טהרת המחנה
פרק כג, י-טו
בכמה מילים
נעסוק בחוקי טהרת המחנה ונעמוד על מקומם של חוקים כאלה במסגרת צבאית. נבחן מאילו דברים רעים צריך להישמר ומדוע יש עיסוק דווקא בשני המקרים: שהיית בעל קרי לילה במחנה ועשיית צרכים.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – חוק הלבוש בכנסת:
נקרא עם התלמידים את הכתבה על חוק הלבוש בכנסת ונדון בשאלות שבעזר ההוראה.
הצעה שנייה – פקודות מטכ"ל:
בפקודות המטכ"ל של צה"ל יש כמה חוקים שאינם קשורים ללחימה, לדוגמה: הוראות לנסיעה בטרמפים; בטיחות בדרכים והוראות שימוש ברכב; נישואי חיילים והרשאה למתן גט; השכלת חיילים בצה"ל; התרבות והבידור בצה"ל ועוד.
- חוקים אלה אינם נוגעים בנושא הלחימה, מדוע הם חלק מקובץ הפקודות של צה"ל?
- החוקים האלה נכונים בכל זמן ומקום, מדוע חשוב לצה"ל שפקודות אלו יהיו חלק מפקודות הצבא?
הצעה שלישית – קביעת חוקים לכיתה:
נבקש מהתלמידים להציע חוקים לכיתה:
- איך צריך להתנהג בתוך הכיתה?
- מה הדברים שמותר לעשות רק מחוץ לכיתה?
נחליט יחד על חמישה חוקים שמקובלים על הכיתה.
- האם החוקים שקבענו מתאימים רק למסגרת הכיתה?
- אם לא, למה חשוב להדגיש אותם כאן?
הזמנה לקריאה
נקרא את דברים פרק כג פסוקים י-טו. פסוקים אלו עוסקים בקדושת המחנה – מה קורה בתוך המחנה ולא במלחמה עצמה. בפסוק י כתוב: "וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רָע". נשאל את התלמידים:
- אילו דברים רעים צריך להישמר מהם כדי לשמור על מקום קדוש?
רצוי להסביר לתלמידים את המילים הקשות: "וְיָד" – מקום מיוחד או סימון מיוחד; "וְיָתֵד" – מתוך כליו של הלוחם, כאן היא משמשת לחפירה. נשאל:
- מה הם שני המקרים המתוארים בפסוקים? (שני המקרים: בעל קרי-לילה חייב לצאת אל מחוץ למחנה עד שיטהר בבוא הערב; ויש לעשות צרכים מחוץ למחנה)
נבקש מהתלמידים לקרוא בספר ויקרא פרק טו פסוק טז ולענות:
- מה הדין לגבי קרי לילה במקרא? (קרי לילה מטמא את האדם והוא נדרש להיטהר)
גם קרי לילה וגם עשיית צרכים הם דברים שבטבע האדם ואף אין עליהם שליטה – עולה השאלה מדוע הם מופיעים בחוקי המלחמה בהקשר של שטח המחנה. נבקש מהתלמידים לחזור אל הפסוקים ולסמן ביטויים שחוזרים על עצמם בתיאורים של שני המקרים – בשני המקרים יש הגדרה למה צריך להיות מחוץ למחנה ומה יכול לבוא לתוך המחנה.
נקרא את פירוש רש"י על פסוק יא.
נשאל את התלמידים:
- לפי רש"י מהי מצוות העשה ומהי מצוות הלא תעשה בפסוק יא? (עשה – היציאה אל מחוץ למחנה של האיש הלא טהור. לא תעשה – האיסור לבוא לתוך המחנה)
- המילה "מחנה" בפסוק יא פירושה מחנה צבאי, מה המשמעות הנוספת שנותן כאן רש"י למילה "מחנה"? הסבירו את ההרחבה שרש"י נותן למצווה הנזכרת בפסוקים י-יב. (מחנה – אזור בעל קדושה מיוחדת ובו דינים מיוחדים – מחנה צבאי דינו כמחנה לוייה ומחנה שכינה)
התורה מביאה שני דברים שצריך להימנע מהם במחנה צבאי: להרחיק אדם שטמא בטומאת קרי, ולשמור על היגיינה. נשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם התורה מביאה דווקא את שני עניינים אלו בהקשר הצבאי?
- רש"י משווה בין מחנה שכינה למחנה צבאי – מה הבסיס להשוואה? (בפסוקים אלה עוסקים בעניינים לכאורה שוליים כמו קרי לילה והיגיינה – אלה נושאים שקיימים עליהם דינים בנוגע למחנה השכינה. ההשוואה הזאת גורמת מביעה דרישה מוסרית גבוהה מאוד – להיות אדם גם כאשר אתה חייל)
נקרא את פסוק טו ונשאל:
- מה הסיבה להגבלות המופיעות בפרק כג? (בפסוק טו נכתב שחוסר הקפדה על קדושת המחנה עלולה לגרום להסתלקותו של אלוהים)
פרק כג דורש להישמר "מִכֹּל דָּבָר רָע" בשטח המחנה הצבאי ודן בקרי לילה והיגיינה. נתמקד בשלב זה בהימנעות מכל דבר רע.
נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו מובאים דברי הרמב"ן ושאלות על דבריו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). נחליט לפי רמת הכיתה אם לעשות את העבודה במליאת הכיתה או לחלופין לאפשר עבודה עצמאית של התלמידים.
לישראל יש אחריות ותפקיד לשמור על הטהרה במחנה כדי להבטיח את עזרתו של אלוהים במלחמה.
נקרא מתוך דבריו של פרופ' אסא כשר במאמרו 'להיות חייל ולהישאר בן אדם' מתוך אתר 929. ונשאל את התלמידים:
- מה הקשר, להבנתכם, בין הכתוב לבין כותרת המאמר? (כיוון אפשרי: סימון הגבולות וההפרדה בין מחוץ למחנה לבתוך המחנה מסמלים את הגבול בין מה שראוי ומה שאינו ראוי לעשות בעת מלחמה. השמירה על הגבולות שומרת שהחיילים יישארו בני אדם)
ישראל נדרשים להתנהגות מוסרית גבוהה בתוך שטח המחנה ולהקפיד אף על עניינים שוליים של אדם שטמא בטומאת קרי ושמירה על היגיינה. בכך נוצרת הבחנה ברורה בין מה שנעשה מחוץ למחנה ובין מה שנעשה בתוכו. ההקפדה חשובה כיוון שהמלחמה מזמנת אכזריות מטבעה ולכן יש להישמר מכל דבר רע וכך להקפיד על קדושת המחנה.
מבט לחיים
נקרא קטע מתוך מאמרו של הרב אלחנן סמט 'דיני המלחמה בספר דברים: סדרם ומגמתם'.
נשאל את התלמידים:
- האם במלחמה צריכה להיות דרישה מוסרית גבוהה יותר מבדרך כלל?
- האם חשובה ההתנהגות בעורף ומחוץ לשטח הלחימה? למה?
- האם התנהגות מוסרית עלולה לפגוע במילוי משימות הצבא?
- האם היא יכולה לתרום למימוש המטרה של ניצחון האויב?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בקדושת המחנה וראינו כיצד יש להתנהג בתוך המחנה לא בעת המלחמה. ראינו כי המלחמה דורשת התנהגות מוסרית גבוהה יותר ולכן יש להישמר מכל דבר רע ולכן יש גם חוקים על המעשים השוליים לכאורה – קרי לילה ועשיית צרכים.
מיומנויות: מדרש, פרשנות ימי הביניים.
מתודות: דף עבודה.