סגור תצוגת כיתה
הפרק

מלחמת ישראל ויהודה בארם

פסוקים כט-מ

שיעור שני מתוך שניים
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

לאחר הנבואה נראה כיצד אחאב מכין את עצמו לקרב ומתחפש לחייל פשוט. נתמקד בהכנה של אחאב ובקרב בין ישראל ויהודה לבין ארם. לבסוף, נחשוב על הנושא של גורל מול בחירה של האדם, וכיצד הפעולה משפיעה על המציאות.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – גזרת גורל:
נשאל את התלמידים:

  • מה יכול לעשות אדם שחושש מגזרה או מגורל?

נכתוב על הלוח 'גזרת גורל' ונשאל:

  • מה היא גזרת גורל?
  • איך קשורה הנבואה לגזרת גורל? (נבואה מספרת לאדם מה יהיה בעתיד, את גורלו)

אפשרות שנייה – ציטוטים:
נחלק לתלמידים דף ובו ציטוטים העוסקים בגורל ובבחירה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים לקרוא את הציטוטים ולדון בשאלות האלה בזוגות:

  • מה הקשר בין גורל לבחירה? (יש אנשים שמקבלים את מה שקורה כגורל, ויש כאלה שחושבים שהבחירה שלהם תשנה את המציאות)
  • מהו הגורל? (קביעה מראש של מה הולך להתרחש)
  • האם בכל רגע ורגע יש לנו יכולת לבחור מה לעשות? מדוע כן? מדוע לא? (יש דברים שנוגעים רק לנו ולהחלטותינו והם תלויים כמעט רק בנו. יש דברים שתלויים בגורמים רבים, ולא משנה מה נבחר או נחליט – לא תהיה לבחירתנו משמעות. אבל תמיד אנו יכולים לבחור מה לעשות ברגע מסוים בנסיבות הקיימות. גם אם מאיימים עלינו אנחנו אלו שבוחרים)

לאחר הדיון בזוגות נתכנס ונסביר שבציטוטים מופיעות שתי תפיסות ואלו הן: האחת היא שהאדם יכול לשנות את גורלו גם אם מאמינים שהוא נקבע מראש, וגם אם מקבלים את תזוזת המציאות לכיוון מסוים האדם יכול לשנות את התזוזה בהחלטתו. התפיסה השנייה היא שגורלו של האדם נקבע מראש, ואין אפשרות כלל לשנותו.

אפשרות שלישית – שיר:
נשמיע לתלמידים את השיר 'גורל אחד' של עפרה חזה ונקרין את מילות השיר על הלוח.
לאחר שנשמע יחד את השיר נתמקד במילים 'גורל אחד' ונשאל את התלמידים:

  • מה הכוונה במילים גורל אחד? (הכוונה שהעתיד נקבע מראש ולא משנה מה עשינו לא יכולנו לשנותו)
  • במי עוסק השיר? (בעם ישראל)
  • על פי השיר הזה, האם יש הבדל בין אדם שמשנה את גורלו לעם שמשנה את גורלו? (ייתכן, השיר עוסק רק בהתנהלות של רבים)

נסיים בשאלה:

  • מהו גורל? האם יש אפשרות בחירה לשנות את הגורל?

הזמנה לקריאה

בפרק שלנו אחאב חושש לקראת גורלו, והוא בוחר לעשות כל מיני צעדים כדי למנוע את מותו בידי מלך ארם.
נקרא עם התלמידים את פסוקים כט-ל ונשאל את התלמידים כמה שאלות הבנה:

  • מי אומר למי להתחפש? (אחאב אומר ליהושפט)
  • מי מתחפש בסוף (אחאב)
  • כיצד אפשר להסביר את הפער בפסוקים? (ייתכן שאחאב מדבר לעצמו ולמעשה נותן הוראות לעצמו וליהושפט – "וְאַתָּה לְבַשׁ בְּגָדֶיךָ")
  • מדוע אחאב מתחפש? כדי להשיב על כך נקרא את פסוק לא ונסביר.

