שאול ודוד מול פני הסכנה
פרק יז
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נבחן את התנהלותם של שאול ודוד בפרק. שאול הוא המלך המכהן אך האופן שבו הוא מנהל את "משבר גלית" מאכזב – שאול נמלא פחד עם כל העם ולא מצליח להציע פתרונות. לעומתו, דוד – נער צעיר שמגיע לשדה הקרב בשליחות אביו – מגלה אומץ וביטחון באלוהים, ומצליח להושיע את העם.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מנהיג מתוקף תפקיד לעומת מנהיג מתוקף התנהגות:
נחשוף בפני התלמידים שני מושגים:
- מנהיג מתוקף תפקיד – אדם שמונה לתפקיד מנהיגות
- מנהיג מתוקף התנהגות – אדם שלא נושא בהכרח בתפקיד מנהיגות אבל מתנהג כמנהיג וסוחף אחריו אנשים.
נבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמאות לשתי צורות המנהיגות ונערוך רשימות על הלוח. קל מאוד למצוא דוגמאות למנהיגים מתוקף תפקיד, אך מעט קשה יותר לחשוב על מנהיגים מהסוג השני.
אם התלמידים מתקשים אפשר לתת להם כמה דוגמאות: בחורה שמתחילה מחאה בפייסבוק שהופכת לווירלית; נער שמפריד בין חברים שמתקוטטים; אימא שמובילה את המשפחה במהלך תקופה קשה.
נדון:
- האם מי שמונה לתפקיד מנהיגותי הוא בהכרח מנהיג טוב?
- האם אפשר להפוך למנהיג רק עם תפקיד מנהיגות רשמי?
- מהם היתרונות של מנהיג מתוקף תפקיד?
- אילו יתרונות יש למנהיג שצומח מלמטה מתוך התנהגות מנהיגותית?
אפשרות שנייה – סל הכלים של מנהיג:
נתלה על הלוח פתקים ועליהם רשומות התכונות האלה: דוגמה אישית, ביטחון עצמי, קרבה לעם, אומץ, זהירות, חוכמה, החלטיות, יופי, תכנון, הקשבה, כריזמה, יצירתיות, חריצות, יכולות שכנוע, עומק, סבלנות, אכפתיות.
נצייר על הלוח סל ונבחר מתנדבים מהכיתה. על המתנדבים לבחור בזה אחר זה שלושה פתקים החשובים ביותר לדעתם למנהיג ולהדביק אותם בסל המצויר על הלוח.
לאחר כל מתנדב נדון:
- מה דעתכם על הסל הנבחר?
- מה יהיו היתרונות של מנהיג כזה? מה יהיה לו חסר?
נסכם: ראינו תכונות ומיומנויות של מנהיגים. אין מנהיג מושלם שלו כל התכונות, אך רוב התכונות מצויות אצל מנהיגים גדולים. ננתח את ההתנהלות של שאול ודוד בפרק וניעזר גם בתכונות אלה.
הזמנה לקריאה
משימת רקע – שאול ודוד תמונת מצב בתחילת הפרק:
נבקש מהתלמידים לעיין בפרק הקודם בתנ"ך ובמחברת ולאחר מכן לתאר במשפט את המצב של שאול ודוד (כל אחד בנפרד) בתחילת פרק יז. לאחר מכן נשמע את תשובות התלמידים ונכתוב את הדגשים המרכזיים על הלוח.
- שאול – מלך ישראל (עדיין), רוח ה' סרה מעליו, הוא סובל מרדיפת רוח רעה, אך דוד מנגן לפניו וגורם לו להרגיש טוב יותר.
- דוד – בנו הקטן של ישי, אלוהים בוחר בו להיות מלך ישראל הבא, עבר משיחה חשאית על ידי שמואל, נבחר לשרת את שאול כנושא כלים ונגן.
נסכם: זוהי תמונת המצב של שאול ודוד בתחילת הפרק. כעת נעקוב אחרי אירועי הפרק והתפקוד של כל אחד מהם – ונראה לאיזה מצב כל אחד מהם מגיע בסיומו של הפרק.
