סגור תצוגת כיתה
הפרק

ההבטחה

פרק ו, א-ט

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשב במעגל ונבקש מכל תלמיד בתורו להיזכר בהבטחה אחת שהובטחה לו ולא קוימה עדיין. נבקש מכל אחד לספר בקצרה (ובכלליות, אם הם לא מעוניינים לפרט) מה הייתה ההבטחה, למה היא לא קוימה לדעתו, ומה הסיכויים שתתקיים בעתיד. נשאל איך היו מרגישים אילו מישהו היה מבטיח להם משהו, ולא מקיים אותו במשך ארבעים שנה. האם היו מתייאשים? כועסים? פונים אליו בטענה?

נזכיר לתלמידים שהפרק הקודם הסתיים בכעס וטענות, ונציין שהפעם ינסה אלוהים להרגיע את הרוחות בעזרת הבטחה. נקשיב לפסוקים ונשמע מה מבטיח אלוהים לעם ישראל.

מבט ראשון

נבקש מהתלמידים לקרוא את פרק ו פסוקים א-ט, ולסמן מילים שמקשות עליהם את הבנת הטקסט. כל תלמיד יזכיר מילה אחת שסימן אצלו, ולכל מילה ננסה יחד למצוא את הביאור המדויק. נכתוב את הביאורים על הלוח, כך שייווצר מעין מילון של הפסוקים. אחרי שביארנו את המילים נקרא שוב ברצף, וכל מילה קשה בטקסט נחליף בביאור שכתבנו יחד.

מילים או ביטויים שחשוב להתעכב עליהם:

  • "יָד חֲזָקָה" – כוח ועוצמה
  • "וָאֵרָא" – התגליתי
  • "בְּאֵל שַׁדָּי" – האבות הכירו אותי בכינוי האחר שלי, "אל שדי"
  • "וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם" – כלומר, הם לא הכירו את השם שאתה מכיר, ה'
  • "הֲקִמֹתִי" – קיימתי
  • "נַאֲקַת" – צעקה, אנחה
  • "מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם" – תחת הנטל הכבד של מצרים
  • "בִשְׁפָטִים גְּדֹלִים" – בעונשים חמורים
  • "נָשָׂאתִי אֶת יָדִי" – נשבעתי
  • "מוֹרָשָׁה" – מתנה לדורות, ירושה

וכמובן, כל מילה אחרת שעולה מסימוניהם של התלמידים.

אפשרות להרחבה:
אחרי שהבנו את הרובד המילולי, נקרא יחד את פסוק ג. נשאל את התלמידים: למה אתם חושבים שאלוהים מתעכב כל כך על השם שבו הכירו אותו האבות,לעומת השם שבו משה מכיר אותו עכשיו? למה זה חשוב, ולמי זה אכפת בעצם?

נקשיב להצעותיהם, ונתעכב על כך שבהבטחה יש שני צדדים: המבטיח, והנמען של ההבטחה. כדי לדעת שהבטחה קוימה, מוכרחים לדעת שהמבטיח הוא אכן גם המקיים. אם ההבטחה התממשה אבל המבטיח לא היה מי שקיים אותה בסופו של דבר, האם היא קוימה במלואה? והאם הנמען של ההבטחה מרגיש שקיבל במלואו את שהובטח לו?

אלוהים רוצה לוודא שעם ישראל ידע שהוא עומד בדיבורו, ושהוא המבטיח וגם המקיים של הגאולה העתידית. נספר לתלמידים שגם בחוזים משפטיים מקפידים לפעמים לכתוב את הכינויים האחרים של המעורבים בחוזה, כדי שלא יהיו ספקות במי מדובר.

מבט שני – שמיעת מסר בשעת עבודה קשה

נתעכב על פסוק ט.
ט וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה.

אחרי שמשה מבטיח לבני ישראל את כל מה שציווה אותו אלוהים למסור, העם לא שומע לו.
נשאל את התלמידים:

  • מה אתם חושבים על כך שמשה נושא נאום מרגש ומלא הבטחה, והעם אפילו לא מקשיב?
  • מה הסיבה או הסיבות שעולות מהפסוקים שבגללן העם לא שומע למשה?
  • מה המשמעות של "קוצר רוח ועבודה קשה"?
  • האם קרה לכם פעם שהייתם טרודים או עסוקים במשהו עד כדי כך שלא הצלחתם להקשיב למה שנאמר לכם?

נפנה לתרגיל בזוגות, לצורך המחשה: בכל זוג, אחד מבני הזוג יהיה "העובד" והאחר "המספר". כל "העובדים" יתבקשו לסדר את שולחנות הכיתה בסדר מסוים (להצמיד אותם לקירות הכיתה, לערוך אותם בצורת ח, לסדר שורות, משולש ועוד) ואילו "המספרים" יצטרכו לעקוב אחרי בני זוגם ולספר להם את סיפור ההבטחה שדיברו עליה בסבב שפתח את השיעור: מי הבטיח להם, מה הוא הבטיח, כמה זמן עבר מאז, איך הם מרגישים לגבי זה, ועוד ועוד, כיד הזיכרון הטובה עליהם.

בתום התרגיל נשאל את "העובדים":

  • האם הצלחתם לשמוע את מה שאמרו לכם המספרים?
  • האם התעכבתם בתהליך העבודה בגלל הסיפור?
  • איך הרגשתם כשבזמן העבודה מישהו עקב אחריכם ודיבר אליכם?

נסכם את ההתנסויות עד כה ונודה ל"עובדים" ול"מספרים" על המאמץ.

