הצעה
פסוקים א-ה
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- האם יצא לכם לשכנע מישהו לעשות דבר מסוכן או מפוקפק כי חשבתם שזה לטובתו?
- האם שכנעתם אותו שזה לטובתו, אבל גם אתם הרווחתם מזה?
אפשרות שנייה – אמון:
נבקש מהתלמידים לעמוד בשורה ולחשוב על מישהו שהם סומכים עליו מאוד, וכל מה שהוא אומר הם מסכימים לעשות. נסביר לתלמידים שכעת נגיד בקול כמה הוראות, וכל תלמיד ידמיין כאילו מי שהוא סומך עליו אומר לו את ההוראות האלה ויחליט אם הוא עושה אותם או לא. מי שהיה מקשיב להוראות ילך צעד קדימה (מובן שאפשר לשנות או להוסיף הוראות).
ואלו הן ההוראות:
- אכלו סוכריה
- צאו לטיול
- טפסו על הר גבוה
- קפצו מצוק
- עברו באור אדום
- העתיקו במבחן
- בואו בפיג'מה לבית הספר
- הכינו ארוחת ערב
נדון מתי אנחנו מסכימים ומתי לא, מה משפיע על ההחלטה שלנו.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-ה. לפני שנלמד על הצעתה של נעמי ועל סיבותיה, עלינו להבין את הריאליה של עבודת האדמה בתקופת המקרא. נעמי שולחת את רות אל הגורן.
- מהו הגורן?
- מדוע בעז אמור להיות שם?
נחלק לתלמידים דף העשרהבאשר לפעולות הדיש והזרייה הנעשות בגורן (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). כמו כן, נקרין תמונות וסרטון המדגימים את הפעולות. יש לציין בעת הקריאה שככל הנראה היה מנהג לישון בגורן לקראת ימי הזרייה כדי לשמור על התבואה היקרה.
כעת נחזור לפסוקים וננסה להבין מה מציעה נעמי לרות. נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את פסוקים א-ד ולכתוב במילים שלהם מה נעמי מציעה לרות לעשות. בשלב זה נדגיש בפניהם כי אינם חייבים להבין כל מילה, אלא להבין את הרעיון הכללי שנעמי מציעה לרות להתקשט ולהתבשם להתגנב אל הגורן ולשכב למרגלותיו של בעז ולחכות להוראותיו. אפשר להרחיב ולהגיד כי על פי הפרשנים "מָנוֹחַ" היא מילה נרדפת לנישואין, ונעמי מחפשת פתרון קבע לרות בנישואיה לבעז.
נשים לב שמופיעים בפסוקים פעלים בעלי משמעות כפולה: "וְיָדַעַתְּ", "וְגִלִּית", "וְשָׁכָבְתְּ" ועוד. נבקש מהתלמידים למצוא שורש שחוזר בדברי נעמי. נעמי משתמשת בשורש יד"ע שלוש פעמים. אומנם במשמעות תמימה (לכאורה) אך בתנ"ך שורש זה משמש גם לתיאור יחסי אישות. נשאל את התלמידים:
- מהי המטרה של נעמי בהצעתה זו ומהיכן אתם לומדים זאת? (מטרתה של נעמי היא שרות תפתה את בעז – אפשר להבין זאת מהפעלים הרבים של ההתקשטות, מהשכיבה בלילה למרגלותיו באזור מבודד)
- מה דעתכם על הצעה זו (נצפה לתגובות מגוונות. תשובות ביקורתיות על המניפולציה שנעמי מעודדת את רות לעשות, על חוסר הצניעות בהצעה, על הצגת גופה של רות לצורך פיתוי, על עצם הפיתוי. ומצד שני הבנה שנעמי דואגת לעתידה של רות ומבינה שיכול להיפתח כאן פתח לעזרה להן)
נחזור לכמה מילים לא מובנות בפסוקים. נקרא שוב יחד את פסוק ב ונתמקד במילים: "בֹעַז מֹדַעְתָּנוּ".
- למה הכוונה?
הרשב"ם מבאר כי המילה לקוחה מהמילה 'דעת', כלומר הוא יודע מי אנחנו – מכרנו. כמו כן נזכיר שבסוף פרק ב למדנו כי בעז הוא הגואל של רות.
אם כן, כעת תוכניתה של נעמי ברורה יותר – היא רוצה לפתות את בעז לעשות את הדבר הנכון ולגאול את רות, להתחתן עמה.
