סגור תצוגת כיתה
הפרק

יתרו – היועץ הארגוני הראשון

פסוקים יז-כז

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נתחיל בהתנסות חווייתית: נבקש מכל התלמידים להביא לכיתה כובעים או צעיפים. נזמין תלמיד אחד לנסות לחבוש לכל התלמידים את הכובעים ונבדוק כמה זמן זה לוקח לו.
אחר כך נבקש מאותו תלמיד למנות ארבעה תלמידים נוספים שיעזרו לו לחבוש את הכובעים לתלמידים, ונבדוק כמה זמן זה לוקח הפעם.
נשאל את התלמידים:

  • מה היה קשה יותר – לבד או ביחד?

נספר שהיום נלמד על הצעה שמציע יתרו למשה לאחר שהוא רואה שקשה מאוד למשה להנהיג את העם לבדו.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים יז-כז, נקרא אותם יחד ונסביר את המילים הלא מובנות. ננחה את התלמידים למצוא בפסוקים את ההצעה שמציע יתרו למשה כדי להקל עליו את עומס השיפוט. נשמע את התלמידים מסבירים את העצה במילים שלהם.
נשאל את התלמידים:

  • מה יתרו מפחד שיקרה למשה? ("נָבֹל תִּבֹּל" – כמו צמח שחסרים לו מים והוא עייף מאוד ונובל)

מבט שני

נתמקד בתהליך ביזור הסמכות שמייעץ יתרו למשה. נשאל את התלמידים:

  • אילו אנשים צריכים להיות מי שישפטו עם משה? מצאו את הפסוק המתאים וכתבו את הקטע המתאים מתוכו במחברת. (פסוק כא: "אַנְשֵׁי חַיִל, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת, שֹׂנְאֵי בָצַע")
  • מהן התכונות החשובות שיתרו מונה אצל השופטים העתידיים?

נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

ננסה להבין לעומק את משמעות החלוקה הפנימית שמציע יתרו. נשאל את התלמידים:

  • למה הכוונה ב"שָׂרֵי אֲלָפִים"? (שרים שכל אחד מהם אחראי על אלף איש)
  • לפי העיקרון הזה, מה הכוונה ב"שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת"? (כל שר אחראי על מספר האנשים בהתאם)

נצייר על הלוח תרשים זרימה ונזמין מתנדבים למלא במקום הנכון: אלוהים, העם, משה, שרי עשרות, שרי אלפים, שרי חמישים, שרי מאות (מובן שאת התרשים יש לצייר ריק, ואפשר גם להכין כדף עבודה– ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • האם אתם יודעים איך אומרים בעברית יפה כשמישהו חולק עם אחרים את האחריות שלו? (האצלת סמכויות. להאציל משמעותו לתת, להעניק)
  • מה אתם חושבים על ההצעה של יתרו?
  • מה היתרונות שלה?
  • מה החסרונות שלה?
  • למה לדעתכם משה לא חשב על האפשרות הזאת בעצמו עד כה?

יכול להיות שלמשה היה קשה לשחרר מהסמכות שלו, כי הוא חשב שהוא היחיד שיכול לשפוט הכי טוב בכל המקרים.
נתמקד בחלוקה בסמכות השיפוט בין "הַדָּבָר הַקָּטֹן" ל"דָּבָר הַגָּדֹל". נבקש מכל תלמיד לחשוב על נושא לשיפוט (אפשר לחזור לדוגמאות מהשיעור הקודם). נקרא בכיתה את מקרי השיפוט ונכריע יחד בהצבעה אם זה מקרה שצריך ללכת בו עד למשה, או שאפשר לתת לשרים לשפוט.

מבט לחיים

נספר לתלמידים שהפרק הזה חשוב מאוד כי הוא מניח את התשתית למבנה מערכת המשפט בישראל ובאופן כללי בדמוקרטיה. נספר לתלמידים שגם בישראל יש מודל דומה שמטרתו לוודא שמקרים קטנים מקבלים מענה בסביבתם ורק מקרים גדולים מגיעים בסוף לסמכות העליונה – בג"צ.