התפקוד של שאול בפרק:
נקרא את פסוקים א-יא.
- מה דעתכם על תפקודו של שאול כמלך בקטע זה?
נכתוב על הלוח את פסוק יא וננתח אותו עם התלמידים:
"וַיִּשְׁמַע שָׁאוּל וְכָל יִשְׂרָאֵל אֶת דִּבְרֵי הַפְּלִשְׁתִּי הָאֵלֶּה וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ מְאֹד"
"וַיֵּחַתּוּ וַיִּרְאוּ מְאֹד" – יש בפסוק שני פעלים שפירושם פחד, ולאחר מכן באה המילה מאוד. כלומר, יש כאן הדגשה חזקה של הפחד של שאול והעם מגלית.
- מדוע העם פוחד מגלית?
- האם לדעתכם אפשר להבין את תגובתם?
שאול מפחד בדיוק כמו העם.
- האם לדעתכם זהו תפקוד ראוי למלך?
נחלק את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). נשלים עם התלמידים את השורה הראשונה (פסוק יא) ומשם הם ימשיכו בעצמם בעבודה עצמית או בזוגות או בתיווך המורה.
נסכם: שאול מצטייר בפרק כמלך חלש, הססן ואפילו פחדן. עמו ניצב מול איום גדול והוא מתקשה למצוא פתרון. שאול אינו ממלא את תפקידו כמלך ואינו מצליח לתת לעם תחושה שהדברים בשליטה.
התפקוד של דוד בפרק:
אפשר לראות בפרק זה את דוד כדמות מראה לשאול.
נקרא את פסוקים יב-כב.
- מהיכן דוד מגיע ומה הסיבה להגעתו?
- האם אפשר לומר שהגעתו לשדה הקרב הייתה מקרית?
נקרא את פסוקים כג-לא.
- מה דוד רואה ושומע כאשר הוא מגיע לשדה הקרב? (דוד נחשף לגלית ולגידופים שלו את עם ישראל, והוא רואה גם את הפחד הגדול שמעורר גלית בעם)
- כיצד דוד מגיב לדברי גלית ולתגובת העם אליהם? (דוד, שלא כשאר העם, אינו מביע פחד, ומתעניין מה ייעשה לאיש שינצח את גלית)
- מניין לדעתכם מגיע לדוד הביטחון הגדול והיכולת להתמודד אל מול מורך הלב?
- נסו לכתוב תגובות של אנשים נוספים סביב דוד בשדה הקרב כאשר הם שומעים את דברי דוד.
- מדוע אליאב, אחיו הגדול של דוד, כועס עליו? (אליאב חושב שדוד הגיע לראות את הקרב מתוך סקרנות זדונית, ייתכן גם שאליאב חש שדברי דוד הם התרברבות ריקה)
נקרא את פסוקים לב-נא.
- כיצד דוד מתנהל במפגש עם שאול? מה אפשר לומר על התנהגותו לעומת התנהגותו של שאול? (דוד מביע לאורך השיחה עם שאול ביטחון מוחלט בניצחונו, לעומת שאול שנראה מפוחד ומהוסס)
- מדוע דוד בוחר להיכנס לקרב בלי השריון והנשק של שאול? (דוד אינו מורגל בציוד צבאי והוא מתקשה ללכת אתו. יתרה מזו, אפשר לראות בכך ביטוי נוסף לאמונתו של דוד באלוהים – הוא לא זקוק לשריון כיוון שהוא יודע שאלוהים אתו)
- כיצד הביטחון של דוד מתבטא בכניסתו לקרב ובדברים שהוא אומר לגלית?
- האם אפשר לראות בהתנהלותו של דוד יומרנות וזחיחות ("מתלהב" בשפת התלמידים)?
נסכם: לעומת שאול, דוד מתגלה בפרק כאדם שאינו יודע פחד ובוטח לחלוטין באלוהים. הוא מתנדב מיד להילחם בגלית האיום, ואינו מביע אף לרגע חשש או היסוס. נקרא את פסוקים נב-נח.