- קראו את פסוק א והוכיחו מהפסוק שנעמי רוצה בטובתה של רות. ("אֲבַקֶּשׁ לָךְ מָנוֹחַ אֲשֶׁר יִיטַב לָךְ", אפשר להיעזר בהשוואה לפרק א פסוק ט: "וּמְצֶאןָ מְנוּחָה אִשָּׁה בֵּית אִישָׁהּ" בו נעמי דואגת גם לרות)
אבל עדיין נעמי עושה בפרק מעשה שנראה חריג מאוד.
- מדוע היא אינה פונה ישירות לבעז?
- מדוע היא מסכנת את כלתה בהשפלה כזאת בהקשר מיני?
- מדוע הכול מתרחש במסתרים?
- האם באמת נעמי פועלת מתוך דאגה לרות, הרי היא מצילה גם את עצמה במעשה הזה?
- האם היא שולחת את רות להרפתקה מינית מסוכנת כדי להיטיב עם עצמה?
נבקש מהתלמידים לשער השערות ונכתוב אותן על הלוח. לאחר מכן נדגיש כי כדי לבחון את בקשתה לעומק אנחנו צריכים להבין מה הייתה מטרתה של נעמי במעשים אלו ומהם המניעים שלה. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נתמקד בשאלה 5 ונסכם על הלוח שני כיוונים לתשובה:
- נעמי מקווה כי המפגש האינטימי עם רות בגורן יעורר את בעז, והוא יפעל כפי שנעמי ציפתה שיפעל מלכתחילה ויסכים להיות הגואל של רות.
- רות תפתה את בעז לשכב אתה, וכך תפעיל עליו לחץ לגאול אותה.
כעת נקרא איך הכתוב רומז לנו על רגשותיה של נעמי בנוגע למשימה שהיא מטילה על רות. לצורך כך נלמד את תופעת הקרי והכתיב. שימו לב, מי שכבר למד את הנושא אינו צריך לחזור על כך, רק להזכיר את המושגים בכיתה.
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ג-ד ולהעתיק את המילים שכתובות אחרת בכתיב ובקרי בטבלה. להלן הטבלה מלאה:
קרי | כתיב |
(וְיָרַדְתְּ) | וירדתי |
(וְשָׁכָבְתְּ) | ושכבתי |
על פי הכתיב כמה מהפעלים כתובים בגוף ראשון "וירדתי… ושכבתי" וכך נוצר ערבוב בין רות לנעמי.
- איך אתם מבינים את הערבוב הזה?
- מסורות הקרי והכתיב גורמות לערבוב ובו לא ברור אם נעמי מדברת על רות או על עצמה. עירוב גופים זה מרמז על השניות ועל חוסר הנוחות שיש לנעמי מהמשימה שהיא שולחת את רות לעשות.
- בערבוב הזה נעמי מנסה להעביר לרות מסר שהיא תהיה אתה ברגעים הקשים והלא נעימים האלו.
- אפשר לפרש כי המיזוג הזה בין רות לנעמי בא לרמז שנעמי מרגישה שהיא הייתה בעצמה צריכה לעשות זאת, ורות רק השליחה המבצעת.
נקרא את פסוק ה כדי להדגיש את נאמנותה של רות לנעמי.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – יומנה של נעמי:
כתבו דף מיומנה של נעמי ערב לפני הצעתה לרות. כתבו את ההתלבטויות הרבות שהביאו אותה בסוף להציע את מה שהציעה.
אפשרות שנייה – יומנה של רות:
- כתבו דף מיומנה של רות לאחר ששמעה את הצעתה של נעמי.
לאחר כתיבת דפי היומן נבקש מהתלמידים לדון ביחסים בין נעמי לרות ולהביע את דעתם:
- האם הייתם נוהגים כמו נעמי? מדוע?
- מה יקרה אם תוכניתה של נעמי לא תצלח, ונעמי ורות יישאו את חרפתן?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: היכרות עם פעולות השדה, לימוד הפסוקים לעומקם.
מיומנויות: קרי וכתיב, שאלת שאלות מתוך הפסוקים.
מתודות: דפי עבודה, סרטון, כתיבת דף מיומן.
סרטון:
צפו בסרטון על חקלאות בתנ"ך.
מאמרים:
למורים: מומלץ לקרוא את מאמריה של יעל ציגלר (במיוחד את שיעור 16) באתר מכון הרצוג/