מבט שלישי

אפשרות ראשונה – הבטחה בגוף ראשון:
נחלק לתלמידים את פסוקי ההבטחה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), ונבקש מהם להדגיש את הפעלים הכתובים בגוף ראשון, ובעזרתם לנסח את ההבטחה במילים שלהם (חשוב להפוך את הפעלים לעתיד, הזדמנות לדבר על ו"ו ההיפוך).

נשוחח על ההבטחה, המתקדמת מהקטן אל הגדול: החל ביציאה מעבדות, עבור בגאולה וכלה בקבלת הארץ לתמיד. נשאל: האם ההבטחה קוימה? (בסופו של דבר אחרי סבל ונדודים, יש לנו ארץ משלנו ואנחנו עצמאים בה)

נסכם בקריאת פסוק ט. ההבטחה המופלאה הזאת, שאמורה להביא להתרוממות רוח ואמונה, נופלת על אוזניים אטומות:
ט וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה.

נראה שלא רק את ליבו של פרעה אלוהים מקשה, אלא גם ליבותיהם של בני ישראל.

אפשרות נוספת, לכיתות מתקדמות – הבטחות מהעבר:
בתחילת הפרק מציין אלוהים שהוא לא מבטיח הבטחה חדשה, אלא מזכיר הבטחה שכבר הבטיח לאבות. נחלק את הכיתה לקבוצות, וכל קבוצה תקבל פסוקים העוסקים בהבטחה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אם יש לתלמידים נגישות למחשב, נכין טבלה שיתופית מקוונת לפי הדוגמה. אם אין נגישות, נדפיס את הטבלה וכל קבוצה תמלא את חלקה.

מידע נוסף למורה במאמר "הארץ וארץ כנען בתורה", מאת הרב יואל בן-נון.

מבט לחיים

ההבטחה של אלוהים לאבות ניתנה מאות שנים לפני מימושה. זהו משך זמן ארוך מאוד, וקרו בו הרבה תהליכים שהיו מוכרחים לקרות כדי שיבשילו התנאים לגאולת ישראל (למשל, בני ישראל הפכו ממשפחה גדולה לעם; השעבוד והרצון להיגאל ממנו; ועוד). ננסה יחד להשתמש בזמן כחלק חשוב בתהליך של קיום הבטחה.

  • נבקש מהתלמידים:נסו להיזכר אם גם בהבטחות שהבטיחו לנו או שהבטחנו אנחנו, הזמן היה גורם משמעותי? אם כן, מה הייתה התרומה של הזמן במימוש ההבטחה? למה הוא היה חשוב?

כעת נזמין את התלמידים ליצור "קפסולת זמן" (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נבקש מהם לחשוב על דבר מה שהיו רוצים להבטיח שיגשימו בשנים הקרובות, עד סוף בית הספר היסודי. נחלק להם בקבוקים קטנים או קופסאות גפרורים ריקות, ופתקים שמופיעה עליהם תבנית משפט ההבטחה.

נבקש מהתלמידים להכניס את הפתק לקופסה או לבקבוק, ולכתוב על הקופסה או הבקבוק את שמם. את כל הקופסאות נכניס לקופסה גדולה אטומה, ונצא יחד לחצר, למצוא מקום לטמון בו את הקופסה לפתיחה רק בסוף כיתה ו' (המורה תשמור את קופסת קפסולות הזמן הכיתתית הזאת, ובבוא העת תכנס שוב את כל הכיתה ותחלק את הקפסולות לתלמידים).

סגירה שהיא פתיחה:
נזכיר שראינו מקרוב תהליך של מימוש הבטחה שנמשך על פני שנים ושינויים רבים. התבוננו מקרוב וניסינו להבין לליבם של בני ישראל, שבגלל התהפוכות הרבות שאירעו להם, מתקשים לשמוע את ההבטחה שנושא משה, למימוש ההבטחה לאבותיהם.

לאור כל זה נשאל, כחומר למחשבה הביתה:

  • כשתפתחו בסוף כיתה ו' את קפסולת הזמן שהכנתם, מה יעניין אתכם לגלות?
  • האם חשובה רק השאלה אם קיימתם את ההבטחה או לא?
  • מה עוד תוכלו ללמוד מהקפסולה הזאת על עצמכם?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בניסיון של אלוהים להרגיע את בני ישראל הכועסים, באמצעות תזכורת להבטחה לגאולה ולארץ משלהם. חשבנו על תגובתם המתעלמת של העבדים בני ישראל, וגם על האופן שבו אנחנו מתמודדים עם מימוש או אי מימוש של הבטחות שהובטחו לנו. שמנו לב שמראש משה יודע שהעם לא יוכל להיות קשוב לבשורות הגאולה, "מקוצר רוח ומעבודה קשה".
מיומנויות: הבנת פעלים עם ו"ו ההיפוך, ניסוח טקסט במילים שלנו על פי מילות התנ"ך.
מתודות: יצרנו "קפסולת זמן" ובה הבטחה שלנו לעצמנו, כדי לבחון את ממד הזמן והשינוי בתהליך מימוש הבטחה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מה מסריח?!
בני ישראל התלוננו בפני משה ואהרן שהם "הבאישו את ריחם" בעיני פרעה, או יותר נכון...
מה מסריח?!
"וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ". (ה, כא)

Bildagentur Zoonar GmbH/shutterstock.com

בני ישראל התלוננו בפני משה ואהרן שהם "הבאישו את ריחם" בעיני פרעה, או יותר נכון – באפו של פרעה. "להבאיש" הכוונה להעלות ריח רע, פועל שמקורו בשם החיה "בואש". לבואש יש דרך מיוחדת להרחיק ממנו טורפים – יש לו יכולת להדיף מפי הטבעת (הטוסיק) ריח מסריח מאוד. עד כדי כך מסריח, שהריח מבריח גם חיות גדולות שמאיימות לטרוף אותו.

