לבחור בטוב
פסוקים א-י
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בסיפור על חקיקת חוק אכזרי ולא מוסרי, למשל שלאנשים חזקים מותר להפעיל כוח על חלשים (למשל- כשקונים פיצה לכל הכיתה, התלמידים החזקים בכיתה יחליטו שדווקא התלמידים שמצבם הכלכלי פחות טוב, ישלמו יותר). נשאל את התלמידים מה דעתם על חוק זה, וכיצד היו נוהגים במצב כזה.
- כיצד אפשר לדעת מהו הדבר הנכון והמוסרי שיש לעשות?
- אם חוק מסוים אינו מוסרי בעינינו, האם נהיה מוכנים להפר אותו, גם אם זה עלול להציב אותנו במצב של סכנה?
מבט ראשון
הקטע שלפנינו ציורי ומלא פרטים. נקרא את הפסוקים ונכין את התלמידים לכך שנציג אותם לאחר מכן בכיתה. (לפני השיעור נבקש מארבעה תלמידים להכין את הקטע כאשר אחד מהם יהיה הקריין).
מבט שני
המחזת הפסוקים:
הקריין יקרא שוב את הטקסט ובאותו זמן התלמידים האחרים יציגו את הטקסט. נבקש מהם להמחיש בהבעות פניהם את הרגשות של הדמויות בכל סצנה.
לאחר ההצגה נבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה הבאות במחברת:
- היעזרו במילון וכתבו את פירוש המילה: "חמלה". (אפשר להקרין על הלוח את פירוש המילה מתוך אתר מילוג. מהו לפיכך פירוש המילה "ותחמֹל"?
- כתבו מחדש את פסוקים ה-ו במילים שלכם.
- מה היה החוק במצרים בנוגע לילדים העברים?
- כיצד בת פרעה התייחסה לחוק זה? מדוע?
מבט שלישי
נדון עם התלמידים בשאלות העולות מתוך הסיפור: מה לדעתכם גרם לבת פרעה לצאת כנגד החוק במצרים? מה הסיבה כן לציית לחוק זה?
כל תלמיד יבצע אחת מהמשימות הבאות:
- משימה 1: כתבו את הדו-שיח בין בת פרעה לפרעה, כאשר הוא מגלה שהצילה ילד עברי ואימצה אותו. כיצד הוא מגיב וכיצד היא עונה לו?
הציגו את הדו-שיח בין בת פרעה לפרעה לפני הכיתה. - משימה 2: ציירו את הבעות הפנים של בת פרעה במהלך האירועים השונים בסיפור.
מבט לחיים
- מי קובע מהו הדבר הטוב והנכון שיש לעשות?
נכתוב על הלוח את המילה "מוסר" ואת ההגדרה שלה: הבחנה בין מה שטוב למה שרע. המוסר מראה לנו מה הדבר הראוי והנכון לעשותו. - האם אתם מכירים מישהו שיצא נגד חוק לא מוסרי?
- האם גם כיום יש בחברה שלנו חוקים שאינם מוסריים?
לסיכום, נערוך סיעור מוחות על השאלה: איך בוחרים בטוב? איך יודעים מה טוב?
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: פגשנו בבת פרעה האמיצה שעומדת אל מול חוקי אביה ובוחרת להציל את משה הקטן. חשבנו יחד כיצד ניתן ללמוד ממנה ולהסיק מסקנות גם לחיים שלנו.
מיומנות: פרשנות על הפסוקים והבנה מעמיקה שלהם, שימוש במילון, פיתוח מיומנויות של ביקורת ושיח קבוצתי.
מתודה: הצגה ושימוש בהבעות פנים, דיון בכיתה על מוסר: מה נחשב מעשה מוסרי/לא מוסרי.