סגור תצוגת כיתה
הפרק

עתניאל בן קנז – השופט הראשון

פסוקים ז-יא

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

ניזכר במה שלמדנו בפרק ב – הדפוס החוזר בחיי בני ישראל בתקופת השופטים: חטא, עונש, זעקה ובקשת עזרה, תשועה – ניצחון במלחמה נגד האויב, תקופת רגיעה וחוזר חלילה.
נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות, כל קבוצה תרשום כמה שיותר ביטויים העוסקים במחזוריות: כגון גלגל חוזר, חוזר חלילה, דפוס חוזר, חוזר ונשנה, מחזוריות. קבוצה שתמצא את מספר הביטויים הרב ביותר תנצח. נאסוף את הביטויים על הלוח ונציע נוספים.
נציין בפני התלמידים כי עד עתה קראנו על הדפוס החוזר באופן כללי – תיאור החטא ("וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה'"), העונש ("וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּתְּנֵם בְּיַד…"), הזעקה ובקשת העזרה ("וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'"), התשועה ("וַיָּקֶם ה' מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל") והרגיעה (וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ… שָׁנָה").
החל מפסוקים אלה, לאורך כל ספר שופטים, נכיר את ביטויו של הגלגל החוזר באמצעות הסיפורים על שופטים מסוימים. נתחיל בשופט הראשון – עתניאל בן קנז.

מבט ראשון

נציג בפני התלמידים מילים חדשות החוזרות בספר שופטים פעמים רבות ונפרש אותן.

  • "וַיִּחַר אַף ה" – חרון אף – כעס;
  • "וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד" – מסר אותם, העניש אותם באמצעות אויבים;
  • "מוֹשִׁיעַ" – מציל;
  • "וַתָּעָז יָדוֹ" – ידו הייתה על העליונה, ניצח במלחמה;
  • "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ" – הגיעה תקופת רגיעה ושקט ממלחמות.

נספר לתלמידים כי בספר שופטים כתוב שבני ישראל חזרו שוב ושוב לעבוד את הבעלים והאשרות ("וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה'" – פסוק ז). נשאל את התלמידים:

  • מדוע הם עבדו עבודה זרה?

נסתייע בהסבר על מעבר בני ישראל מחיי נוודות לחיים של יושבי קבע כדי לענות על השאלה. ייתכן שבני ישראל, שהיו בעיקרם רועי צאן, ראו שאצל עמי כנען יושבי הארץ הגידולים החקלאיים מצליחים, והיבול של עמי הארץ רב וטוב משלהם, הם יודעים כיצד לשמור את מי הגשמים לימי הקיץ ומצליחים טוב יותר להתמודד עם תנאי החיים הקשים. יכול להיות שבני ישראל ייחסו את ההצלחה הזאת למנהגים ולאמונה בבעלים ובאשרות.
לפי הסבר אחר קשה לנו להבין את התאווה והשקיקה לעבודה זרה. היה יצר כזה שסחף מאוד אנשים להשתעבד לאותם אלים. היו שטענו שהדחף הגדול לעבוד עבודה זרה היה גדול מהדחף המיני המוכר.

נקרא באוזני התלמידים את פסוקים ז-יא ונזמין את התלמידים להקשיב לסיפור הייחודי של עתניאל בן קנז בפסוקים אלה.

מבט שני

נכיר את סיפורו של עתניאל בן קנז באמצעות בחירה באחת מבין שתי האפשרויות שלהלן:

אפשרות ראשונה- דף עבודה מחזור ספר שופטים:
נציע לתלמידים לעקוב אחר קריאת המורה קריאה נוספת ולזהות את שלבי הגלגל החוזר. נבקש מהתלמידים להתחלק לקבוצות ולמלא את הטבלה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נבקש מהתלמידים לכתוב את השלבים בסיפור עתניאל בן קנז במילים שלהם ולציין בסוגריים את הפסוק על פי הדוגמה.

במליאה נאסוף את דברי התלמידים, נבהיר ונרחיב באמצעות שאלות כאלה:

  • מה שמו של השופט המושיע?
  • מה הייחוס המשפחתי שלו – מי אחיו ומאיזה שבט הוא? (אחיו של כלב בן יפונה משבט יהודה – ראו במדבר פרק יג פסוק ו)
  • מי היה האויב?
  • מה אנו יודעים על העם האויב (ארם נהריים) – איפה הם חיו?
  • לאילו שבטים הם הציקו?
  • מה המידע שהכתוב נותן לנו על טיבו של המלך האויב על פי שמו? (רשעתיים)
  • כמה זמן נאנקו בני ישראל תחת עול הארמים?
  • עיינו במפה, האם ייתכן שהארמים לחצו את בני שבט יהודה, שבטו של עתניאל?
  • מה זה אומר לנו על עתניאל כאדם וכמנהיג?

