סגור תצוגת כיתה
הפרק

פרץ עוזה

פרק ו, א-יא

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

ארון הקודש יוצא מבית אבינדב לירושלים בעגלה חדשה. באמצע הדרך מתרחשת תאונה נוראית: הארון נוטה ליפול מן העגלה, ועוזה, שתומך בו, מוצא את מותו. מדוע מת עוזה? מה השתבש? נעסוק בכללים החלים במפגש עם אלוהים, מה מקומם וחשיבותם, והאם גם בימינו קיימים כללים דומים.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – כרזה:
נציג לפני התלמידים כרזה המבשרת על הרצאה על נימוסים והליכות (ראו קישור לכרזה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:

  • האם הייתם הולכים להרצאה כזו?
  • האם נימוסים חשובים? מדוע?
  • אילו כללי התנהגות חברתיים חשובים בעיניכם ומתי?
  • האם יש אירועים שבהם הכללים חשובים הרבה יותר?

אפשרות שנייה – הצגת מקרה:
נספר לכיתה על כיתה שקיבלה משימה לערוך את טקס בית הספר ליום העצמאות. התלמידים החליטו שהם מתנגדים לכפייה ולכן לא יהיו כללים ברורים להתנהגות בטקס. כל אחד יוכל להגיע לבוש כראות עיניו, ולעמוד ולשבת מתי שירצה. נשאל את התלמידים:

  • מה דעתכם על ההחלטה הזאת?
  • האם אתם מסכימים עם זה? למה?

נעמוד על היתרונות הקיימים בכללים ועל הסכנות בהפרתם.

אפשרות שלישית – שאלה לפתיחה:
נספר לתלמידים שבפסוקים שנלמד היום מתוארת העלאת ארון ה' לירושלים. נשאל אותם:

  • כיצד לדעתכם ראוי להעלות את הארון לירושלים? הציעו כמה כללים כדי שהטקס יהיה מכובד וראוי.

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים א-יא יחד בקול בכיתה ולאחר מכן נבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה במחברת.

הבנה ומיומנות

  • תארו את העלאת ארון ה' לירושלים – מי הנוכחים וכיצד הם מתנהגים? (דוד ו-30,000 בני ישראל, אנשים חשובים מיהודה, עוזה ואחיו – בני אבינדב. הם שרים חוגגים ומנגנים במגוון כלי זמר וברוב עם. מדובר בתהלוכה חגיגית מאוד)
  • איך מובילים את הארון לירושלים? (הארון מובל על גבי עגלה חדשה, ועוזה ואחיו מלווים אותו)
  • מי נענש במהלך הטקס ומדוע? (במהלך העלייה הארון נופל מן העגלה, עוזה מנסה לתפוס אותו, וכתוצאה מכך מת במקום)
  • מה דוד מחליט בעקבות זאת? (דוד חושש להעלות אותו לעיר דוד ומחליט להשאיר את ארון ה' בבית עובד אדום הגיתי, דבר שמביא ברכה לבית זה)
  • כמה פעמים חוזרת המילה "וַיִּחַר"? מי חורה בכל פעם? מדוע, לדעתכם, חרה לדוד? (המילה חוזרת פעמיים, ובפעם הראשונה חורה אפו של ה' ובפעם השנייה חורה לדוד)
  • מה משמעות המילה "וַיִּחַר"?
  • עיינו בעזר ההוראה "וַיִּחַר" – כיצד מבאר הפרשן את המילה "וַיִּחַר"? (מצודת דוד: הצטער על עצמו ונבהל; מלבי"ם – נפלו פניו)
  • קראו שוב את פסוקים ג-ה. איזה מילים חוזרות בפסוקים? חשבו מדוע. (המילה "חֲדָשָׁה" חוזרת וכן המשפט: "וַיִּשָּׂאֻהוּ מִבֵּית אֲבִינָדָב אֲשֶׁר בַּגִּבְעָה" חוזר כמו פזמון ומעניק לאירוע קצב מוזיקלי שמתאים מאוד לאווירת החגיגה שמתוארת אחר כך לקול כלי השיר והצלילים)
  • עיינו בדף העבודה וענו: מהו "הַשַּׁל"? (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור)

העמקה:
נשאל את התלמידים:

  • מדוע נענש עוזה על פעולה אוטומטית שנבעה מכוונה טובה ומרצון לשמור על כבוד אלוהים?

