היום השני ותחילת היום השלישי
פסוקים ו-י
הזמנה ללימוד
נפתח את האתר גוגל ארץ (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור), נראה לתלמידים את כדור הארץ ונשאל אותם:
- מה בולט יותר הצבע הכחול או החום?
- מה הצבע שממלא יותר שטחים?
- מה מסמל החום ומה מסמל הכחול?
נסביר שרוב העולם בעצם מורכב ממים וכשהעולם נברא לא הייתה הבחנה בין המים לאדמה ולשמים, נשאל:
- מדוע זו בעיה?
- למה צריך היה להפריד ביניהם? (תשובה מצופה: הצמחים, ובעלי החיים הנמצאים על היבשה היו טובעים בים)
מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים ו-ח קריאה מבארת אך מדויקת ומוטעמת נדגיש באיזה פרק אנחנו ובאיזה פסוק.
ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יְהִי רָקִיעַ (שטח דק שטוח ורחב) בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם'. (בין שני חלקי המים) ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ. וַיְהִי כֵן. (וכך היה) ח וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם. וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם שֵׁנִי.
ט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יִקָּווּ הַמַּיִם (יתאספו המים) מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד, וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה (שורש יב"ש)'. וַיְהִי כֵן. י וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ, וּלְמִקְווֵה הַמַּיִם (מקום איסוף המים) קָרָא יַמִּים. וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב.
מבט שני – הסבר ושאלות הבנה
נחלק לתלמידים דף עבודה עם הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לסמן בטקסט את המילה רקיע בתכלת ונשאל אותם:
- לכמה חלקים חולקו המים?
- היכן נמצאים חלקים אלה?
- מה הם המים שמעל הרקיע? (עננים או שמיים)
- מה הם המים מתחת לרקיע? (ים, נחל, נהר)
נסביר לתלמידים שהמים שמתחת לרקיע מכסים את הכול וצריך לברוא מקום שיהיה אפשר לחיות בו, ולכן בתחילת היום השלישי אלוהים אוסף את המים למקום אחד והיבשה מתגלית.
נקרא את הפסוקים בקול פעם נוספת ולאחר המילים: "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה", יאמרו התלמידים בקול: "אֶרֶץ". ולאחר המילים: "ּלְמִקְווֵה הַמַּיִם קָרָא", יענו התלמידים: "יַמִּים". כדי להסביר את המילה "יִקָּווּ", נכתוב את המילה על הלוח ונשאל את התלמידים:
- מה המילה מזכירה לכם? (קו).
"יִקָּווּ הַמַּיִם… אֶל מָקוֹם אֶחָד" – אלוהים אסף את המים למקומות שבהם הם צריכים להיות.
אפשר להיעזר במדרש פרקי דרבי אליעזר פרק ה על פסוק זה:
בשלישי היתה הארץ מישור כבקעה, והיו המים מכסים על פני כל הארץ. וכשיצא הדיבור מפי הגבורה: 'יִקָּווּ הַמַּיִם' עלו מקצות הארץ וההרים והגבעות ונתפזרו על פני כל הארץ, ונעשים עמקים על תוכה של ארץ, ונתגלגלו המים ונקוו לעמקים, שנאמר: 'וּלְמִקְוֵה הַמַּיִם קָרָא יַמִּים'
נשאל:
- מה מסתתר במילה יבשה? (המילה יבש, כי היבשה היא מקום יבש שאין בו מים)
מבט לחיים
נכין לתלמידים דף עבודה שבו מופיעה מפת העולם מחולקת לשש היבשות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים לצבוע את היבשות בחום ואת הים בכחול. אפשר לתת משימה לבית לכתוב את שמות הימים המופיעים בין היבשות.
נבקש מהילדים לכתוב:
- מהם שש היבשות?
- באיזה יבשת מדינת ישראל נמצאת?
- אילו מקווי מים (מקום שבו המים נאספים) אנחנו מכירים במדינת ישראל? (נחלים, נהרות, ימים ואגמים)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התחלנו את השיעור בפעילות מתוקשבת והיכרות עם אתר 'גוגל ארץ' שמראה את כדור הארץ. ראינו שבתחילת היום השני אלוהים מסדר את המים: מים מעל הרקיע ומים מתחת לרקיע – שמיים. המשכנו בתחילת היום השלישי שבו אלוהים אוסף את המים למקום אחד ומגלה את היבשה, הכרנו את מפת כדור הארץ ואת היבשות שעליו.
מיומנויות: הבנת משמעות המילים: 'יקוו', 'מקווה מים' ו'יבשה'; שימוש בשורשים מוכרים והיכרות עם עולם המדרש – פרקי דרבי אליעזר בפירושו למילים: "יקוו המים".
מתודות: שימוש במדיה מתוקשבת: 'גוגל ארץ'; הדגשה וסימון מילים; שימוש במפה של כדור הארץ שבה מופיעות היבשות; קריאה משותפת וחזרה על הפסוק שמסכם את יום הבריאה השני.