המדרש מסביר את נושא הריח, בדברי בני ישראל למשה ולאהרן.

לקריאת המדרש

רַבִּי חִיָּא אָמַר מָשָׁל לִנְבֵלָה [פגר של חיה מתה שיש לו ריח רע] שֶׁהָיְתָה נְתוּנָה בְּזָוִית וְעָפָר מְכֻסֶּה עָלֶיהָ וְאֵין רֵיחָהּ עוֹלֶה, וּבָא אַחֵר וְגִלָּה אוֹתָהּ וְהָלַךְ [התפזר ונגלה] רֵיחָהּ. כָּךְ אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל לְמשֶׁה, משֶׁה, רֵיחַ הָיָה בְּיַד מִצְרַיִם שֶׁאֲנַחְנוּ עֲתִידִין לִגָּאֵל, וּבָאתֶם וַעֲכַרְתֶּם אוֹתוֹ.

(מדרש שמות רבה)

  • הסבירו במילים שלכם: במה מאשימים בני ישראל את משה ואהרון?
משה ואהרון אצל פרעה
כְּשֶׁנִכְנְסוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְנֶעֶמְדוּ לִפְנֵי פַּרְעֹה, הָיָה יוֹשֵׁב פַּרְעֹה וּמִסְתַּכֵּל בָּהֶם,שֶׁמָּא יַעֲנִיקוּ לוֹ מַתָּנוֹת, אוֹ...
משה ואהרון אצל פרעה
"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל, לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה' וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ." (פסוק ב)

איור: shutterstock.com

כְּשֶׁנִכְנְסוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְנֶעֶמְדוּ לִפְנֵי פַּרְעֹה, הָיָה יוֹשֵׁב פַּרְעֹה וּמִסְתַּכֵּל בָּהֶם,
שֶׁמָּא יַעֲנִיקוּ לוֹ מַתָּנוֹת, אוֹ שֶׁמָּא יִתְּנוּ לוֹ מִכְתָּבִים,
וְהם אַפילו לֹא שָׁאֲלוּ בִּשְׁלוֹמוֹ.
אָמַר לָהֶם: מִי אַתֶּם?
אָמְרוּ לוֹ: שְׁלוּחָיו שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָנוּ.
שאל: מָה אַתֶּם מְבַקְּשִׁים?
אָמְרוּ לוֹ: "כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל – שַׁלַּח אֶת עַמִּי".
כָּעַס וְאָמַר: "מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל",
לֹא הָיָה יוֹדֵעַ לִשְׁלֹחַ לִי מַתָּנוֹת, אֶלָּא בִּדְרִישׁוֹת וּבִתְבִיעוֹת אַתֶּם בָּאִים עָלַי –
"לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה', וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ".

(עיבוד. על פי: מדרש שמות רבה, פרשה ה פסקה יד)

  • לפי המדרש – מדוע פרעה הגיב כמו שהגיב?
הכניסה לארמון פרעה
אָמַר רַ' חִיָּא בַּר אַבָּא: אוֹתוֹ הַיּוֹם בָּאוּ כָּל מַלְכֵי מִזְרָח וּמַעֲרָב לְאַרְמוֹן פַּרְעֹה לְכַבְּדוֹ,וְהֵבִיאוּ...
הכניסה לארמון פרעה
"וְאַחַר בָּאוּ משֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה, כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר." (פסוק א)

איור: shutterstock.com

אָמַר רַ' חִיָּא בַּר אַבָּא: אוֹתוֹ הַיּוֹם בָּאוּ כָּל מַלְכֵי מִזְרָח וּמַעֲרָב לְאַרְמוֹן פַּרְעֹה לְכַבְּדוֹ,
וְהֵבִיאוּ מַתָּנוֹת וְהָיוּ מְעַטְּרִים וּמְפָאֲרִים אוֹתוֹ, שֶׁיִּהְיֶה מֶלֶךְ עַל כָּל הַמְּלָכִים.
מִשֶּׁעִטְּרוּ אוֹתוֹ הָיוּ מֹשֶה וְאַהֲרֹן עוֹמְדִים עַל פֶּתַח אַרְמוֹן פַּרְעֹה.
נִכְנְסוּ עֲבָדָיו וְאָמְרוּ: שְׁנֵי זְקֵנִים עוֹמְדִים עַל הַפֶּתַח.
אָמַר לָהֶם: יַעֲלוּ.
וְאַרְבַּע מֵאוֹת פְּתָחִים הָיוּ לְאַרְמוֹן פַּרְעֹה,
וְעַל כָּל פֶּתַח וּפֶתַח אֲרָיוֹת וְדֻבִּים, חַיּוֹת רָעוֹת,
וְלֹא הָיָה אָדָם שֶׁיָּכֹל לִכָּנֵס שָׁם עַד שֶׁהָיוּ מַאֲכִילִים אוֹתָם בָּשָׂר.
וּכְשֶׁבָּאוּ מֹשֶה וְאַהֲרֹן נִתְקַבְּצוּ כֻּלָּם, סוֹבְבִים וּמְלַקְּקִים רַגְלֵיהֶם,
וְהִתְחִילוּ לְלַוּוֹתָם עַד שֶׁבָּאוּ לִפְנֵי פַּרְעֹה.

