מלכות שלמה וביסוסה
פרק א פסוק כח-סוף פרק ב
בכמה מילים
בשיעור זה נעסוק בצוואתו של דוד ובביסוס שלטונו של שלמה. נשאל מדוע בכלל ממשיך השלטון של דוד בשושלת ונראה מה דרוש לשלטון יציב. נבחן את צוואתו של דוד ונראה מה הוא אומר לשלמה לעשות. נמשיך בפרק ב ונראה כיצד שלמה מתייחס לכל אחד מהציוויים של דוד.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – מהי צוואה על פי החוק הישראלי?
נחלק לתלמידים את ארבעת סוגי הצוואות על פי הגדרות משרד המשפטים, ונבקש מהם לקרוא אותם (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). לאחר מכן נשאל בכיתה את השאלות שלהלן ונעורר דיון:
- מדוע יש הכרה רק בארבעת סוגי צוואות אלו?
- על מי או על מה מנסים להגן?
- האם ההכרה בצוואה נוגעת גם להבטחה אישית של הורים לילדיהם?
- האם זה רלוונטי?
הצעה שנייה – הצעותינו ורעיונותינו לצוואת דוד
נכתוב כותרת על הלוח: 'צוואת דוד לשלמה', ונבקש מהתלמידים להציע נושאים עיקריים בצוואה. על איזה נושאים יכול דוד לדבר עם שלמה? ננהל דיון קצר בכיתה.
נבקש מהתלמידים לדמיין שהם דוד לפני מותו ולכתוב במחברות צוואה בשמו. נבקש מהתלמידים לשתף בכתיבתם ונתייחס בזמן הקריאה לחלקי הצוואה שמופיעים בפסוקים.
חלוקת צוואת דוד לנושאים:
- ציווי לשלמה "להיות איש" (בסלנג: "להתנהג כמו בן אדם").
- ציווי דתי.
- סגירת חשבונות המסמלת את המשכיות השושלת ( – שלמה ממשיך דברים שדוד התחיל).
הזמנה לקריאה
פרק א פסוקים לב-נג: דוד ממליך את שלמה בסדר אירועים מהיר:
נקרא בפרק א פסוקים לב-לה ונבקש מהתלמידים לכתוב במחברת את עשרת הפעלים החשובים ביותר לדעתם המופיעים בציווי של דוד להמליך את שלמה. לאחר מכן נקרין את הפסוקים ואת הפעלים החשובים על הלוח.
נסביר שריבוי פעלים בקטע קצר מראה דחיפות ונמהרות בתהליך. נראה כיצד המילים שדוד מצווה באות מיד לאחר מכן בתיאור המעשה בפסוקים לח-מ.
נתעכב בכיתה על כמה נקודות חשובות להבנת הקטע:
- המשיחה למלך בידי צדוק ונתן הנביא בציווי דוד – שלא היה אצל אדניה.
- הדרך שבה הגיעה השמועה למחנה אדניה.
- אדניה הולך לאחוז בקרנות המזבח – מדוע?
אפשר להקרין את התמונה כדי להמחיש מהן קרנות המזבח. נסביר שמדובר במנהג עתיק שעל פיו אסור להרוג את האוחז בקרנות המזבח – מכיוון שהמקום קדוש. וכך נכין את הקרקע לקראת הסיפור עם יואב בן צרויה. כמו כן נסביר שהביטוי "אוחז בקרנות המזבח" נכנס לשפה העברית ומשמעותו ניסיון להינצל מהדין בכל מחיר.
נסכם את הפסוקים בכך ששלמה הופך למלך, וגם אדניה שקרא תיגר על מלכותו קודם קיבל את מלכות שלמה מיד.
פרק ב:
את פרק ב נפתח בקריאה של צוואת דוד לשלמה בקול בכיתה מלווה בהסבר. לאחר מכן נחלק טבלה המשווה בין הציווי של דוד למעשה של שלמה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
לאחר סיום הדף נדון בשאלות שלהלן במליאת הכיתה:
- יש משהו מיוחד בצוואה. בעברית היא משורש המילה ציווי. באנגלית צוואה נקראת Last Will – כלומר, הרצון האחרון. מה לדעתכם מייחד את הצוואה מכל בקשה אחרת לאורך החיים?
- בפרק ב מתואר איך שלמה "מטפל" בכל הגורמים שיכלו להתנגד למלכותו. האם אדם שמראה יכולות טובות ממנו בנקודות חוזקה שלנו מאיים עלינו? מדוע אנו חשים מאוימים ממנו?
- זו הפעם הראשונה שלמעשה יש שושלת בעם ישראל. האם לדעתכם שושלת היא חיובית? מה היתרונות שלה? מה החסרונות שלה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על כך שדוד הגיב במהירות וברצינות, ושלח את דמויות המפתח להמליך את שלמה. ראינו כיצד דוד נותן לשלמה הוראות בצוואתו, וסיכמנו בצורה שבה שלמה מקיים אותה כמעט במלואה (לבד מבני ברזילי שהנעשה בהם אינו מפורט). שלמה מסלק את כל הגורמים שיכולים לסכן את מלכותו ומולך ביציבות.
מיומנות: ניתחנו את הפעלים ואת כמות הפעלים כדי להבין את האירוע המתרחש. ערכנו השוואה, וראינו סוגים שונים של צוואות. ניתחנו טקסט ושאבנו מתוכו מה היה האינטרס של הכותב.
מתודות: השתמשנו במשחק, בשאלות פרונטליות, בעבודה אישית בכתיבה ובדיון כיתתי.
אפשר לעיין בצוואתם של של אישים מפורסמים ולחשוב יחד מה הצוואה אומרת על הכותב אותה (ראו דף גם בממערך השיעור):
- קטע מצוואתו של דוד בן גוריון
- קטע מצוואתו של בנימין זאב הרצל
- קטע מצוואתו של הרב אהרון לייב שטיינמן שנפטר בשנת 2017