סגור תצוגת כיתה
הפרק

לֹא תַחְמֹל עָלָיו

פסוקים א-ט

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בתחילת פרקנו מופיע הציווי להשמיד את עמלק. הבעייתיות המוסרית המצויה בציווי זה לאדם בן זמננו עולה באופן מיידי, כיוון שהוא טוטלי מאוד – יש למחות את כל עם עמלק כולל גם ילדים שלא חטאו. היחס בין צו ה' למוסר האנושי המתחבט בו הוא דילמה ארוכת שנים שלא נוכל לפתור בשיעור אחד. עם זה, ננסה לברר מדוע נגזר דווקא על עמלק גזר דין שכזה. בשיעור נעסוק בצו שמקבל שאול ובדרך שבה הוא ממלא אותו, ודרכו נבחן צדדים שונים בדילמות מוסריות גם בימינו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה:
נציג לתלמידים את הדילמה שבפניה יעמוד שאול בפרקנו. שמואל הולך להעביר לשאול את צו ה' שלפיו עליו להשמיד את כל עם עמלק, כולל הנשים, הילדים וכל הצאן והרכוש.
נזמין את התלמידים להיכנס לנעליים של שאול ולנחש:

  • מה לדעתכם שאול עשה?

נקרא עם התלמידים על טבח הכוהנים בנוב (ראו תחילת דף עבודה. ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונשאל אותם:

  • לפי המקרה הזה, האם לדעתכם שאול הולך לרחם על בני עמלק או לא? (למרבה ההפתעה, בניגוד לאכזריות של שאול על כוהני נוב, בפרק שלנו שאול דווקא מגלה חמלה)

אפשרות שנייה – סרטון:
לפני קריאת הפסוקים, נצפה בסרטון קומיקס הממחיש את המסופר בהם (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים לכתוב מה היה הצו האלוהי לשאול ומה עשה שאול בפועל.

אפשרות שלישית:
נספר לתלמידים על הצו להשמיד את עמלק ונשאל אותם:

  • מדוע לדעתכם "זכה" עמלק לצו שכזה?
  • מה חטאו של עמלק שגרם לו שיצוו על השמדתו?

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים א-ט ונסביר אותם. נשאל את התלמידים:

  • מה ציפינו ששאול יעשה ומה הוא והעם עושים בפועל?
  • על מי ומה הם חומלים?
  • מצאו כמה פעמים מופיע שורש חר"מ בפרקנו. (שבע פעמים)

הפרק שלנו סובב סביב צו החרם – שאול נבחן בקיום הצו הזה ובהחרמה מוחלטת של בני עמלק ורכושם. אלוהים מצווה עליו להרוג את כל בני עמלק ולהשמיד את כל רכושם. מה שקורה בפועל הוא ששאול והעם הורגים את בני עמלק, אך משאירים את הצאן והבקר המשובח בחיים, את הרכוש הטוב וכן את אגג מלך עמלק.

הבנה ומיומנות

נקרא שוב את הציווי על השמדת עמלק בפסוקים ב-ט ונשאל שאלות הבנה:

  • מהו הציווי ששמואל מצווה את שאול? (להשמיד כליל את עמלק, כולל כל העם, הצאן והרכוש)
  • מה הסיבה המוזכרת לציווי זה? (אלוהים רוצה להעניש את עמלק על כל מה שעשה לעם ישראל מיציאת מצרים. "אֲשֶׁר שָׂם לוֹ" = שם לעם ישראל מארב בדרך ממצרים)
  • מה דעתכם על ציווי כזה?
  • האם שאול הולך לקיים אותו? (כפי שנקרא בהמשך, לא באופן מוחלט. הוא ישאיר את המלך ואת הצאן והרכוש הטוב)

לפני שנמשיך נקרא יחד את פסוק ו ונשים לב לפרט מעניין נוסף:

  • מי הם הקיני?

פגשנו את יעל אשת חבר הקיני בספר שופטים, מסייעת לישראל אל מול מדיין. הקיני הם צאצאי יתרו, חותן משה, שעלו עם עם ישראל מהמדבר לארץ כנען. כפי הנראה, היה קשר בין בני הקיני לעמלק שנים רבות (אפשר לקרוא עוד על כך במאמרים המצוינים ב'אפשר עוד…'). שאול חס עליהם וזוכר להם את החסד שעשו עם עם ישראל לאורך השנים מאז היציאה ממצרים, מזהיר אותם מפני המלחמה הקטלנית הבאה ושולח אותם מן האזור.