(עיבוד. על פי: מדרש שמות רבה, פרשה ה)

  • תארו את הפתחים של ארמון פרעה על פי התיאור שלהם במדרש.
    במה שונה כניסתם של משה ואהרן לארמון מכניסתם של המנהיגים האחרים?
מדרש על תפקידם החברתי של השוטרים
מדרש תנחומא (מדרש אגדה ארץ ישראלי) מהמאה התשיעית לספירה. מִנָּה אֶת הַנּוֹגְשִׂים שֶׁל מִצְרַיִם עַל...
מדרש על תפקידם החברתי של השוטרים
"וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂמוּ עֲלֵהֶם נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם". (ה, יד)

מדרש תנחומא, מאוסף הספרייה הלאומית

מדרש תנחומא (מדרש אגדה ארץ ישראלי) מהמאה התשיעית לספירה.

לקריאת המדרש
מִנָּה אֶת הַנּוֹגְשִׂים שֶׁל מִצְרַיִם עַל הַשּׁוֹטְרִים שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְהַשּׁוֹטְרִים נִתְמַנּוּ עַל יֶתֶר הָעָם, וּכְשֶׁאָמַר לָהֶם: "לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים" (פרק ה, פסוק ז), הָיוּ הַנּוֹגְשִׂים [המצרים] בָּאִים וּמוֹנִים [סופרים] הַלְּבֵנִים; [אם] נִמְצְאוּ חֲסֵרוֹת, הָיוּ הַנּוֹגְשִׂים מַכִּים אֶת הַשּׁוֹטְרִים, וְהַשּׁוֹטְרִים הָיוּ מֻכִּים עַל יֶתֶר הָעָם וְלֹא הָיוּ מוֹסְרִים אוֹתָם בְּיַד הַנּוֹגְשִׂים. אָמְרוּ: מוּטָב לָנוּ לִלְקוֹת [לקבל מכות], וְלֹא יִכָּשֵׁל יֶתֶר הָעָם. (תנחומא כג)
  • כיצד הקריבו את עצמם השוטרים מישראל בעבור העם?
  • קראו את חלקו השני של המדרש:
    לְפִיכָךְ כְּשֶׁאָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶה: "אֶסְפָה לִי שִׁבְעִים אִישׁ" (במדבר יא, טז), אָמַר מֹשֶה:
    רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֵינִי יוֹדֵעַ מִי רָאוּי וּמִי אֵינוֹ רָאוּי.
    אָמַר לוֹ: "אֲשֶׁר יָדַעְתָּ כִּי הֵם זִקְנֵי הָעָם וְשֹׁטְרָיו"  (מדרש תנחומא כג) 
  • בהמשך הנדודים, בתקופת המדבר, אלוהים הנחה את משה לבחור את האנשים הראויים ביותר. מי נבחרו ומדוע? הסבירו את הקשר בין החלק הראשון של המדרש לחלקו השני.
שלח את עמי
"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי." (פסוק א)

יציאת מצרים הייתה בשלושת אלפי השנים האחרונות השראה לתנועות שחרור וחירות בכל העולם.
הביטוי "שלח את עמי" ובאנגלית "let my people go" הפך למוטיב המרכזי בסיפור מצרים, ולא רק בקהילה היהודית.
ד"ר מרטין לותר קינג, מנהיג מאבקם של השחורים בארה"ב נגד האפליה, קרא בנאומו המפורסם לפני כרבע מיליון איש את מילותיו של משה רבינו: let my people go.

למילות השיר

שלח את עמי /  תרגום: אפרים דרור
מַהֵר, מֹשֶׁה, צַו אֶת פַּרְעֹה:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
מִצְוַת הָאֵל אֱמֹר נָא לוֹ:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
קוּמָה, לֵךְ נָא
אֶל כְּבַד הַלֵּב הָרַע,
צַו לוֹ בִּשְׁמִי:
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!

מְסֹר, מֹשֶׁה, אֶת דְּבַר שַׁדַּי
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!

וָלֹא, אַכֶּךָ בְּמַכּוֹתַי
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
שְׁמַע נָא, זֹאת הִיא
מִצְוַת הָאֵל
הָבָה, שְׁלַח נָא
אֶת יִשְׂרָאֵל.

הִגִּיעַ יִשְׂרָאֵל לַיָּם
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
טָבְעוּ מִצְרַיִם עִם רִכְבָּם
שְׁלַח נָא אֶת עַמִּי!
זֶה הוּא
כְּבַד הַלֵּב הַהוּא
כָּכָה כֵּן
תָּמִיד יֹאבְדוּ.
נוסח הקרדיט: © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • הקשיבו לשיר ועקבו אחרי המילים באנגלית והתרגום לעברית.
  • סמנו אילו מילים בשיר הן מתוך הפסוקים.

קרדיט: שלח את עמי ביצוע: יעל אילת LET MY PEOPLE GO/Yael Eilat, 2010

קוצר רוח
בני ישראל עבדים במצרים. משה מבטיח להם כל כך הרבה דברים טובים… חירות, ארץ משלהם...
קוצר רוח
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה". (ו, ט)

קוצר רוח, TunedIn by Westend61/shutterstock.com

בני ישראל עבדים במצרים. משה מבטיח להם כל כך הרבה דברים טובים… חירות, ארץ משלהם – פורייה וטובה, אבל הם לא פנויים להקשיב לו!