אפשרות שנייה- מעגלים:
נחלק את הכיתה לקבוצות של חמישה תלמידים לכל קבוצה נחלק דף מעגלים שבמרכזו ייכתב שם השופט – עתניאל בן קנז (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

כל אחד מתלמידי הקבוצה יקבל מספר מ-1 עד 5 ויכתוב בדף שלב אחד של הגלגל החוזר על פי מספרו. הכתיבה בדף תהיה משותפת, כל תלמיד יכתוב מהצד שלו לפי המספר שקיבל וכך הטקסטים ייצרו "סיבוב". מספרי השלבים הם:

  1. חטא
  2. עונש
  3. זעקה לה'
  4. הצלה, תשועה
  5. סיום ורגיעה

כל תלמיד יכתוב את השלב על פי מספרו על הדף המשותף ויסביר אותו במלים שלו.
לדוגמה תלמיד מספר 4 יכתוב:
4. הצלה, תשועה- עתניאל בן קנז, אחי כלב, נבחר להיות המושיע. הוא נלחם וניצח את מלך ארם.

בסיום הכתיבה תלמידי הקבוצה יסובבו את הדף כך שיוכלו לקרוא ברצף מעגלי את סיפורו של עתניאל בן קנז. הסיבוב ימחיש את הגלגל החוזר.
במליאה נבדוק ונחדד נקודות הדורשות הבהרה באמצעות שאלות בדומה למה שהוצג לעיל באפשרות הראשונה.

מבט שלישי

נתמקד בפסוק י: "וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ ה', וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה, וַיִּתֵּן ה' בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם, וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם". המידע העיקרי שיש לנו לגבי עתניאל בן קנז מצוי בפסוק זה. נאתר את הפעלים ודרכם נכיר את עתניאל המושיע:

"וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ ה'":

  • מה פירושה של רוח ה'?
  • אנו יודעים כי רוח זו הובילה את עתניאל לצאת ולהילחם נגד עם המרוחק מרחק רב משבטו, שבט יהודה. לאור זאת, מהי רוח ה'? (רוח הנותנת אומץ, גבורה, מובילה לסולידריות חברתית, להקרבה למען הזולת ולהיחלצות למען מי שזקוק)

"וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל":

  • מה עשה עתניאל כשופט? (שופט בורר על פי החוק)

"וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה":

  • מי יזם את המלחמה?
  • מהו התפקיד שעתניאל בן קנז לקח על עצמו?
  • מה משמעות המושג שופט בהקשר זה? (מצביא, מנהיג צבאי, איש מלחמה)

"וַיִּתֵּן ה' בְּיָדוֹ… וַתָּעָז יָדוֹ…" – עתניאל ניצח במלחמה:
נזמין את התלמידים לקרוא שוב את פסוקים ז-יא (אפשר שכל תלמיד יקרא פסוק, אפשר לקרוא בשקט, אפשר להתחלק לזוגות ולקרוא פסוק פסוק, כל אחד בתורו).
נעמיק עוד בדמותו של המנהיג עתניאל בן קנז. נשאל את התלמידים:

  • מה אנו יודעים על עתניאל ומה איננו יודעים? (למשל איננו יודעים כיצד נלחם, מי עזר לו, כמה חיילים היו לו, מאילו שבטים היו הלוחמים, כמה זמן נמשכה המלחמה)

נסביר לתלמידים שהמידע שיש לנו על עתניאל בן קנז מוגבל, ועם זה נוכל להציב את השאלה:

  • מה מייחד את מנהיגותו של עתניאל בן קנז?

נכתוב על הלוח את השאלה ונבקש מהתלמידים להגדיר את מנהיגותו במילה אחת או שתיים. (שופט / לוחם / מפקד / מנהיג צבאי / מנהיג לאומי / מנהיג דתי)

*לתלמידים מתקשים נחלק רשימת הגדרות והם יבחרו הגדרה אחת שמתאימה לדעתם למנהיגותו של עתניאל, נבקש מהתלמידים להסביר את בחירתם ולבסס אותה על מה שלמדנו.

