זמן יהודי – בין תנועה לעצירה
פסוקים י-יג
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור במשחק 'דג מלוח' / 'עמודו' או כל משחק שיש בו תנועה ועצירה פתאומית.
נספר לתלמידים שהיום נלמד את ההמשך של סיכום הברית בין אלוהים לעם בפרשת משפטים, ונזמין אותם לחשוב במהלך הלימוד מה הקשר בין המשחק ששיחקנו ובין תוכן הפרק.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים י-יג, נקרא אותם בקול ונשאל את התלמידים:
- אילו שני חוקים מובאים בפסוקים? (שנת שמיטה ושבת)
מומלץ להסביר לתלמידים בקיצור מהי שנת שמיטה.
נקרין על הלוח את פסוקים יד-טז, נקרא אותם בקול ונשאל:
- מה החוקים המובאים בפסוקים אלה? (שלושה רגלים – פסח, שבועות וסוכות)
מבט שני
נחלק לתלמידים את הטבלה שבדף העבודה לעבודה אישית או לעבודה בזוגות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים להדגיש בטבלה את החוקים שסיבתם היא התחשבות בחלש. נכתוב אותם ואת סיבתם על הלוח:
- שנת שמיטה – פסוק יא: "וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ".
- איסור עשיית מלאכה בשבת – פסוק י: "לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר".
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מזהים מוטיב משותף לשלושת הרגלים?
נדגיש את המילים: אָבִיב, קָצִיר, תְּבוּאָה, אָסִף. שלושת הרגלים קשורים במחזוריות הטבע: אביב – ראשית וצמיחה; שבועות – ראשית הקציר; סוכות – איסוף היבול לפני הסתיו.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- האם יש קשר לדעתכם בין מחזוריות הטבע ובין השבת והשמיטה?
- למה הם מופיעים ברצף זה אחר זה?
נציג לתלמידים קטע מתוך מאמרו של הרב חיים נבון באתר 929 בעריכה מותאמת גיל.
נשאל את התלמידים:
- לפי הכתוב במאמר, מה ההבדל בין שבת ושנת שמיטה לבין שלושת הרגלים? (השבת והשמיטה הן יצירה מלאכותית יהודית, והחגים שבהם עולים לרגל מסמלים את המחזוריות הטבעית של השנה)
אחד הדברים היפים בתרבות היהודית היא העצירה המלאכותית, ההבנה שאדם אינו יכול לעבוד רצוף בלי לעצור, כמו הטבע. אנו יכולים לקדש את הזמן – להחליט מה אנחנו עושים בו וליצור בו איים של שקט.
מבט לחיים
נצפה בסרטון המביא את סיפורם של ילדים עבדים במפעל אחד בסין. נשוחח על התופעה ועל החוקים שחוקקו במדינת ישראל ובמדינות רבות נוספות כדי למנוע אותה – יום מנוחה מוגדר בחוק, הגבלת שעות עבודה, שכר מינימום, הגבלת גיל עבודה ועוד.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בחוקי חברה דתיים וחוקי עלייה לרגל. חשבנו על הקשר בין שלושת הרגלים לבין שבת ושמיטה, והתמקדנו בתנועה הפנימית בזמן היהודי – בין מחזוריות הטבע לעצירה מלאכותית של האדם.
מיומנויות: מילוי טבלה לפי הפסוקים, הסקת מסקנות מטבלה, קריאת פרשנות ושיח מיטבי.
מתודה: צפייה בסרטון בנושא עבדות מודרנית.