נסכם שאחאב מפחד מהמלחמה, הוא חושש שמלך ארם שולח חיילים להרוג אותו, כפי שכתוב בפסוק לא. כמו כן, המלחמה היא יוזמה של אחאב, ויהושפט מסכים לבוא אתו, לכן בפסוק ל מופיעות ההוראות של אחאב לעצמו וליהושפט.
נקרא עם התלמידים את מהלך הקרב המתואר בפסוקים לב-לח ונסביר אותו בקצרה. נשאל את התלמידים:

  • מדוע חיילי ארם שבו אחורה כשראו שהמלך שלפניהם הוא יהושפט?
  • מה משמעות המילים "מָשַׁךְ בַּקֶּשֶׁת לְתֻמּוֹ"? במי האיש התכוון לירות?

הקרב מתואר בקצרה, אך יש נקודה חשובה שעולה מהכתוב. מודגשת כאן התגשמותה של הנבואה למרות כל הצעדים שנקט אחאב.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

נסכם כי נראה שאחאב אינו מאמין לדברי מיכיהו אך בוחר לנהוג בזהירות ומתחפש לאחד החיילים כדי לנסות למנוע את מותו.

מבט לחיים

אחאב אומנם אינו מאמין לדברי מיכיהו אך מנסה למנוע את הנבואה. במילים אחרות, מנסה לשלוט על המצב ולהיות אדון לגורלו.
יש פער בין היכולת שלנו לשלוט בחיים לבין מה שצפוי בהם. יש דברים שברור שאינם בשליטתנו: מראה, גובה ועוד; אך יש דברים שנראה שהם תלויים בנו: מה נעשה ואיך.

נדון על גבולות האחריות שלנו ועל היכולת שלנו להשפיע על חיינו.
נשאל את התלמידים:

  • האם אתם זוכרים מקרה שבו חששתם מהאחריות, או שחשבתם שאין סיכוי שתוכלו לעשות משהו (מעין גורל)?

נחלק דפים קטנים ונבקש מהתלמידים למצוא בימים הקרובים ציטוט העוסק בגורל או בבחירה של האדם שהם מזדהים אתו ולכתוב אותו על הדף (אפשר להשתמש בדף הציטוטים על גורל ובחירה חופשית, מתחילת השיעור. ראו את הדף גם בממערך השיעור). לאחר מכן נוכל ליצור פינה על הלוח 'אדם מול גורלו' ובה נדביק את הציטוטים שבחרו התלמידים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בקרב בין ישראל לארם, והתמקדנו בממד הגזרה והבחירה של אחאב. ראינו כיצד התייחס אחאב לגורלו, ובאיזה אופן הנבואות התגשמו.
מיומנויות: קריאת פסוקים, השוואה בין עבר לעתיד, שאיבת משמעות מטקסטים.
מתודות: שיר, קריאת ציטוטים, כתיבת סיפור ודיון כיתתי.

אפשר עוד...

שיר
נקרא את השיר 'איזבל' של עקיבא נוף (ראו קישור למילות השיר גם בממערך השיעור) ונפתח דיון על השיר:

  • במה השיר עוסק? (השיר עוסק בדמותה של איזבל ובסופה הטרגי)
  • מאיזו גישה הוא בא? (, גם חיובית וגם שלילית)
  • מה הוא אומר על אחאב? (כלום. הוא מתמקד רק באיזבל. דבר מעניין לכשעצמו)
  • האם השיר מתאים לפסוקים או ממציא עלילה אחרת? (השיר מבוסס על הפסוקים ומתאר את המציאות בהתמקדות על איזבל)
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
גורל אחד
למילות השיר קרדיט: 'גורל אחד' שכתבה צפנת ירון, הלחין שם טוב לוי ושרה עפרה חזה. פורסם על...
גורל אחד

למילות השיר

קרדיט: 'גורל אחד' שכתבה צפנת ירון, הלחין שם טוב לוי ושרה עפרה חזה. פורסם על ידי ofra haza-clip ב-19 באוגוסט 2014.

השיר 'איזבל'
למילות השיר
רוחות רפאים
וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ […] מאי רוח? אמר רבי יוחנן: רוחו...
רוחות רפאים
"וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ, וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו בַּמָּה." (פסוק כא)

איור רוח רפאים, Earlymorningproject/shutterstock.com

וַיֵּצֵא הָרוּחַ וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי ה' וַיֹּאמֶר אֲנִי אֲפַתֶּנּוּ […]
מאי רוח?
אמר רבי יוחנן: רוחו של נבות היזרעאלי הוה ליה למידק [הגיעה כדי לדקדק].