נעמיק בשאלה זו בדף העבודה שבו נשווה בין הסיפור המופיע בפרקנו לסיפור העלאת הארון המופיע בדברי הימים א (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור), להעמקה נוספת בניואנסים הספרותיים בטקסט ראו מאמרו של הרב אמנון בזק ב'אפשר עוד…' שבתחתית העמוד.

דרך השאלות בדף אנו רואים שהעלאת הארון לירושלים נעשתה בצורה לא זהירה ולא לפי הכללים שעליהם יש להקפיד כאשר מסיעים את הארון ממקום למקום: רק לוויים ישאו אותו, רק על הכתף ולא בעגלה. אי הקפדה על הכללים האלה כפי הנראה היא שהביאה למותו של עוזה.

בעוד הסיפור בדברי הימים (א, יג, י) מציג את סיפור פרץ עוזה כטעות, סיפור פרץ עוזה בשמואל מציג לנו פן אחר – את הרצון לקרבה לאלוהים, אך את הסכנה כשמתקרבים יותר מדי. את החשיבות לשמור על גבול גם כאשר יש רצון טוב.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם צריך כללים במפגש עם אלוהים?
  • האם עוזה נענש בצדק לדעתכם ומדוע?
  • מהי חשיבות הכללים במפגש עם משהו קדוש או מכובד?
  • באילו אירועים בחיינו נדרשים כללים שיוצרים יראה? זה חשוב? מדוע?
  • בחרו טקס דתי (בר מצווה, חתונה, קידוש ועוד) והצביעו על הכללים לעריכתו.
  • יש אנשים שכאשר עומדים לפניהם חלים עלינו כללים דומים. אילו אנשים? ולמה יש כללים לעמידה מולם?

אפשרות שנייה – כתיבת דיווח עיתונאי:
נבקש מהתלמידים לכתוב כתבה או לצלם סרטון שבו ידווחו על אירוע העלאת הארון ויסקרו בהרחבה את האירוע מנקודת מבטו של אחד השותפים באירוע – דוד, אחד המשתתפים, הפרות ועוד.
לסיכום השיעור, ננסח בכיתה שני כללים שחשוב לתלמידים להקפיד עליהם באירועים טקסיים בבית הספר.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במותו של עוזה ובמקומם של הכללים במפגש עם הנשגב.
מיומנויות: שאלות הבנת הנקרא, איתור מידע בטקסט, הסקת מסקנות מהפסוקים.
מתודות: סיפור אישי, דפי עבודה, דיון, כתיבת דיווח עיתונאי.

אפשר עוד...

מפגש עם הקודש:
פרשת עוזה איננה המקום הראשון בו אדם נכווה במפגש עם הקודש. במאמרו של הרב משה ליכטנשטיין באתר תנ"ך הרצוג תמצאו השוואה בין סיפורנו לסיפור מותם של נדב ואביהו בספר ויקרא.

השוואה לסיפור העלאת הארון בדברי הימים:
השוואה מלאה בין הסיפור המופיע בפרקנו לסיפור העלאת הארון בדברי הימים א והעמקה בניואנסים הספרותיים בפסוקים אפשר למצוא במאמרו של הרב אמנון בזק מתוך אתר תנ"ך הרצוג.

עונשים לא מידתיים:
עוד על עונשו הקשה של עוזה ועל עונשים לא מידתיים ראו במאמרו של אריאל בן ארי באתר 929.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
כרזה
לכרזת הזמנה להרצאה של חנה בבלי על נימוסים
"וַיִּחַר"
מצודת דוד על פסוק ח"וַיִּחַר לְדָוִד" – על עצמו חרה, כדרך המיצר ונבהל, וכן "וַיִּחַר...
"וַיִּחַר"

מצודת דוד על פסוק ח
"וַיִּחַר לְדָוִד" – על עצמו חרה, כדרך המיצר ונבהל, וכן "וַיִּחַר לִשְׁמוּאֵל" (שמואל א פרק טו פסוק יא).

