סגור תצוגת כיתה
הפרק

מיהו האדם המאושר?

מזמור קכח

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

המזמור פונה לאדם ומפרט מיהו לדעתו האדם המאושר. התשובה מפתיעה בפשטותה: שגרת חיי האדם – הפרנסה, האישה וילדיו (בחלק הראשון) וכן שלום לאומי, עושרה של ירושלים ואריכות ימים (בחלק השני) – הם אושרו. נעסוק בשאלה אם החלק הראשון עוסק בגמול או בדרך החיים שמובילה לאושר. נדון גם בתפקיד האישה המצטייר מתוך מזמור זה, ובקשר בין אושרו הפרטי של האדם למצבה הכללי של החברה.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – שיחה פתוחה:
נשאל את התלמידים:

  • איך הייתם מגדירים אדם מאושר?
  • איך נראים החיים שלו?
  • במה תלוי האושר שלנו?
  • האם יש קשר בין האושר שלנו לאושרם של אחרים?

נוכל לערוך רשימה של חמישה דברים (רוחניים או חומריים) שיש ברשות האדם המאושר ולשוחח עם התלמידים על מרכיבי האושר לתפיסתנו. נציין שהיום נלמד מזמור שיעסוק בשאלה מיהו האדם המאושר.

אפשרות שנייה – את תלכי בשדה:
נאזין יחד לשירה של לאה גולדברג 'את תלכי בשדה'.
נשאל את התלמידים:

  • מה המשאלה בשיר הזה?
  • מה מבקשת המשוררת שיקרה לדמות הנשית? (הליכה בשדה, הנאה מהדברים הפשוטים, הרגילים)
  • מדוע לדעתכם היא מבקשת זאת? איך זה קשור ל"דרכים שסמרו מאימה ומדם"?

נוכל לספר לתלמידים שהשיר נכתב בשנת 1942 בעת שאירופה בערה כולה במלחמת העולם השנייה. השיר הוא משאלה לחזור לפשטות של השגרה, של האישה ההולכת בטבע בשלווה.
נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם יש קשר בין ביטחון ושלום לאומי ובין חיים מאושרים של הפרט?

נציין שהיום נעסוק בין השאר בשאלה זו.

אפשרות שלישית – חיים משעממים:
נכתוב על הלוח את המשפט הזה: 'ברכה סינית עתיקה מאחלת: שיהיו לך חיים משעממים'.
נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם משמעותו של איחול זה?
  • מה נמנע מן האדם החי חיים משעממים?
  • האם אתם מסכימים עם האיחול הזה?
  • האם אתם מסוגלים לראות בשעמום שבשגרה ברכה?

נציין שבנושא זה יעסוק המזמור שלנו היום – הברכה שבשגרה.

הזמנה לקריאה

נפתח את השיעור בהאזנה משותפת לשלמה ארצי שר קטע מתוך מזמור קכח שנלמד היום, מובן שהתלמידים מוזמנים להצטרף בשירה.
לאחר מכן נקרין על הלוח את המזמור כולו בחלוקה שירית.
נקרא את הפסוקים ונשאל שאלה כללית:

  • במה לדעתכם עוסק המזמור הזה? (הגמול או אורח חייו של האיש ירא ה', איך ייראו חייו, באילו ברכות יבורך)

נשאל:

  • מהם הדברים הטובים בחייו של האיש ירא ה' לפני המזמור?

נסמן על הלוח בצבעים בתוך המזמור.
המזמור הוא שיר ברכה לאדם ירא ה', ובו כמה ברכות. לפני שנעמיק במשמעות הברכות האלה נשאל:

  • האם אתם מזהים פה שני סוגים של טוב בחיי האדם? במה שונה הטוב בפסוקים ב-ג מהטוב בפסוקים ה-ו?

