הנבואה לחזהאל
פסוקים ז-טו
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נלמד על נבואתו של אלישע לחזהאל. בספר מלכים א ה' שולח את אליהו לכמה שליחויות, אחת מהן היא המלכתו של חזהאל למלך על ארם. בסיפורנו אלישע משלים את שליחותו של אליהו ומבשר לחזהאל על המלכתו. נתחיל בדיון על התמודדות עם בשורות קשות. בליבו של המהלך נעקוב אחר נבואתו של אלישע להדד מלך ארם ולחזהאל שליחו. נראה כי אלישע מתקשה לבשר את בשורת המוות וחילופי השלטון ואף פורץ בבכי עקב חזיונו שבתקופת חזהאל יחוו ישראל מפלה קשה. נסיים בשאלה אם בכי הוא סימן לחולשה או לחוזק.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – איך מבשרים בשורה?
נצפה בסרטון הפרסומת של הלוטו ובעקבותיו נדון:
- איך מתאים לבשר בשורות טובות ואיך ראוי לבשר בשורות קשות?
- האם כדאי לספר בהדרגה – מהם השלבים?
- האם כדאי לספר כל בשורה, גם אם היא קשה במיוחד – אולי יש דברים שכדאי לשמור לעצמנו?
נסו להיזכר בבשורה קשה או בבשורה טובה שהייתם צריכים לבשר וספרו על תהליך הבשורה.
אפשרות שנייה – התמודדות עם בשורה קשה:
נקרא מידע על הספר 'אשה בורחת מבשורה' מאת דוד גרוסמן ועל בנו של הסופר, אורי, שנהרג במלחמת לבנון השנייה במהלך כתיבת הספר (ראו דף עבודה: אשה בורחת מבשורה). מלבד אפשרות ההתמודדות עם הבשורה הקשה, הספר מציג אפשרות של בריחה מהתמודדות. נדון עם התלמידים:
- מה דעתכם על כל אחת מהדרכים?
- כיצד אתם מתמודדים או כיצד הייתם רוצים להתמודד עם בשורות קשות?
אפשרות שלישית – דני גיבור – מרים ילן שטקליס:
נאזין לשיר 'דני גיבור' ונדון עם התלמידים:
- מדוע דני אינו רוצה להיות בכיין?
- כיצד נתפס הבכי בעיני החברה?
- מה משמעות האמירה בשיר "אינני בוכה אף פעם… הדמעות יורדות מעצמן"?
- כיצד דני תופס את עצמו?
הזמנה לקריאה
לצורך הבנת ההקשר של המסופר בפסוקים אלה עלינו לחזור למלכים א פרק יט פסוקים טו-טז. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים ולכתוב את שלוש המשימות שניתנות לאליהו בסוף ימיו כנביא:
- משיחת חזהאל למלך על ארם;
- משיחת יהוא למלך על ישראל;
- משיחת אלישע לנביא תחתיו.
נקרא את פסוק יט במלכים א פרק יט ונבקש מהתלמידים להדגיש בצבע איזו משימה מבין השלוש השלים אליהו.
כעת נבקש מהתלמידים לציין ליד כל משימה אם היא שייכת למדיניות פנים או למדיניות חוץ (א – חוץ; ב,ג – פנים).
אנו לומדים מכך שלאליהו היו גם תפקידי חוץ. אף שהממלכות הסובבות את ישראל כמובן משפיעות עליה, העובדה שנביא מטעם ישראל מודיע על מינוי המלכים בסביבה מלמדת על כוחו הרב.
ואולם אליהו לא מילא שתי משימות מתוך השלוש שהוטלו עליו. נשוב לפרק שלנו ונראה כיצד אלישע משלים את המשימות שניתנו לאליהו:
נקרא את פסוקים ז-ח בפרקנו ונראה כי בן הדד מולך על ארם ושולח את חזהאל להתייעץ עם אלישע אם יחיה. לאחר שקראנו את מלכים א, אנחנו יודעים משהו שהדמויות בסיפור – בן הדד וחזהאל – אינן יודעות שחזהאל עומד להחליף את בן הדד ולהיות למלך על ארם; אנו יודעים זאת. כעת נראה כיצד הדבר מתגלה לאט-לאט לחזהאל ולאחר מכן לבן הדד.