- האם לדעתכם הביטחון של דוד הוא תכונה נרכשת שאפשר לפתח?
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – שאול ודוד, תמונת מצב בסוף הפרק:
נחזור לתיאור תמונת המצב בתחילת הפרק וכעת ננסה לחשוב ולדון כיצד מרגישים שאול ודוד בסוף הפרק.
שאול:
- כיצד הוא מרגיש לאחר ניצחונו של דוד? האם הוא מרגיש הקלה? האם הוא מקנא? האם בסוף הפרק שאול מרגיש בטוח במעמדו כמלך?
דוד:
- כיצד דוד מרגיש לאחר ניצחונו? כיצד העם מתייחס אליו? האם דוד מרגיש שהניצחון הוא שלו או של אלוהים?
אפשרות שנייה – עיבוד יצירתי לסיפור דוד וגלית:
סיפור דוד וגלית הוא דרמטי ומיוחד. אפשר להקדיש זמן בתום היחידה כדי שהתלמידים יצרו עיבודים יצירתיים משלהם לסיפור. אפשר להקדיש אפילו שיעור שלם ליצירה כזו, ואף להרחיב אותה למטלת הערכה חלופית.
הצעה – עיבוד יצירתי בכתב: נתחלק לזוגות. כל זוג ייצור עיבוד כתוב שלו לסיפור דוד וגלית. חלק מתהליך העבודה צריך להיות בחירת הנקודות החשובות שראוי להדגיש בסיפור וצמצום חלקים פחות מהותיים. הצעות:
- סיפור מגוף ראשון – מנקודת מבט של אחת הדמויות: דוד, גלית, שאול, עדי ראיה.
- מודרניזציה – הפיכת סיפור דוד וגלית לקרב מודרני המסופר בשפה מודרנית.
- כתיבת הסיפור בחרוזים.
- כתבה לעיתון.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: השווינו בין דמותו של שאול המלך המכהן לזו של דוד – המלך המיועד. שאול נמלא פחד וחוסר אונים עם עמו, ואינו מנהיג של ממש בפרק. דוד לעומתו מגיע בביטחון גדול (שגובל ביוהרה) ומושיע את העם במחי קלעו.
מיומנויות: השוואה, מילוי טבלה, קריאה וניתוח עצמאי.
מתודות: קריאה ודיון במליאה, דף עבודה (טבלה), עבודה עצמית, עיבוד יצירתי בכתב.
"וּבָא הָאֲרִי וְאֶת הַדּוֹב" (פסוק לד):
דוד חוזר ומדגיש בפני שאול סיפור קצת תמוה על התגברותו על אריה ודוב בהגנה על צאנו.
- מה חשיבות הסיפור?
- מדוע דוד חוזר ומדגיש אותו בפני שאול?
- מה חשיבות האירוע לבניית אישיותו של דוד?
"בֶּן מִי זֶה הַנַּעַר?" (פסוק נה):
מעניין לשאול:
- איך שאול לא מכיר את דוד שמשרת אותו בנגינה ואף זכה בחיבתו הרבה רק בפרק הקודם?
התשובה לשאלה הזאת מורכבת: הפרשנות המסורתית מוצאת פתרונות יצירתיים כדי להתיר את הסתירה, ואילו הפרשנות הביקורתית רואה בהערה זו עדות לקיומם של שני סיפורים סותרים על ההיכרות של דוד ושאול. פרשנויות לדוגמה:
- מלבי"ם: "כי עת יופיע האור האלהי ויבקע כשחר אורו על איש הרוח, אז יתהפך לאיש אחר" – כלומר, דוד נראה כאיש אחר מאז שאורו של אלוהים נח עליו.
- מצודת דוד: "מפני הרוח הרעה שכח שם אביו" – שאול מכיר את דוד אך שכח את שם אביו בגלל הרוח הרעה שפוקדת אותו.
השיר גלית
אפשר לסכם את היחידה בשיר הנודע של להקת כוורת 'גלית'. לאחר מכן נדון באופנים השונים שבהם בא לידי ביטוי הפחד מגלית בשיר.