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)

  • קראו את המדרש. מדוע רוחו של נבות היא זו שפיתתה את נביאי השקר?
מי הוא נביא השקר?
  הגמרא מפרטת סוגים של נביאי שקר: המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו,...
מי הוא נביא השקר?
"וַיִּגַּשׁ צִדְקִיָּהוּ בֶן כְּנַעֲנָה וַיַּכֶּה אֶת מִיכָיְהוּ עַל הַלֶּחִי, וַיֹּאמֶר אֵי זֶה עָבַר רוּחַ ה' מֵאִתִּי לְדַבֵּר אוֹתָךְ." (פסוק כד)

מערה 4 בקומראן, שבה נמצאה רשימה של נביאי שקר (בדומה לרשימה המוזכרת בגמרא), וביניהם מוזכר צדקיה בן כנענה. צילום: Sopotnicki/shutterstock.com

 

הגמרא מפרטת סוגים של נביאי שקר:
המתנבא מה שלא שמע ומה שלא נאמר לו, והמתנבא בשם עבודת כוכבים [עבודה זרה], מיתתם בידי אדם… המתנבא מה שלא שמע: כגון צדקיה בן כנענה.

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פט, עמוד א)

  • אילו סוגים של נביאי שקר מוזכרים בגמרא?
  • איזה סוג של נביא שקר הוא צדקיה בן כנענה?
פֶּה אֶחָד
משמעות הביטוי "פֶּה אחד" בסיפורנו היא שארבע מאות הנביאים שעמדו לפני המלך ניבאו את אותה...
פֶּה אֶחָד
"וְהַמַּלְאָךְ אֲשֶׁר הָלַךְ לִקְרֹא מִיכָיְהוּ דִּבֶּר אֵלָיו לֵאמֹר הִנֵּה נָא דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים פֶּה אֶחָד טוֹב אֶל הַמֶּלֶךְ, יְהִי נָא דבריך (דְבָרְךָ) כִּדְבַר אַחַד מֵהֶם וְדִבַּרְתָּ טּוֹב." (פסוק יג)

פה אחד robodread/shutterstock.com

משמעות הביטוי "פֶּה אחד" בסיפורנו היא שארבע מאות הנביאים שעמדו לפני המלך ניבאו את אותה הנבואה, כאילו היו פֶּה אחד שאומר דבר אחד.
היום מקובל להשתמש בביטוי כדי לתאר הכרעה שהתקבלה ללא מתנגדים.

  • האם מצב המוסכם על כולם "פה אחד" הוא מצב חיובי או שלילי?
עֲלֵה וְהַצְלַח
לאחר ש-400 נביאי השקר מנבאים לאחאב הצלחה במלחמה, מאחל מיכיהו בן ימלא לאחאב: "עֲלֵה וְהַצְלַח",...
עֲלֵה וְהַצְלַח
"וַיָּבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֵלָיו מִיכָיְהוּ הֲנֵלֵךְ אֶל רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם נֶחְדָּל, וַיֹּאמֶר אֵלָיו עֲלֵה וְהַצְלַח וְנָתַן ה' בְּיַד הַמֶּלֶךְ." (פסוק טו)

alphaspirit/shutterstock.com

לאחר ש-400 נביאי השקר מנבאים לאחאב הצלחה במלחמה, מאחל מיכיהו בן ימלא לאחאב: "עֲלֵה וְהַצְלַח", כלומר צא אל המלחמה ונצח בה.
היום מקובל להשתמש בביטוי זה כדי לעודד אדם העומד לפני ביצוע משימה (לאו דווקא לפני יציאה למלחמה).

  • חפשו באינטרנט את הביטוי "עלה והצלח" בהקשרים שונים.
מות אחאב
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן יוליוס שנור פון קרולספלד, שחי בין...
מות אחאב
"וַתַּעֲלֶה הַמִּלְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהַמֶּלֶךְ הָיָה מָעֳמָד בַּמֶּרְכָּבָה נֹכַח אֲרָם, וַיָּמָת בָּעֶרֶב וַיִּצֶק דַּם הַמַּכָּה אֶל חֵיק הָרָכֶב." (פסוק לה)

מות אחאב, Julius Schnorr von Carolsfeld, המאה ה-19

בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן יוליוס שנור פון קרולספלד, שחי בין המאות ה-18 וה-19 לספירה בגרמניה.

  • כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
מות אחאב
בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן גוסטב דורה, שחי במאה ה-19 בצרפת.
מות אחאב
"וַתַּעֲלֶה הַמִּלְחָמָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהַמֶּלֶךְ הָיָה מָעֳמָד בַּמֶּרְכָּבָה נֹכַח אֲרָם, וַיָּמָת בָּעֶרֶב וַיִּצֶק דַּם הַמַּכָּה אֶל חֵיק הָרָכֶב." (פסוק לה)

בתחריט מתואר רגע מותו של אחאב בעיניו של האומן גוסטב דורה, שחי במאה ה-19 בצרפת.

  • כיצד מתואר מות אחאב ביצירה זו – רגע שפל או רגע גבורה?
שומרון
  העיר שומרון שוכנת סמוך לכפר הפלסטיני סבסטיה שבהרי השומרון. העיר הייתה בירת ממלכת ישראל...
שומרון
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק לט)

כניסה לאולם מלבני תת-קרקעי שבו היו לפי ההשערה קברי עמרי ואחאב. צילום: דניאל ונטורה, CC BY-SA 2.5, מתוך ויקישיתוף

שרידים מיסודות ארמון אחאב - בחלק העליון לאורך, צילום:Daniel Ventura, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

 

העיר שומרון שוכנת סמוך לכפר הפלסטיני סבסטיה שבהרי השומרון. העיר הייתה בירת ממלכת ישראל במאות התשיעית והשמינית לפני הספירה, לאחר שעמרי, אביו של אחאב, קנה אותה.

להמשך קריאה

במקום נתגלו שרידי בניין מפואר המעוטר בשנהב, ככל הנראה זהו "בֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה" אחאב המוזכר בפרק כב.
חלק מהארכאולוגים סבורים כי במקום נמצאים קברי עמרי ואחאב.
על חורבות העיר העתיקה בנה המלך הורדוס עיר שהיו בה, בין השאר, מקדש ואצטדיון.

  • מן הממצאים הארכאולוגיים עולה כי שומרון הייתה עיר גדולה ומפוארת. מה אפשר ללמוד מכך על דמותו של אחאב?
  • האם התיאור של אחאב במקרא תואם למה שניתן להסיק מן הממצאים הארכאולוגיים?
ארם
ארם הוא שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת...
ארם
"וַיֵּשְׁבוּ שָׁלֹשׁ שָׁנִים אֵין מִלְחָמָה בֵּין אֲרָם וּבֵין יִשְׂרָאֵל." (פסוק א)

קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי

ארם הוא שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת הפורייה (הסהר הפורה), אלה הארצות שבין איראן, תורכיה, ארמניה, סוריה וארץ ישראל, עד מדבר עֲרָב בדרום, באזור המכונה מֶסוֹפּוֹטַמְיָה. יש עדויות ארכאולוגיות לקיומם של הארמים כבר מהמאה ה-14 לפני הספירה.

להמשך קריאה

לפי התנ"ך, מוצאם של הארמים, כמו מוצאם של בני ישראל, הוא משֵׁם, בנו של נוח.
סיפורי התנ"ך משקפים תקופות של משא ומתן ואף קשרי חיתון עם הארמים (כמו יעקב ולבן), ותקופות אחרות של מלחמות ויריבויות טריטוריאליות (בימי דוד ואחאב, לדוגמה).

מבוסס על https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=4741

  • מה הרקע ליציאה למלחמה מול ארם, על פי המתואר בתחילת הסיפור המקראי?
יציאה למלחמה בעולם העתיק
  לפני יציאה למלחמה בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים, כדי לקבל את אישורם...
יציאה למלחמה בעולם העתיק
"וַיֹּאמֶר יְהוֹשָׁפָט אֶל מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, דְּרָשׁ נָא כַיּוֹם אֶת דְּבַר ה'." (פסוק ה)

האורים והתומים היו קבועים בחושן של הכהן הגדול Andreas F. Borchert, commons.wikimedia, CC BY 4.0

 

לפני יציאה למלחמה בעולם העתיק היה נהוג לפנות אל האלים, כדי לקבל את אישורם ליציאה לקרב וכדי לדעת מראש את תוצאות המלחמה. הפנייה אל האלים הייתה באמצעות הכוהנים או הנביאים.