  • לפי הפסוק, מדוע בני ישראל לא מקשיבים למשה? מדוע מכנים את המצב הזה "קוצר רוח"? אולי כי המצב מזכיר את החוויה הפיזית של התחושה שאין אוויר לנשימה. ואולי…? אתם מוזמנים להציע עוד הסברים.
  • חשבו אתם על מצבים שבהם בגלל "קוצר רוח" אינכם מצליחים להקשיב…
  • חשבו על מצבים שבהם מישהו לא פנוי להקשיב לכם, אפילו כשיש לכם משהו חשוב להגיד לו.
דבר יום ביומו
"וְהַנֹּגְשִׂים אָצִים לֵאמֹר כַּלּוּ מַעֲשֵׂיכֶם דְּבַר-יוֹם בְּיוֹמוֹ כַּאֲשֶׁר בִּהְיוֹת הַתֶּבֶן." (פסוק יג)

Leremy/shutterstock.com

  • כשהנוגשים המצריים אומרים "דבר יום ביומו" הם מתכוונים שעל העבריים להמשיך לספק את העבודה כהרגלם- כמו בכל יום.
    היעזרו בתמונה כדי להסביר כיצד ניתן להשתמש בביטויי בימינו.
  • תארו פעולה שאתם עושים בדרך כלל, בשגרה, באמצעות הביטוי שמקורו בפרק.
נרפים!
פרעה מלך מצרים אינו מעוניין שבני ישראל ישתפו פעולה עם משה ואהרן ועם הרעיון שלהם...
נרפים!
"וַיֹּאמֶר נִרְפִּים אַתֶּם נִרְפִּים עַל כֵּן אַתֶּם אֹמְרִים נֵלְכָה נִזְבְּחָה לַה'" (ה, יז)

פרעה מלך מצרים אינו מעוניין שבני ישראל ישתפו פעולה עם משה ואהרן ועם הרעיון שלהם לצאת לזבוח במדבר (ואולי לצאת בכלל ממצרים).

להמשך קריאה

הוא מחליט להקשות עוד יותר את עבודתם. הוא מעניש את בני ישראל ומעוניין "לחנך" אותם. איך? הוא לא יספק להם תבן להכנת הלבנים, והם יצטרכו לקושש אותו בעצמם. הוא מאשים אותם בעצלנות, לועג להם וקורא להם "נרפים!" ומכאן בא הביטוי "נרפים אתם, נרפים".

  • מהי המילה הנרדפת בעברית מודרנית ל"נרפים"? רמז: התבוננו בסרטון.

קרדיט: עצלן – נבחרת הופ! בספארי/ערוץ הופ, 2012

עבדים היינו
נחום גוטמן (1898–1980), הסופר והצייר הישראלי, שאייר וכתב את "שביל קליפות התפוזים" ואת "לובנגולו מלך...
עבדים היינו
"וְהַנֹּגְשִׂים אָצִים לֵאמֹר כַּלּוּ מַעֲשֵׂיכֶם דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ כַּאֲשֶׁר בִּהְיוֹת הַתֶּבֶן". (ה, יג)

מאיורי המקרא של נחום גוטמן, 1933. 33X21.2 ס"מ, דיו ופחם על נייר.

נחום גוטמן (1898–1980), הסופר והצייר הישראלי, שאייר וכתב את "שביל קליפות התפוזים" ואת "לובנגולו מלך זולו", היה מראשוני הציירים בארץ. נחום גוטמן שהיה מראשוני המאיירים של ספרי הילדים יצר גם סדרת איורים בהשראת התנך. התמונה שלפנינו מתארת את שעבוד ישראל במצרים ואת אכזריות המצרים.

  • איזה סיפור לדעתכם התמונה מספרת?
  • מה מלמדת שפת הגוף של העבד שבמרכז התמונה על הרגשתו?
  • בצד שמאל של התמונה נראים העבדים כמו גוש. למה לדעתכם בחר נחום גוטמן לצייר אותם כך?
יציאת מצרים
מצרים איה כורם ואדם בן אמיתי כְּשֶׁיָּצָאתִי מִמִּצְרַיִם זָחַלְתִּי עַל גְּחוֹנִי אַרְבָּעִים יָמִים וְלַיְלָה לֹא...
יציאת מצרים
"וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים". (ו, ו)

למילות השיר

מצרים
איה כורם ואדם בן אמיתי

כְּשֶׁיָּצָאתִי מִמִּצְרַיִם
זָחַלְתִּי עַל גְּחוֹנִי
אַרְבָּעִים יָמִים וְלַיְלָה
לֹא יָדַעְתִּי מִי אֲנִי

כְּשֶׁיָּצָאתִי מִמִּצְרַיִם
לֹא יָדַעְתִּי עוֹד לְאָן
הַמִּדְבָּר הַזֶּה יִקַּח אוֹתִי
יִקַּח אוֹתִי מִכָּאן

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עוֹצֶמֶת עַיִן
הַלֵּילוֹת כָּאן חֲשׁוּכִים
וּמֵאָז אֲנִי לֹא עוֹצֶמֶת עַיִן
מֵהַפַּחַד שֶׁמִּצְרַיִם הִיא עֲדַיִן בְּתוֹכִי.
עֲבָדִים הָיִינוּ. הָיִינוּ עֲבָדִים.
עֲבָדִים עֲדַיִן. עֲדַיִן עֲבָדִים.

