סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וְעַתָּה שְׁמַע לְקוֹל דִּבְרֵי ה'"

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפסוקים אלו שאול מקבל ציווי אלוהי לנקום בעמלק על כל מה שעשה לישראל במדבר. הוא מצווה להשמיד את עמלק לגמרי – על נשיו, ילדיו ובהמותיו, והוא מקיים את הציווי באופן חלקי: המלך והבהמות נותרים בחיים.
במהלך זה נעסוק בהיררכיה שאמורה להיות בין המלך, אלוהים והעם על פי ספר דברים ובהיררכיה שמתגלה בפועל בפרקנו, נדון בבעיות העולות מהיררכיה זו ובשאלת המוסר העולה מן הציווי ומאופן ביצועו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – משתגע כבר מלך להיות:
נקרא עם התלמידים קטע מתוך השיר 'משתגע כבר מלך להיות' מתוך הסרט מלך האריות (אפשר גם להראות סרטון). בשיר הזה גור האריות סימבה מדמיין את עצמו כבר מלך כול יכול שאינו צריך להישמע לאיש. מתוך כך נפתח דיון על היררכיה ועל השאלה למי מחויב מלך.

הצעה שנייה – היררכיה:
נסביר מהי היררכיה ונביא את ההגדרה להיררכיה. ניתן דוגמה מעולם הצבא שבו המבנה היררכי.

הצעה שלישית – סירוב פקודה:
נביא ציטוט מדברי הרמטכ"ל איזנקוט בנוגע למחויבותו של הצבא לדרג המדיני ונערוך בעקבותיו דיון.

הזמנה לקריאה

תפקידו של המלך:
נבקש מהתלמידים לפתוח בדברים פרק יז פסוקים יח-כ, לעיין בחוק המלך שמובא שם ולהשיב בקבוצות לשאלות שבדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה המשותפת נכתוב על הלוח: מלך, עם, אלוהים.
נשאל את התלמידים:

  • מהי ההיררכיה המודגשת בפסוקים?
  • האם יש שוויון?
  • מי מעל מי?

בדיון משותף נסדר את ההיררכיה כפי שהיא אמורה להיות על פי משפט המלך: אלוהים מעל המלך, והמלך מעל העם. נפתח בשמואל א פרק טו פסוק א ונראה כיצד תפיסה זו באה לידי ביטוי – שמואל מודיע לשאול שאלוהים שמינה אותו למלך שולח אליו כעת ציווי – ברור מי הממנה ומי המצווה ביחסים.

הציווי:
נקרין את פירושי המילים לפסוקים ב-ג על הלוח, נבקש מהתלמידים לעיין בפסוקים ב-ג ובפירושי המילים ולענות על שאלות ההבנה:

  • מה מתבקש שאול לעשות לעמלק? (להשמיד את עמלק)
  • למי הוא מתבקש לעשות זאת? (לכולם – גברים, נשים, ילדים, תינוקות ובהמות)
  • מדוע הוא מתבקש לעשות זאת? (לנקום בעמלק על מה שעשו לעם במדבר)

נכתוב על הלוח את רשימת העתידים להיהרג, אפשר להתעכב על פרשת עמלק (ראו ב'אפשר עוד…') או לקצר ולספר בעל פה את היתקלות עם ישראל במדבר עם עמלק. נשאל את התלמידים:

  • מה קשה בציווי האלוהי הזה?
  • על מה אתם משערים ששאול עלול להגיד לאלוהים: "אני לא מוכן" או "אני לא יכול"? (על הרג האזרחים המוחזקים כחפים מפשע)

אפשר לפתוח לדיון:

  • האם בימינו צבא רשאי לפעול כך?
  • ומנגד – האם בעולם הקדום זה היה נדיר?

חשוב לציין שבתקופת המקרא היה מקובל להרוג ולבזוז אויבים.
זוכרים גם את הטוב
נקרא את פסוקים ד-ו ונסביר: שאול חונה עם צבאו מחוץ לעיר עמלק, אבל לפני שהוא תוקף הוא עושה מעשה.

