סגור תצוגת כיתה
הפרק

זמן יהודי – בין תנועה לעצירה

פסוקים י-יג

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח את השיעור במשחק 'דג מלוח' / 'עמודו' או כל משחק שיש בו תנועה ועצירה פתאומית.
נספר לתלמידים שהיום נלמד את ההמשך של סיכום הברית בין אלוהים לעם בפרשת משפטים, ונזמין אותם לחשוב במהלך הלימוד מה הקשר בין המשחק ששיחקנו ובין תוכן הפרק.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים י-יג, נקרא אותם בקול ונשאל את התלמידים:

  • אילו שני חוקים מובאים בפסוקים? (שנת שמיטה ושבת)

מומלץ להסביר לתלמידים בקיצור מהי שנת שמיטה.
נקרין על הלוח את פסוקים יד-טז, נקרא אותם בקול ונשאל:

  • מה החוקים המובאים בפסוקים אלה? (שלושה רגלים – פסח, שבועות וסוכות)

מבט שני

נחלק לתלמידים את הטבלה שבדף העבודה לעבודה אישית או לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים להדגיש בטבלה את החוקים שסיבתם היא התחשבות בחלש. נכתוב אותם ואת סיבתם על הלוח:

  • שנת שמיטה – פסוק יא: "וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ".
  • איסור עשיית מלאכה בשבת – פסוק י: "לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר".

נשאל את התלמידים:

  • האם אתם מזהים מוטיב משותף לשלושת הרגלים?

נדגיש את המילים: אָבִיב, קָצִיר, תְּבוּאָה, אָסִף. שלושת הרגלים קשורים במחזוריות הטבע: אביב – ראשית וצמיחה; שבועות – ראשית הקציר; סוכות – איסוף היבול לפני הסתיו.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • האם יש קשר לדעתכם בין מחזוריות הטבע ובין השבת והשמיטה?
  • למה הם מופיעים ברצף זה אחר זה?

נציג לתלמידים קטע מתוך מאמרו של הרב חיים נבון באתר 929 בעריכה מותאמת גיל.
נשאל את התלמידים:

  • לפי הכתוב במאמר, מה ההבדל בין שבת ושנת שמיטה לבין שלושת הרגלים? (השבת והשמיטה הן יצירה מלאכותית יהודית, והחגים שבהם עולים לרגל מסמלים את המחזוריות הטבעית של השנה)

אחד הדברים היפים בתרבות היהודית היא העצירה המלאכותית, ההבנה שאדם אינו יכול לעבוד רצוף בלי לעצור, כמו הטבע. אנו יכולים לקדש את הזמן – להחליט מה אנחנו עושים בו וליצור בו איים של שקט.

מבט לחיים

נצפה בסרטון המביא את סיפורם של ילדים עבדים במפעל אחד בסין. נשוחח על התופעה ועל החוקים שחוקקו במדינת ישראל ובמדינות רבות נוספות כדי למנוע אותה – יום מנוחה מוגדר בחוק, הגבלת שעות עבודה, שכר מינימום, הגבלת גיל עבודה ועוד.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בחוקי חברה דתיים וחוקי עלייה לרגל. חשבנו על הקשר בין שלושת הרגלים לבין שבת ושמיטה, והתמקדנו בתנועה הפנימית בזמן היהודי – בין מחזוריות הטבע לעצירה מלאכותית של האדם.
מיומנויות: מילוי טבלה לפי הפסוקים, הסקת מסקנות מטבלה, קריאת פרשנות ושיח מיטבי.
מתודה: צפייה בסרטון בנושא עבדות מודרנית.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מאמר חיים נבון מתוך אתר 929
לוח השנה היהודי מבוסס ברובו על מחזורים מתוך הטבע: יום, שבוע, חודש, שנה. רק השבוע...
מאמר חיים נבון מתוך אתר 929

לוח השנה היהודי מבוסס ברובו על מחזורים מתוך הטבע: יום, שבוע, חודש, שנה. רק השבוע הוא חריג: הוא אינו מבטא שום מחזור טבעי. אנשי המהפכה הצרפתית רצו לארגן לוח שנה יותר "רציונלי", וניסו ליצור "שבועות" של עשרה ימים. אך הניסיון נכשל, ובכל העולם סופרים היום את הימים לפי שבעת ימי הבריאה של ספר בראשית.
בהקשר הזה בולט ייחודה של שבת. המועד של השבת נשאר מלאכותי: הטבע לא נח בשבת וגם לא בשנה השביעית. האדם כן. לוּ היינו נכנעים לטבע, היינו עובדים שבעה ימים בשבוע ברציפות. בזמן יהודי, הטבע אינו הפוסק האחרון.

עבדות מודרנית
קרדיט: הסרטון 'עבדות מודרנית: סיפורה של חלימה, בת 11'. פורסם בערוץ igumnoal במאי 2009.
עבדות מודרנית
"לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר" (פסוק יב)

קרדיט: הסרטון 'עבדות מודרנית: סיפורה של חלימה, בת 11'. פורסם בערוץ igumnoal במאי 2009.