להמשך קריאה

בספר יהושע, למשל, יהושע הצטווה לפנות אל הכוהן הגדול, שלבש את "האורים והתומים" על חזהו ודרכם הועבר המסר האלוהי אם לצאת לקרב או לא. כמוהו, גם מלכים ביקשו לפנות אל האל באמצעות "האורים והתומים".

  • מהי התשובה האלוהית שניתנה למלך ישראל לפני היציאה לקרב?
מעשה סמלי
מעשה סמלי הוא מעשה שמיועד להביע רעיון מסוים. נביאי ישראל הרבו לעשות מעשים סמליים כדי...
מעשה סמלי
"וַיַּעַשׂ לוֹ צִדְקִיָּה בֶן כְּנַעֲנָה קַרְנֵי בַרְזֶל, וַיֹּאמֶר כֹּה אָמַר ה' בְּאֵלֶּה תְּנַגַּח אֶת אֲרָם עַד כַּלֹּתָם." (פסוק יא)

כיפת ברונזה מעוגלת, מעוטרת בזוג קרניים, מסופוטמיה. עולם התנ"ך, מלכים א. כל הזכויות בעולם התנ"ך שייכות לד"ר יהודה עתי.

מעשה סמלי הוא מעשה שמיועד להביע רעיון מסוים. נביאי ישראל הרבו לעשות מעשים סמליים כדי להבהיר את נבואותיהם, לדוגמה שמואל, שקרע את מעילו כדי להמחיש את קריעת המלוכה משאול.

להמשך קריאה

במקרה שלפנינו חובש צדקיה בן כנענה קרני ברזל, שסימלו בעולם העתיק כוח. הקרניים מסמלות גם שפע הזורם מהאל אל בני האדם. כתרים בעלי קרניים הונחו על ראשיהם של פסלי אלים ואלות של תרבויות האזור.

  • מהו המעשה הסמלי שעשה צדקיה בן כנענה, ומה משמעותו?
מה שלא מסופר על אחאב בתנ"ך
בסרטון תוכלו להתרשם מדמותו של אחאב כפי שהיא מצטיירת מהממצאים החוץ- מקראיים.
מה שלא מסופר על אחאב בתנ"ך
"וְיֶתֶר דִּבְרֵי אַחְאָב וְכָל אֲשֶׁר עָשָׂה וּבֵית הַשֵּׁן אֲשֶׁר בָּנָה וְכָל הֶעָרִים אֲשֶׁר בָּנָה, הֲלוֹא הֵם כְּתוּבִים עַל סֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל." (פסוק לט)

בסרטון תוכלו להתרשם מדמותו של אחאב כפי שהיא מצטיירת מהממצאים החוץ- מקראיים.

  • כיצד אחאב מתואר בממצאים החוץ-מקראיים? האם תיאור זה עולה בקנה אחד עם המתואר בתנ"ך?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו – תולדות ארץ ישראל פרק 4: מעצמה אזורית | כאן 11 לשעבר רשות השידור, 2016

כשכולם שוחים בזרם
בסרטון מתואר ניסוי הקונפורמיות של אָש, ניסוי פסיכולוגי שמציג את ההתנהגות של היחיד בסיטואציה שבה...
כשכולם שוחים בזרם
"וַיִּקְבֹּץ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶת הַנְּבִיאִים כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הַאֵלֵךְ עַל רָמֹת גִּלְעָד לַמִּלְחָמָה אִם אֶחְדָּל, וַיֹּאמְרוּ עֲלֵה וְיִתֵּן אֲדֹנָי בְּיַד הַמֶּלֶךְ." (פסוק ו)

בסרטון מתואר ניסוי הקונפורמיות של אָש, ניסוי פסיכולוגי שמציג את ההתנהגות של היחיד בסיטואציה שבה כולם חושבים אותו הדבר.

  • לאור הניסוי של אָש, כיצד ניתן להבין את ההתנבאות של 400 הנביאים?

קרדיט: ניסוי הקונפורמיות של אש/ArvutOrg, 2012