נסביר לתלמידים את פסוק ט שמכיל כמה ביטויים קשים.

העמקה

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

מצוות מחיית עמלק מופיעה כבר בספר דברים (פרק כה פסוק יט). פרשנים רבים התייחסו לאורך הדורות למצווה זו על מגוון היבטיה. בדף העבודה שחילקנו לתלמידים נבחן את הסיבה למעמד המפוקפק שבו "זכה" עמלק, וכן נעמיק בניסיון פרשני אחד ליישב את הפער בין הצו האלוהי למוסר האנושי.

הפסוק בדברים מדגיש שעמלק הוא "חזק על חלשים" – פוגע באנשים החלשים שבשולי המחנה.
הציווי המופיע בספר דברים מדבר על זמן שבו עם ישראל נמצא בארצו ונח מאויביו, אז הוא מצווה להשמיד את עמלק. אפשר להבין מדוע הציווי האלוהי מגיע עכשיו – לאחר כמה ניצחונות של שאול, כשלעם ישראל כבר יש מלך משלו, מגיע הזמן לממש את הציווי מספר דברים.

בדף העבודה מובאים גם דברי הרמב"ם, שמסייג את הציווי ההיסטורי להרוג את עמלק רק במצב שבו עמלק לא הסכים לעשות שלום עם עם ישראל (לא ברור מדברי הרמב"ם אם הוא מדבר על שלום באותה נקודת זמן היסטורית או לאורך הדורות). אבל לו הסכים עמלק להשלים עם עם ישראל, אזי הציווי לא היה חל. מדברים אלו עולה שלא מדובר במלחמה לאומית, אלא דווקא במלחמה נגד התרבות העמלקית, של פגיעה בחלש וחוסר מוסר הבסיסי.

מבט לחיים - מה 'עמלק' בעינינו?

  • ציינו שני עקרונות תרבותיים שלדעתכם החברה שלנו היום צריכה להוקיע (כמו שעמלק מוקע על הפגיעה שלו בחלשים).
  • כתבו מהי הדרך הראויה לעשות זאת. (פרסומים ברשתות חברתיות, למשל)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על ציווי החרם על עמלק. דנו בהשלכות המוסריות שלו בעזרת פרשנים ומקורות נוספים.
מיומנויות: הבנת מקורות מקראיים, הבעת עמדה.
מתודות: עבודת כיתה בעזרת מגוון מקורות, שיח כיתתי.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
סרטון קומיקס
לסרטון קומיקס 'מלחמת שאול בעמלק' מתוך אתר מקראנט
החטא החמור מכול
  שאול המלך – גַּסּוּת הָרוּחַ היתה בו, ונעקרה ממנו המלוכה. שאמר לו שמואל: "וְלָמָּה...
החטא החמור מכול
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי ה', וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי." (פסוק כ)

דמותו של שאול על בול מתוך הסדרה: מועדים לשמחה 1960. עיצוב הבול: אשר קלדרון, באדיבות השירות הבולאי – דואר ישראל

 

שאול המלך – גַּסּוּת הָרוּחַ היתה בו, ונעקרה ממנו המלוכה. שאמר לו שמואל: "וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה'"? (שמואל א טו, יט), והוא אומר: "שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה'" (שמואל א טו, כ).

עיבוד לספר האגדה בעריכת ביאליק ורביצקי, אגדה עה, עמ' 133

  • מהו החטא שבגללו נלקחה המלוכה משאול?
רחמן על אכזרים
אמר ריש לקיש: כל מי שנעשה רחמן על אכזרים, לבסוף נעשה אכזר על רחמנים. מהיכן...
רחמן על אכזרים
"וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר וְהַמִּשְׁנִים וְעַל הַכָּרִים וְעַל כָּל הַטּוֹב וְלֹא אָבוּ הַחֲרִימָם, וְכָל הַמְּלָאכָה נְמִבְזָה וְנָמֵס אֹתָהּ הֶחֱרִימוּ." (פסוק ט)

פרט מתוך יצירה של ארנסט יוזפסון, דוד ושאול, 1878, מאוסף המוזיאון הלאומי סטוקהולם, שוודיה, מתוך ויקישיתוף