מבט לחיים

נעסוק במושג 'מנהיגות'. נבחר אחת משתי האפשרויות המוצעות להלן:

אפשרות ראשונה- שיח כיתתי:
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות. חצי כיתה תעסוק בשאלה מהן התכונות שנדרשו ממנהיג בתקופת המקרא; החצי האחר יעסוק בשאלה מהן התכונות הנדרשות ממנהיג בימינו.
במליאה נאסוף את דברי התלמידים ונשווה בין התכונות הראויות למנהיג בתקופות קדומות לעומת התכונות הדרושות ממנהיג בימינו. נראה שיש תכונות רבות משותפות. ננהל שיח מעמיק הדן בתכונות של מנהיג ראוי.

נסכם את הדברים ונזכיר תכונות כגון חוזק נפשי, סמכותיות, ניסיון חיים, שיקול דעת, נחישות, כבוד לאדם, אהבת אדם, יחסי אנוש טובים, יושר, צניעות, הקפדה על התנהגות מוסרית ושמירה על החוק, מוסריות וערכיות ביחס לעצמו וביחס לזולתו.
מנהיג הוא צריך להסתכל קדימה על אף מצבי חוסר ודאות. עליו להתוות דרך, להעמיד במעשיו דוגמה אישית ולפעול למען טובת העם מתוך תחושת שליחות ורצון להיטיב. מנהיג טוב שם את טובתו ורווחתו האישית במקום נמוך בסדרי העדיפויות שלו, הוא מוכן להקריב ולהוביל בבטחה אל עתיד טוב יותר.

*הערה: חשוב להדגיש את הערכים החיוביים, את עשיית הטוב, את השמירה על החוק ואת תרומת המנהיג לקיום חברה טובה יותר ולקידומה, שכן גם מנהיגי חבורות רחוב או משפחות פשע, להבדיל, חולקים חלק מהתכונות שהזכרנו.

אפשרות שנייה- משחק – מהי מנהיגות ראויה?
נחלק את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל פתקים שעל כל אחד מהם כתובה תכונה אחת של מנהיג (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
התלמידים בקבוצה יתבקשו למיין את הפתקים שקיבלו לשלוש קטגוריות ואלו הן:

  1. תכונות חשובות ביותר למנהיג.
  2. תכונות חשובות במידה מסוימת למנהיג.
  3. תכונות שאינן כה חשובות למנהיג.

התלמידים ידונו בקבוצות ויחליטו מה מידת חשיבותה של כל אחת מהתכונות (אם יש חילוקי דעות וחוסר הסכמה לגבי הקטגוריה המתאימה לתכונה מסוימת, יוציאו תלמידי הקבוצה מהמשחק את פתק התכונה שלגביה אין הסכמה).
המגבלה: בקטגוריית התכונות החשובות ביותר יכולות להיכלל חמש תכונות לכל היותר (ראו דף עבודה. נמצא גם בממערך השיעור).
במליאה יציגו הקבוצות רק את התכונות שנבחרו להיות התכונות החשובות ביותר, יסבירו וינמקו את בחירתן, וידגימו את התכונה ממנהיג מהמקרא או מתקופתנו. הקבוצה ה"מנצחת" היא זו שעמדה במשימה על שלושת חלקיה באופן מלא:

  • חמש תכונות
  • מתן הסבר הגיוני ומנומק לכל תכונה שהוצגה
  • מתן דוגמה ממנהיגים במקרא או מתקופתנו

*הערה: אין זה משחק תחרותי ולכן גם הניצחון אינו על קבוצה אחרת אלא עמידה במשימה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: הכרנו את פעולתו ואת מנהיגותו של עתניאל בן קנז. עסקנו במושג 'מנהיגות' והבחנו בין מנהיגים מסוגים שונים. בדקנו מהן התכונות שנדרשו ממנהיג בתקופות קדומות לעומת ימינו. ראינו שיש תכונות רבות המתאימות לתקופות שונות.
מיומנויות: הפקת מידע ממוקד על פי הטקסט הכתוב, יצירת הכללות על פי מידע נקודתי, קריאת שפת המקרא ו"תרגומה" למילים שלנו, הערכה של חשיבות תכונות, התאמתן לתפקיד ומיונן.
מתודות: הבנת מילים חדשות הייחודיות לשפת המקרא, ניהול דיון ערכי על מנהיגות ראויה באמצעות שיח כיתתי או באמצעות משחק.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מהי חרב פיפיות?
מה כתיב ויעש לו אהוד חרב ולה שני פיות (שופטים ג, טז)? שהיה עוסק בתורה...
מהי חרב פיפיות?
"וַיַּעַשׂ לוֹ אֵהוּד חֶרֶב וְלָהּ שְׁנֵי פֵיוֹת גֹּמֶד אָרְכָּהּ וַיַּחְגֹּר אוֹתָהּ מִתַּחַת לְמַדָּיו עַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ." (פסוק טז)