דפי עבודה והעשרה לשיעור
בניית בית האלוהים - לא לכל אחד
אמר ר' שמעון בר אבא גם בשם ר' יוחנן: בכל מקום שנאמר "ויהי" משמשות יחד...
בניית בית האלוהים - לא לכל אחד
"וַיְהִי כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ וה' הֵנִיחַ לוֹ מִסָּבִיב מִכָּל אֹיְבָיו." (פרק ז, פסוק א)

איור: מיכל בן חמו

אמר ר' שמעון בר אבא גם בשם ר' יוחנן: בכל מקום שנאמר "ויהי" משמשות יחד צרה ושמחה. אם צרה, אין צרה שלמה כמו זו. ואם שמחה, אין שמחה שלמה כמו זו."
והקשו עליו ואמרו לו: "וַיְהִי כִּי יָשַׁב הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ וה' הֵנִיחַ לוֹ"?
אמר להם: עוד אינה השמחה שלמה, שבא נתן ואמר לו (מלכים א, ח, יט ): "רַק אַתָּה לֹא תִבְנֶה הַבָּיִת".

(עיבוד. על פי: מדרש בראשית רבה, פרשה מב פסקה ג)

  • במדרש מוצג דפוס חוזר בשימוש במילה "ויהי" בתנ"ך – מהו הדפוס, וכיצד הוא בא לידי ביטוי בסיפור של בניית בית המקדש?
  • האם קרה לכם פעם ששמחה גדולה התערבבה במעט עצב, או להפך?
בין ריקוד לצניעות
"וְדָוִד מְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז לִפְנֵי ה'" (שמואל ב ו, פסוק יד) יָצָאת מִיכַל לִקְרָאתוֹ וּבִזַּתְהוּ...
בין ריקוד לצניעות
"...וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל…" (פרק ו, פסוק כ)

המערה בעין גדי שבה התקיים המפגש המתואר במדרש בין דוד ושאול, צילום: rtMari/shutterstock.com

"וְדָוִד מְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז לִפְנֵי ה'" (שמואל ב ו, פסוק יד)

יָצָאת מִיכַל לִקְרָאתוֹ וּבִזַּתְהוּ עַל שֶׁבִּזָּה עַצְמוֹ לִכְבוֹד הָאָרוֹן לְעֵינֵי הַנָּשִׁים, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (שמואל ב ו, כ): וַיָּשָׁב דָּוִד לְבָרֵךְ אֶת בֵּיתוֹ…

לֹא הִנִּיחַתּוּ לִכָּנֵס לְתוֹךְ הַבַּיִת אֶלָּא יָצָאת לַחוּץ וְהָיְתָה מְקַפַּחְתּוֹ בִּדְבָרִים, וַתֹּאמֶר "מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו",

אָמְרָה לוֹ הַיּוֹם נִגְלָה כְּבוֹדוֹ שֶׁל בֵּית אַבָּא, בּוֹא וּרְאֵה מַה בֵּינְךָ לְבֵין בֵּית אַבָּא, כָּל בֵּית אָבִי הָיוּ צְנוּעִים וּקְדוֹשִׁים, אָמְרוּ עָלָיו עַל בֵּית שָׁאוּל שֶׁלֹא נִרְאָה מֵהֶם לֹא עָקֵב וְלֹא גּוּדָל מִימֵיהֶם,…
וְכָךְ אָמְרָה לוֹ מִיכַל, שֶׁל בֵּית אַבָּא הָיוּ צְנוּעִין כָּל כָּךְ וְאַתְּ עוֹמֵד וּמְגַלֶּה לְבוּשְׁךָ כְּאַחַד הָרֵיקִים. כֵּיוָן שֶׁגָּמְרָה דְבָרֶיהָ אָמַר לָהּ, וְכִי לִפְנֵי מֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שִׂחַקְתִּי וְלֹא לִפְנֵי מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְלָכִים שִׂחַקְתִּי אֲשֶׁר בָּחַר בִּי מֵאָבִיךְ וּמִכָּל בֵּיתוֹ, וְאִלּוּ הָיָה אָבִיךְ צַדִּיק יוֹתֵר מִמֶּנִּי הָיָה הָאֱלֹהִים בּוֹחֵר בִּי וּפוֹסֵל בְּבֵית אָבִיךְ,