נקרין על הלוח תמוהנ המציגה את מבנה בית המשפט.
ניתן לתלמידים משימה הביתה לחפש בעיתונות ובתקשורת מקרים של פשיעה, ולבדוק באיזה בית משפט המקרים האלו נידונו. נזמין אותם לחפש גם מקרים שנידונו בבתי משפט מקומיים, וגם מקרים שהגיעו לבג"צ.
בהמשך לאופן התנהלות הדברים במדינה, נוכל להציע לילדים להתבונן במבנה הכיתה ונשאל:

  • האם הייתם רוצים ליצור בכיתה מבנה ארגוני אחר?
  • מי ה"שופט" היום בכיתה? (המורה בורר בוויכוחים ובמריבות)
  • האם הייתם רוצים למנות "שרי עשרות" שנראה בהם סמכות משפטית?
  • האם הייתם מעדיפים מבנה שבו יש "ערכאה" אחת לפחות בדרך לפני שמגיעים למורה או למנהל?

נשוחח על כך בכיתה ונציע הצעות.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על עצת יתרו למשה להאציל סמכויות ולחלק את מלאכת השיפוט בינו ובין אנשים מתאימים שיבחר ויעזרו לו במקרים קטנים.
מיומנויות: מתחנו קו בין ציטוט לפירושו, מילאנו תרשים זרימה.
מתודה: קיבלנו משימה לחפש בעיתון כתבה מתאימה לנושא הפרק.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
מבנה בית המשפט
על פי מטח
שבעת השמות של יתרו
וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ. שִׁבְעָה שמות נִקְרְאוּ לוֹ: יֶתֶר, יִתְרוֹ, חֹבָב, רְעוּאֵל, חֶבֶר, פּוּטִיאֵל, קֵנִי. יֶתֶר, שֶׁהוֹתִיר...
שבעת השמות של יתרו
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ, כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק א)

יתרו משיא עצתו, יאן ויקטורס, 1635 בערך. מאוסף Museum of Fine Arts, בודפשט. מתוך ויקישיתוף

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ.
שִׁבְעָה שמות נִקְרְאוּ לוֹ:
יֶתֶר, יִתְרוֹ, חֹבָב, רְעוּאֵל, חֶבֶר, פּוּטִיאֵל, קֵנִי.
יֶתֶר, שֶׁהוֹתִיר פָּרָשָׁה אַחַת בַּתּוֹרָה.
יִתְרוֹ, שֶׁיִּתֵּר בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים.
חֹבָב, שֶׁהָיָה חָבִיב לַמָּקוֹם.
רְעוּאֵל, שֶׁהָיָה כְרֵעַ לַמָּקוֹם.
חֶבֶר, שֶׁנֶּעֱשָׂה כְחָבֵר לַמָּקוֹם.
פּוּטִיאֵל, שֶׁנִּפְטַר מֵעֲבוֹדָה זָרָה.
קֵנִי, שֶׁקִּנָּא לַשָּׁמַיִם, וְקָנָה לוֹ תּוֹרָה.

מכילתא דרבי ישמעאל יתרו – מסכתא דעמלק פרשה א

  • איזה שם אחר אתם הייתם נותנים ליתרו, ומדוע?
נס גדול היה פה
"וַיִּשְׁמַע…" (שמות יח, א) איזו שמועה שמע יתרו ובא? על מלחמת עמלק שמע ובא. רבי...
נס גדול היה פה
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ, כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק א)

vlastas / Shutterstock.com

"וַיִּשְׁמַע…" (שמות יח, א)
איזו שמועה שמע יתרו ובא?
על מלחמת עמלק שמע ובא.
רבי אלעזר המודעי אומר: על מתן תורה שמע ובא.
רבי אליעזר אומר: על קריעת ים סוף שמע ובא.