בפסוקים ב-ג מתוארת רווחה אישית פרטית, ואילו בפסוקים ה-ו מתוארת רווחה לאומית-חברתית. ירא ה' לא יזכה לרווחה רק בחייו הפרטיים אלא גם לחיות בחברה שיש בה שלום ושלווה בירושלים ובישראל כולה.
נקרא שוב את פסוק ד ונשאל:

  • מה לדעתכם פירוש המילים "הִנֵּה כִי כֵן" בהקשרן בפסוקים? (אפשר לראות בפסוק ד סיכום של פסוקים ב-ג או פתיח לפסוקים ה-ו או פסוק שמתאר את הברכה שלפניו ולאחריו)

נשים לב שהביטוי "יְרֵא ה'" פותח את הפרק וכן חוזר על עצמו בפסוק ד. אפשר להניח מזה שהביטוי תוחם את החלק הראשון של הפרק ושפסוק ד מסכם את פסוקים א-ג – על פי הנחה זו פסוק ד הוא סיכום של הברכות האישיות, וממנו אפשר לעבור לברכות החברתיות. נבקש מהתלמידים לתרגם למילים שלהם את הביטוי "הִנֵּה כִי כֵן" – אם כך. כלומר, בכל הברכות האלה יבורך הגבר ירא ה'.
לחיזוק קריאה זו נקרין על הלוח את הקללות שה' מקלל בהן את העם בדברים פרק כח פסוקים לג, לט-מא מודגשות.
נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מהם למצוא לפחות שתי תמונות מראה בפרקנו לעונש מספר דברים – מילים דומות בפרקנו לכתוב בדברים פרק כח ההופכות את הקללה לברכה. נקרין על הלוח את ההשוואה במלואה.
נשאל את התלמידים:

  • על פי ההשוואה לדברים פרק כח, לאילו דברים יזכה ירא ה'? (אינו צריך לחשוש שזרים יאכלו את פרי יגיעו, הוא יוכל ליהנות מעמלו, ובניו יהיו סמוכים לשולחנו ולא ירחקו ממנו לגלות)

כל התיאורים האלה מבטאים את הרווחה והחיים הטובים שלהם זוכה ירא אלוהים.

זה כל מה שמגיע לי?
נשאל את התלמידים:

  • בהנחה שמזמור זה אכן עוסק בגמול שיזכה לו ירא ה', איך בפועל ייראו חייו של האיש הזה? איך ייראה היום שלו?

נסו לדמיין – הוא יעבוד קשה ויאכל מפרי עבודתו, אשתו תהיה בבית ותטפל בילדיו, יהיו לו נכדים שהוא יכיר ובעיר ובמדינה שלו לא תהיה מלחמה.
נשאל:

  • מה דעתכם על הגמול הזה? איזה אורח חיים הוא מתאר? (רגיל, שגרתי, נורמטיבי – אין צרות)
  • האם לא היינו חושבים שהאדם הטוב, ירא ה', אמור לקבל דבר נוסף מלבד חיים רגילים של עבודה קשה ומשפחה? מה למשל? (להיות עשיר ומכובד, להגיע לעמדת מנהיגות או לעמדה רוחנית גבוהה וכו')

נסביר שאומנם ייתכן שעל פי מזמור זה האדם המאושר הוא מי שחייו עוברים עליו בשגרה, אך קיימת גם אפשרות אחרת לקריאת המזמור. לפי אפשרות זו החלק הראשון של המזמור אינו מציין גמול, אלא תיאור. תיאור של מה? על כך נלמד מיד.
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות ודרכו יקראו את המזמור אחרת מקריאת הגמול שלמדנו (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשוב למליאה ונבחן את התשובות. גישה זו מציעה לנו לקרוא את כל החלק הראשון כתיאור מידותיו של האיש ירא ה' והמפתח לאושרו. בקריאה כזו, נוכל לקרוא את פסוק ד כהקדמה לכל הצפוי לבוא ולא כסיכום, כפי שקראנו קודם: הקשר בין פסוקים א-ג להמשך המזמור מבוסס על סיבה ותוצאה: האדם ירא ה' חי את חייו בפשטות, עובד קשה, דואג למשפחתו, לא חוטא, ולכן תבאנה עליו הברכות המופיעות בפסוקים ד-ו.