שָׁם בֶּחָרָבָה הֵבַנְתִּי
בֵּין קִירוֹת יָם גּוֹעֲשִׁים
לְכָל אִישׁ יֶשְׁנָהּ מִצְרַיִם
אַף אֶחָד הוּא לֹא חָפְשִׁי

וְיָצָאתִי מִמִּצְרַיִם
וְחָצִיתִי אֶת הַיָּם
וְאוּלַי גַּם זֹאת מִצְרַיִם
וַאֲנִי נִשְׁאַרְתִּי שָׁם

וּמֵאָז אֲנִי לֹא עוֹצֶמֶת עַיִן
מֵהַפַּחַד שֶׁמִּצְרַיִם הִיא עֲדַיִן בְּתוֹכִי.
עֲבָדִים הָיִינוּ. הָיִינוּ עֲבָדִים.
עֲבָדִים עֲדַיִן. עֲדַיִן עֲבָדִים.

וְהִגַּדְתִּי בְּלַחַשׁ,
וְצָעַקְתִּי אֲלֵיכֶם
אֱלוֹהִים הַזֶּה שָׁכַח אוֹתִי
וְהוּא לֹא יַצִּיל אֶתְכֶם

וְהִשְׁאַרְתִּי בְּמִצְרַיִם
אֶת לִבִּי וְאֶת כְּבוֹדִי
וְיָצָאתִי מִמִּצְרַיִם
אָז לְגַמְרֵי לְבַדִּי

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • השיר מתאר יציאת מצרים "פרטית" ואישית. כיצד האירוע הגדול של יציאת מצרים יכול להיות חוויה פרטית, עכשווית?

קרדיט: איה כורם – מצר ים/ חינוכית מוזיקה, 2017

משה ואהרן
"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי." (פסוק א)
אברהם ישכיל, משה ואהרון, 1950 בערך, מתוך: דמויות מן התנ"ך, הדפסי יד במהדורה חד-פעמית ממוספרת וחתומה בידי האמן. באדיבות משפחת האמן

אברהם ישכיל, משה ואהרון, 1950 בערך, מתוך: דמויות מן התנ"ך, הדפסי יד במהדורה חד-פעמית ממוספרת וחתומה בידי האמן. באדיבות משפחת האמן

 

אברהם ישכיל, צייר. נולד בצ'נסטחוב, פולין 1894. ב-1934 עלה לארץ והשתקע בחיפה. בשנות ה-40 הקים את המוזיאון הראשון לאמנות פלסטית בנוה שאנן בחיפה.
בסידרה דמויות מהתנ"ך שמשה ואהרון היא אחת מהעבודות בה, בחר האמן להביע את עצמו בסגנון עכשיוי.
בשיטת ההדפס  של העבודה מועברים הציורים מקרטון לנייר צבעוני באופן שמאפשר הדפסת שכבות מרובות.

  • מי מהדמויות היא משה ומי היא אהרן לדעתכם?
  • כיצד שותפות הגורל של השניים באה לידי ביטוי ביצירה?
משה ואהרן בבית פרעה
"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה." (פסוק א)
מאיורי המקרא של נחום גוטמן, התרצ"ג־1933. 33.7X21 ס"מ, עיפרון פחם ודיו על נייר.

מאיורי המקרא של נחום גוטמן, התרצ"ג־1933. 33.7X21 ס"מ, עיפרון פחם ודיו על נייר.

הציור של נחום גוטמן מתאר את משה ואהרן העומדים לפני פרעה ובשליחות האל דורשים ממנו כי ישחרר את ישראל ויאפשר להם לצאת ממצרים. "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה וְאָמַרְתָּ אֵלָיו כֹּה אָמַר ה' שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי" (פרק ז, פסוק כו)

  • הוסיפו תוכן לשיחה המתקיימת בין משה ואהרן לפרעה על פי ציורו של נחום גוטמן.
    התבוננו בדמויות והוסיפו מחשבות ואמירות שלדעתכם נאמרו באותו מפגש.
מדבר סיני
"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר." (פסוק א)
ישראל ומצרים. צילום: Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

ישראל ומצרים. צילום: Jacques Descloitres, MODIS Rapid Response Team, NASA/GSFC

משה ואהרן מבקשים מפרעה שישחרר את עמם מעבדות במצרים וייתן להם להיות חופשיים ולצאת למדבר.
איזה מדבר נמצא בקרבת מצרים?
התבוננו בצילום.

  • התבוננו בצילום הלוויין ומצאו את מדבר סיני. מה צורתו?
  • איפה נמצאת מצרים ואיפה נמצאת ישראל ביחס אליו?
כנען
  בני ישראל צריכים להגיע לארץ כנען. למה לא לארץ ישראל? ובכן, למעשה מדובר על...
כנען
"וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתָּם לָתֵת לָהֶם אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם אֲשֶׁר גָּרוּ בָהּ". (ו, ד)

דרכים ראשיות בכנען בעת העתיקה. קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי

מפת ארץ ישראל מהמאה ה־19. מתוך ויקישיתוף

 

בני ישראל צריכים להגיע לארץ כנען. למה לא לארץ ישראל? ובכן, למעשה מדובר על אותו המקום. לארץ ישראל קראו "ארץ כנען" לפני שבני ישראל הגיעו אליה. מדוע? כי חיו שם עמי כנען, צאצאיו של חם (הבן של נח מסיפור המבול).