חרב פפיות. באדיבות רשות העתיקות

מה כתיב ויעש לו אהוד חרב ולה שני פיות (שופטים ג, טז)?

שהיה עוסק בתורה שנקראת חרב פיפיות, ולה שני פיות, שאוכלת בשני עולמות, העולם הזה והעולם הבא.

(מדרש תנחומא, בובר, ויחי יד, א)

  • לפי המדרש – למה מדומה החרב?
  • כיצד שני צידי החרב (שני הלהבים) מתפרשים במדרש?
  • מדוע, לדעתכם, היה חשוב לחכמים לדרוש את החרב באופן הזה ולא לפי פְּשָׁט הכתוב?
דבר סתר
האם אתם סקרנים לדעת מה "דבר הסתר" שאמר אהוד בן גרא למלך מואב? לא רק...
דבר סתר
"וְהוּא שָׁב מִן הַפְּסִילִים אֲשֶׁר אֶת הַגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר דְּבַר סֵתֶר לִי אֵלֶיךָ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הָס וַיֵּצְאוּ מֵעָלָיו כָּל הָעֹמְדִים עָלָיו." (פסוק יט)

durantelaller/shutterstock.com

האם אתם סקרנים לדעת מה "דבר הסתר" שאמר אהוד בן גרא למלך מואב? לא רק אתם! גם חכמי המדרש היו סקרנים ודרשו את

וַיֹּאמֶר אֵהוּד דְּבַר אֱלֹהִים לִי אֵלֶיךָ וַיָּקָם מֵעַל הַכִּסֵּא, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אַתָּה עָמַדְתָּ מִכִּסְאֲךָ לִכְבוֹדִי, חַיֶּיךָ הֲרֵינִי מַעֲמִיד מִמְךָ בֵּן יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא ה'.

(רות רבה, פרשה ב, ט)

  • על איזה בן (צאצא למלך מואב) שעתיד לשבת על כיסא ה' רומז המדרש?
  • מדוע לדעתכם התפתה מלך מואב ללכת אחרי אהוד, שהבטיח לו "דבר סתר"?
איטר יד ימינו
"איטר יד ימין" הוא כינוי לאדם שהיד החזקה שלו היא יד שמאל. אנשים שכותבים ביד...
איטר יד ימינו
"וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' וַיָּקֶם ה' לָהֶם מוֹשִׁיעַ אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ, וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב." (פסוק טו)

5 דברים שלא ידעתם על "איטר יד ימינו"
  1. "איטר יד ימין" הוא כינוי לאדם שהיד החזקה שלו היא יד שמאל. אנשים שכותבים ביד שמאל, גוזרים ביד שמאל, מנגנים ביד שמאל וכדומה.
  2. 10%-15% מהאוכלוסייה הם שמאליים, ויש יותר גברים שמאליים מנשים שמאליות.
  3. הסיכוי להיות שמאלי קשור לגנטיקה. אם שני ההורים שמאליים יש סיכוי של כמעט 50% שהילדים יהיו שמאליים. אם שני ההורים ימניים, הסיכוי הוא 5%.
  4. בעבר מי שהיה שמאלי נחשב חריג. ביפן העתיקה מותר היה לגבר להתגרש מאישתו אם גילה שהיא שמאלית! ועד לפני כמה שנים היו מנסים להרגיל ילדים שמאליים להשתמש דווקא ביד ימין. היום, כמובן, זה לא נחשב דבר חריג או בעייתי. יש אפילו אביזרים מיוחדים (מספריים, גיטרות, אביזרי מחשב, כיסאות) המותאמים לשמאליים, אתרים למידע ועוד.
  5. אתם שמאליים? אתם בחברה טובה! לאונרדו דה וינצ'י, מיכאלאנג'לו, מוצארט, ביל גייטס, ג'ימי הנדריקס, ביבי נתניהו, יונית לוי, זוהר ארגוב וליידי גאגא, כולם שמאליים!
  • כיצד השתמש אהוד בן גרא בעובדת היותו שמאלי כתכסיס מלחמה?
  • בדקו בכיתה – מי שמאלי ומי ימני? איך זה להיות שמאלי? ואיך זה להיות ימני?
  • מה דעתכם, האם מה שנאמר בסרטון נכון?
וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה
הביטוי "ותשקוט הארץ…" מופיע בספר שופטים פעמים רבות. זהו תיאור של תקופת רגיעה שאחרי מלחמה....
וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה
"וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז." (פסוק יא)