מבט לחיים

נדון עם התלמידים:

  • האם אנו שמחים מיגיע כפינו? מהמשפחה שלנו?
  • האם תמיד המפתח לאושרו של האדם הוא להעריך את מה שיש וזו הדרך הראויה לחיות?
  • האם יש פעמים שבהן צריך דווקא לערער על הרגיל והשגרתי כדי להיות מאושרים?

נשמע מגוון דעות.
לסיכום הדיון נוכל לשמוע יחד את שירה של נעמי שמר 'על כל אלה' בעיבוד מיוחד של קולולם שבו שרים שלומי שבת והקהל במעין גרסה מודרנית לתהילים קכח.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על תיאור חייו ומשפחתו של יראה האלוהים לפי מזמור זה, ובאפשרות שהאושר הוא בחיים הפשוטים: עבודה, משפחה, בלי אסונות ומלחמות.
מיומנויות: השווינו בין שני טקסטים מקראיים לחיזוק טענה פרשנית.

אפשר עוד...

מאמרים:

עבודת העשרה – דימוי הגפן במזמור:
נקרא את מאמרו של הרב אלחנן סמט מתוך אתר הרצוג ונדון עם התלמידים:

  • מה דעתכם על הביטוי "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ"?
  • מה הוא מספר על תפקידה הראוי של האישה ומקומה?
  • על פי המאמר, אילו תכונות יש לגפן הביתית?
  • כיצד הן מאירות את תכונותיה של האישה? חשבו ושוחחו.
  • נסו לחשוב על דימוי נוסף המתאים כברכה לאישה וליכולותיה.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
את תלכי בשדה
קרדיט: פורסם על ידי ארץ ישראל הישנה והטובה ב-26 באפריל 2011.
את תלכי בשדה

קרדיט: פורסם על ידי ארץ ישראל הישנה והטובה ב-26 באפריל 2011.

יברכך ה' מציון
קרדיט: פורסם על ידי Yaron Gozanie ב-12 בספטמבר 2011.
יברכך ה' מציון

קרדיט: פורסם על ידי Yaron Gozanie ב-12 בספטמבר 2011.

פרק קכח בחלוקה שירית
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹתאַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה' הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו.ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ.ג...
פרק קכח בחלוקה שירית

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת
אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה' הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו.
ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ.
ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ.
בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ.
ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא ה'.
ה יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.
ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.

פרק קכח מסומן
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹתאַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה' הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו.ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ.ג...
פרק קכח מסומן

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת
אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה' הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו.
ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ.
ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ.
בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ.
ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא ה'.
ה יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ.
ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל.

דברים פרק כח פסוקים לג, לט-מא מודגש
פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ… כְּרָמִים תִּטַּע וְעָבָדְתָּ וְיַיִן לֹא תִשְׁתֶּה...
דברים פרק כח פסוקים לג, לט-מא מודגש

פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ… כְּרָמִים תִּטַּע וְעָבָדְתָּ וְיַיִן לֹא תִשְׁתֶּה וְלֹא תֶאֱגֹר כִּי תֹאכְלֶנּוּ הַתֹּלָעַת. זֵיתִים יִהְיוּ לְךָ בְּכָל גְּבוּלֶךָ וְשֶׁמֶן לֹא תָסוּךְ כִּי יִשַּׁל זֵיתֶךָ. בָּנִים וּבָנוֹת תּוֹלִיד וְלֹא יִהְיוּ לָךְ כִּי יֵלְכוּ בַּשֶּׁבִי.

תמונת מראה
דברים פרק כח פסוקים לג, לט-מא תהילים פרק קכח ב-ג פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל...
תמונת מראה
דברים פרק כח פסוקים לג, לט-מא תהילים פרק קכח ב-ג

פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ.
כְּרָמִים תִּטַּע וְעָבָדְתָּ, וְיַיִן לֹא תִשְׁתֶּה וְלֹא תֶאֱגֹר כִּי תֹאכְלֶנּוּ הַתֹּלָעַת..

זֵיתִים יִהְיוּ לְךָ בְּכָל גְּבוּלֶךָ וְשֶׁמֶן לֹא תָסוּךְ כִּי יִשַּׁל זֵיתֶךָ. בָּנִים וּבָנוֹת תּוֹלִיד וְלֹא יִהְיוּ לָךְ כִּי יֵלְכוּ בַּשֶּׁבִי.

יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל
אִשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה

בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
על כל אלה
למילות השיר קרדיט: פורסם על ידי קולולם ב-16 באפריל 2018.
על כל אלה

למילות השיר

קרדיט: פורסם על ידי קולולם ב-16 באפריל 2018.

לא ינום
וְכִי יֵשׁ שֵׁנָה לִפְנֵי הַמָּקוֹם-הקב"ה? וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר: "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל"...
לא ינום
"הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל."
(פסוק ד)

איור: shutterstock.com

וְכִי יֵשׁ שֵׁנָה לִפְנֵי הַמָּקוֹם-הקב"ה?
וַהֲלֹא כְּבָר נֶאֱמַר: "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" (תהלים קכא, ד), אֶלָּא בִּזְּמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל שְׁרוּיִים בְּצַעַר וְאֻמּוֹת הָעוֹלָם בְּשַׁלְוָה, לְכָךְ נֶאֱמַר: "עוּרָה לָמָּה תִישַׁן ה'" (תהלים מד, כד).

(עיבוד. על פי: מדרש אסתר רבה, פרשה י, פסקה א)

  • מה הסתירה העולה מן המדרש?
  • כיצד מיישבים חז"ל את הסתירה?
מלך מיוחד
מנהגו של עולם – מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה...
מלך מיוחד
"ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם."
(פסוק ח)

משמר המלכה, לונדון, אנגליה. צילום: shutterstock.com

מנהגו של עולם – מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה – עבדיו מבפנים והוא משמרם מבחוץ, שנאמר: "ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח).

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף יא עמוד א)

  • הסבירו – כיצד מגדיר המדרש את הנוכחות של האל במרחב?
גדולתו של דוד
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ."אמר רבי יהושע בן לוי: אמר דוד:...
גדולתו של דוד
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ". (קכב, א)

פסל של דוד המלך, מיכלאנג'לו. Flik47 / Shutterstock.com

"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ."
אמר רבי יהושע בן לוי: אמר דוד: שמעתי בני אדם שהם אומרים: מתי ימות זקן זה ויבוא שלמה בנו ויבנה בית הבחירה ונעלה לרגל? ושמחתי.
אמר ליה [לו] הקב"ה: "טוֹב יוֹם בַּחֲצֵרֶיךָ מֵאָלֶף" (תהלים פד, יא) – טוב לי יום אחד שאתה עוסק בתורה מאלף עוֹלוֹת שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח.

(מדרש תהלים קכב)

  • גדולתו של דוד באה לידי ביטוי במדרש – בשני היבטים. מה הם?
איזהו עשיר?
איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (קכח, ב). "אַשְׁרֶיךָ"...
איזהו עשיר?
"יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ". (קכח, ב)

shutterstock.com

איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: "יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ" (קכח, ב). "אַשְׁרֶיךָ" – בעולם הזה, "וְטוֹב לָךְ" – לעולם הבא.

(משנה, מסכת אבות, פרק ד, משנה א)

  • על פי המדרש, מהו השכר המובטח לשמח בחלקו?
  • הסבירו: איך המדרש מרחיב את כוונת הפסוק?
שמיים וארץ
מריזמוס הוא אמצעי ספרותי אומנותי המציב שני קצוות כדי לתאר ולכלול את כל מה שביניהם....
שמיים וארץ
"עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ."
(פסוק ב)

צילום: shutterstock.com

מריזמוס הוא אמצעי ספרותי אומנותי המציב שני קצוות כדי לתאר ולכלול את כל מה שביניהם. הצירוף "שמיים וארץ" מופיע במקרא פעמים רבות, והוא מריזמוס שמקיף את כל ההוויה ואת כל היקום האין-סופי.

להמשך קריאה

משמעות הפסוק: "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א', א') היא שאלוהים ברא את כל העולם.
דוגמאות נוספות למריזמוס:
מבוקר עד ערב – כל היום.
מדן ועד אילת – בכל הארץ.

