הצלת רחב
פרק ו (יז, כא-כג, כה)
הזמנה ללימוד
נביא לכיתה מראש חוט בצבע אדום (שני). נתלה אותו מהחלון או על הלוח ונשאל את התלמידים אם הם זוכרים מה הוא מסמל ואם יש להם רעיון איך זה קשור לכיבוש יריחו. ניזכר ברחב הזונה שגרה ביריחו והסתירה את המרגלים ובחוט השני שנתבקשה לתלות בחלונה כדי שישראל יזהו את ביתה בזמן המלחמה על העיר ויצילו אותה.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-כז ונקרא אותם בקול. נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לסמן בצבע את הפסוקים הרלוונטיים לפרשת ההצלה של רחב.
מבט שני
נשאל את התלמידים:
- מי זוכר למה יהושע מבקש להציל את רחב?
נחלק את התלמידים לזוגות וניתן לכל זוג דף ובו הפסוקים הרלוונטיים מיהושע פרק ב (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) וננחה את התלמידים למצוא את הפסוקים שבהם קוימה ההבטחה בפרקנו.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם שלח יהושע דווקא את המרגלים שהיו אצל רחב להציל אותה ולא סתם חיילים מתוך עם ישראל? (ליהושע חשוב שהמרגלים ירגישו שעמדו במה שהתחייבו אליו באופן אישי או שמבחינה פרקטית הם מכירים אותה טוב מכולם)
- למה לדעתכם היה צריך להוסיף את המילים: "וַתֵּשֶׁב בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל, עַד הַיּוֹם הַזֶּה"? (כדי להדגיש שההבטחה של ישראל נשמרה לאורך השנים ולא הופרה)
נסב את תשומת לב התלמידים להתחייבות הכפולה שיש כלפי רחב: גם ברמה האישית – התחייבות המרגלים למי שהסתירה אותם, וגם ברמה הלאומית – העם מגן על מי שעשה עמו חסד וסוגר מעגל – עם ישראל הציל את רחב, והיא הופכת להיות חלק ממנו.
מבט לחיים
בהמשך למחויבות של עם ישראל לדאוג למי שעזר לו, נוכל להכיר לתלמידים את המושג 'חסידי אומות העולם', ואת המחויבות של מדינת ישראל כלפיהם המעוגנת גם בחוק: שמותיהם מונצחים ב'יד ושם' על קיר כבוד ועץ ניטע על שמם.
לפי החוק, זכאים חסידי אומות העולם לאזרחות של כבוד במדינת ישראל לאות הוקרה על פועלם, ומי מהם או מצאצאיהם שמחליט לבוא לגור בישראל מקבל לפי חוק הביטוח הלאומי תגמול חופשי השווה לשכר הממוצע במשק, למענקי הבראה והנחה בארנונה.
נצפה בסיפורה של חסידת אומות העולם אירנה סנדלר שהצילה אלפי ילדים בגטו ורשה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בכיבוש יריחו והתמקדנו בקיום הבטחת המרגלים לרחב ובהצלתה לפני שרפת העיר.
מיומנות: השווינו בין פסוקים וענינו על שאלה בעקבות ההשוואה.
מתודות: הכנו הצגה, ראינו סרטון ובו נושא השיעור עובר התאמה למושג שקשור לתקופתנו.