(עיבוד למכילתא דרבי ישמעאל, יתרו, מסכתא דעמלק, א)

להמשך קריאה

המדרש מתבסס על פסוק א, שלפיו יתרו שמע וידע על כל הנפלאות שעשה אלוהים לישראל.
המדרש מספר שיתרו התגייר, ומנסה להבין מה מכל הנפלאות ששמע וידע יתרו על יציאת מצרים גרם לו להתגייר ולהצטרף לעם ישראל.

  • מבין הניסים המפורטים במדרש – מהו לדעתכם הנס הגדול והמרשים ביותר שאירע לבני ישראל, שיכול היה לגרום ליתרו להתגייר?
יבוא בשלום על מקומו
יתרו מציע למשה לייעל את מערכת המשפט בראשותו. הוא מבטיח למשה שאם יפעל על פי...
יבוא בשלום על מקומו
"אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ אֱלֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם." (פסוק כג)

wan wei / Shutterstock.com

יתרו מציע למשה לייעל את מערכת המשפט בראשותו. הוא מבטיח למשה שאם יפעל על פי עצתו, הדברים יסתדרו והעם "עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם".
גם היום משתמשים בביטוי, בסדר מילים שונה מעט: "יבוא על מקומו בשלום" כדי לומר שמשהו יסתדר ויגיע לידי פתרון.

  • הסבירו את הביטוי "עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם" במילים שלכם ובעברית מודרנית. איזה מצב הביטוי הזה מתאר?
שֹׂנְאֵי בָצַע
יתרו מציע שהשופטים שיעמדו תחת משה יהיו "שֹׂנְאֵי בָצַע", כלומר אנשים שלא יתפתו לקחת סוגים...
שֹׂנְאֵי בָצַע
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

צילום: יעל יולוביץ. באדיבות רשות העתיקות

יתרו מציע שהשופטים שיעמדו תחת משה יהיו "שֹׂנְאֵי בָצַע", כלומר אנשים שלא יתפתו לקחת סוגים שונים של תשלומים. "בצע" – מלשון לבצוע, לשבור. המילה מתארת את צורת התשלום בעת העתיקה – שבירה של חתיכת מתכת כתשלום, ומסירתה למוכר. בביטוי "בֶּצַע כֶּסֶף" משתמשים היום כדי לתאר רווח של כסף בדרך לא חוקית, תאוות ממון, רצון להשיג כסף בכל מחיר.

  • אילו תכונות נוספות מונה יתרו, שראוי שיהיו לשופטים?
  • אילו תכונות ראוי שיהיו לשופטים, לדעתכם?
יתרו מייעץ למשה
הצייר ג'יימס טיסו נולד בצרפת אך חיי מרבית חייו באנגליה. בשנותיו האחרונות חי בארץ ישראל...
יתרו מייעץ למשה
"וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב." (פסוק יד)

יתרו ומשה, ג'יימס טיסו, 1896-1900. מתוך ויקישיתוף

הצייר ג'יימס טיסו נולד בצרפת אך חיי מרבית חייו באנגליה. בשנותיו האחרונות חי בארץ ישראל והתמסר לציור סצנות מכתבי הקודש. ציורי התנ"ך שלו מתאפיינים בניסיון לשקף את המציאות שראה במסעותיו באזור, ובכך נבדלות יצירותיו מהטיפול בדמויות קדושות שהיה נפוץ עד לתקופתו.

להמשך קריאה

בציור מתוארת השיחה בין יתרו למשה. נקודת המבט שלנו, המתבוננים ביצירה, היא מתוך האוהל. הייצוג החי של הדמויות, כפלי הבד שנדמה שאפשר להושיט יד ולמשש אותם, הפנים מלאות ההבעה ותנועות הידיים, כל אלה גורמים לנו לחוש שאנחנו חלק ממעגל השיחה והינה בעוד רגע קט נוכל אפילו לשמוע את הנאמר.