  • מה שאול עושה? (פונה אל הקיני, צאצאי יתרו, ומזהיר אותם מפני ההתקפה)
  • מדוע הוא עושה אותו? (מפני שהם עשו חסד עם ישראל במדבר)

אין כאן רק נקמה במי שפגע, אלא גם הכרה בטוב למי שהיטיב וסייע.

ביצוע הצו:
נשלח את התלמידים לקרוא את פסוקים ז-ט ולמלא את דו"ח הביצוע (ראו גם בממערך השיעור).

במליאה נגדיר לתלמידים את המילה 'חמלה' – רגש של צער כלפי כאב או צרה של מישהו; רחמים.
נשאל את התלמידים:

  • על חייהם של מי בחר שאול לרחם בניגוד לצו אלוהים?
  • האם זאת הבחירה הצפויה?
  • על מי הייתם מרחמים לו ניתנה לכם הבחירה? (הבחירה של שאול מפתיעה – היינו מצפים שירחם על בני האדם החפים מפשע)

ננסה להבין – למה שישאיר את הבהמות ואת המלך?
התשובה על הבהמות נרמזת בפסוק ט – הרצון של העם ליהנות מן השלל, ההסבר על אגג אינו כתוב, אבל יש המשערים שהדבר נועד להעלות את קרנו של שאול כמלך.
השורש חמ"ל ונושא החמלה מופיעים כמה פעמים בחייו של שאול – למשל, בנוב עיר הכוהנים ובחמלת הזיפים עליו. יש לשים לב שסיפור נב עוד לא נלמד, וכדאי לספר אותו בקצרה לתלמידים. נראה ששאול, שחומל על הצאן ועל אגג, אינו חומל במקרים אחרים שבהם מצופה שיחמול.
נקרא יחד קטע ממדרש קוהלת רבה על נושא החמלה בחיי שאול.
נשאל את התלמידים:

  • מה המקרה שאליו מקביל ר' שמעון בן לקיש את החמלה על עמלק? מה הקבלה זו מלמדת אותנו? (נוב עיר הכוהנים – במקום שהיה מצופה שיחמול לא חמל, ובמקום שחמל לא היה צריך לחמול. במדיה ועוד לא סופר סיפור נב עיר הכנהים נספר אותו בקצרה)
  • מה העיקרון הנלמד מתוך התנהלותו של שאול? (אפשר ללמוד מכאן על אישיותו של שאול – שיבוש מידת הרחמים אצלו הובילה לאכזריות)

למיטיבי לכת אפשר במקום הדיון הכיתתי לחלק לקבוצות את מאמרו הקצר של פרופ' אסא כשר מתוך אתר 929. הקבוצות יקראו את המאמר, ידונו בעולה ממנו ולאחר הדיון יציגו במליאה נקודה אחת שבה מסכימים חברי הקבוצה עם פרופ' כשר ונקודה אחת שבה אינם מסכימים אתו.

שאול, אלוהים והעם:
נחזור ונקרא יחד את פסוק ט. נסביר בקצרה – שאול והעם ריחמו על השלל בעל הערך והרגו רק מה שהיה חסר ערך בעיניהם ("נְמִבְזָה וְנָמֵס").
כעת נחזור אל התרשים שיצרנו על הלוח בתחילת השיעור. לפי ספר דברים ההיררכיה צריכה להיות כזו שאלוהים הוא הקובע העליון, אחריו המלך ואחריו העם:

  • אלוהים
  • המלך
  • העם

נשאל את התלמידים:

  • האם ההיררכיה אכן כזו בפסוק שלפנינו?
  • האם דבר אלוהים הוא הקובע? (לא, העם ושאול עברו על ציוויו המפורש. נכתוב אותו למטה)
  • מהו היחס בין המלך לעם? האם המלך מעל העם לפי פסוק ט? (לא, "וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם" – הם כתובים יחד, והפועל מתייחס אליהם כאל יחיד)

זו תמונת ההיררכיה המתגלה בפרק:

  • המלך, העם
  • אלוהים

האיזון הופר. המלך שהיה אמור להיות משרתו של אלוהים ומפקדו של העם מפר עם העם את ציווי אלוהים.

  • האם אלוהים יאפשר לו להאריך ימים, או שהאיום בספר דברים עתיד להתממש?