  • לארץ ישראל היו עוד שמות לאורך ההיסטוריה. התבוננו במפה המודרנית יותר, מהמאה ה־19, התקופה שבה שלטו בארץ הטורקים. התבוננו בכיתוב על המפה – מה היה שמה של ארץ ישראל – "כנען" – בתקופת השלטון הטורקי?
שוטר לפניך!
בני ישראל היו עבדים לפרעה, אבל פרעה לא היה אחראי לכל אחד באופן ישיר. הפסוק...
שוטר לפניך!
"וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂמוּ עֲלֵהֶם נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם. וַיָּבֹאוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּצְעֲקוּ אֶל פַּרְעֹה לֵאמֹר לָמָּה תַעֲשֶׂה כֹה לַעֲבָדֶיךָ". (ה, יד–טו)

השחקן הישראלי שייקה אופיר בתפקיד השוטר אזולאי מתוך הסרט "השוטר אזולאי". Themadchopper, GFDL

בני ישראל היו עבדים לפרעה, אבל פרעה לא היה אחראי לכל אחד באופן ישיר.
הפסוק שלפנינו מתאר את ההיררכייה (סדר התפקידים) במנגנון העבדות.
יש העבדים, הנוגשים – מנהלי העבודה המצריים מטעם פרעה ושוטרי ישראל – אנשים מתוך עם ישראל שאחראים לעבדים.

  • סדרו את בעלי התפקידים לפי סדר האחריות והתפקידים במצרים – מה"נמוכים" ביותר עד ל"גבוהים" ביותר: בני ישראל העבדים, פרעה, הנוגשים, שוטרי ישראל.
  • אילו דילמות יכולות לעלות בפני שוטרי ישראל?
  • שאלת בונוס: מה התפקיד של משה ואהרן ומה המיקום שלהם במבנה שכתבתם בתשובה לשאלה 1?
בנייה בבוץ – עשו זאת בעצמכם
" לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם הֵם יֵלְכוּ וְקֹשְׁשׁוּ לָהֶם תֶּבֶן." (פסוק ז)
לבנים עשויות בוץ לבנייה מסורתית.

לבנים עשויות בוץ לבנייה מסורתית.
Sinn P. Photography/shutterstock.com

אז מה צריך כדי להכין לבני בוץ?
קחו חול, טין וחרסית. ערבבו אותם יחד. למה לא רק חרסית? מפני שחרסית לבדה תיסדק ותתפורר כאשר היא תתייבש. היא חשובה מאוד מפני שהיא חומר פלסטי וגמיש ולכן היא משמשת מעין דבק בין כל החלקיקים.

להמשך קריאה

הוסיפו תבן, קש או סיבים דקים אחרים. אלה יפחיתו את הסכנה לסדקים ויחזקו את החומר (כמו פלדה בבטון). ערבבו את כל אלה במים, לושו את החומר (הכי טוב ברגליים, הבהונות עושות עבודה מצוינת) והכניסו אותו לתבניות מלבניות הפתוחות מלמעלה ומלמטה. הסירו בעדינות את התבניות והשאירו את הלבנים לייבוש. ועכשיו אפשר לבנות בתים, ערים ואפילו ערי מסכנות.
חומר הגלם ששימש את אבותינו בבנייה היה חומר הסחף הבוצי שהביאו שיטפונות הנילוס והניחו בגדות הנהר. את הקש והתבן הביאו מן השדות הסמוכים אל גדת המים. הכנת התערובת ויצירת הלבנים היא עבודה קשה, בייחוד למי שאינו מיומן ומצרִים נוגשים בו. אם הוא גם צריך ללכת אל השדות להביא את התבן אל הבוץ בגדת הנהר, העבודה הופכת קשה עוד יותר, ממש עבודת פרך.
בנייה בבוץ הייתה נפוצה מאוד בעבר בכל רחבי העולם באזורים שבהם יש נהרות המובילים סחף בוצי או במקומות שבהם מצויה החרסית במסלע המקומי. אך לא רק בעבר – גם היום ממשיכים כפריים לבנות את בתיהם בבוץ – באפריקה, בהודו ובפקיסטן, במזרח הקרוב ובאזורים רבים בעולם. וכמו כל דבר שהיה טוב פעם גם הבנייה בבוץ הפכה לטרנד עכשווי של בנייה ירוקה. אילו בני ישראל ידעו על כך אז…
(מתוך אתר 929, כתבה: בילי סביר)

  • ועכשיו – רוצים לבנות עיר מסכנות בעצמכם? רוצים להבין מדוע זה טוב לכדור הארץ? בבקשה, הנה כל ההנחיות.
פרעה
  כמעט את כל הדמויות מסיפורי התנך אפשר רק לדמיין, אבל את פרעה, שהוא כנראה...
פרעה
"וְאַחַר בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שַׁלַּח אֶת עַמִּי וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר". (ה, א)

מקדשי אבו סימבל, מצרים. צילום Than217, ויקיפדיה האנגלית

פסל רעמסס השני. y.kuma.guys/shutterstock.com

 

כמעט את כל הדמויות מסיפורי התנך אפשר רק לדמיין, אבל את פרעה, שהוא כנראה המלך רעמסס השני, אפשר לראות. לא אותו ממש, כמובן, אלא פסלים וציורים שבהם הוא מופיע.

להמשך קריאה

רעמסס השני מָלַך במצרים לפני יותר מ־3000 שנה. הוא היה מֶלֶך חזק מאוד שמלך במשך 66 שנים, ולכן הוא גם מכונה "רעמסס הגדול". פירוש השם רעמסס הוא זה שהאל רע ילד אותו (רע הוא האל המרכזי במצרים).
במקדשי "אבו סימבל" שבמצרים יש מקדש של רעמסס השני, ובו יש פסלי ענק בדמותו של פרעה.