אמר ריש לקיש: כל מי שנעשה רחמן על אכזרים, לבסוף נעשה אכזר על רחמנים. מהיכן אנו לומדים זאת? משאול, כפי שכתוב: "וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב" (שמואל א כב, יט), וכתוב: "וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם" (שמואל א טו, ט), ולגבי נוב עיר הכהנים – על רחמנים לא חמל. (עיבוד למדרש זוטא, קהלת, פרשה ז, טז)
  • מהו הקשר שמצאו חז"ל בין הסיפור שבפרק טו לבין הסיפור על השמדת נוב עיר הכוהנים על ידי שאול (שמואל א, כב)?
נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר
כששמואל מוכיח את שאול על חטאיו ומודיע לו על עונשו – לקיחת הממלכה ממנו –...
נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר
"וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם כִּי לֹא אָדָם הוּא לְהִנָּחֵם." (פסוק כט)

אנדרטה למחתרת ניל"י בגן ניל"י ברמת גן צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

כששמואל מוכיח את שאול על חטאיו ומודיע לו על עונשו – לקיחת הממלכה ממנו – הוא מבקש להראות כי אלוהים לא ישנה את החלטתו לעולם, באמצעות הביטוי "נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם", כלומר: אלוהים הנצחי לא ישקר ולא יתחרט.

להמשך קריאה

הביטוי "נצח ישראל לא ישקר" משמש גם בימינו, כשרוצים לומר שרוחו, ערכיו ומעמדו של עם ישראל נצחיים, ויישמרו לעולם.
בתקופת מלחמת העולם הראשונה פעל בארץ הארגון המחתרתי ניל"י. הארגון נאבק בשלטון העותמני שהיה אז בארץ. שם הארגון, ניל"י, הוא ראשי התיבות של הביטוי "נצח ישראל לא ישקר".

  • הביטוי "נצח ישראל לא ישקר" במשמעותו התנ"כית, מבליט את השוני בין האלוהי לאנושי. מהו השוני העיקרי?
אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת
שמואל הנביא מוציא להורג את אגג, מלך עמלק, ובכך מציית לציווי האלוהי. רגע לפני מותו...
אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַגִּישׁוּ אֵלַי אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וַיֵּלֶךְ אֵלָיו אֲגַג מַעֲדַנֹּת וַיֹּאמֶר אֲגָג אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת." (פסוק לב)

Arcady/shutterstock.com

שמואל הנביא מוציא להורג את אגג, מלך עמלק, ובכך מציית לציווי האלוהי. רגע לפני מותו מכריז אגג: "אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת".

להמשך קריאה

פרשנים רבים התייחסו לביטוי וניסו להבין מה אפיין את רגעיו האחרונים של אגג – האם זהו ביטוי המראה על גאוותו, או שמא ניסה לדבר דברי חנופה.
אומנם המילה "סר" לא מובנת בהקשרה, אך נראה שכוונת הדברים שאגג הודה שהמוות רע ומר וקיבל עליו את דין המוות.

  • נסו לחפש פרשנויות אפשריות למילה "סר" ולביטוי "אָכֵן סָר מַר הַמָּוֶת". מה דעתכם האישית – מה בדיוק רצה לומר אגג מלך עמלק? ומה זה מלמד עליו?
שמואל נוזף בשאול
בציורו של קופלי, הצייר הבכיר הראשון שנולד באמריקה וגדול ציירי הדיוקנאות של תקופתו, נראה שמואל...
שמואל נוזף בשאול
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל הַחֵפֶץ לַה' בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה'." (פסוק כב)

ג'ון סינגלטון קופלי, שמואל נוזף בשאול, 1798, מאוסף המוזיאון לאמנות בבוסטון, מתוך ויקישיתוף

בציורו של קופלי, הצייר הבכיר הראשון שנולד באמריקה וגדול ציירי הדיוקנאות של תקופתו, נראה שמואל נוזף בשאול על אי ביצוע הצו האלוהי – להשמיד את עמלק.
בציור מתואר מפגש קשה וטעון בין שמואל לבין שאול השב מהקרב.

להמשך קריאה

שמואל מוכיח את שאול בתקיפות, גופו כבר פנה ללכת ממנו באכזבה אך אצבעו המאשימה עודה מופנית אליו. אפשר לראות את רתיעתם לאחור של שאול ושל אנשיו, ואפילו של הסוס… עד כדי כך עוצמתיים דברי שמואל. שאול מרים את ידו בכניעה, משפיל את ראשו ונראה כילד נזוף.