  • האם הבחנתם עד כמה דומים משה ויתרו בציורו של טיסו?
  • התבוננו היטב ביצירה – בדקו את תנוחות הגוף, את מחוות הגוף, את הַהַעֲמָדָה של הדמויות במרחב היצירה. התעכבו על כל דבר שנראה לכם כמו סמל או רמז שהאומן שתל עבורנו (למשל – האם יש מישהו שמוגבה מאחרים, האם יש מישהו שנראה מכובד או בכיר יותר מהאחרים לפי תנוחתו, לבושו וכדומה).
    לאיזו מסקנה הגעתם – האם אפשר לדעת מיהו משה ומיהו יתרו ביצירה זו?
מפגש מחודש
הדפס משנת 1607 של הצייר ההולנדי ויליאם ואן סוונברג. משה ויתרו נראים כשהם מחובקים, מה...
מפגש מחודש
"וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה." (פסוק ז)

ויליאם ואן סוונברג , יתרו מגיע עם ציפורה וילדיה לפגוש את משה. Los Angeles County Museum of Art www.lacma.org

הדפס משנת 1607 של הצייר ההולנדי ויליאם ואן סוונברג. משה ויתרו נראים כשהם מחובקים, מה שמעיד על היחסים הקרובים השוררים ביניהם.

להמשך קריאה

הדמויות ביצירה אינן נראות כמו דמויות בנות המקום והתקופה (המדבר, אזור ארץ ישראל של תקופת התנ"ך), וניכרת בעיצובן השפעה של הפיסול היווני הקלאסי – תנוחות לא טבעיות, "גדולות מהחיים", הקפדה על שלמוּת ועל דיוק אָנָטוֹמִי (כלומר: של מבנה הגוף) וְאִידֵאָלִיזַצְיָה של המציאות (תיאור המציאות לא כפי שהיא, אלא כמושלמת, יפה, נשגבת). ההתעניינות המחודשת בתרבויות העתיקות של יוון ורומי אופיינית לתקופה בתרבות ובאומנות שנקראה "תקופת הָרֶנֶסַנְס".

  • כיצד לדעתכם הרגישו משה ויתרו במפגש המתואר בתמונה?
הר האלוהים
  איננו יודעים במדויק היכן נמצא "הר האלוהים", המזוהה עם הר סיני. החוקרים חלוקים ביניהם...
הר האלוהים
"וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה, אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים." (פסוק ה)

גלעד אבנים במישור רכס הר כרכום, צילום: שועל, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

ציורי סלע בהר כרכום. צילום: dani kl/shutterstock.com

 

איננו יודעים במדויק היכן נמצא "הר האלוהים", המזוהה עם הר סיני. החוקרים חלוקים ביניהם בנוגע למיקומו. אחת הדעות המעניינות במחקר מציעה כי "הר האלוהים", כלומר הר סיני, הוא בעצם הר כרכום, הנמצא בנגב הדרומי.

להמשך קריאה

זאת בשל ריבוי ממצאים המעידים על קדושתו של המקום החל מתקופות מוקדמות ביותר, ובשל כתובות הסלעים הרבות הנמצאות בראש ההר ולמרגלותיו, המעידות על התכנסות גדולה של אנשים ועל קדושתו של המקום.

  • כיצד לדעתכם נראה הר האלוהים – גבוה או נמוך? רחב או צר? הסבירו.
  • חפשו עוד מידע באינטרנט על הר כרכום, וסַפְּרו – אילו דברים חדשים למדתם על המקום?
מדיין
האזור המכונה "מדיין" הוא אזור מדברי הררי שבו חיו המדיינים. לפי התנ"ך, המדיינים הם צאצאים...
מדיין
"וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ." (פסוק כז)

מפה של האזור בו ישבו המדינים. ,commons:User:Janz, GFDL יצירה נגזרת: משתמש:בשש, ויקיפדיה העברית

האזור המכונה "מדיין" הוא אזור מדברי הררי שבו חיו המדיינים. לפי התנ"ך, המדיינים הם צאצאים של אדם בשם מִדְיָן, שהיה בנם של אברהם וקטורה. המדיינים היו עם של נוודים. הם שכנו במדבר, ותחום נדודיהם היה במדבריות שבחצי האי סיני, בערב הסעודית ובעבר הירדן המזרחי של ימינו.

