחה פרטית)
- למה לדעתכם צריך שגיחזי יספר למלך על גדולתו של אלישע – מה המטרה בכך? (גיחזי מדבר דברים טובים על אלישע, והמלך מתעניין בו כדי שבעקבות דברים אלו אולי בעתיד יוכל אלישע להשפיע על המלך)
- לו הייתם המלך, האם הייתם מתייחסים אחרת לאישה השונמית לאחר שאתם יודעים שאלישע החיה את בנה?
- איך לדעתכם מרגישים הנוכחים במצב – בדיוק המלך שמע את הסיפור על האישה השונמית, והינה היא מגיעה משום מקום אחרי שבע שנים שהיא בכלל לא הייתה בארץ?
נקרא את פסוקים ה-ו יחד ונבקש מהשחקנים להשלים את ההצגה. נבקש מהתלמידים להמשיך ולעמוד על "הבמה" ולהציג, כל אחד בתורו, את הדמות שהוא משחק.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יש דמות שחסרה על הבמה? (אלישע, נדגיש כי אלישע הוא למעשה הדמות העיקרית המניעה את העלילה, אך היא נפקדת מהסיפור)
נכתוב על הלוח:
- הסיפור על החזרת השדה לאישה השונמית מאדיר את דמותו של אלישע, אף שאלישע עצמו איננו מופיע בו כלל. הסבירו והוכיחו טענה זו. (נוכחותו של אלישע ברקע הסיפור היא שהשפיעה על פסיקת המלך לטובתה של האישה השונמית, דברים טובים נעשים לאנשים שאלישע אוהב אפילו בלי נוכחותו הפיזית)
נבקש מהתלמידים לשוב לפרק ד פסוק יג – שם מציע אלישע את קשריו עם השלטון כדי לסייע לאישה השונמית, אך היא מסרבת – "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת", והינה בפרקנו אנחנו מגלים כי אלישע אכן סייע בדרך עקיפה לאישה שונמית במסדרונות השלטון.
מבט לחיים
ראינו שאלישע מלווה את השונמית גם לאחר זמן. אחראי להתמודדויות שלה ומנסה לסייע בדרכו. יש דרכים רבות לסייע במצבים שונים – גלויות יותר ופחות.
- נסו להיזכר במקרים שבו עזרתם למישהו או נעזרתם במישהו באופן ישיר ובאופן עקיף. תארו את המקרים.
- כיצד הרגשתם כשעזרתם באופן ישיר וכיצד כשעזרתם באופן עקיף? האם התחושה שונה?
- מה התאפשר בכל אחת מהדרכים שלא התאפשר בדרך אחרת?