נבקש מהתלמידים לעבוד בחברותות (בזוגות) על דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר בדיקת דף העבודה נדלג עם התלמידים לפסוק יד ונגלה מה בסופו של דבר חזהאל אומר להדד – "חָיֹה תִחְיֶה", ולא מפרט את שאר הנבואה שניתנה לו.
נדגיש לתלמידים כי בכל מקרה זהו תפקיד קשה שנמסר לאלישע בירושה מאליהו – להחליף את השלטון בארם שעתידה לפגוע בישראל.
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יא-יב ולהוכיח שמדובר בתפקיד שקשה לאלישע. (אלישע בוכה ומתאר את מעללי ארם בעתיד)
נשאל את התלמידים:
- מהי לדעתכם משמעות המילים: "וַיַּעֲמֵד אֶת פָּנָיו וַיָּשֶׂם עַד בֹּשׁ"?
נקרין את פירוש רש"י.
- הסבירו על פי רש"י – מה ניסה אלישע לעשות ומה קרה בסוף? (ניסה להתאפק ולא לבכות, אך לא הצליח ופרץ בבכי)
נכתוב על הלוח שאלות לעבודת כיתה:
- א. מדוע אלישע בוכה? התבססו על פסוק יב. (אלישע רואה את הגורל המר של ישראל לאחר מינויו של חזהאל. עם זה, אלישע יודע את שעתיד להתרחש עוד בטרם פגישתם. אולי בבכי הוא מנסה למנוע את הפורענות ולהשפיע על העתיד? אולי אלישע מעוניין שהבכי ילווה את חזהאל במלכותו – שהמלכתו תהיה מתוך בכי ולא תפתח בחגיגה? יכול להיות גם שאלישע בכה כי הידע התאורטי שהיה לו על העתיד נעשה מציאות חיה לנגד עיניו)
ב. מה אפשר ללמוד מבכי זה על אופיו של אלישע? (רגיש ואכפתי לגורל העם) - מהי תשובתו של חזהאל וכיצד עונה לו אלישע? אפשר להיעזר בפירושי המילים שבאתר. (חזהאל אינו מבין כיצד הוא יוכל להשפיע לרעה כל כך על גורל ישראל ואלישע מסביר לו כי הוא יהיה המלך)
- א. קראו את פסוק טו, היעזרו בפירושי המילים שבאתר וענו: מה עלה בגורלו של הדד? כיצד מת? (המחלה הכריעה אותו)
ב. האם להבנתכם הרג הדד את חזהאל או שהמוות שלו היה טבעי? נמקו (חזהאל עושה מעשה עם המכבר. קשה לדעת אם מטרתו הייתה להקל על סבלו של הדד או לזרז את מותו)
מבט לחיים
נדון עם התלמידים בקושי של אלישע לבשר לחזהאל על מותו הקרב של הדד ועל המלכתו תחתיו ובעיקר בתגובת הבכי שלו. הבכי הוא גם ביטוי להתמודדות עם הבשורה, וגם חלק מהבשורה עצמה. על סמך ההשערות בנוגע למשמעותו של הבכי נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם הבכי הזה מבטא חולשה או חוזק?
- האם לדעתכם יש זמנים שבהם חשוב לבכות?
נקרא כתבה על מפקד שאסר על חייליו לבכות בהלוויות (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור) ונשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם המפקד צודק?
נקרא את מאמרה של חן סרור-ארצי מתוך אתר 929. ונדון עם התלמידים:
- מהן ההוכחות הניתנות במאמר לרגישותו הייחודית של אלישע?
- מהו תהליך ההתבגרות שעובר אלישע?