  • חשבו על דוגמאות נוספות למריזמוס, ביטוי המציג את הקצוות וכולל את כל מה שביניהם.
מעתה ועד עולם
משמעות הביטוי "מעתה ועד עולם" במקרא דומה למשמעותה בימינו – מהתקופה הנוכחית ועד הדורות הבאים.
מעתה ועד עולם
"ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם."
(פסוק ח)

איור: shutterstock.com

משמעות הביטוי "מעתה ועד עולם" במקרא דומה למשמעותה בימינו – מהתקופה הנוכחית ועד הדורות הבאים.

  • במזמור יש תיאורים נוספים הנוגעים לזמן. ציינו אותם.
    מה ההגנה שמעניק האל לדובר על פי התיאורים האלה?
שלום על ישראל
הברכה היפה ביותר לאריכות ימים היא אולי זו: "וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ", כלומר – שנזכה לראות...
שלום על ישראל
"וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל". (קכח, ו)

shutterstock.com

הברכה היפה ביותר לאריכות ימים היא אולי זו: "וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ", כלומר –
שנזכה לראות את ילדי הילדים שלנו, את הנכדים שלנו.

  • תוחלת החיים של האדם במאה ה-21 עולה. חוקרים סבורים שהילדים שלכם יחיו עד גיל 150.
    כתבו ברכה דומה לברכה המופיעה במזמור – שתתאים למציאות של המאה ה-21.
יגיע כפיים
"יְגִיעַ כפיים" הוא התוצר של עבודת האדם, והברכה המופיעה במזמור לאדם היא – שיאכל ויהנה...
יגיע כפיים
"יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ". (קכח, ב)

צילום: shutterstock.com

"יְגִיעַ כפיים" הוא התוצר של עבודת האדם, והברכה המופיעה במזמור לאדם היא – שיאכל ויהנה ממעשי ידיו.
והיום, כמו בעבר, משתמשים בביטוי "יגיע כפיים" כדי לתאר עבודה קשה הנעשית לצורך פרנסה.
"יגיע כפיים" הוא שמה של שכונה בירושלים ששוכנו בה בעלי מלאכה.

  • בספר בראשית ג, יט יש התייחסות לתוצר העבודה של האדם, בדרך דומה למתואר במזמור קכח.
    מה דומה ומה שונה בין התיאור בבראשית לתיאור במזמור?
עומר אדם שר תהלים
מזמור תהלים קכ"א הולחן על ידי יוסף קרדונר ובוצע על ידי מבצעים רבים, ביניהם להקת...
עומר אדם שר תהלים
"שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים, מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי."
(פסוק א)

מזמור תהלים קכ"א הולחן על ידי יוסף קרדונר ובוצע על ידי מבצעים רבים, ביניהם להקת שבע, מוש בן ארי, נינט טייב ובקליפ הזה – בביצוע של עומר אדם.

למילות השיר

שיר למעלות
אשא עיני אל ההרים, מאין יבוא עזרי.
עזרי מעם ה', עושה שמיים וארץ.
אל יתן למוט רגלך; אל ינום שומרך.
הינה לא ינום ולא יישן שומר ישראל.
ה' שומרך ה' צילך על יד ימינך.
יומם השמש לא יככה וירח בלילה.
ה' ישמרך מכל רע ישמור את נפשך.
ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם.

  • כל מבצע מוסיף ליצירה משהו מיוחד משלו – מה היא לדעתכם התוספת המיוחדת של עומר אדם למזמור?

קרדיט: שיר למעלות – מתוך תוכנית מיוחדת לשבועות – רדיו דרום / עומר אדם הערוץ הרשמי, 2014

ארים ראשי
בשיר "ארים ראשי" של שי גבסו נעשה שימוש במילים מתוך מזמור קכ"א. ארים ראשימילים: שי...
ארים ראשי
"שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים, מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי."
(פסוק א)

בשיר "ארים ראשי" של שי גבסו נעשה שימוש במילים מתוך מזמור קכ"א.