  • מה קורה בעולם שבו אי אפשר לעצור אפילו יום אחד בשבוע?
הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה? הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה...
הַצִּרְעָה
"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ, וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ."
(פסוק כח)

צרעה. צילום: shutterstock.com

"וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה" – למה הכוונה?
הקדוש ברוך הוא היה ממית שרפים ונחשים ועקרבים, והייתה הצרעה באה ואוספת את הָאֶרֶס שלהם, ומשליכה אותו על כל העמים שבאו להילחם נגד ישראל וכולם היו מתים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, כח)

  • המדרש מציע הסבר לפסוק כח. על פי המדרש, כיצד עזר אלוהים לעם ישראל לנצח את אוֹיְבָיו?
שוחד יעוור פיקחים
ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין. ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד...
שוחד יעוור פיקחים
"...כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים."
(פסוק ח)

העברת כספים. צילום: shutterstock.com

ולמה נקרא שמו "שוחד"? כי הוא חד כמו סכין.
ונאמר כי "הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר" מכיוון שהשוחד לא מאפשר לאדם לפתוח את העיניים ולהכיר באמת, גם לחכמים, ובוודאי גם למי שאינם חכמים.

(עיבוד. על פי: מדרש אגדה, שמות כג, ח)

לפי המדרש:

  • מה מקור המילה "שוחד"?
  • למה השוחד גורם לעיוורון?
אחרי רבים לרעות
פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע,...
אחרי רבים לרעות
"לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת."
(פסוק ב)

מאזניים – ביטוי לצדק. Arthimedes/shutterstock.com

פסוק ב עוסק בדינים חברתיים המורים לבני ישראל לא להיגרר אחרי רבים לעשות מעשה רע, לא לנטות אחרי רבים להטות את הדין ולא להעיד על דבר שלא התרחש כדי להטות את הדין. פרשנים אחדים סבורים שהפנייה היא לא דווקא לאדם הפשוט, אלא לשופטים ולדיינים של החברה.
בכל מקרה, אמירה זו תקפה תמיד, גם לאדם הפשוט ובטח לשופט שההכרעה על פי הצדק מונחת על כתפיו.

  • כִּתבו סיפור קצר שהכותרת שלו היא הצירוף: "לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת".
לא תטה משפט
במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא...
לא תטה משפט
"לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ."
(פסוק ו)

אלת הצדק sebra/shutterstock.com

במיתולוגיה היוונית הייתה תמיס אלת הצדק, וּמְפָרֶשֶׁת רצון האלים בענייני מוּסָר.
עיניה המכוסות מייצגות צדק ללא הטיית משפט, צדק שאינו מושפע מִמַרְאֶה עיניים – לעשיר אין יתרון על פני העני, ליפה אין יתרון על פני היפה פחות.
בידה האחת מאזני הצדק, המסמלים את השוויון של כל בני האדם בפני החוק, ובידה השנייה חרב, המייצגת את סמכותו של בית המשפט להעניש.

  • מה יכול לגרום לשופט להטות משפט?
  • מדוע העיניים של אלת הצדק עצומות? מה מסמלים המאזניים שהיא אוחזת בידה, ומה מסמלת החרב?
צדק
תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי...
צדק
"...וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת. וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ."
(פסוקים ב-ג)

אנטוניו קנובה, "צדק", 1792, תבליט. אוסף Gallerie di Piazza Scala, מתוך ויקשיתוף

תבליט של אלת הצדק, פריט מתוך שלוש-עשרה יציקות גבס של דמויות מהמיתולוגיה שיצר הפסל האיטלקי אנטוניו קנובה (1822-1757).
תבליט הוא יצירת אומנות ספק דו-ממדית ספק תלת-ממדית. מרחוק או מקדימה התבליט יכול להיראות כמו ציור, אך חלקים ממנו יוצאים החוצה מהיצירה ודומים יותר לפסל. רואים זאת בבירור אם מביטים ביצירה מהצד.
המאזניים המאוזנים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים יושר ומשפט צדק ללא הטיות. האומן הבליט את חשיבותם של המאזניים בכך שהקדיש להם חצי משטח היצירה.

  • המאזניים שהָאֵלָה מחזיקה בידה מסמלים את הצדק. באיזה דימוי נוסף הייתם בוחרים כדי לייצג את הצדק?
גבולות הארץ
גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין...
גבולות הארץ
"וְשַׁתִּי אֶת גְּבֻלְךָ מִיַּם סוּף וְעַד יָם פְּלִשְׁתִּים וּמִמִּדְבָּר עַד הַנָּהָר, כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ וְגֵרַשְׁתָּמוֹ מִפָּנֶיךָ."
(פסוק לא)

מפת גבולות הארץ והארצות הסובבות את כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

גבולות הארץ המובטחת נזכרים כבר בברית בין הבתרים בספר בראשית. הגבולות תוחמים את השטח שבין נהר הפרת לנהר הנילוס. הגבולות לא היו מעולם גבולות ממשיים, אך ביניהם היו תחנות הנדודים של השבטים העברים הקדומים. במהלך ההיסטוריה של עם ישראל היו הגבולות האלה מעין מִשְׁאֶלֶת לב, שכולם ציפו שתתגשם ביום מן הימים.