עיבוד למדרש. במדבר רבה ד

  • כיצד מיכל מפרשת את התנהגותו של דוד? כיצד דוד מסביר את התנהגותו? הסבירו על מה מתווכחים מיכל ודוד.
מה נכבד היום מלך ישראל
מיכל, בתו של שאול, מתבוננת בדוד מן החלון בזמן שהוא שהוא רוקד עם ארון הברית,...
מה נכבד היום מלך ישראל
"...וַתֵּצֵא מִיכַל בַּת שָׁאוּל לִקְרַאת דָּוִד וַתֹּאמֶר מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר נִגְלָה הַיּוֹם לְעֵינֵי אַמְהוֹת עֲבָדָיו כְּהִגָּלוֹת נִגְלוֹת אַחַד הָרֵקִים." (פרק ו, פסוק כ)

יוליוס שנור פון קרולספלד, תחריט, המאה ה-19, מתוך ויקישיתוף

מיכל, בתו של שאול, מתבוננת בדוד מן החלון בזמן שהוא שהוא רוקד עם ארון הברית, ובזה לו בליבה. כשהם נפגשים, היא משתפת אותו ברגשותיה אלו. מירתה "מַה נִּכְבַּד הַיּוֹם מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל" נאמרת בציניות, בלעג, וכוונתה למעשה הפוכה – היא לועגת לדוד אשר רוקד כך, ממש כמו "אַחַד הָרֵקִים", כמו אדם פשוט. אבל זה לא רחוק מן האמת, דוד אכן היה אחד מן העם. הוא עלה לגדולה בהדרגה בביתו של שאול המלך, שלא כמו מיכל, שנולדה למלך ובוודאי היו לה גינונים בהתאם.

  • מה דעתכם – האם ריקודו של דוד מפחית מכבודו כמלך או מוסיף לו?
שם גדול - מגן דוד
אמירתו של אלוהים לדוד מזכירה את הבטחתו לאברהם: "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ". הדמיון...
שם גדול - מגן דוד
"...וְעָשִׂתִי לְךָ שֵׁם גָּדוֹל כְּשֵׁם הַגְּדֹלִים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ." (פרק ז, פסוק ט)

ציור קדום של מגן דוד משנת 1008 על כריכת כתב יד לנינגרד

אמירתו של אלוהים לדוד מזכירה את הבטחתו לאברהם: "וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ". הדמיון בהבטחות בוודאי אינו מקרי.

להמשך קריאה

פרשן התורה מצודת דוד פירש כך: "שם גדול – להתפרסם בכל העולם, ככל הגדולים אשר מעולם אנשי השם. חז"ל אמרו שזהו מה שאומרים מגן דוד." כלומר – אלוהים ידאג שדוד יהיה בעל שם גדול, מפורסם, ובכך יגן עליו אלוהים.
רש"י פירש כך: "כשם הגדולים. זהו שאומרים מגן דוד." כלומר – אלוהים ישמור ויגן על דוד ועל שושלתו, כפי שהבטיח לאישים גדולים שחיו לפניו. הכוונה היא שרק יחידי סגולה ראויים לכך.