למילות השיר

ארים ראשי
מילים: שי גבסו
לחן: אהובה עוזרי ומשה דעבול

הולך אני כעת במשעול ההווה
כילד ההולך לו לאיבוד
כפות ידי הן מושטות
מבקשות את העזרה להמשיך איתך את המסע
ובצדדים הפרחים כאילו איבדו את זהותם
מחפשים עוד קרן אור שתעזור
עוד לגימה קטנה של מים ממעייני החוכמה
תביא להם את התקווה

ארים ראשי, אשא עיני אל ההרים במרחקים
וקולי ישמע כזעקה, כתפילת האדם
וליבי יקרא מאין יבוא עזרי

עובר אני כעת בין נופים חדשים
הצעדים הם נעשים כה איטיים
מה יש שם שאין פה שאל אותי עובר
מה בלב אתה שומר
קשיש העיר כשעל גבו מונח כל עברו
מביט סביב ומחפש את עולמו
כשההווה כל כך קשה
לא אומר דבר, ארים ראשי אל המחר

ארים ראשי…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

האזינו לשיר תוך כדי קריאת המילים.

  • מה משוות לשיר המילים מהמזמור המשובצות בו?
  • מה מוסיף השיר על המזמור?
תהלים בכנסת
אתם ודאי מכירים את היצירה שבתמונה. הפסל הוא דני קרוון, ושם היצירה – "שׂאלו שלום...
תהלים בכנסת
"שַׁאֲלוּ שְׁלוֹם יְרוּשָׁלִָם יִשְׁלָיוּ אֹהֲבָיִךְ". (קכב, ו)

קיר מליאת הכנסת “שאלו שלום ירושלים” דני קרוון. צילום: יאיר טלמור, מתוך ויקישיתוף

אתם ודאי מכירים את היצירה שבתמונה. הפסל הוא דני קרוון, ושם היצירה – "שׂאלו שלום ירושלים". היצירה משמשת רקע לנאומים הנישאים בכנסת, והיא אולי יצירת האומנות הנצפית ביותר בישראל. רובנו רגילים אליה כל כך ולכן לא נותנים עליה את הדעת.

להמשך קריאה

בשנת 1964 נבחר דני קרוון ליצור את התבליט שיכסה את הקיר הדרומי של אולם מליאת הכנסת. הקיר מעוצב בסגנון מופשט ובנוי מאבנים שעליהן חקוקות צורות גיאומטריות המשולבות זו בזו. האבנים המסותתות נועדו לתת תחושה של חוזק ופשטות גם יחד ולהעביר תחושה של שייכות עקב השימוש בחומר מקומי – אבן (המזכירה את אבני הכותל ואת חוק הבנייה בירושלים המחייב בנייה מאבן ירושלמית). לדעת האומן, היצירה מבטאת את הקשר בין ירושלים של מעלה, ירושלים הרוחנית, לירושלים של מטה, הגשמית.

  • התבוננו בעבודה של דני קרוון. חפשו עוד תמונות שלה ברשת והסבירו את הקשר בין הפסוק "שאלו שלום ירושלים" לבין היצירה ולמקום שניתן לה במשכן הכנסת.
עיר וָאֵם
בשנת 1992 כתבה המשוררת נעמי שמר את השיר "עיר ואם" לתוכנית הטלוויזיה "לכל שירייך". הזמרת...
עיר וָאֵם
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ". (קכב, א)

בשנת 1992 כתבה המשוררת נעמי שמר את השיר "עיר ואם" לתוכנית הטלוויזיה "לכל שירייך". הזמרת רוחמה רז ביצעה את השיר.

למילות השיר

עיר ואם
מילים ולחן: נעמי שמר

עיר ואם לב פועם, עַיִן כול רוֹאָה
תוּגָתֵךְ אין לה שם, שִׂמְחָתֵךְ גוֹאָה
עיר ואם, עיר שלי, התדעי שלווה
את עוטה בשבילי אור ואהבה.