  • מִצאו במפה את גבולות הארץ המובטחת המפורטים בפסוק לא.
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
  פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת...
שָׁלֹשׁ רְגָלִים
"שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה."
(פסוק יד)

“לבית התקיעה“, כתובת עברית על מעקה מהר הבית. חפירות הכותל בפינה הדרום-מערבית של הר הבית, ירושלים. התקופה ההרודיאנית, המאה ה-1 לפני הספירה. אוסף רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי דוד חריס

 

פירוש המילה "רגלים" בלשון המקרא הוא "פעמים". שָׁלֹשׁ רְגָלִים – שלוש פעמים, כינוי לשלושת המועדים שהתורה ציוותה לעלות בהם לרגל לירושלים, לבית המקדש: פסח, שבועות וסוכות.

להמשך קריאה

במהלך החפירות הארכאולוגיות שנערכו לאחר מלחמת ששת הימים, התגלתה בפינת הכותל המערבי אבן גדולה מאוד שעליה חרוטה הכתובת: "לבית התקיעה להכ (או – להב)". בגלל שבר הקוטע את הכתובת, לא ברור מה הייתה המילה השלישית ואם היו מילים נוספות בכתובת.
מיקומה של האבן, הצורה שלה והכתובת שעליה גרמו לחוקרים לשער כי מדובר בפינה שבה עמד חַזָן הַכְּנֶסֶת והכריז על כניסת השבת והמועדים.

  • שערו מה הייתה המילה השלישית בכתובת.
    תחילת הכתובת: לבית התקיעה לה…____________
איסוף התבואה
  בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה...
איסוף התבואה
"וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע אֶת אַרְצֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ."
(פסוק י)

פיטס, קנקן אגירה גדול. תקופת הברזל. באדיבות רשות העתיקות. בקנקני אגירה כאלו אספו את התבואה ושמרו עליה לאורך השנה.

 

בתקופת המקרא נהגו לשמור ולאגור את המזון בכלי חרס גדולים כמו כלי החרס שבתמונה (שנקרא פִּיטָס).
את כל הדגן: החיטה, השעורה, שיבולת השועל, הדוחן ועוד נהגו לאגור ולשמור בכלי חרס גדולים. גם את יבול האסיף – תהליך איסוף הפרי מהכרמים ומהמטעים שמרו בקנקנים גדולים.

  • איך אחסנו את המזון בתקופת המקרא? ואיך מאחסנים מזון בימינו? 
מהו שוחד?
שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת...
מהו שוחד?
"וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח..."
(פסוק ח)

שוחד – טובת הנאה, תשלום או שירות, הניתנים בחשאי לנושא תפקיד וגורמים לו לעזור במסגרת תפקידו לנותן השוחד.

  • היעזרו בדעתו של השופט בסרטון וענו – מה רע כל כך בלקיחת שוחד? כיצד אפשר לחנך אנשים שלא לקחת שוחד?

קרדיט: מטח

חותמים את ספר החוקים
עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.
חותמים את ספר החוקים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ."
(פסוק ה)

עם ישראל מקבל חוקים ומשפטים שמסדירים את חיי החברה וגם קובעים ערכים רצויים.

  • היעזרו בסרטון – הסבירו את החוק המופיע בפסוק ה.
  • לאיזה מקבץ חוקים משתייך חוק זה?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות כא-כה / 929 תנך ביחד, 2015

זכויות החמורים
ארגון "אנימלס"   החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים...
זכויות החמורים
"כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ, עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ." (פסוק ה)

ארגון "אנימלס"

 

החוקים מאפשרים לנו לחיות בחברה מתוקנת. מעניין לראות, שבין החוקים המקראיים העוסקים ביחסים שבין אדם לאדם, מופיעים כמה פסוקים העוסקים בַּיַחַס הראוי לחיות המשק.
החמלה המשתקפת מן החוקים האלה ייחודית ומתקדמת יחסית לחברות אחרות בתקופה המקראית.
לחמלה המקראית כלפי בעלי החיים הייתה השפעה גם על החוק במדינת ישראל – בשנת 1994 חוקק חוק ששמו "חוק צער בעלי חיים", שמתבסס בין השאר על המצווה בפסוק שלפנינו ומתאים אותה לתקופה שלנו. המטרה של החוק המקראי והחוק המודרני היא שנזכור תמיד עד כמה חשוב להגן על בעלי החיים, ולדאוג שמי שפוגע בהם ייחשב עבריין לכל דבר.
  • מדוע הוכנסו חוקים העוסקים ברווחת בעלי חיים בין החוקים העוסקים במצוות שבין אדם לאדם?
  • לפי הסרטון – האם לבעלי חיים יש זכויות כמו לבני האדם?