מבט לחיים

  • האם לדעתכם שוויון במעמד בין העם למלך הוא דבר טוב או רע?
  • האם לדעתכם לזה התכוון ספר דברים כשהזהיר את המלך "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו"?
  • האם מציאות שבה המלך והעם מחליטים יחד על כל דבר, גם אם זה נגד הציווי האלוהי, היא מציאות נכונה?
  • מה הסכנה במצב שבו אין היררכיה בין המנהיג לבין אנשיו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הצגנו את המבנה ההיררכי האידיאלי שמציג ספר דברים ובחנו אותו מול המציאות בפרק. למדנו את הציווי שמקבל שאול, את האופן החלקי שבו הוא ממלא אותו ואת הסיבות האפשריות לכך.
מיומנויות: התמצאות בתנ"ך והתמודדות עצמאית עם טקסט.
מתודות: עבודה עצמאית על חוק המלך, פירוק הציווי, מילוי 'דו"ח ביצוע', דיון בקבוצות במאמרו של פרופ' כשר.

אפשר עוד...

פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה:
סיפור הצו האלוהי ששאול מקבל מעורר את שאלת הציות לפקודה שבהסתכלות היום נראית לא מוסרית (צריך לזכור שבתקופת המקרא הריגת אויבים לא נתפסה מעשה שלילי).
סביב נושא זה אפשר להעלות לדיון את השאלה: איזה דבר לא הייתי מסכים לעשות?
ולהביא את הגדרתה של פקודה בלתי חוקית בעליל כפי שהוצגה בפעם הראשונה בישראל.
אפשר לשאול:

  • האם ההגדרה נותנת רשימה של מעשים שאסור לעשות גם אם פקדו עליך לעשותם? על מה היא מסתמכת? (לא, היא מסתמכת על מצפונו של החייל ויושרו המוסרי)
  • האם במקרה של שאול, שאול סירב לבצע פקודה שדגל שחור מתנוסס מעליה? (לא, מכיוון שהרג את חסרי ההגנה והותיר בחיים את המלך ואת בעלי החיים שיכולים להביא תועלת)

בכיתות מיטיבות לכת אפשר גם לשאול:

  • בהנחה שאדם מאמין באלוהים ובכוחו האינסופי לדעת ולעשות צדק, האם יכולה להיות פקודה אלוהית בלתי חוקית? דיון רחב ומרתק בנושא עורך הרב מדן במאמרו באתר תנ"ך הרצוג וכן דן בו בקצרה יכין אפשטיין במאמרו באתר 929.

הנוהג המוכר של שמירת חיי המלכים בעולם העתיק:
במאמר, מלחמת שאול בעמלק חלק א:  דן הרב אמנון בזק במחיית עמלק ובפעולותיו של שאול. בין היתר הוא טוען כי הנוהג לשמור את חיי המלך הנכבש היה מוכר (דוגמת יהויכין בבבל) והוא נועד לרומם את המלך המנצח ולהראות לכול את יקרו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מלך האריות
משתגע כבר מלך להיות (יש לך דרך ארוכה אדוני, אז תקשיב לי) איש אז לא...
מלך האריות

משתגע כבר מלך להיות
(יש לך דרך ארוכה אדוני, אז תקשיב לי)
איש אז לא יאמר לי (התכוונתי לומר ש…)
מה ולא מותר לי (רציתי רק לומר…)
רק לשם ללכת (תראה אתה לא תופס ש…)
לקום ולא לשבת (תקשיב רגע!)

למילות השיר המלא

לסרטון

  • האם לדעתכם סימבה צודק בתפיסה שלו את המלוכה?
  • האם איש לא אומר למלך מה מותר ומה אסור?
  • האם מלך הוא חופשי לחלוטין? אם לא – למה הוא מחויב?
הגדרה להיררכיה
היררכיה – סולם הדרגות בכהונה, בפקידות וכדומה. (הגדרת "המילון העברי המרכזי" מאת אברהם אבן שושן,...
הגדרה להיררכיה

היררכיה – סולם הדרגות בכהונה, בפקידות וכדומה.