הביטוי "ותשקוט הארץ…" מופיע בספר שופטים פעמים רבות. זהו תיאור של תקופת רגיעה שאחרי מלחמה.
האזינו לשני השירים:

  • "על מגש הכסף", שכתב המשורר, המחזאי והפובליציסט נתן אלתרמן בדצמבר 1947. השיר נכתב 3 שבועות לאחר החלטת ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) בכ"ט בנובמבר על סיום המנדט הבריטי ועל הקמת שתי מדינות בארץ ישראל: מדינה יהודית לצד מדינה ערבית. בעקבות החלטה זו פרצה מלחמת העצמאות.
  • השיר השני הוא "תמיד אוקטובר", שכתב המשורר נתן יונתן לאחר שבנו נפל במלחמת יום הכיפורים (1973).
למילות השירים
מגש הכסף
מילים: נתן אלתרמן

וְהָאָרֶץ תִּשְקֹט , עֵין שָׁמַיִם אוֹדֶמֶת
תְּעַמְעֵם לְאִטָּהּ
עַל גְּבוּלוֹת עֲשֵׁנִים.
וְאֻמָּה תַּעֲמֹד – קְרוּעַת לֵב אַךְ נוֹשֶׁמֶת…-
לְקַבֵּל אֶת הַנֵּס
הָאֶחָד אֵין שֵׁנִי…
הִיא לַטֶקֶס תִּכּוֹן . הִיא תָּקוּם לְמוּל סַהַר
וְעָמְדָה, טֶרֶם-יוֹם, עוֹטָה חַג וְאֵימָה.
— אָז מִנֶּגֶד יֵצְאוּ
נַעֲרָה וָנַעַר
וְאַט אַט יִצְעֲדוּ הֵם אֶל מוּל הָאֻמָּה.
לוֹבְשֵׁי חֹל וַחֲגוֹר, וְכִבְדֵי נַעֲלַיִם
בַּנָּתִיב יַעֲלוּ הֵם
הָלוֹך וְהַחֲרֵשׁ.
לֹא הֶחֱלִיפוּ בִּגְדָם, לֹא מָחוּ עוֹד בַּמַּיִם
אֶת עִקְּבוֹת יוֹם-הַפֶּרֶךְ וְלֵיל קַו-הָאֵשׁ.
עֲיֵפִים עַד בְּלִי קֵץ, נְזִירִים מִמַּרְגוֹע,
וְנוֹטְפִים טַלְלֵי נְעוּרִים עִבְרִיִּים – –
דֹּם הַשְׁנַיִם יִגְּשׁוּ
וְעָמְדוּ לִבְלִי-נוֹעַ.
וְאֵין אוֹת אִם חַיִּים הֵם אוֹ אִם יְרוּיִים.
אָז תִּשְׁאַל הָאֻמָּה, שְׁטוּפַת דֶּמַע וָקֶסֶם,
וְאָמְרָה: מִי אַתֶּם? וְהַשְּׁנַיִם שׁוֹקְטִים,
יַעֲנוּ לָהּ: אֲנַחְנוּ מַגַּשׁ הַכֶּסֶף
שֶׁעָלָיו לָך נִתְּנָה מְדִינַת הַיְהוּדִים.
כָּךְ יֹאמְרוּ וְנָפְלוּ לְרַגְלָה עוֹטְפֵי צֵל,
וְהַשְּׁאָר יְסֻפַּר בְּתוֹלְדוֹת יִשְׂרָאֵל…
 

