מלחמת ישראל ויהודה בארם
פסוקים כט-מ
בכמה מילים
לאחר הנבואה נראה כיצד אחאב מכין את עצמו לקרב ומתחפש לחייל פשוט. נתמקד בהכנה של אחאב ובקרב בין ישראל ויהודה לבין ארם. לבסוף, נחשוב על הנושא של גורל מול בחירה של האדם, וכיצד הפעולה משפיעה על המציאות.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – גזרת גורל:
נשאל את התלמידים:
- מה יכול לעשות אדם שחושש מגזרה או מגורל?
נכתוב על הלוח 'גזרת גורל' ונשאל:
- מה היא גזרת גורל?
- איך קשורה הנבואה לגזרת גורל? (נבואה מספרת לאדם מה יהיה בעתיד, את גורלו)
אפשרות שנייה – ציטוטים:
נחלק לתלמידים דף ובו ציטוטים העוסקים בגורל ובבחירה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים לקרוא את הציטוטים ולדון בשאלות האלה בזוגות:
- מה הקשר בין גורל לבחירה? (יש אנשים שמקבלים את מה שקורה כגורל, ויש כאלה שחושבים שהבחירה שלהם תשנה את המציאות)
- מהו הגורל? (קביעה מראש של מה הולך להתרחש)
- האם בכל רגע ורגע יש לנו יכולת לבחור מה לעשות? מדוע כן? מדוע לא? (יש דברים שנוגעים רק לנו ולהחלטותינו והם תלויים כמעט רק בנו. יש דברים שתלויים בגורמים רבים, ולא משנה מה נבחר או נחליט – לא תהיה לבחירתנו משמעות. אבל תמיד אנו יכולים לבחור מה לעשות ברגע מסוים בנסיבות הקיימות. גם אם מאיימים עלינו אנחנו אלו שבוחרים)
לאחר הדיון בזוגות נתכנס ונסביר שבציטוטים מופיעות שתי תפיסות ואלו הן: האחת היא שהאדם יכול לשנות את גורלו גם אם מאמינים שהוא נקבע מראש, וגם אם מקבלים את תזוזת המציאות לכיוון מסוים האדם יכול לשנות את התזוזה בהחלטתו. התפיסה השנייה היא שגורלו של האדם נקבע מראש, ואין אפשרות כלל לשנותו.
אפשרות שלישית – שיר:
נשמיע לתלמידים את השיר 'גורל אחד' של עפרה חזה ונקרין את מילות השיר על הלוח.
לאחר שנשמע יחד את השיר נתמקד במילים 'גורל אחד' ונשאל את התלמידים:
- מה הכוונה במילים גורל אחד? (הכוונה שהעתיד נקבע מראש ולא משנה מה עשינו לא יכולנו לשנותו)
- במי עוסק השיר? (בעם ישראל)
- על פי השיר הזה, האם יש הבדל בין אדם שמשנה את גורלו לעם שמשנה את גורלו? (ייתכן, השיר עוסק רק בהתנהלות של רבים)
נסיים בשאלה:
- מהו גורל? האם יש אפשרות בחירה לשנות את הגורל?
הזמנה לקריאה
בפרק שלנו אחאב חושש לקראת גורלו, והוא בוחר לעשות כל מיני צעדים כדי למנוע את מותו בידי מלך ארם.
נקרא עם התלמידים את פסוקים כט-ל ונשאל את התלמידים כמה שאלות הבנה:
- מי אומר למי להתחפש? (אחאב אומר ליהושפט)
- מי מתחפש בסוף (אחאב)
- כיצד אפשר להסביר את הפער בפסוקים? (ייתכן שאחאב מדבר לעצמו ולמעשה נותן הוראות לעצמו וליהושפט – "וְאַתָּה לְבַשׁ בְּגָדֶיךָ")
- מדוע אחאב מתחפש? כדי להשיב על כך נקרא את פסוק לא ונסביר.
נסכם שאחאב מפחד מהמלחמה, הוא חושש שמלך ארם שולח חיילים להרוג אותו, כפי שכתוב בפסוק לא. כמו כן, המלחמה היא יוזמה של אחאב, ויהושפט מסכים לבוא אתו, לכן בפסוק ל מופיעות ההוראות של אחאב לעצמו וליהושפט.
נקרא עם התלמידים את מהלך הקרב המתואר בפסוקים לב-לח ונסביר אותו בקצרה. נשאל את התלמידים:
- מדוע חיילי ארם שבו אחורה כשראו שהמלך שלפניהם הוא יהושפט?
- מה משמעות המילים "מָשַׁךְ בַּקֶּשֶׁת לְתֻמּוֹ"? במי האיש התכוון לירות?
הקרב מתואר בקצרה, אך יש נקודה חשובה שעולה מהכתוב. מודגשת כאן התגשמותה של הנבואה למרות כל הצעדים שנקט אחאב.
נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם כי נראה שאחאב אינו מאמין לדברי מיכיהו אך בוחר לנהוג בזהירות ומתחפש לאחד החיילים כדי לנסות למנוע את מותו.
מבט לחיים
אחאב אומנם אינו מאמין לדברי מיכיהו אך מנסה למנוע את הנבואה. במילים אחרות, מנסה לשלוט על המצב ולהיות אדון לגורלו.
יש פער בין היכולת שלנו לשלוט בחיים לבין מה שצפוי בהם. יש דברים שברור שאינם בשליטתנו: מראה, גובה ועוד; אך יש דברים שנראה שהם תלויים בנו: מה נעשה ואיך.
נדון על גבולות האחריות שלנו ועל היכולת שלנו להשפיע על חיינו.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם זוכרים מקרה שבו חששתם מהאחריות, או שחשבתם שאין סיכוי שתוכלו לעשות משהו (מעין גורל)?
נחלק דפים קטנים ונבקש מהתלמידים למצוא בימים הקרובים ציטוט העוסק בגורל או בבחירה של האדם שהם מזדהים אתו ולכתוב אותו על הדף (אפשר להשתמש בדף הציטוטים על גורל ובחירה חופשית, מתחילת השיעור. ראו את הדף גם בממערך השיעור). לאחר מכן נוכל ליצור פינה על הלוח 'אדם מול גורלו' ובה נדביק את הציטוטים שבחרו התלמידים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בקרב בין ישראל לארם, והתמקדנו בממד הגזרה והבחירה של אחאב. ראינו כיצד התייחס אחאב לגורלו, ובאיזה אופן הנבואות התגשמו.
מיומנויות: קריאת פסוקים, השוואה בין עבר לעתיד, שאיבת משמעות מטקסטים.
מתודות: שיר, קריאת ציטוטים, כתיבת סיפור ודיון כיתתי.
שיר
נקרא את השיר 'איזבל' של עקיבא נוף (ראו קישור למילות השיר גם בממערך השיעור) ונפתח דיון על השיר:
- במה השיר עוסק? (השיר עוסק בדמותה של איזבל ובסופה הטרגי)
- מאיזו גישה הוא בא? (, גם חיובית וגם שלילית)
- מה הוא אומר על אחאב? (כלום. הוא מתמקד רק באיזבל. דבר מעניין לכשעצמו)
- האם השיר מתאים לפסוקים או ממציא עלילה אחרת? (השיר מבוסס על הפסוקים ומתאר את המציאות בהתמקדות על איזבל)