להמשך קריאה

מדיין מוזכרת בתנ"ך כמה פעמים: יוסף נמכר למדיינים והם הובילו אותו למצרים; משה ברח למדיין לאחר שהרג את האיש המצרי, ושם נישא לציפורה, בתו של יתרו כהן מדיין. הר האלוהים, שעליו ניתנה התורה, נמצא בשטח מדיין. לאחר הכניסה לארץ, בתקופת השופטים, היו המדיינים אויבים של ישראל. הפשיטות שלהם על הארץ מופיעות בסיפורי גדעון.

  • אנו לא יודעים בוודאות מה הם גבולות המקום המכונה מדיין, אך לפי הקטע הקצר שקראתם – באיזה אזור היה המקום שבו ישבו המדיינים?
  • טיב היחסים בין מדיין לישראל השתנה בתקופות שונות. אילו יחסים מתוארים בין מדיין לבין ישראל בפרק?
סדרי המשפט בישראל
  לפני שיתרו הגיע לייעץ למשה, היה משה הסמכות הבלעדית שאליה פנה העם בענייני משפט....
סדרי המשפט בישראל
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

שער העיר תל גזר. השער היה מרכז החיים של העיר המקראית. השער היה מבנה שבתוכו שישה חדרים, ובחדריו ניהלו את המשפט, את המסחר ואת מוסדות השלטון המקומי. מתוך ויקישיתוף

 

לפני שיתרו הגיע לייעץ למשה, היה משה הסמכות הבלעדית שאליה פנה העם בענייני משפט. עצתו של יתרו הובילה למבנה ארגוני חדש, שלפיו משה היה הסמכות העליונה ותחתיו מונו אנשים שנבחרו לפי תכונותיהם. מבנה מערכת המשפט המתואר בפרק השתרש בישראל ובתקופות מאוחרות יותר, אחרי הכניסה לארץ, כשהעם התארגן ביישובי קבע והפסיק לנדוד, שער העיר שימש כמקום בו התבצע המשפט.

  • מה היתרונות בשיטה שהציע יתרו למשה?
מבנה מערכת המשפט
  יתרו מציע מבנה מדורג של מערכת המשפט. בראשה יעמוד משה, ותחתיו שרי אלפים, שרי...
מבנה מערכת המשפט
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

צלמית מאעת יושבת ולראשה נוצת יען, סימן ההיכר שלה. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי מידד סוכובולסקי מתנת אברהם גוטרמן, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

 

יתרו מציע מבנה מדורג של מערכת המשפט. בראשה יעמוד משה, ותחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות, שיהוו את הערכאות הנמוכות יותר של מערכת המשפט. מבנה זה מוכר מעמים נוספים מהעת העתיקה.

  • חפשו באינטרנט מידע על מבנה מערכת המשפט בישראל היום. במה דומה מבנה מערכת המשפט בישראל היום, למבנה מערכת המשפט שהציע יתרו בפרק יח?
הדוד ממדיין
הסרטון מתאר את קורות עם ישראל מיציאת מצרים ועד למעמד הר סיני, ובין לבין –...
הדוד ממדיין
"וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם, וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב." (פסוק יד)

הסרטון מתאר את קורות עם ישראל מיציאת מצרים ועד למעמד הר סיני, ובין לבין – את הקמת מערכת המשפט.

  • מה הם הקשיים בעבודתו של משה, על פי הסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי : שמות טז- כ / 929 תנך ביחד

סיפור יתרו בחרוזים
אפרים סידון חורז ומספר את סיפור הקמת מערכת המשפט ואת עצותיו של יתרו. הקראת הפרק...
סיפור יתרו בחרוזים
"וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה." (פסוק יז)

אפרים סידון חורז ומספר את סיפור הקמת מערכת המשפט ואת עצותיו של יתרו. הקראת הפרק מלווה באיורים של המאייר דני קרמן.

  • כתבו את הסיפור שבפרק בחרוזים, בדומה לסרטון.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – מעמד הר סיני / חינוכית ילדים