תמיד אוקטובר
מילים: נתן יונתן

"תָּמִיד אוֹקְטוֹבֶּר,
שְׁתִיקַת קוֹצִים וַאֲנָשִׁים
וְאֵימַת הַלַּיְלָה הַשִּׁשִׁי
כְּשֶׁהִשְׁתַּתֵּק הַשָּׁעוֹן וְחָשְׁכוּ הָרוֹאוֹת
וְהַלֵּב חָדַל וְהַטַּל אָכַל אֶת הַבַּרְזֶל
וְהַבַּרְזֶל אָכַל אֶת הַדָּם
וְהָאַלְחוּט חָתַם מִלִּים אַחֲרוֹנוֹת בְּקוֹל צָרוּד
פּוֹתֵחַ בְּאֵשׁ
וְאַחֲרֵי הָאֵשׁ רַעַשׁ וְאַחֲרֵי הָרַעַשׁ קוֹל דְּמָמָה דַּקָּה וְחוֹל
וּמֵאָז מְחַכִּים בַּחֲגוֹר מָלֵא בְּחַלּוֹן-קַיִץ אַחֵר
וְאוֹקְטוֹבֶּר שֶׁשּׁוֹכֵחַ אוֹתָם אַחֲרֵי הַקָּצִיר
וְאוֹקְטוֹבֶּר שֶׁזּוֹכֵר".

  • כיצד בא לידי ביטוי בשני השירים רעיון ה"שֶׁקֶט"?
  • מדוע, לדעתכם, בשני השירים מדברים על שקט?
  • על אילו סוגים אפשריים של שקט מדברים בשירים?

קרדיטים: יהורם גאון – מגש הכסף / מוזיקה ישראלית, 2011, גיא בוקאטי – תמיד אוקטובר / מוזיקה ישראלית, 2011

אהוד בן גרא
  אהוד בן גרא תקף את עגלון מלך מואב מתקפה חשאית ומפתיעה. בעליית הגג, בחדרו...
אהוד בן גרא
"וַיִּשְׁלַח אֵהוּד אֶת יַד שְׂמֹאלוֹ וַיִּקַּח אֶת הַחֶרֶב מֵעַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ וַיִּתְקָעֶהָ בְּבִטְנוֹ. וַיָּבֹא גַם הַנִּצָּב אַחַר הַלַּהַב וַיִּסְגֹּר הַחֵלֶב בְּעַד הַלַּהַב כִּי לֹא שָׁלַף הַחֶרֶב מִבִּטְנוֹ, וַיֵּצֵא הַפַּרְשְׁדֹנָה." (פסוקים כא-כב)

איור משנת 1360, מתוך ויקישיתוף

תחריט, סיפורי התנ"ך, ספר שופטים, פרק ג', עגלון נרצח על ידי אהוד, 1908, מתוך ויקישיתוף

 

אהוד בן גרא תקף את עגלון מלך מואב מתקפה חשאית ומפתיעה. בעליית הגג, בחדרו של המלך, כאשר היו לבדם, אהוד בן גרא שלף לפתע בידו השמאלית את חרב הפיפיות שלו שהייתה מוחבאת על ירך ימין, ותקע אותה בבטנו של מלך מואב. מפתיע, ללא ספק!

הביטו בשתי היצירות – האחת, איור משנת 1360 והשנייה, תחריט משנת 1908.

  • כיצד מוצגת הדמות של אהוד בן גרא בכל אחת מהיצירות? כיצד מוצגת דמותו של מלך מואב?
  • הביטו ביחסי הגודל בין שניהם, בתנועות הגוף ובהבעות הפנים – כיצד אלה מבטאים את הרגע הדרמטי ואת ההפתעה?
  • מהן נקודות הדמיון ומהן נקודות השוני בין שתי היצירות?
עתניאל בן קנז
ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי בן המאה ה-19, שחי רוב חייו באנגליה. בראשית דרכו צייר...
עתניאל בן קנז
"וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' וַיָּקֶם ה' מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּוֹשִׁיעֵם אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ. וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ ה' וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה וַיִּתֵּן ה' בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם." (פסוקים ט-י)

ג'יימס טיסו, עתניאל בן קנז, איור מהמאה ה-19. מאוסף המוזיאון היהודי, ניו-יורק.

ג'יימס טיסו היה צייר צרפתי בן המאה ה-19, שחי רוב חייו באנגליה. בראשית דרכו צייר בעיקר דיוקנאות של נשים וסגנונו האומנותי הושפע מתרבות יפן, אך בעשרים השנים האחרונות לחייו, בעקבות חוויה דתית שחווה, הוא הקדיש את חייו לציור נושאים מהתנ"ך (בנצרות – הברית הישנה) ומהברית החדשה.

