חלומותיהם של שר המשקים ושר האופים ופתרונם
פסוקים ט-כג
בכמה מילים
הערה למורה: את מהלך הוראה זה אפשר לפצל לשני שיעורים: חלום שר המשקים ופתרונו – פסוקים ט-טו; וחלום שר האופים ופתרונו והשוואת החלומות – פסוקים טז-כב. ההחלטה נתונה לשיקול דעתך.
הזמנה ללימוד
נקרין לתלמידים את הסרטון.
בחייו של שר המשקים, האחראי לשתייה של המלך, תופס תהליך הכנת היין מקום מרכזי. הוא בודק את הגפנים והענבים, בוחר למלך את המובחרים שבהם ומפקח על כל שאר התהליך, עד לרגע שבו הוא מוזג למלך את היין המשובח ביותר. לא פלא שאל חלומו מתגנבים סמלים מתהליך זה.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ט-טו בקול ובהטעמה.
נבקש מהתלמידים לשים לב במהלך הקריאה לסמלים המופיעים בחלומו של שר המשקים.
מבט שני
נציג לתלמידים מצגת תמונות הממחישה את המושגים הקשורים ליין בחלומו של שר המשקים, נזהה אותם בתמונות ונקרא שוב את פסוקים ט-יא ונציג את המצגת.
נבקש מהתלמידים לצייר במחברת את שלושת הסמלים שמצאו בחלומו של שר המשקים. נרשום על הלוח לפי דברי התלמידים את הסמלים המופיעים בחלומו של שר המשקים: גפן פורחת, בשלה ובה ניצנים, שלושה שריגים (ענפים), כוס היין של פרעה.
נבקש מהתלמידים לקרוא בזוגות את הפסוקים, למצוא מה הפירוש שנותן יוסף לכל אחד מהסמלים בחלום ולמלא את הטבלה. נאסוף את התשובות במליאה על הלוח בטבלה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
ראינו שבחלומו של שר המשקים מופיעים סמלים הלקוחים מעולמו. נשאל את התלמידים:
- מי עוד חלם בפרקים האחרונים חלומות ובהם סמלים הלקוחים מעולמו? (יוסף בבית אביו, שם עבדו את האדמה, חלם על האלומות בשדה)
- מה פירוש הביטוי מפסוק יג: "יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת רֹאשֶׁךָ"? (יקדם אותך, ישים אותך לראש)
- מה יוסף מבקש משר המשקים? (שיזכור אותו כשיתגשם החלום ויבקש שיוציאו אותו מבית הסוהר)
- מה דעתכם על בקשתו של יוסף? האם בכל פעם שאנחנו מסייעים למישהו אנחנו צריכים לבקש תמורה על כך? (אפשר ורצוי כמובן לעזור גם בלי תמורה, אך אולי כאן יוסף מבין שזהו הסיכוי היחיד שלו לצאת מהכלא ומנסה לעזור גם לעצמו. נשים לב שהוא לא ביקש את העזרה בתנאי לפירוש החלום, אלא פירש את החלום בלי תמורה, ורק לאחר מכן הוסיף את בקשתו)
בפסוק טו יוסף נותן שתי סיבות לכך שלא מגיע לו לשבת בכלא המצרי.
- מהן הסיבות? (שהוא בכלל לא שייך לארץ הזאת, הוא הגיע לשם בגלל מעשה מרמה "גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי" וסבל דיו גם בלי הישיבה בכלא, ושגם במצרים הוא חף מפשע)
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים טז-יז.
- מדוע שר האופים מחליט לספר את חלומו ליוסף? (כי הוא רואה שיוסף פתר לשר המשקים את החלום לטובה ומניח שגם עבורו ייפתר החלום לטובה)
נבקש מהתלמידים לצייר את הסמלים המופיעים בחלומו של שר האופים בפסוק טז:
"בַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה סַלֵּי חֹרִי עַל רֹאשִׁי, וּבַסַּל הָעֶלְיוֹן, מִכֹּל מַאֲכַל פַּרְעֹה מַעֲשֵׂה אֹפֶה, וְהָעוֹף אֹכֵל אֹתָם מִן הַסַּל מֵעַל רֹאשִׁי."
קראנו על חלומו של יוסף על האלומות, ששאב את דימוייו מביתו – בן למשפחת חקלאית, וכן קראנו על חלומו של שר המשקים שחולם על גפנים ויין, הקשורים לתפקידו.
- האם גם החלום של שר האופים מושפע מהעולם שלו? באילו דימויים עולמו בא לידי ביטוי בחלום? (חולם על מאפים)
- האם לדעתכם החלום הזה מסמל דבר חיובי או שלילי?
- לפי מה החלטתם?
נציע לתלמידים לנסות להיכנס לנעליו של יוסף ולפרש בעבור שר האופים את החלום.
נמשיך בקריאת פסוקים יח-יט ונכתוב את הפתרון של יוסף על הלוח:
- שלושה סלים מסמלים שלושה ימים.
- העוף האוכל את המאפים מסמל את מותו של שר האופים.
נשאל את התלמידים:
- כיצד יוסף ידע שהעוף מסמל את מותו של שר המאפים?
נקרין לתלמידים את המילה 'מוות' בכתב ההירוגליפים – הכתב העתיק של המצרים.
נשאל את התלמידים:
- איזה מבין החלומות הולך להתגשם לדעתכם – אחד מהם, שניהם, או אף אחד מהם?
