הקרב עם מדיין
פרק ז, ט-כה
הזמנה ללימוד
נספר לתלמידים שבחלק הזה של הפרק, נקרא על חלום שחולם חייל מדייני. החייל מספר לחברו את החלום בלי לדעת כי גדעון ופורה, נערו, מאזינים.
נקרין על הלוח את פסוק יג: "וְהִנֵּה אִישׁ מְסַפֵּר לְרֵעֵהוּ חֲלוֹם, וַיֹּאמֶר: 'הִנֵּה חֲלוֹם חָלַמְתִּי, וְהִנֵּה צְלִיל לֶחֶם שְׂעֹרִים מִתְהַפֵּךְ בְּמַחֲנֵה מִדְיָן וַיָּבֹא עַד הָאֹהֶל וַיַּכֵּהוּ, וַיִּפֹּל, וַיַּהַפְכֵהוּ לְמַעְלָה, וְנָפַל הָאֹהֶל".
לפני קריאת הפסוקים נבקש מהתלמידים לחפש בעת הקריאה תשובות לשאלות אלה:
- מי חולם?
- מה הוא חולם?
- מה לדעתכם מנבא החלום?
- כיצד להשערתכם ישפיע החלום על הקרב של גדעון במדיינים?
מבט ראשון
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים ט-יח ולענות על השאלות ששאלנו לקראת הקריאה. נקרא בקול את המשך הפסוקים עד סוף הפרק (פסוקים יט-כה) ונזהה את תיאור הקרב ותוצאותיו.
מבט שני
ריגול:
בפסוקים ט-יח גדעון עומד לתקוף את מחנה מדיין. הוא מחליט לרדת עם פורה, נערו, לרגל במחנה מדיין. נשאל את התלמידים כמה שאלות שיעזרו להם להבין את פרטי המצב:
- מי ירד למחנה מדיין? כמה אנשים? (שני אנשים – גדעון ופורה נערו)
- מה הייתה מטרתם? (לרגל, לשמוע מה מדברים החיילים ולהתחזק בעקבות כך)
- היכן היו בזמן שריגלו? ("אֶל קְצֵה הַחֲמֻשִׁים אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה", בסמוך לשומרים החמושים ששמרו מסביב למחנה מדיין)
- מה ערכה של פעולת ריגול ומה חשיבותה? (קבלת מידע עדכני על הצבא וכוחו, זיהוי האווירה והלך הרוחות בקרב האויב וכן קבלת נתונים לשם היערכות מתאימה)
- כיצד מרגיש גדעון לפני הריגול? ("אִם יָרֵא אַתָּה")
- כיצד מרגיש גדעון אחרי הריגול? ("תֶּחֱזַקְנָה יָדֶיךָ")
הקרב במדיינים:
נקרא את פסוקים יט-כג, נאמר לתלמידים כי גורם ההפתעה בקרב הזה הוא אחת הסיבות העיקריות לכך שהקרב הזה מוכר למפקדים ולחיילים רבים גם בתקופתנו. נבקש מהתלמידים להסביר:
- מה גרם להפתעה של צבא מדיין?
נחלק לתלמידים את דף העבודה שבו יסבירו את תרומתו של כל גורם להפתעה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
המרדף – פסוקים כג-כה:
הקרב הסתיים בהצלחה, האויב נמלט לעבר הירדן ובני ישראל רודפים אחריו:
- אילו שבטים נקראו למרדף? (נפתלי, אשר, מנשה ואפרים)
נתבונן עם התלמידים במפה, ונזהה את המקומות המוכרים בקטע ואת נתיב מנוסתם של המדיינים.
- היכן פקד גדעון על אנשי צבאו לארוב לאויב? (לאורך הירדן)
- מה הייתה התוצאה של מרדף זה? (גדעון ניצח, לכד שני שרים מצבא מדיין והרג אותם)
מבט שלישי - חלום החייל המדייני
נעמיק בחלום החייל המדייני: נבקש מהתלמידים לספר את החלום במלים שלהם.
- מהי התמונה הנגלית לחולם?
- כמה אלמנטים בחלום? (שניים)
- אילו הם? (צליל לחם שעורים ואוהל)
- איזה משני האלמנטים האלה עובר שינוי במהלך החלום? מהו השינוי? (האוהל נופל ומתהפך)
האוהל מסמל את הנוודים – מדיין; והלחם מסמל את עם ישראל. הלחם מפיל את האוהל ומנבא את ניצחון ישראל על המדיינים.
נסביר את פירושו של החלום, כפי שפירש חברו של המספר.
אם מתאים לכיתתכם, כדאי להציע לתלמידים לצייר את החלום בכמה תמונות (אפשר לעשות זאת כמצגת או ברצף תמונות כמו בעלילון). רצוי להיעזר בתמונות של לחם שעורים ואוהל נוודים.
נשאל את התלמידים:
- כמה תמונות יהיו בסיפור?
- איך ייראו הלחם והאוהל בתחילת החלום וכיצד בסופו?
נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו נבדוק עם התלמידים את הסמלים החבויים בחלום (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מי פירש לחולם את החלום? (חברו)
- מה הפירוש שנתן? (לחם השעורים – ישראל, יכה את האוהל – מדיין, ויהפוך אותו. כלומר, המדיינים ינחלו תבוסה)
- האם הפירוש עולה בקנה אחד עם הסמליות של מרכיבי החלום? (כן)
נמשיך ונעמיק את הבנתנו את מרכיבי החלום והסמליות שלהם.