(הגדרת "המילון העברי המרכזי" מאת אברהם אבן שושן, הוצאת קריית ספר, ירושלים, מהדורה מורחבת ומעודכנת תשמ"ח)

  • מהי ההיררכיה שבה מאורגנת החברה שלנו?
  • לשם מה לדעתכם היא קיימת?
סירוב פקודה
דברי הרמטכ"ל איזנקוט בנוגע לאפשרות שאנשי הצבא ימרדו בממשלה בגלל אי הסכמה עם מדיניות:"כאחד שמשרת...
סירוב פקודה

דברי הרמטכ"ל איזנקוט בנוגע לאפשרות שאנשי הצבא ימרדו בממשלה בגלל אי הסכמה עם מדיניות:
"כאחד שמשרת ארבעים שנים בצה"ל אני לא רואה קצינים מסרבים פקודה על רקע של מדיניות. קציני צה"ל מבינים היטב את החוקים והכללים. אפשר להתווכח ולבטא עמדות אחרות. מרגע שניתנה פקודה, אני לא רואה קצין שיקרא תיגר על השלטון בישראל".

מתוך אתר כיכר השבת

  • מהי ההיררכיה שמתאר בדבריו הרמטכ"ל איזנקוט?
  • במה היא מגבילה את קציני צה"ל?
  • מדוע לדעתכם חשוב לו להדגיש אותה?
  • איזו סכנה עלולה להיות אם תופר ההיררכיה?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
פירושי מילים לפסוקים ב-ג
"פָּקַדְתִּי" – זכרתי;"וְהַחֲרַמְתֶּם" – תשמידו, תחסלו חיסול סופי;"מֵעֹלֵל" —תינוק, ילד קטן ;"יוֹנֵק" – תינוק.
פירושי מילים לפסוקים ב-ג

"פָּקַדְתִּי" – זכרתי;
"וְהַחֲרַמְתֶּם" – תשמידו, תחסלו חיסול סופי;
"מֵעֹלֵל" —תינוק, ילד קטן ;
"יוֹנֵק" – תינוק.

קוהלת רבה פרשה ז פסקה טז
ר' שמעון בן לקיש אומר: כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי, סוף שנעשה אכזרי במקום...
קוהלת רבה פרשה ז פסקה טז

ר' שמעון בן לקיש אומר: כל מי שנעשה רחמן במקום אכזרי, סוף שנעשה אכזרי במקום רחמן. ומניין שנעשה אכזרי במקום רחמן? שנאמר (שמואל א פרק כב) "וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב" ולא תהא נוב כזרעו של עמלק.

פקודה בלתי חוקית בעליל
סימן היכרה של פקודה בלתי חוקית בעליל, מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה...
פקודה בלתי חוקית בעליל

סימן היכרה של פקודה בלתי חוקית בעליל, מן הדין שיתנוסס כדגל שחור מעל לפקודה הנתונה ככתובת אזהרה האומרת: "אסור"! לא אי חוקיות פורמלית, נסתרת או נסתרת למחצה, לא אי חוקיות המתגלה רק לעיני חכמי המשפט חשובה כאן אלא: הפרת חוק גלויה ומובנת, אי חוקיות ודאית והכרחית המופיעה על פני הפקודה עצמה, אופי פלילי ברור של הפקודה או המעשה שהפקודה מצווה לעשותה. אי חוקיות הדוקרת את העין ומקוממת את הלב, אם העין איננה עיוורת והלב אינו אטום או מושחת – זוהי מידת אי החוקיות בעליל הדרושה כדי לבטל את חובת הציות של חייל ולהטיל עליו את האחריות הפלילית למעשיו.

הגדרתו של השופט בנימין הלוי, 1957, בפסק הדין הנוגע לטבח בכפר קאסם

רחמן על אכזרים
אמר ריש לקיש: כל מי שנעשה רחמן על אכזרים, לבסוף נעשה אכזר על רחמנים. מהיכן...
רחמן על אכזרים
"וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר וְהַמִּשְׁנִים וְעַל הַכָּרִים וְעַל כָּל הַטּוֹב וְלֹא אָבוּ הַחֲרִימָם, וְכָל הַמְּלָאכָה נְמִבְזָה וְנָמֵס אֹתָהּ הֶחֱרִימוּ." (פסוק ט)