נבקש מהתלמידים לנסות לענות על שאלה זו בתום הקריאה. נמשיך בקריאת פסוקים כ-כג.
נאסוף מן התלמידים את התשובה: שני החלומות מתגשמים בדיוק כפי שפתר אותם יוסף, ביום ההולדת של פרעה שחל שלושה ימים לאחר השיחה בכלא על החלומות (אגב, פרעה הוא הראשון בתנ"ך שכתוב עליו שחגג יום הולדת).
ניזכר:
- מה ביקש יוסף משר המשקים בתמורה לפתרון הטוב של חלומו? (שיזכיר לפרעה שיוסף בכלא, ויבקש ממנו להוציא אותו משם)
- האם שר המשקים מקיים את הבטחתו? הוכיחו את תשובתכם מהפסוקים.
נכתוב את פסוק כג על הלוח: "וְלֹא זָכַר שַׂר הַמַּשְׁקִים אֶת יוֹסֵף וַיִּשְׁכָּחֵהוּ".
בפסוק זה שני ביטויים המביעים אותה משמעות. ההכפלה הזאת נועדה להדגיש עניין חשוב בפסוק. נבקש מהתלמידים לסמן את ההכפלה בפסוק ("וְלֹא זָכַר", "וַיִּשְׁכָּחֵהוּ").
נראה שלשכחה הזאת של שר האופים יש תפקיד חשוב. בגלל השכחה הזאת יישאר יוסף עוד שנתיים בבור, אבל יצא בדיוק ברגע המתאים לעלות לגדולה.
מבט שלישי
נבקש מהתלמידים למצוא קווי דמיון בין שני החלומות, של שר המשקים ושל שר האופים. נכתוב את קווי הדמיון על הלוח: נחלמים באותו לילה, המספר שלוש מופיע בהם, מדובר בהם על מאכל או משקה, פרעה מופיע בהם. נשאל את התלמידים שאלה פתוחה:
- אם החלומות דומים כל כך, מדוע את החלום של שר המשקים יוסף פותר לטובה ואת החלום של שר האופים הוא פותר לרעה?
נבחן את ההבדלים בין שני החלומות בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). לתלמידים מתקדמים נחלק את הטבלה למילוי עצמי, ואילו עם שאר הכיתה נמלא את הטבלה על הלוח.
יוסף שם לב ששר המשקים בחלומו מגלה אחריות לתפקידו – מוזג בעצמו. הוא גם שם לב לביטויים חיוביים שבהם משתמש שר המשקים: "עולה", "פורחת", ורואה שבחלום שר המשקים ממלא את תפקידו.
לעומת זאת, בחלומו של שר האופים יוסף רואה שהוא אינו מגלה אחריות למילוי תפקידו – מניח את הסלים עם האוכל במקום שלא יוכל לראותם ולהשגיח עליהם, שהוא משתמש בביטויים שליליים ושהוא אינו מצליח להגיש את האוכל לפרעה בחלום.
לכן יוסף מפרש את החלומות לזה לטובה ולזה לרעה.
ראינו שיש חלומות שמתגשמים.
- האם תמיד חלומות מתגשמים?
- האם לדעתכם החלומות יכולים לנבא מה יקרה במציאות?
נכתוב על הלוח את הביטוי התנכ"י מזכריה פרק י פסוק ב: "חֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ".
נסביר – מרוב החלומות אי אפשר להפיק תובנה מעשית לחיים כי אין בהם משמעות, ולכן גם אם חלמנו חלום רע או מפחיד איננו צריכים לדאוג.
מבט לחיים
ראינו ששר המשקים חלם חלום חיובי המתאר פריחה ועשייה, ואכן פירוש החלום של יוסף בעבורו היה חיובי. לעומתו שר האופים חולם חלום שבו הוא פסיבי, לא עושה דבר כדי לשנות את מצבו, ואכן פירוש החלום שהוא מקבל מיוסף שלילי.
נשמיע את השיר 'תחשוב טוב יהיה טוב' של אודי דוידי.
נשאל את התלמידים:
- כיצד אנו יכולים להשפיע לטובה על חיינו, על פי השיר? (לחשוב מחשבות חיוביות ואז גם המצאות תיראה או תהיה חיובית יותר)
- האם אתם מסכימים עם זה?
- האם לדעתכם למחשבה יש יכולת להשפיע על המציאות?
- איך זה קורה?
- האם קרה לכם בעבר שמחשבה חיובית גרמה למציאות להיראות אחרת?
אם יש למורה הספר 'דגים לא אוהבים טופי', המעודד חשיבה חיובית אצל ילדים, אפשר לבחור סיפור ממנו, לקרוא אותו לכיתה ולדון בשאלות שלעיל.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הסמלים בחלומותיהם של שר המשקים ושר האופים ועל מקורם, הכרנו את פירושו של יוסף לחלומות אלו והשווינו בין החלומות. סיימנו בדיון על חשיבה חיובית שמובילה למציאות חיובית.
מיומנויות: פירוש ביטויים קשים ("יִשָּׂא… אֶת רֹאשֶׁךָ"), מציאת הכפלה בפסוק והבנה לשם מה נועדה הכפלה זו, השוואה.
מתודות: ציור לפי הפסוקים, העלאת השערות, שיח ושיתוף בעקבות שיר, צפייה בסרטון, עבודה בזוגות.