  • כולנו מכירים את הצירוף "מגן דוד" בהקשר של דגל ישראל, אך לא כולם יודעים את משמעותו.
    כיצד אתם מבינים את משמעות הצירוף לאור מה שקראתם?
מיכל של רחל
וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת-שָׁאוּל אֶת דָּוִד — וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ(ספר שמואל א', פרק י"ח, פסוק כ';...
מיכל של רחל
"וְהָיָה אֲרוֹן ה' בָּא עִיר דָּוִד, וּמִיכַל בַּת שָׁאוּל נִשְׁקְפָה בְּעַד הַחַלּוֹן וַתֵּרֶא אֶת הַמֶּלֶךְ דָּוִד מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי ה' וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ." (פרק ו, פסוק טז)

ג'יימס טיסו, מיכל צופה בדוד מן החלון, 1902-1896 מתוך ויקישיתוף

וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת-שָׁאוּל אֶת דָּוִד — וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ
(ספר שמואל א', פרק י"ח, פסוק כ'; ספר שמואל ב', פרק ו', פסוק ט"ז)

למילות השיר

מיכל / רחל המשוררת

מִיכַל, אָחוֹת רְחוֹקָה! לֹא נִתַּק חוּט הַדּוֹרוֹת,
לֹא שָׁלְטוּ בְּכַרְמֵךְ הַנּוּגֶה חֲרֻלֵּי הַזְּמָן,
עַל כְּתֹנֶת מִשְׁיֵךְ לֹא דָהוּ פַּסֵּי אַרְגָּמָן
וְצִלְצוּל אֶצְעֲדוֹת זְהָבֵךְ עוֹד הָאֹזֶן תִּקְלֹט.

לֹא אַחַת רְאִיתִיךְ נִצֶּבֶת לְיַד הָאֶשְׁנָב,
בְּעֵינֵךְ הַיָּפָה מְהוּלִים גָּאֲוָה וָרֹךְ;
מִיכַל, אָחוֹת רְחוֹקָה, אֲנִי עֲצוּבָה כָּמוֹךְ,
כָּמוֹךְ נְדוּנוֹתִי לָבוּז לַאֲשֶׁר אֹהַב.

  • במה מזדהה המשוררת רחל עם מיכל המקראית?
מכרכר בכל עוז
ביצירה של איוואן שוובל מסוף המאה ה-20 מתואר דוד הרוקד באמצעות שימוש בצבעים עזים, בניגוד...
מכרכר בכל עוז
"וְדָוִד מְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז לִפְנֵי ה', וְדָוִד חָגוּר אֵפוֹד בָּד." (פרק ו, פסוק יד)

איוון שוובל, דוד מכרכר בכל עוז לפני ה`, 1983-1996

ביצירה של איוואן שוובל מסוף המאה ה-20 מתואר דוד הרוקד באמצעות שימוש בצבעים עזים, בניגוד לבתי ירושלים שברקע, המצוירים בשחור-לבן. משיכות המכחול המעגליות על הקרקע וממעל יוצרות תחושה שכל העיר ואף השמיים רוקדים עם דוד. מעניין ששוובל בחר לצייר את ירושלים המודרנית של המאה ה-20 כרקע לעלילה שהתרחשה כ-3,000 שנה לפני כן.

  • מדוע בחר האומן לצייר את דוד בצבעוניות עזה על רקע בשחור-לבן? איזו עמדה הוא מביע בכך?
  • מדוע בחר לצייר את דוד על רקע ירושלים של זמננו? איזו משמעות הוא הוסיף כך לסיפור?
פֶּרֶץ עֻזָּה
לאחר שנים של נדודי הארון, סוף סוף מביאים אותו למשכן קבוע. עוזה בן אבינדב מבקש...
פֶּרֶץ עֻזָּה
"וַיִּחַר אַף ה' בְּעֻזָּה וַיַּכֵּהוּ שָׁם הָאֱלֹהִים עַל הַשַּׁל, וַיָּמָת שָׁם עִם אֲרוֹן הָאֱלֹהִים. וַיִּחַר לְדָוִד עַל אֲשֶׁר פָּרַץ ה' פֶּרֶץ בְּעֻזָּה, וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא פֶּרֶץ עֻזָּה עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (פרק ו, פסוקים ז-ח)

מושב עוזה – מראה מהאוויר, צילום: עמוס מרון, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

לאחר שנים של נדודי הארון, סוף סוף מביאים אותו למשכן קבוע. עוזה בן אבינדב מבקש למנוע את נפילת הארון מהעגלה, אך נגיעתו בארון מביאה למותו מיד ה'.
בקִרבה לארון הברית יש סכנה, היזכרו למשל בצרות של הפלשתים כאשר הארון היה במחנה שלהם. אבל לעוזה היו כוונות טובות, ולכן קשה להבין מדוע נענש.