  • עתניאל בן קנז היה השופט המושיע הראשון על ישראל. לא הרבה מסופר עליו, ובכל זאת – מה מספר עליו הפסוק?
  • כיצד יצירתו של טיסו משקפת את המסופר על עתניאל בן קנז בפסוק?
מפת האירוע
בני ישראל חטאו. אלוהים, בתור עונש, שִׁעבד אותם בידי עגלון מלך מואב, וזה השתלט לפי...
מפת האירוע
"...וַיְחַזֵּק ה' אֶת עֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב עַל יִשְׂרָאֵל עַל כִּי עָשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה'." (פסוק יב)

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

להמשך קריאה

בני ישראל חטאו. אלוהים, בתור עונש, שִׁעבד אותם בידי עגלון מלך מואב, וזה השתלט לפי פסוק יג על "עיר התמרים" – המזוהה כעיר יריחו.

  • מִצאו במפה את מואב.
  • מִצאו במואב את מיקומו של אחד מהעמים שמלך מואב לקח לו כשותפים.
  • מִצאו במפה את "עיר התמרים" (יריחו).
  • בשטחו של איזה שבט נמצאת יריחו?
  • מאיזה שבט היה אהוד בן גרא (לפי הפסוקים)? מה אפשר ללמוד מכך על רעיון המושיעים (שופטים)?
מַעְבְּרוֹת הירדן
מַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן – הכוונה למקומות שבהם המים בנהר הירדן רדודים והזרם חלש, ולכן אפשר לחצות...
מַעְבְּרוֹת הירדן
"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רִדְפוּ אַחֲרַי כִּי נָתַן ה' אֶת אֹיְבֵיכֶם אֶת מוֹאָב בְּיֶדְכֶם, וַיֵּרְדוּ אַחֲרָיו וַיִּלְכְּדוּ אֶת מַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן לְמוֹאָב וְלֹא נָתְנוּ אִישׁ לַעֲבֹר." (פסוק כח)

ירושלים כפי שהופיעה במפת מדבא, מתוך ויקישיתוף

חציית הירדן במעבר דמיא, 1917. מאוסף: NZETC, מתוך ויקישיתוף

מַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן – הכוונה למקומות שבהם המים בנהר הירדן רדודים והזרם חלש, ולכן אפשר לחצות את הנהר רגלית. "מעברות" – מהמילה "לעבור".

להמשך קריאה

בספר יהושע, לדוגמה, מסופר שאנשי יריחו רדפו עד למעברות הירדן אחרי המרגלים ששלח יהושע לְרַגֵּל בארץ כנען. למעשה, עד למאה ה-19 לא היו גשרים מעל נהר הירדן.

  • התבוננו ב"מפת מידבא", מפת פסיפס מהמאה השישית או השביעית (לפני בערך 1,300 שנה) שנמצאה בעיר מידבא שבירדן ומתארת את החיים בארץ ישראל. לפי מפת מידבא, כיצד היו עוברים בין שני צידי הירדן באותה התקופה?
  • התבוננו בתמונות משנת 1918. ממה בנו את הגשרים הראשונים בין שתי גדות הירדן?
  • נחזור לפסוק – מדוע היה זה מקום אסטרטגי לסיום הקרב?
חרב פִּיפִיּוֹת
לשופט אהוד בן גרא היו תכסיסי מלחמה רבים. הוא הגיע לארמון המלך עם מִנְחָה (מתנה)...
חרב פִּיפִיּוֹת
"וַיַּעַשׂ לוֹ אֵהוּד חֶרֶב וְלָהּ שְׁנֵי פֵיוֹת גֹּמֶד אָרְכָּהּ וַיַּחְגֹּר אוֹתָהּ מִתַּחַת לְמַדָּיו עַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ." (פסוק טז)

חרב פפיות. באדיבות רשות העתיקות

חרב מגל. באדיבות רשות העתיקות. צילום: קלרה עמית

לשופט אהוד בן גרא היו תכסיסי מלחמה רבים. הוא הגיע לארמון המלך עם מִנְחָה (מתנה) למלך, ואז חָדַר לחדרו הפרטי של המלך בתירוץ שהוא רוצה לגלות למלך סוד.