שמחתי באומרים לי,
בית ה' נלך
בשירך שיר השירים לי
אשתחווה מולך,
כי עוד חי בשערייך
זכר אתמולך,
ובראש כל הררייך
מלך רב מוֹלֵךְ עלייך
פזמון…

עם המיית מֵימֵי שילוח,
ההולכים לאט
אַתְ תמיד נתת בי כוח,
את בי תקווה נטעת
עם האורן והזית,
צל על חומותיי
מי יבנה יבנה לי בית,
בעיר חלומותיי
פזמון…

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • איזה פסוק חבוי בשיר?
  • השיר מייצר קשר בין מזמורי תהלים לעיר ירושלים.
    מצאו שירים ומזמורים נוספים העוסקים בעיר ירושלים.
קרדיט: עיר ואם / רוחמה רז, 2014
המעלות
  מזמור קכא הוא אחד מחמישה-עשר "שירי המעלות", שבפתיחת כל אחד מהם הכותרת: "שיר המעלות"....
המעלות
"שִׁיר לַמַּעֲלוֹת..."
(פסוק א)

דגם הוללינד, דגם של ירושלים ובית המקדש בימי בית שני במרכז: שיחזור המקדש. מוזיאון ישראל ירושלים. Bgabel, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

דגם הולילנד, שיחזור בית המקדש בימי בית שני. בתמונה המדרגות שהובילו לכניסה - האם אלו היו המעלות שעליהן עמדו הלוויים? . צילום: Berthold Werner, מתוך ויקיפדיה העברית

 

מזמור קכא הוא אחד מחמישה-עשר "שירי המעלות", שבפתיחת כל אחד מהם הכותרת: "שיר המעלות". הפרשנים נחלקו בפירושה של המילה "מעלות". על פי אחד הפירושים, המעלות הן חמש-עשרה מדרגות שהיו בבית המקדש, שעליהן עמדו הלוויים ושרו את השירים הללו.

  • חוקרים רבים סבורים שהמעלות הן מקום מסוים בבית המקדש.
    היעזרו בדבריה של חוקרת המקרא ד"ר לאה מזור במאמר "שרשור למעלות", הסבירו את הפירוש הזה והציעו פירושים נוספים למילה "המעלות".
שמיים וארץ במקרא
המזמור מתחיל בחיפוש תשובה במרחב הפיזי שמקיף את האדם המחפש מענה ונחמה. התשובה ניתנת באותו...
שמיים וארץ במקרא
"עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ."
(פסוק ב)

צילום: shutterstock.com

המזמור מתחיל בחיפוש תשובה במרחב הפיזי שמקיף את האדם המחפש מענה ונחמה. התשובה ניתנת באותו עולם מושגים – העזרה היא מאת האל שברא את השמיים ואת הארץ.

להמשך קריאה

הצמד "שמיים וארץ" מופיע פעמים רבות במקרא ומתאר במילים פשוטות את הדברים הגדולים ביותר – היכולת הכבירה של האל שברא את הטבע ושומר עליו. במזמור זה אנחנו גם עדים להגנה ההרמטית שהאל יכול להעניק, הגנה החזקה אפילו יותר מאיתני הטבע: "יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה, וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה".

  • אילו עוד תיאורי מקום ומרחב נזכרים במזמור?
בית ה'
בית המקדש היה מבנה מפואר ומרשים שניצב במקום גבוה – על הר המוריה. אל ההר...
בית ה'
"שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד שָׂמַחְתִּי בְּאֹמְרִים לִי בֵּית ה' נֵלֵךְ". (קכב, א)

דגם הוללינד, דגם של ירושלים ובית המקדש בימי בית שני. במרכז: שחזור המקדש. מוזיאון ישראל ירושלים. Bgabel, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

בית המקדש היה מבנה מפואר ומרשים שניצב במקום גבוה – על הר המוריה. אל ההר היו עולים לרגל מכל קצות הארץ כדי להתפלל ולהקריב קורבנות.
מזמור קכב הוא תפילה למען ירושלים, שבה המתפלל מתאר את שמחתו לעלות לבית המקדש. ייתכן שהמזמור היה נאמר סמוך לעלייה לרגל לבית המקדש, וייתכן שהוא מתאר את שמחת המתפללים שהגיעו מן הגלות אל המקדש.