להמשך קריאה

חז"ל פירשו שהבאת הארון בעגלה שנישאה על ידי בהמות – היא המעשה הפסול, מכיוון שלפי חוקי התנ"ך הלוויים אמורים לשאת את ארון ה' על כתפיהם. אם כן, מדוע רק עוזה נענש? אולי משום שהמעשה שלו ביטא הלכה למעשה את חוסר היראה הכללי מפני הארון.
יום החג נמהל בעצב, ודוד החליט להציב את ארון הברית באופן זמני בבית עובד אדום הגיתי. בפעם הבאה דוד כבר ידאג לנשיאה ראויה של ארון ה'.
למקום שבו מת עוזה קרא דוד "פרץ עוזה". בשנות ה-50 הוקם באזור זה מושב בשם "עוזה".

  • מה היה חטאו של עוזה? מדוע נענש על ידי ה'?
מסלול הארון משילה עד ירושלים
מרגע שקיבל משה את לוחות הברית במדבר, נדד הארון שוב ושוב. לאחר תקופה לא ארוכה...
מסלול הארון משילה עד ירושלים
"וַיֻּגַּד לַמֶּלֶךְ דָּוִד לֵאמֹר בֵּרַךְ ה' אֶת בֵּית עֹבֵד אֱדֹם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ בַּעֲבוּר אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיַּעַל אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִבֵּית עֹבֵד אֱדֹם עִיר דָּוִד בְּשִׂמְחָה." (פרק ז, פסוק יב)

מפה המתארת את מסלול נדידת ארון ה' משילה לקרב אבן העזר. הארון המשיך לנדוד לאשדוד, בית שמש, קריית יערים ולבסוף הועלה לירושלים.סופר מיפוי.

מרגע שקיבל משה את לוחות הברית במדבר, נדד הארון שוב ושוב. לאחר תקופה לא ארוכה של משכן קבוע במקדש שילה, המשיך הארון לנדוד ברחבי הארץ כתוצאה ממלחמות ומאי-יציבות שלטונית. התיאור של נדודי הארון לאורך ספר שמואל, כמו תואם לעלילות בני ישראל ומלחמותיהם.

  • כיצד נדודיו של הארון המקודש מספרים את סיפורו של העם עד כה?
ארון ה' - הלב של הממלכה
דוד מעלה את ארון הקודש לירושלים – עיר הבירה החדשה. על ידי הבאת ארון ה',...
ארון ה' - הלב של הממלכה
"...וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיַּעַל אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִבֵּית עֹבֵד אֱדֹם עִיר דָּוִד בְּשִׂמְחָה." (פרק ו, פסוק יב)

הובלת ארון הברית, תבליט מוזהב, מתוך ויקישיתוף

דוד מעלה את ארון הקודש לירושלים – עיר הבירה החדשה. על ידי הבאת ארון ה', דוד מעוניין ליצור בסיס איתן לממלכתו מבחינת השלטון והפולחן, וזאת לאחר תקופה ארוכה של אי-יציבות שלטונית שבאה לידי ביטוי גם בנדודי הארון.

להמשך קריאה

במקרא חוזרת התפיסה שיש חשיבות רבה למצבו של ארון הקודש ולשאלת הימצאותו במקום קבוע או במקום ארעי. מיקומו של ארון הקודש משקף לא פעם את מצב הממלכה והעם, ומלמד על יציבות או על חוסר יציבות של הממלכה באותה התקופה.