להמשך קריאה

עוד בתכסיסי המלחמה שלו – חרב מיוחדת שאף אחד לא ציפה לה. החרב המקובלת באותה התקופה הייתה חרב "מַגָּל", שיש לה ראש מעוגל, ואילו אהוד בן גרא השתמש בחרב מיוחדת ו"מודרנית" לאותה התקופה. מה היה מיוחד בה? מדובר בחרב קטנה שבשני הצדדים שלה יש להבים חדים.

  • זהו מבין שתי התמונות – איזו היא חרב פֵיוֹת (פִּיפִיּוֹת) ואיזו היא חרב מגל?
  • מהם היתרונות של השימוש בחרב פיות?
  • לפי הפסוק, אהוד בן גרא, שהיה שמאלי, החביא את החרב שלו על ירך ימין. מדוע? מה מפתיע בכך? כיצד ההפתעה יכולה להפוך ליתרון בהתקפה על המלך?
אֲשֵׁרָה
  אֲשֵׁרָה הוא שם של אֵלָה שהייתה מרכזית בכנען. היא נחשבה לאלת האדמה והפִּריון –...
אֲשֵׁרָה
"וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וְאֶת הָאֲשֵׁרוֹת." (פסוק ז)

צלמיות נשים שנמצאו באזור יהודה (אולי האשרה), חרס, המאה ה-8 עד המאה ה-6 לפנה"ס. צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים, בהשאלה מאוסף משפחת רייפנברג, ירושלים

 

אֲשֵׁרָה הוא שם של אֵלָה שהייתה מרכזית בכנען. היא נחשבה לאלת האדמה והפִּריון – "אימא אדמה". בכתבים כנעניים האשרה מתוארת כאשתו של אֵל שֶׁכונה "אֵל".

להמשך קריאה

גם בתנ"ך מוזכרת האשרה פעמים רבות כדמות אֵלָה האסורה לישראל. פעמים רבות מסופר בתנ"ך שבני ישראל, שהיו שכנים של עמי כנען, התפתו לעבודת האלילים. ופעמים רבות מסופר על נביאים (למשל אליהו) שנלחמו בעבודת הבעל והאשרה. פסלי האֵלָה אשרה היו, כפי הנראה, עשויים עץ, כדי לסמל את פריון האדמה, ולכן לא נשתמרו (העץ הוא חומר מִתְכַּלֶה).

התבוננו בפסל אלת הפריון שלפניכם.

  • לפי הדת היהודית – מדוע חל איסור על עבודת אלילים? (רמז – קִראו את עשרת הדיברות בשמות פרק כ)
  • אילו איברים מודגשים בפסל? מדוע לדעתכם?התבוננו בפסל אלת הפריון שלפניכם.
האֵל בַּעַל
בפסוק מתואר כי בני ישראל עזבו את ה' והחלו להאמין בבעל ובאשרה. צפו בסרטון וענו...
האֵל בַּעַל
"וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וְאֶת הָאֲשֵׁרוֹת." (פסוק ז)

בפסוק מתואר כי בני ישראל עזבו את ה' והחלו להאמין בבעל ובאשרה. צפו בסרטון וענו על השאלות.

  • לפי הסרטון – למה אחראי האֵל בעל? מדוע הוא אל כל כך חשוב?
  • מה משמעות המילה "בַּעַל"?
  • מדוע לדעתכם נלחמו מושיעי ישראל ונביאי ישראל בָּאמונה באל בעל?

קרדיט: האל בעל / מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, 2010

אהוד בן גרא - ייחודו של מנהיג
אהוד בן גרא היה מושיע (שופט) שאלוהים מינה כדי שיושיע את בני ישראל מידי מואב....
אהוד בן גרא - ייחודו של מנהיג
"וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' וַיָּקֶם ה' לָהֶם מוֹשִׁיעַ אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי אִישׁ אִטֵּר יַד יְמִינוֹ, וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב." (פסוק טו)

אהוד בן גרא היה מושיע (שופט) שאלוהים מינה כדי שיושיע את בני ישראל מידי מואב.
צפו בסרטון וענו על השאלות.

  • אילו תכונות ומאפיינים היו לאהוד בן גרא?
  • כיצד תכונות אלה סייעו לו בהתמודדות מול עגלון מלך מואב?
  • מה היו שלבי הקרב של אהוד במלך מואב? כיצד התכונות שלו באו לידי ביטוי בשלבי הקרב?