  • הציור מאופיין בתנועתיות סוערת של הדמויות ושל הפריטים המופיעים בו, המעצימה את הדרמה המתוארת. מה רצה האומן להדגיש בכך?
  • נתחו את שפת הגוף של שמואל ושל שאול – מה מאפיין כל אחד מהם?
אגג מוצא להורג
אגג כורע על האדמה ושמואל עומד זקוף ויציב, מאחוריהם לוחמים בכלי נשק שלופים. כך מודגשים...
אגג מוצא להורג
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל כַּאֲשֶׁר שִׁכְּלָה נָשִׁים חַרְבֶּךָ כֵּן תִּשְׁכַּל מִנָּשִׁים אִמֶּךָ וַיְשַׁסֵּף שְׁמוּאֵל אֶת אֲגָג לִפְנֵי ה' בַּגִּלְגָּל." (פסוק לג)

גוסטב דורה, שמואל הורג את אגג. Nicku/shutterstock.com

אגג כורע על האדמה ושמואל עומד זקוף ויציב, מאחוריהם לוחמים בכלי נשק שלופים. כך מודגשים יחסי הכוחות ביניהם.
לצד התיאור הדרמטי הקפיד האומן גוסטב דורה לתאר באופן אמין את הדמויות, בהתאם לתקופתן ולמקום ההתרחשות.

  • עמלק הוא סמל לאויבים של ישראל, ואגג, מלך עמלק, נחשב לגדול האויבים של ישראל. כיצד ביטא גוסטב דורה בציור את היפוך יחסי הכוחות בין ישראל לעמלק?
רמתיים צופים
רמתיים צופים היא העיר שבה נולד שמואל, ובה גם נקבר. שמה של רמתיים צופים נגזר...
רמתיים צופים
"וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה וְשָׁאוּל עָלָה אֶל בֵּיתוֹ גִּבְעַת שָׁאוּל." (פסוק לד)

מפת אזור הפעילות של שאול ושמואל. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

רמתיים צופים היא העיר שבה נולד שמואל, ובה גם נקבר. שמה של רמתיים צופים נגזר ממיקומה הגבוה, וככל הנראה מזכיר גם את שם האדם הראשון שיישב אותה – צוף או צופי, מאבותיו של אלקנה אביו של שמואל.

להמשך קריאה

לפי המתואר בפרק ובאזכורים אחרים במקרא, מדובר במקום גבוה שנמצא בהר אפרים. הצעות רבות הוצעו במחקר למקומו של יישוב זה. היום מקובל לזהות את היישוב הזה עם הכפר אַ-רַאם, שנמצא כתשעה קילומטרים מצפון לירושלים.

  •  מצאו במפה את עריהם של שמואל ושאול- רמה וגבעה בהתאמה. 
  • כיצד המפה תורמת להבנת המשבר ביחסים של שמואל ושאול? שנאמר: "וְלֹא יָסַף שְׁמוּאֵל לִרְאוֹת אֶת שָׁאוּל עַד יוֹם מוֹתוֹ…" (פסוק לה)
עיר הולדתו של שאול
גבעת שאול מזוהה עם תֵּל אֶל פוּל, השוכנת בצפון ירושלים. התל הוא גן ארכאולוגי פתוח....
עיר הולדתו של שאול
"וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל הָרָמָתָה וְשָׁאוּל עָלָה אֶל בֵּיתוֹ גִּבְעַת שָׁאוּל." (פסוק לד)

גבע. תחריט משנת 1880, Lane-Poole, Stanley, מתוך ויקישיתוף

גבעת שאול מזוהה עם תֵּל אֶל פוּל, השוכנת בצפון ירושלים. התל הוא גן ארכאולוגי פתוח. גבעת שאול מזוהה גם כעיר המקראית "גבעה", שהייתה העיר הראשית של שבט בנימין, ומוכרת גם כ"גבעת בנימין", "גבע בנימין" ו"גבעת האלוהים".

להמשך קריאה

גבעת שאול מוזכרת פעמים אחדות במקרא. בשופטים יט, בסיפור פילגש בגבעה, היא נזכרת בהקשר שלילי. בשמואל א, בסיפורי שאול, היא מצוינת כעיר שבה נולד שאול. עם עליית שאול לכס המלוכה הפכה העיר למרכז שלטון דתי. בתקופה זו החלה העיר להיקרא גם "גבעת שאול", על שם המלך שקבע בה את מושבו. לאחר מות שאול ירדה קרנה של העיר.
היום יש שכונה בשם "גבעת שאול" בירושלים, אולם היא אינה ממוקמת במקום שבו שכנה העיר המקראית.