פרט מתוך יצירה של ארנסט יוזפסון, דוד ושאול, 1878, מאוסף המוזיאון הלאומי סטוקהולם, שוודיה, מתוך ויקישיתוף

אמר ריש לקיש: כל מי שנעשה רחמן על אכזרים, לבסוף נעשה אכזר על רחמנים. מהיכן אנו לומדים זאת? משאול, כפי שכתוב: "וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב" (שמואל א כב, יט), וכתוב: "וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם" (שמואל א טו, ט), ולגבי נוב עיר הכהנים – על רחמנים לא חמל. (עיבוד למדרש זוטא, קהלת, פרשה ז, טז)
  • מהו הקשר שמצאו חז"ל בין הסיפור שבפרק טו לבין הסיפור על השמדת נוב עיר הכוהנים על ידי שאול (שמואל א, כב)?
החטא החמור מכול
  שאול המלך – גַּסּוּת הָרוּחַ היתה בו, ונעקרה ממנו המלוכה. שאמר לו שמואל: "וְלָמָּה...
החטא החמור מכול
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי ה', וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי." (פסוק כ)

דמותו של שאול על בול מתוך הסדרה: מועדים לשמחה 1960. עיצוב הבול: אשר קלדרון, באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל

 

שאול המלך – גַּסּוּת הָרוּחַ היתה בו, ונעקרה ממנו המלוכה. שאמר לו שמואל: "וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה'"? (שמואל א טו, יט), והוא אומר: "שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה'" (שמואל א טו, כ).

עיבוד לספר האגדה בעריכת ביאליק ורביצקי, אגדה עה, עמ' 133

  • מהו החטא שבגללו נלקחה המלוכה משאול?
נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר
כששמואל מוכיח את שאול על חטאיו ומודיע לו על עונשו – לקיחת הממלכה ממנו –...
נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר
"וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם." (פסוק כט)

אנדרטה למחתרת ניל"י בגן ניל"י ברמת גן צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

כששמואל מוכיח את שאול על חטאיו ומודיע לו על עונשו – לקיחת הממלכה ממנו – הוא מבקש להראות כי אלוהים לא ישנה את החלטתו לעולם, באמצעות הביטוי "נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם", כלומר: אלוהים הנצחי לא ישקר ולא יתחרט.

להמשך קריאה

הביטוי "נצח ישראל לא ישקר" משמש גם בימינו, כשרוצים לומר שרוחו, ערכיו ומעמדו של עם ישראל נצחיים, ויישמרו לעולם.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה פעל בארץ הארגון המחתרתי ניל"י. הארגון נאבק בשלטון העותמני שהיה אז בארץ. שם הארגון, ניל"י, הוא ראשי התיבות של הביטוי "נצח ישראל לא ישקר".

  • הביטוי "נצח ישראל לא ישקר" במשמעותו התנ"כית, מבליט את השוני בין האלוהי לאנושי. מהו השוני העיקרי?
אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת
שמואל הנביא מוציא להורג את אגג, מלך עמלק, ובכך מציית לציווי האלוהי. רגע לפני מותו...
אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַגִּישׁוּ אֵלַי אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וַיֵּלֶךְ אֵלָיו אֲגַג מַעֲדַנֹּת וַיֹּאמֶר אֲגָג אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת." (פסוק לב)

Arcady/shutterstock.com

שמואל הנביא מוציא להורג את אגג, מלך עמלק, ובכך מציית לציווי האלוהי. רגע לפני מותו מכריז אגג: "אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת".

להמשך קריאה

פרשנים רבים התייחסו לביטוי וניסו להבין מה אפיין את רגעיו האחרונים של אגג – האם זהו ביטוי המראה על גאוותו, או שמא ניסה לדבר דברי חנופה.
אומנם המילה "סר" לא מובנת בהקשרה, אך נראה שכוונת הדברים שאגג הודה שהמוות רע ומר וקיבל עליו את דין המוות.

