קינת דוד ויום הזיכרון לחללי צה"ל
פסוקים יז-כז
בכמה מילים
הקינה שחיבר דוד על מותם של שאול ויהונתן הפכה במהלך השנים לנכס צאן ברזל של התרבות הישראלית. הוא מוקראת בטקסי זיכרון רבים ושימשה מקור השראה לשירי קינה ולהספדים על נופלים צעירים מראשית הציונות ועד ימינו. בשיעור נלמד את תוכנה של הקינה, את הרגשות שדוד מביא בה לידי ביטוי, את המטרה שלשמה הוא חיבר אותה ואף נדון ביכולת של דברי הספד לתת משמעות למוות ולאובדן ואולי אף להקל את ההתמודדות עם החסר בקרב חברים וקרובים של האדם שנפל.
הצעה להכנה לקראת השיעור: אפשר להציע לתלמידים אתגר ללמוד את הקינה בעל פה ובאופן מדויק, או לנסות להקריא אותה בצורה מדויקת בפני הכיתה. אפשר גם לבקש במהלך השיעור מכמה תלמידים לקרוא יחד את הקינה – קריאת פינג פונג. הטקסט מוקרא בדרך כלל בטקסי יום הזיכרון, כך שהוא יכול להיות מוכר לתלמידים אף שלרוב הם אינם מבינים אותו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – סל רגשות:
נבקש מהתלמידים להיזכר בדמות של חלל צה"ל, נפגע פעולת איבה או מישהו אחר שנהרג בגיל צעיר בשירות המדינה. אפשר לחשוב על אדם שהתלמידים הכירו אישית או על דמות שנחשפו אליה בתקשורת או במקום אחר.
- בחרו כרטיס מתוך 'סל הרגשות' שמתאים לתחושות שעולות בכם כשאתם נזכרים בו או בנסיבות מותו.
הצעה לכרטיסי רגשות שאפשר להכין לסל הרגשות שישמש גם בשיעורים אחרים: אהבה, שנאה, קנאה, איבה, טינה, אושר, שביעות רצון, חוסר שביעות רצון, סיפוק, עלבון, כאב, געגוע, אובדן, יגון, עצב, אבל, צער, חיבה, סבל, רחמים, בושה, חמלה, אימה, פחד, גאווה, תקווה.
נדביק על הלוח כרטיסים שהתלמידים בחרו ונשאל:
- אילו מן הרגשות שבחרתם הרגיש דוד לדעתכם לאחר מות שאול ויהונתן?
אם התלמידים יזכירו רגשות נוספים שהיו לדוד שלא מופיעים בכרטיסים על הלוח נוסיף גם אותם.
נקרא את פסוקי הקינה וננסה לזהות בתוכה, גם בלי שהבנו עדיין את כל המילים, את הרגשות שהרגיש דוד ואת הרגשות שהוא רצה לעורר באנשים בקינה.
הצעה שנייה – קריאה רשמית של הקינה:
נקרין קריאה רשמית של הקינה בטקס יום הזיכרון.
לאחר ההקרנה נשאל את התלמידים:
- אילו רגשות עוררה בכם קריאת הקינה?
- האם הרגשות התעוררו מתוך ההקשר שבו הוקראה הקינה או מתוך המילים של הקינה?
- מדוע לדעתם קוראים את הקינה הזאת בטקסי זיכרון?
הזמנה לקריאה
נקרא את הקינה בקול בכיתה ונסביר את הפסוקים בעת הקריאה.
לאחר הקריאה המשותפת, התלמידים יקראו את הקינה שוב בזוגות ויענו על השאלות המובאות בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אפשר לחלק את דף העבודה לתלמידים או להקרין את דף העבודה במצגת המצורפת לשיעור. המצגת כוללת את פסוקי הקינה מחולקים וכן מילון פירושים קטן לפסוקי הקינה. אם אי אפשר להקרין מצגת אפשר להדפיס את השקפים.
השאלות מסודרות ברמת קושי עולה. תלמידים מהירים וחכמים יגיעו גם לשאלות המאתגרות יותר.
נוודא שהתלמידים מבינים את הקינה ונעבור יחד על התשובות. לאחר מכן אפשר לפתוח דיון כיתתי בשאלות אלה:
- על פי פסוק יח, מהי לדעתכם המטרה שלשמה חיבר דוד את הקינה? (יש לכך פירושים שונים, אפשר להציע שמטרת הקינה היא להדגיש לאנשי יהודה כמה חשוב לדעת להילחם ולנצח במלחמות כדי שטרגדיה כמו התבוסה בגלבוע לא תתרחש שנית)
- אילו עוד מטרות ביקש דוד להשיג, לדעתכם, באמצעות הקינה שכתב על דוד ועל יהונתן? (ייתכן שכתיבת הקינה סייעה לדוד להתמודד עם הכאב ועם תחושת האובדן שהוא חש. ייתכן שהוא ניסה לעודד את העם אחרי התבוסה והאבל הקשה באמצעות הדגשת תכונותיהם הטובות של הנופלים ונתינת משמעות למותם למען הגנת המולדת. יכול להיות גם שדוד ביקש להפגין כלפי חוץ את האבל שלו כדי שלא ייחשד כמי ששמח על מותם של שאול ויהונתן, שהרי הוא היורש למלוכה)
מבט לחיים
על אף הרדיפות והקושי מול שאול, דוד נפרד ממנו בכאב ובכבוד.
- איך נפרדים ממנהיג?
- מה מקומו של מנהיג חדש בפרדה ממנהיג קודם?
- מדוע לדעתם מקריאים את הקינה הזאת בטקסי זיכרון לחללי צה"ל?
- איזו משמעות מעניקה קריאת הקינה המקראית ביום הזיכרון של מדינת ישראל למותם של חללי צה"ל?
- מה התפקיד של קינה או שיר בתהליך עיבוד אבל ופרדה מאדם אהוב שמת?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: לימוד קינת דוד ודיון ברגשות שמבטא דוד בקינה וברגשות שמעלה הקינה בקרב קוראיה עד ימינו.
מיומנויות: זיהוי תקבולות מקראיות בקינה.
מתודות: התנסות בלמידה בעל פה של פסוקי הקינה ובקריאה טקסית דרמטית ומדויקת.
כתבה:
על הבחירה דווקא בשאול וביהונתן כסמל לנופלים למען תקומת הארץ בתרבות הציונית -אפשר לקרוא עוד בכתבה: 'שאול ויהונתן – הנופלים הראשונים'.
מאמר:
כיוונים מעניינים להבנת קינת דוד ומטרותיה והשוואה בינה לבין קינות אחרות של דוד אפשר לקרוא במאמרו של צבי מוצן: "הצבי ישראל על במותיך חלל" – הלל או תמיהה – הצעה לביאור קינת דוד.
סרטון:
לסיכום הפרק אפשר לצפות בפרק מתוך הסדרה 'חדשות התנ"ך' בהפקת הטלוויזיה החינוכית שהוקדש למות שאול ולקינת דוד וחוזר בקצרה על הנושאים שנידונו במהלך השיעור.