  • העיר גבעה מצוינת בהקשרים שונים ובתקופות שונות. מדוע בספר שופטים היא מתוארת כעיר שאנשיה רעים, "בְּנֵי בְּלִיַּעַל"? ומדוע היא מתוארת כעיר גדולה וחשובה בסיפורי שאול?
חרם
  החרם הוא ציווי על השמדה טוטלית של בני אדם, בעלי חיים ורכוש של אויבים,...
חרם
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר." (פסוק ג)

מצבת מישע, מלך מואב, מן המאה ה-9 לפני הספירה, שבה מוזכר שם הפועל "להחרים". כפי הנראה, החרם היה נהוג גם אצל עמי האזור. צילום: Neithsabes, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

החרם הוא ציווי על השמדה טוטלית של בני אדם, בעלי חיים ורכוש של אויבים, כמנחת קודש לאל. בספר דברים מצוי חוק החרם, הנוגע לעמי כנען. בנוסף יש ציווי בתורה להחרים את עמלק, כלומר: להשמיד את זכרו.

להמשך קריאה

חוק החרם הוא חוק אלים, אולם הוא אפיין תרבויות עתיקות רבות במצב מלחמה.
היום לא נהוג לפגוע באוכלוסייה אזרחית – לא בזמן מלחמה ולא בזמן פעולה צבאית אחרת. היום פגיעה באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה, ועל פשע זה קבועים עונשים בחוק הבין-לאומי.

מבוסס על המד"ל לספר משבטים לממלכה. © מטח

  • מה ציווה שמואל על שאול? ומה עשו שאול והעם?
  • כיצד התנהגו עמי האזור האחרים במלחמותיהם?
יציאה למלחמה בעולם העתיק
בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים לפני יציאה למלחמה, כדי לקבל את אישורם וכדי...
יציאה למלחמה בעולם העתיק
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר." (פסוק ג)

פסל של שמואל הנביא, ברלין 2017. Renata Sedmakova / Shutterstock.com

בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים לפני יציאה למלחמה, כדי לקבל את אישורם וכדי לדעת את תוצאות המלחמה מראש. הפנייה אל האלים הייתה באמצעות נציגי האל: הכוהנים או הנביאים.

להמשך קריאה

על פי המסופר במקרא, יהושע הצטווה לפנות אל הכוהן הגדול, שלבש את "האורים והתומים", ודרכם הועבר המסר האלוהי אם לצאת לקרב. כמוהו, גם מלכי ישראל ביקשו לפנות אל האל באמצעות "האורים והתומים" או באמצעות נביא.

  • קראו את פסוקים א-ג. מה היו ההוראות המפורטות שקיבל שאול לפני היציאה לקרב? שימו לב מי מוֹרֶה, ובאמצעות מי מועבר המסר.
המבחן של שאול
הסרטון מספר בקצרה על המלחמה בעמלק.
המבחן של שאול
"עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר." (פסוק ג)

הסרטון מספר בקצרה על המלחמה בעמלק.

  • לפי הסרטון – מדוע חמל שאול על אגג ועל הבקר והצאן?

קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו/תנך ביחד 929, 2015

שאול מאבד את המלוכה
סיפור המלחמה בעמלק, המופיע בספר שמואל א פרק טו, מועבר באמצעות קומיקס.
שאול מאבד את המלוכה
"וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל לֹא אָשׁוּב עִמָּךְ כִּי מָאַסְתָּה אֶת דְּבַר ה' וַיִּמְאָסְךָ ה' מִהְיוֹת מֶלֶךְ עַל יִשְׂרָאֵל." (פסוק כו)

סיפור המלחמה בעמלק, המופיע בספר שמואל א פרק טו, מועבר באמצעות קומיקס.

  • הכינו קומיקס המתאר בעברית בת-זמננו סצנה אחת מתוך הפרק.

קרדיט: התנ"ך בקומיקס – שאול מאבד את המלוכה/ mikranetComics, 2013

כל התורה על רגל אחת - שאול המלך
כל התורה על רגל אחת - שאול המלך
הצילו! עוד עשר דקות יש מבחן בתנ"ך על שאול המלך.
מה עושים?
שלום מיכאלשווילי מציל את המצב.
סיכום מלכות שאול

סיכום מלכות שאול

קרדיט: 929