  • נסו לחפש פרשנויות אפשריות למילה "סר" ולביטוי "אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת". מה דעתכם האישית – מה בדיוק רצה לומר אגג מלך עמלק? ומה זה מלמד עליו?
שמואל נוזף בשאול
בציורו של קופלי, הצייר הבכיר הראשון שנולד באמריקה וגדול ציירי הדיוקנאות של תקופתו, נראה שמואל...
שמואל נוזף בשאול
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה'." (פסוק כב)

ג'ון סינגלטון קופלי, שמואל נוזף בשאול, 1798, מאוסף המוזיאון לאמנות בבוסטון, מתוך ויקישיתוף

בציורו של קופלי, הצייר הבכיר הראשון שנולד באמריקה וגדול ציירי הדיוקנאות של תקופתו, נראה שמואל נוזף בשאול על אי ביצוע הצו האלוהי – להשמיד את עמלק.
בציור מתואר מפגש קשה וטעון בין שמואל לבין שאול השב מהקרב.

להמשך קריאה

שמואל מוכיח את שאול בתקיפות, גופו כבר פנה ללכת ממנו באכזבה אך אצבעו המאשימה עודה מופנית אליו. אפשר לראות את רתיעתם לאחור של שאול ושל אנשיו, ואפילו של הסוס… עד כדי כך עוצמתיים דברי שמואל. שאול מרים את ידו בכניעה, משפיל את ראשו ונראה כילד נזוף.

  • הציור מאופיין בתנועתיות סוערת של הדמויות ושל הפריטים המופיעים בו, המעצימה את הדרמה המתוארת. מה רצה האומן להדגיש בכך?
  • נתחו את שפת הגוף של שמואל ושל שאול – מה מאפיין כל אחד מהם?
אגג מוצא להורג
אגג כורע על האדמה ושמואל עומד זקוף ויציב, מאחוריהם לוחמים בכלי נשק שלופים. כך מודגשים...
אגג מוצא להורג
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר שִׁכְּלָה נָשִׁים חַרְבֶּךָ כֵּן תִּשְׁכַּל מִנָּשִׁים אִמֶּךָ וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת אֲגָג לִפְנֵי ה' בַּגִּלְגָּל." (פסוק לג)

גוסטב דורה, שמואל הורג את אגג. Nicku/shutterstock.com

אגג כורע על האדמה ושמואל עומד זקוף ויציב, מאחוריהם לוחמים בכלי נשק שלופים. כך מודגשים יחסי הכוחות ביניהם.
לצד התיאור הדרמטי הקפיד האומן גוסטב דורה לתאר באופן אמין את הדמויות, בהתאם לתקופתן ולמקום ההתרחשות.

  • עמלק הוא סמל לאויבים של ישראל, ואגג, מלך עמלק, נחשב לגדול האויבים של ישראל. כיצד ביטא גוסטב דורה בציור את היפוך יחסי הכוחות בין ישראל לעמלק?
עיר הולדתו של שאול
גבעת שאול מזוהה עם תֵּל אֶל פוּל, השוכנת בצפון ירושלים. התל הוא גן ארכאולוגי פתוח....
עיר הולדתו של שאול
"וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה וְשָׁאוּל עָלָה אֶל בֵּיתוֹ גִּבְעַת שָׁאוּל." (פסוק לד)

גבע. תחריט משנת 1880, Lane-Poole, Stanley, מתוך ויקישיתוף

גבעת שאול מזוהה עם תֵּל אֶל פוּל, השוכנת בצפון ירושלים. התל הוא גן ארכאולוגי פתוח. גבעת שאול מזוהה גם כעיר המקראית "גבעה", שהייתה העיר הראשית של שבט בנימין, ומוכרת גם כ"גבעת בנימין", "גבע בנימין" ו"גבעת האלוהים".

להמשך קריאה

גבעת שאול מוזכרת פעמים אחדות במקרא. בשופטים יט, בסיפור פילגש בגבעה, היא נזכרת בהקשר שלילי. בשמואל א, בסיפורי שאול, היא מצוינת כעיר שבה נולד שאול. עם עליית שאול לכס המלוכה הפכה העיר למרכז שלטון דתי. בתקופה זו החלה העיר להיקרא גם "גבעת שאול", על שם המלך שקבע בה את מושבו. לאחר מות שאול ירדה קרנה של העיר.
היום יש שכונה בשם "גבעת שאול" בירושלים, אולם היא אינה ממוקמת במקום שבו שכנה העיר המקראית.