  • דוד מעלה את ארון ה' לירושלים מייד לאחר כיבושה. מה משמעות הדבר עבור דוד ועבור העם?
חַלָה וְאֶשְׁפָּר וַאֲשִׁישָׁה
  יום הגעת ארון הברית לירושלים הוא יום של חג עבור העם. דוד חולק את...
חַלָה וְאֶשְׁפָּר וַאֲשִׁישָׁה
"וַיְחַלֵּק לְכָל הָעָם לְכָל הֲמוֹן יִשְׂרָאֵל לְמֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה לְאִישׁ חַלַּת לֶחֶם אַחַת וְאֶשְׁפָּר אֶחָד וַאֲשִׁישָׁה אֶחָת וַיֵּלֶךְ כָּל הָעָם אִישׁ לְבֵיתוֹ." (פרק ו, פסוק יט)

האם ה"אשישה" היא מנת יין שנשמרה בקנקן? קנקן אגירה ליין, מהאתר לכיש, סוף המאה ה- 8 לפני הספירה. אוסף רשות העתיקות. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים

 

יום הגעת ארון הברית לירושלים הוא יום של חג עבור העם. דוד חולק את השמחה עם נתיניו גם באמצעות חלוקת מזון. לא ידוע בדיוק מה משמעות המילה "אשפר", שהיא מילה יחידאית במקרא, אך נראה שהכוונה למנת בשר כלשהי.

להמשך קריאה

"אשישה" – הכוונה כנראה לפרי הגפן או ליין. נראה כי דוד חילק לעם חלה, מנת בשר ומנת יין או מאכל עשוי מענבים.
לאורך ההיסטוריה נהגו שליטים לחלק מתנות או אוכל לנתיניהם בימי חג לאומיים או פרטיים, כגון ימי הולדת של השליט. חלוקת המתנות, בעיקר במקרים של אירועים פרטיים בחיי המלך או המלכה, נועדו לחזק אצל העם את התחושה שהשליט מיטיב עימם, ושיום חגו הוא גם יום חגם.

  • מדוע חילק דוד מנות מזון לעם? חִשבו על שתי סיבות לפחות.
לא סתם עיר
דוד מתייחס ברצינות רבה לתפקידו כמלך. בסרטון מפורטות הסיבות הפוליטיות שבגללן בחר בירושלים לעיר הבירה...
לא סתם עיר
"...וַיֵּלֶךְ דָּוִד וַיַּעַל אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִבֵּית עֹבֵד אֱדֹם עִיר דָּוִד בְּשִׂמְחָה." (פרק ו, פסוק יב)

דוד מתייחס ברצינות רבה לתפקידו כמלך. בסרטון מפורטות הסיבות הפוליטיות שבגללן בחר בירושלים לעיר הבירה החדשה.

  • לפי הסרטון, מדוע החליט דוד שירושלים מתאימה להיות עיר הבירה של ממלכתו המאוחדת?

קרדיט: שמואל ב א-י: דוד מלך ישראל! / 929 תנך ביחד, 2015

חדשות התנ"ך - ועדת התכנון והבנייה
דוד לא מסוגל לשבת בנוחות בארמונו בשעה שארון ה' שוכן באוהל יריעות, וברצונו לבנות בית...
חדשות התנ"ך - ועדת התכנון והבנייה
"כִּי יִמְלְאוּ יָמֶיךָ וְשָׁכַבְתָּ אֶת אֲבֹתֶיךָ וַהֲקִימֹתִי אֶת זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, וַהֲכִינֹתִי אֶת מַמְלַכְתּוֹ. הוּא יִבְנֶה בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד עוֹלָם." (פרק ז, פסוק יב-יג)

דוד לא מסוגל לשבת בנוחות בארמונו בשעה שארון ה' שוכן באוהל יריעות, וברצונו לבנות בית מקדש כדי להציב בו את הארון.

  • מהי הסיבה המוצגת בפרק לכך שדוד לא יבנה את בית המקדש?

קרדיט: חדשות התנ"ך: ירושלים הבירה/כאן חינוכית, 2016