המלכת שאול הראשונה – פגישה, חצי פגישה
פרק ט, כו- פרק י, טז
בכמה מילים
החיים של כולנו מורכבים ממגוון מפגשים: רבי ערך או חולפים, כנים וגלויים או מסתירים ומעלימים, מכוונים או מקריים. כך גם המלכת שאול בפעם הראשונה מתוארת ברצף של מפגשים שונים זה מזה. אילו מפגשים היו לשאול בהמלכתו? מה מאפיין כל מפגש? מה אפשר ללמוד על שאול והמלכתו מתוך מפגשים אלו?
הזמנה ללימוד
בפתיחה ללימוד ההמלכה הראשונה של שאול נעסוק בנושא המפגש. להלן כמה הצעות:
אפשרות ראשונה- שאלה קצרה:
נשאל את התלמידים:
- מהו מפגש?
- מה מבדיל בין מפגש רב ערך למפגש חולף?
- מה מבחין מפגש חיובי משלילי?
- ומה מבחין מפגש מכוון ממקרי?
אפשרות שנייה- שיר ודיון:
נאזין עם התלמידים לשיר 'פגישה, חצי פגישה' או לשיר 'פנים אל מול פנים'.
בעקבות השירים נדון עם התלמידים:
- איזו פגישה מתוארת בשיר?
- האם יש בה כנות, עומק, חוויה חיובית, הדדיות?
אם האזנו לשני השירים אפשר להשוות ביניהם:
- מה מאפיין כל אחת מהפגישות?
- מה שונה ביניהן?
אפשרות שלישית- מפגש משפיע על חיי:
נזמין את התלמידים לכתוב או לספר על מפגש שהשפיע עליהם, אולי אפילו עיצב אותם. זו יכולה להיות פגישה חד-פעמית או קשר קבוע ומתמשך.
- מדוע המפגש הזה השפיע עליכם?
- האם הוא השפיע לטובה?
נזמין את התלמידים לשתף במפגש או במחשבות העולות להם בעקבותיו ונאפיין את המפגשים עם התלמידים:
- מהם המאפיינים של פגישות רבות ערך?
- מה הופך מפגש מקרי למשפיע?
- האם לדעתכם יש השפעה ייחודית שיכולה לקרות במפגש עם זר דווקא, שלא קורית במפגש עם דמות קרובה, ולהפך? הסבירו.
בכל שלוש האפשרויות כדאי שבסיום ההזמנה ללימוד תופיע בצד הלוח רשימת מאפיינים של פגישות שעלתה מן התלמידים: מקרי או מתמשך, משפיע או חולף, מפגש הדדי או חד-צדדי, שיח כן או מסתיר, פגישה המלווה במילים או במעשים ועוד.
הזמנה לקריאה
לאחר שעוררנו סיעור מוחות ואספנו מאפיינים של מפגשים נזמין את התלמידים לקרוא את פסוקי ההמלכה הראשונה של שאול. כדאי להתחיל מסוף פרק ט כדי ליצור רצף לסיפור ולהדגיש את הפרטיות של ההמלכה.
נקרא מפסוק כו בפרק ט עד פסוק טז בפרק י. בפסוקים אלו מתוארת ההמלכה הראשונה של שאול המורכבת מכמה מפגשים שונים. מומלץ מאוד לפני משימת הכתיבה לקרוא את הפסוקים יחד ולהסביר בזמן קריאה את המילים הקשות.
- את מי שאול פוגש בכל שלב?
- מה מאפיין את המפגש ביניהם?
נקרין את הפסוקים על הלוח, ובמהלך הקריאה והלימוד המשותפים נמלא יחד את טבלת המפגשים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בקריאת כל פגישה נשער עם התלמידים מה עובר על שאול: נאתר את המידע שהפסוקים חושפים וננסה להתחקות אחר התהליך שעובר שאול מהרמזים הניתנים לו ולקורא.
נתמקד תחילה במפגש הראשון של שאול עם שמואל (פרק ט פסוק כו-פרק י פסוק ט).
נסביר עם התלמידים את התנהלות טקס משיחת שאול למלך ונבחן את הנשיקה ששמואל נושק לשאול. נזכיר לתלמידים ששמואל התנגד להמלכת מלך ולאור התנגדות זו נפרש את התנהגותו כעת.
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ (של שאול) וַיִּשָּׁקֵהוּ." (פרק י פסוק א)
נדון עם התלמידים בשאלות להלן ונזמין אותם לכתוב את דעתם בנושא:
- האם שמואל שינה את דעתו על בקשת המלך, או ששמואל אוהב את שאול למרות התנגדותו העקרונית למוסד המלוכה?
- אולי הנשיקה אינה מבטאת את אהבתו של שמואל? ואם כך, מה משמעותה?
- מה אפשר ללמוד על דמותו של שמואל מאמונתו בשאול על אף התנגדותו לבקשת המלך?
בנקודה זו, אפשר להעשיר את הלימוד במדרש ולדון בכיתה על השאלות המובאות בעקבותיו:
- המדרש טוען שכל הנשיקות במקרא אינן כנות חוץ משלוש נשיקות, כמו הנשיקה בין שמואל לשאול. מדוע? הסבירו את דבריכם.
- נסו לשכנע מתוך הפסוקים אם קביעת המדרש מתבססת על הסיפור המקראי או מנותקת ממנו.
לאחר שהתמקדנו במפגש של שאול ושמואל נמלא את השורה הראשונה בטבלה ונעבור למפגשים הבאים.
בנבואת שמואל לשאול מתוארים שלושה מפגשים.