  • העיר גבעה מצוינת בהקשרים שונים ובתקופות שונות. מדוע בספר שופטים היא מתוארת כעיר שאנשיה רעים, "בְּנֵי בְּלִיַּעַל"? ומדוע היא מתוארת כעיר גדולה וחשובה בסיפורי שאול?
רמתיים צופים
רמתיים צופים היא העיר שבה נולד שמואל, ובה גם נקבר. שמה של רמתיים צופים נגזר...
רמתיים צופים
"וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה וְשָׁאוּל עָלָה אֶל בֵּיתוֹ גִּבְעַת שָׁאוּל." (פסוק לד)

מפת אזור הפעילות של שאול ושמואל. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

רמתיים צופים היא העיר שבה נולד שמואל, ובה גם נקבר. שמה של רמתיים צופים נגזר ממיקומה הגבוה, וככל הנראה מזכיר גם את שם האדם הראשון שיישב אותה – צוף או צופי, מאבותיו של אלקנה אביו של שמואל.

להמשך קריאה

לפי המתואר בפרק ובאזכורים אחרים במקרא, מדובר במקום גבוה שנמצא בהר אפרים. הצעות רבות הוצעו במחקר למקומו של יישוב זה. היום מקובל לזהות את היישוב הזה עם הכפר אַ-רַאם, שנמצא כתשעה קילומטרים מצפון לירושלים.

  •  מצאו במפה את עריהם של שמואל ושאול- רמה וגבעה בהתאמה. 
  • כיצד המפה תורמת להבנת המשבר ביחסים של שמואל ושאול? שנאמר: "וְלֹא יָסַף שְׁמוּאֵל לִרְאוֹת אֶת שָׁאוּל עַד יוֹם מוֹתוֹ…" (פסוק לה)
חרם
  החרם הוא ציווי על השמדה טוטלית של בני אדם, בעלי חיים ורכוש של אויבים,...
חרם
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר." (פסוק ג)

מצבת מישע, מלך מואב, מן המאה ה-9 לפני הספירה, שבה מוזכר שם הפועל "להחרים". כפי הנראה, החרם היה נהוג גם אצל עמי האזור. צילום: Neithsabes, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

החרם הוא ציווי על השמדה טוטלית של בני אדם, בעלי חיים ורכוש של אויבים, כמנחת קודש לאל. בספר דברים מצוי חוק החרם, הנוגע לעמי כנען. בנוסף יש ציווי בתורה להחרים את עמלק, כלומר: להשמיד את זכרו.

להמשך קריאה

חוק החרם הוא חוק אלים, אולם הוא אפיין תרבויות עתיקות רבות במצב מלחמה.
היום לא נהוג לפגוע באוכלוסייה אזרחית – לא בזמן מלחמה ולא בזמן פעולה צבאית אחרת. היום פגיעה באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה, ועל פשע זה קבועים עונשים בחוק הבין-לאומי.

מבוסס על המד"ל לספר משבטים לממלכה. © מטח

  • מה ציווה שמואל על שאול? ומה עשו שאול והעם?
  • כיצד התנהגו עמי האזור האחרים במלחמותיהם?
המבחן של שאול
הסרטון מספר בקצרה על המלחמה בעמלק.
המבחן של שאול
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר." (פסוק ג)

הסרטון מספר בקצרה על המלחמה בעמלק.

  • לפי הסרטון – מדוע חמל שאול על אגג ועל הבקר והצאן?

קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/תנך ביחד 929, 2015

שאול מאבד את המלוכה
סיפור המלחמה בעמלק, המופיע בספר שמואל א פרק טו, מועבר באמצעות קומיקס.
שאול מאבד את המלוכה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל לֹא אָשׁוּב עִמָּךְ כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר ה' וַיִּמְאָסְךָ ה' מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל." (פסוק כו)

סיפור המלחמה בעמלק, המופיע בספר שמואל א פרק טו, מועבר באמצעות קומיקס.

  • הכינו קומיקס המתאר בעברית בת-זמננו סצנה אחת מתוך הפרק.

קרדיט: התנ"ך בקומיקס – שאול מאבד את המלוכה/ mikranetComics, 2013