  • מה לדעתכם מרגיש אדם שעומד מול פסל ענקי כל כך?
  • מדוע הפסלים נמצאים במקדש? מה זה מלמד על המעמד של פרעה במצרים?
  • חשבו כעת על משה ואהרן עומדים מול פרעה ואומרים לו" "שלח את עמי". כיצד המידע שלמדתם עוזר לכם להבין יותר טוב את הסיטואציה?
זיכרון שהוא גם מתוק
מצות פסח עם חרוסת.

מצות פסח עם חרוסת.
hadasit/shutterstock.com

צבעה של החרוסת הקלסית צריך להיות חום כמו הבוץ בנילוס ותערובת הבוץ והתבן שעימם עבדו בני ישראל במצרים. בדיוק כמו החרוסת במתכון הזה:

למתכון החרוסת

רכיבים:
500 גרם תמרים מגולענים בוואקום (לא בגביע)
150 גרם אגוזי מלך קצוצים
חצי כפית קינמון
מעט אגוז מוסקט
גרידת לימון
חצי כוס יין מתוק כגון פורט, מדרה או יין קידוש טוב

אופן ההכנה:
מניחים בסיר את התמרים, האגוזים, התבלינים, גרידת הלימון והיין. מבשלים על אש קטנה, תוך ערבוב מתמיד עד לקבלת עיסה רכה ואדים חמים המתנדפים מן העיסה. אם העיסה סמיכה מדי, אפשר להוסיף תוך ערבוב מעט מים רותחים, עד לקבלת המרקם הרצוי.

  • מתי אוכלים אותה?
  • מה יש בחרוסת שמכינים בבית שלכם?
  • האם אתם יודעים לזכר מה אוכלים חרוסת? רמז: הציצו שוב בפרק.
דרכי הבנייה במצרים העתיקה
"וְאֶת מַתְכֹּנֶת הַלְּבֵנִים אֲשֶׁר הֵם עֹשִׂים תְּמוֹל שִׁלְשֹׁם." (פסוק ח)

עוד מימי העת העתיקה נחשבות הפירמידות במצרים לפלא אמיתי. הפרמידיות מתאורכות לאלף ה- 4 לפנה"ס  (הרבה לפני התקופה שבה משערים שבני ישראל היו במצרים). במשך שנים רבות לא הצליחו החוקרים להבין כיצד היה אפשר לבנות מבנים עצומים שכאלה בעזרת הטכנולוגיה של הזמן העתיק. ישנן תאוריות רבות על השיטות שבהן השתמשו המצרים כדי לבנות את הפירמידות.

  • כיצד בנו את הפירמידות?
  • כיצד הצליחו להבין זאת החוקרים?

קרדיט: איך בנו את הפירמידות? מתוך עיתון ינשוף – Learn Hebrew with Hebrew Today Hebrew Today, 2017

שחמט מצרים
"וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק י)

צפו בסרטון המתאר בקצרה את האירועים ואת הסיפורים המרכזיים בפרקים א–ה בספר שמות.

  • כתבו את האירועים החשובים בחייו של משה המתרחשים בפסוקים אלו.
  • סמנו על כל אירוע – האם זהו אירוע שיא או אירוע שפל בחייו.

קרדיט: שחמט מצרים – פרשת שמות / 929 תנך ביחד, 2018

התוכנית האלוהית
אלוהים שלח את משה ואת אהרן לשחרר את בני ישראל, אבל התוכנית לא מצליחה! בני...
התוכנית האלוהית
"וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אֲדֹנָי לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי. וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ הֵרַע לָעָם הַזֶּה וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ". (ה, כב–כג)

אלוהים שלח את משה ואת אהרן לשחרר את בני ישראל, אבל התוכנית לא מצליחה!

להמשך קריאה

בני ישראל לא מוכנים להקשיב למשה ולאהרן, ורואים בהם אשמים במצבם שהורע, ופרעה מצידו לא מוכן לשחרר את בני ישראל. הסרטון מסביר את התרחשות העניינים הלא מוצלחת, כחלק מ"תוכנית אלוהית".

  • הסבירו את "התוכנית האלוהית"
  • בפסוק משה שואל את אלוהים שאלה. כיצד הסרטון עוזר לכם לענות על השאלה של משה?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – שמות פרקים א–ה / תנך ביחד 929, 2015

מי אשם?
קראו את הפסוק ואת פירוש המילים לפסוק: וַיִּפְגְּעוּ – פגשו הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ – ביטוי...
מי אשם?
"וַיִּפְגְּעוּ אֶת מֹשֶׁה וְאֶת אַהֲרֹן נִצָּבִים לִקְרָאתָם בְּצֵאתָם מֵאֵת פַּרְעֹה. וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ". (ה, כ–כא)

קראו את הפסוק ואת פירוש המילים לפסוק:

  • וַיִּפְגְּעוּ – פגשו
  • הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ – ביטוי שמשמעו "גרמתם לנו להיראות רע…" גרמתם שיתייחסו אלינו כאל בעלי ריח רע.
  • לפי הפסוק ולפי הסרטון – מדוע ראו בני ישראל במשה ובאהרן אשמים בהרעת מצבם?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – משה רבנו ניצב בפני פרעה / חינוכית ראשונים בעולם, 2013