- מדוע דווקא הלחם מסמל את ישראל?
- מדוע דווקא האוהל מסמל את המדיינים?
- איזה מאבק מסתתר בחלום? (לא רק המאבק בין ישראל והמדיינים, אלא המאבק בין שתי תרבויות, בין יושבי הקבע והנוודים)
מבט לחיים
היחידה עסקה בריגול כאמצעי להשגת ניצחון בקרב, גם בימינו משתמשים באמצעי זה. זו היא הזדמנות לספר לתלמידים בקצרה על המרגל האמיץ ששירת בגבורה את מדינת ישראל – אלי כהן, האיש שלנו בדמשק, ועל תרומתו למדינה. נקרין תמונה של אלי כהן.
נציע לתלמידים לקרוא ולהרחיב את ידיעתם על אודות אלי כהן. תלמידים שירצו יוכלו לחבר חידון על חייו ופעולתו של אלי כהן ולשאול את בני משפחתם ואת חבריהם לכיתה.
- למורה: כדאי לקרא סיפורו המלא של אלי כהן באתר 'המרכז למורשת המודיעין'.
סיפורו של צ'רלס אורד וינגייט – פרק בתולדות היישוב:
צ'רלס אורד וינגייט – הידיד – סיפורו של האיש שהקים את פלוגות הלילה המיוחדות (שלחמו בשנת 1938 נגד הכנופיות הערביות שהציתו את קו צינור הנפט). גדעון השופט היה השראה לווינגייט בכל הנוגע ללוחמת לילה שבה נעזרים במודיעין טוב, בשימוש בתכסיסי הפתעה ובמספר לוחמים מוגבל הנבחרים בשל איכותם. וינגייט: "הכול כתוב בתנ"ך. כל המקומות, כל התכסיסים – כולם נמצאים בתנ"ך. ככתוב: 'בתחבולות תעשה לך מלחמה'."
(מתוך הספר "אקסודוס: אודיסיאה של מפקד" מאת יורם קניוק).
- ראו פירוט קורותיו של וינגייט (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נוכל להציע לתלמידים לקרוא את ספרו של עודד בצר לא בדרך המלך, ובעיקר את הפרק 'חרב לה' ולגדעון', עמ' 116.
אמרתו של גדעון מתנוססת על קירות בית הספר לקצינים של צה"ל – "מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּעֲשׂוּ":
הוראתו של גדעון לחייליו משמשת אותנו עד היום. הוא מצהיר על נורמה של דוגמה אישית, הליכה בראש הכוח הלוחם, הסתכנות מחושבת, עמידה בראש כוח לוחם איכותי ומקצועי. אמרה זו, המציינת את המאפיין המרכזי הרצוי לדמות המפקד מתנוססת היום על קירות בית הספר לקצינים של צה"ל.
נבקש מהתלמידים לחשוב ולשער:
- מדוע דווקא אמרה זו מקדמת את פני הבאים למקום שבו מכשירים את המפקדים והקצינים של צה"ל?
מי שיכול מוזמן להיעזר בקרובים, שכנים ובני משפחה המכירים את בית הספר לקצינים של צה"ל.
'הגדעונים' – יחידה מובחרת בעבר והיום
- בעבר – בימים של טרום מדינה, 'הגדעונים' היו אנשי הקשר של ההגנה והפלי"ם (הזרוע הימית הצבאית של הפלמ"ח). הגדעונים הקימו והפעילו את הקשר האלחוטי החשאי ששירת את המוסד לעלייה ב' (עלייה בלתי חוקית) במבצעי בריחה ועלייה בתקופת המנדט הבריטי, בזמן מלחמת העולם השנייה, בימים שלאחר השואה ולפני קום המדינה.
נסביר לתלמידים את החשיבות הגדולה של פעולה חשאית מתחת לאפם של הבריטים, כדי להעלות לארץ את היהודים ששרדו את השואה בלי שיתפסו אותם הבריטים.
נציע לתלמידים לעיין במקורות מקוונים על העלייה הבלתי חוקית בימים של טרום מדינה. להלן שלושה קישורים:
- מידע כללי על אודות הגדעונים באתר הפלי"ם. כדאי לגלול למטה את המסך ולצפות בסרטון.
- סרטון מסדרת 'ארץ מולדת' של הטלוויזיה החינוכית: מעפילים ולוחמים.
- קישור לסרטון על מחנה המעצר בעתלית שבו שוכנו העולים בעלייה הבלתי חוקית לארץ שאונייותיהם נתפסו על ידי הבריטים.
- בימינו – נספר לתלמידים כי היום מקיימת משטרת ישראל יחידה מובחרת ששמה 'הגדעונים' (ובשמה הנוסף – יחידה 33) זו יחידת המודיעין המבצעית של המשטרה, המבצעת פעולות מעקב ולוחמה והיא חוד החנית בלוחמה בטרור ובפשיעה – לחצו למידע נוסף.
סיור בעקבות גדעון בעמק יזרעאל:
נציע לתלמידים לטייל עם משפחתם בעמק יזרעאל ולהתמקד במקומות המוזכרים בפרקים על גדעון.
- לסיור (ראו קישור גם בממערך השיעור)