פרץ עוזה
פרק ו, א-יא
בכמה מילים
ארון הקודש יוצא מבית אבינדב לירושלים בעגלה חדשה. באמצע הדרך מתרחשת תאונה נוראית: הארון נוטה ליפול מן העגלה, ועוזה, שתומך בו, מוצא את מותו. מדוע מת עוזה? מה השתבש? נעסוק בכללים החלים במפגש עם אלוהים, מה מקומם וחשיבותם, והאם גם בימינו קיימים כללים דומים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – כרזה:
נציג לפני התלמידים כרזה המבשרת על הרצאה על נימוסים והליכות (ראו קישור לכרזה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- האם הייתם הולכים להרצאה כזו?
- האם נימוסים חשובים? מדוע?
- אילו כללי התנהגות חברתיים חשובים בעיניכם ומתי?
- האם יש אירועים שבהם הכללים חשובים הרבה יותר?
אפשרות שנייה – הצגת מקרה:
נספר לכיתה על כיתה שקיבלה משימה לערוך את טקס בית הספר ליום העצמאות. התלמידים החליטו שהם מתנגדים לכפייה ולכן לא יהיו כללים ברורים להתנהגות בטקס. כל אחד יוכל להגיע לבוש כראות עיניו, ולעמוד ולשבת מתי שירצה. נשאל את התלמידים:
- מה דעתכם על ההחלטה הזאת?
- האם אתם מסכימים עם זה? למה?
נעמוד על היתרונות הקיימים בכללים ועל הסכנות בהפרתם.
אפשרות שלישית – שאלה לפתיחה:
נספר לתלמידים שבפסוקים שנלמד היום מתוארת העלאת ארון ה' לירושלים. נשאל אותם:
- כיצד לדעתכם ראוי להעלות את הארון לירושלים? הציעו כמה כללים כדי שהטקס יהיה מכובד וראוי.
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים א-יא יחד בקול בכיתה ולאחר מכן נבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה במחברת.
הבנה ומיומנות
- תארו את העלאת ארון ה' לירושלים – מי הנוכחים וכיצד הם מתנהגים? (דוד ו-30,000 בני ישראל, אנשים חשובים מיהודה, עוזה ואחיו – בני אבינדב. הם שרים חוגגים ומנגנים במגוון כלי זמר וברוב עם. מדובר בתהלוכה חגיגית מאוד)
- איך מובילים את הארון לירושלים? (הארון מובל על גבי עגלה חדשה, ועוזה ואחיו מלווים אותו)
- מי נענש במהלך הטקס ומדוע? (במהלך העלייה הארון נופל מן העגלה, עוזה מנסה לתפוס אותו, וכתוצאה מכך מת במקום)
- מה דוד מחליט בעקבות זאת? (דוד חושש להעלות אותו לעיר דוד ומחליט להשאיר את ארון ה' בבית עובד אדום הגיתי, דבר שמביא ברכה לבית זה)
- כמה פעמים חוזרת המילה "וַיִּחַר"? מי חורה בכל פעם? מדוע, לדעתכם, חרה לדוד? (המילה חוזרת פעמיים, ובפעם הראשונה חורה אפו של ה' ובפעם השנייה חורה לדוד)
- מה משמעות המילה "וַיִּחַר"?
- עיינו בעזר ההוראה "וַיִּחַר" – כיצד מבאר הפרשן את המילה "וַיִּחַר"? (מצודת דוד: הצטער על עצמו ונבהל; מלבי"ם – נפלו פניו)
- קראו שוב את פסוקים ג-ה. איזה מילים חוזרות בפסוקים? חשבו מדוע. (המילה "חֲדָשָׁה" חוזרת וכן המשפט: "וַיִּשָּׂאֻהוּ מִבֵּית אֲבִינָדָב אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה" חוזר כמו פזמון ומעניק לאירוע קצב מוזיקלי שמתאים מאוד לאווירת החגיגה שמתוארת אחר כך לקול כלי השיר והצלילים)
- עיינו בדף העבודה וענו: מהו "הַשַּׁל"? (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור)
העמקה:
נשאל את התלמידים:
- מדוע נענש עוזה על פעולה אוטומטית שנבעה מכוונה טובה ומרצון לשמור על כבוד אלוהים?
נעמיק בשאלה זו בדף העבודה שבו נשווה בין הסיפור המופיע בפרקנו לסיפור העלאת הארון המופיע בדברי הימים א (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), להעמקה נוספת בניואנסים הספרותיים בטקסט ראו מאמרו של הרב אמנון בזק ב'אפשר עוד…' שבתחתית העמוד.
דרך השאלות בדף אנו רואים שהעלאת הארון לירושלים נעשתה בצורה לא זהירה ולא לפי הכללים שעליהם יש להקפיד כאשר מסיעים את הארון ממקום למקום: רק לוויים ישאו אותו, רק על הכתף ולא בעגלה. אי הקפדה על הכללים האלה כפי הנראה היא שהביאה למותו של עוזה.
בעוד הסיפור בדברי הימים (א, יג, י) מציג את סיפור פרץ עוזה כטעות, סיפור פרץ עוזה בשמואל מציג לנו פן אחר – את הרצון לקרבה לאלוהים, אך את הסכנה כשמתקרבים יותר מדי. את החשיבות לשמור על גבול גם כאשר יש רצון טוב.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם צריך כללים במפגש עם אלוהים?
- האם עוזה נענש בצדק לדעתכם ומדוע?
- מהי חשיבות הכללים במפגש עם משהו קדוש או מכובד?
- באילו אירועים בחיינו נדרשים כללים שיוצרים יראה? זה חשוב? מדוע?
- בחרו טקס דתי (בר מצווה, חתונה, קידוש ועוד) והצביעו על הכללים לעריכתו.
- יש אנשים שכאשר עומדים לפניהם חלים עלינו כללים דומים. אילו אנשים? ולמה יש כללים לעמידה מולם?
אפשרות שנייה – כתיבת דיווח עיתונאי:
נבקש מהתלמידים לכתוב כתבה או לצלם סרטון שבו ידווחו על אירוע העלאת הארון ויסקרו בהרחבה את האירוע מנקודת מבטו של אחד השותפים באירוע – דוד, אחד המשתתפים, הפרות ועוד.
לסיכום השיעור, ננסח בכיתה שני כללים שחשוב לתלמידים להקפיד עליהם באירועים טקסיים בבית הספר.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו במותו של עוזה ובמקומם של הכללים במפגש עם הנשגב.
מיומנויות: שאלות הבנת הנקרא, איתור מידע בטקסט, הסקת מסקנות מהפסוקים.
מתודות: סיפור אישי, דפי עבודה, דיון, כתיבת דיווח עיתונאי.
מפגש עם הקודש:
פרשת עוזה איננה המקום הראשון בו אדם נכווה במפגש עם הקודש. במאמרו של הרב משה ליכטנשטיין באתר תנ"ך הרצוג תמצאו השוואה בין סיפורנו לסיפור מותם של נדב ואביהו בספר ויקרא.
השוואה לסיפור העלאת הארון בדברי הימים:
השוואה מלאה בין הסיפור המופיע בפרקנו לסיפור העלאת הארון בדברי הימים א והעמקה בניואנסים הספרותיים בפסוקים אפשר למצוא במאמרו של הרב אמנון בזק מתוך אתר תנ"ך הרצוג.
עונשים לא מידתיים:
עוד על עונשו הקשה של עוזה ועל עונשים לא מידתיים ראו במאמרו של אריאל בן ארי באתר 929.