נסב את תשומת לב התלמידים לכך ששני המפגשים הראשונים (שני אנשים בקבר רחל, ושלושה אנשים המעניקים מנחה לשאול) מתוארים רק בדברי הנבואה ואילו המפגש השלישי שבו שאול מתנבא מתואר הן בנבואת שמואל לשאול הן בתיאור הפסוקים את קורותיו של שאול בדרכו. נקרא את הפסוקים ונמלא את שלוש השורות הבאות בטבלה (4-2).
נדון עם התלמידים:
- אילו רמזים טמונים במפגשים השונים? (בטבלה מודגשת משמעותו של המקום 'קבר רחל', וסמליות הענקת הלחם לשאול)
- איזה תהליך עובר שאול בסדרת מפגשים זו? (נראה כי הוא גדל, משתנה ומתעצם: שמואל מנשקו; הפגישה בקבר רחל מעניקה לו רמזים של בית ומסורת; הענקת הלחם מרמזת שהוא במעמד של מנהיג, דמות ציבורית, שאנשים נוהגים להביא לה תשורות. תהליך ההתנבאות "הופך את ליבו")
נסיים את העמקת הקריאה במפגש האחרון בסיפור זה – המפגש בין שאול לדודו (שורה 5 בטבלה). נבחן עם התלמידים את פשר הסוד של שאול: דודו שואל אותו ישירות מה היה במפגש עם שמואל, ושאול מסתיר ממנו את המלוכה.
- מדוע שאול מסתיר את המלוכה מדודו?
- מה אפשר ללמוד מכך על שאול?
- זהו המפגש היחיד ששמואל אינו מנבא עליו בדבריו לשאול. האם יש לכך משמעות? מהי?
- האם הסתרה זו מתאימה לדעתכם לאופיו של שאול כפי שהוא מתואר עד כה? מדוע? (נפנה את תשומת לב התלמידים לכך שמצד אחד ראינו ששאול השתנה במסע, מעידים עליו: "הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים?" – פסוק יא, ה' הופך לו לב אחר כפי שמנבא לו שמואל והוא גדל ומשתנה. ואולם, מצד שני, בפגישה עם דודו הוא מסתיר הכול ושומר על ענווה)
לאור החשיבה המשותפת בעל פה במליאה ננחה את התלמידים לכתיבה אישית (ראו דף הנחיות גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
לסיכום הלימוד נזמין את התלמידים לכתיבה יוצרת: כל תלמיד, זוג או קבוצה יבחרו אחת או יותר מבין הדמויות בפרק (שאול, נערו, דודו, שמואל, האנשים האומרים איש אל רעהו "הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים?", הנביאים או כל דמות שירצו). נורה לתלמידים לערוך ריאיון פרשני-דמיוני עם הדמות שבחרו ולנתח את הסיפור מנקודת מבטה. אפשר להמחיז או להסריט את הראיונות ולהציגם בכיתה.
המלכתו הראשונה של שאול בנויה ברצף של מפגשים שונים. קראנו את המסע שעובר שאול בין פגישותיו, וראינו את השינוי העובר עליו. להלן שתי הצעות נוספות לחתימת הלימוד:
אפשרות ראשונה:
נזמין את התלמידים להתבונן במפגשים העוברים עליהם בחייהם. לפעמים אנשים משפיעים על מישהו, והם עצמם אינם יודעים זאת. נחתום את הלימוד בהזמנת התלמידים לכתוב מכתב לחבר/הורה/מורה/מכר/מאמן שהשפיע או משפיע עליהם.
אפשרות שנייה:
נסגור מעגל לפתיחה שנבחרה לעיל ונזמין את התלמידים לכתוב:
- מהו הקשר בין הפתיחה לבין הפרק שנלמד בשיעור?
- איזו מחשבה חדשה על השפעתם של מפגשים עולה לכם מתוך הלימוד בפרק?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מהלך ההוראה הראשון מתמקד בחטיבה הראשונה של פרק י (פסוקים א-טז) שבה מתוארת ההמלכה הראשונה של שאול. בהסתכלות על רצף המפגשים ממבט על אפשר לבחון את התהליך שעבר שאול במפגשיו, ואת הרמזים הטמונים בהם. מתוך עיון במפגשים שבפסוקים הזמנו את התלמידים להתבונן על המפגשים בחייהם ועל השפעתם.
אפיינו מפגשים, ביארנו את פסוקי ההמלכה הראשונה של שאול, ניתחנו את המפגשים המרכיבים אותה וקראנו מדרש המבאר אחד מהם.
מיומנויות: חלוקת הפסוקים לשלבי עלילה וניתוחם; העמקה ברמזים ספרותיים; ניתוח מדרש חז"ל.
מתודות: שיבוץ עלילת הפסוקים בטבלה; דיון פרשני; כתיבה עיונית, ושיח או כתיבת התבוננות אישית.
- פשר המפגשים הקצרים של שאול – מאמר המנתח את האותות שנותן שמואל לשאול ומציע להבחין בהדרגתיות ביניהם.
- סמליות האות שניתן לשאול – מאמר המברר שאלות גיאוגרפיות, היסטוריות וספרותיות בציון המקום קבר רחל.
- על אינטימיות ואנונימיות – מעניין שלפעמים דווקא פגישות עם אנשים זרים מאפשרות צמיחה וגדילה – כך קרה אצל שאול. אפשר להרחיב עם התלמידים את המחשבה על כך ולחשוב מה אפשר לקחת מכאן לחייהם.