  • על פי כותרת המזמור, מי כתב אותו?
  • על פי תוכן המזמור, האם זה ייתכן?
בתי אמידים וארמונות בירושלים
גדול הבונים בכל התקופות, הלוא הוא המלך הורדוס, בנה לעצמו ארמון מפואר בצידה המערבי של...
בתי אמידים וארמונות בירושלים
"יְהִי שָׁלוֹם בְּחֵילֵךְ שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ". (קכב, ז)

גדול הבונים בכל התקופות, הלוא הוא המלך הורדוס, בנה לעצמו ארמון מפואר בצידה המערבי של ירושלים. וכך תיאר יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלביוס) את הארמון:
אולמות מפוארים מקושטים באבני חן, כסף וזהב, תקרות עשויות קורות עץ מעוטרות ומיטות למאה אורחים. הארמון היה מוקף בסְטָוִוים עגולים (סְטָיו הוא מבנה מקוֹרֶה עם שדרת עמודים לאורכו).

להמשך קריאה

המקומות הפתוחים היו מלאים דשא ועצים, ביניהם שבילי טיול ארוכים, וסביבם תעלות עמוקות ובריכות מלאות. בכל מקום נצבו עבודות מלאכת נחושת, שדרכן נשפכו המים. סביב זרמי המים היו שׁוֹבָכִים של יונים מאולפות.
(יוסף בן מתתיהו, מלחמות היהודים, ה, ד, ד)

בבתים של תושבי ירושלים האמידים נמצאו רצפות פסיפס היכולות להוסיף ולספר לנו כיצד נראו בתי העשירים, ואולי גם ארמונות ירושלים בתקופה הרומית, במאה ה-3 לספירה.

  • מה הוסיף לכם הממצא הארכיאולוגי להבנת הפסוק והמזמור?
מעלות, מדרגות
  המשנה, מתארת את המעלות שעליהן היו עומדים הלוויים בעת שבית המקדש השני היה קיים:וחמש...
מעלות, מדרגות
"שיר למעלות..."
(פסוק א)

דגם הוללינד, שיחזור בית המקדש בימי בית שני. בצילום: המדרגות בכניסה לחצר הפנימית של המקדש. צילום: Berthold Werner, מתוך ויקיפדיה העברית

 

המשנה, מתארת את המעלות שעליהן היו עומדים הלוויים בעת שבית המקדש השני היה קיים:
וחמש עשרה מעלות עולות מתוכה לעזרת ישראל,
כנגד חמש עשרה מעלות שבתהלים, שעליהן הלוויים אומרים בשיר.
לא היו טרוטות, אלא מוקפות, כחצי גורן עגולה.

(משנה, מסכת מידות, פרק ב משנה ה)

נראה כי המעלות היו המדרגות שעליהן עמדו הלוויים ושרו, בסיום עבודת קורבן התמיד ובאירועים נוספים שהיו קשורים להתנהלות במקדש.

  • קראו כאן וכאן על המדרגות שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בירושלים ומתוארכות לימי בית שני. מה אפשר ללמוד מהממצא הארכאולוגי?
שמירה והגנה
6 פעמים מופיע השורש שמ"ר במזמור, שיש בו בסך הכול 8 פסוקים. החזרה על השורש...
שמירה והגנה
"ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם."
(פסוק ח)

לוחמים מצרים אוחזים במגן. צילום: Hans Bernhard (Schnobby), Punt, CC BY-SA 3.0

6 פעמים מופיע השורש שמ"ר במזמור, שיש בו בסך הכול 8 פסוקים. החזרה על השורש מביעה את ביטחונו של המאמין שה' ישמור עליו.
עולה השאלה – באילו נסיבות מבקש האדם במזמור שהאל ישמור ויגן עליו?

להמשך קריאה

חוקרים ופרשני מקרא הציעו כמה אפשרויות. אחת מהן היא שהמזמור מתאר תפילה של לוחם היוצא לקרב, וזאת בשל הצירוף "צאתך ובואך" המופיע במקומות אחרים במקרא בהקשר של מלחמה. הצעה אחרת היא שהמזמור מבטא מעין "תפילת הדרך" של עולה לרגל היוצא מארצו או חוזר אליה.

  • יש דרכים שונות לבטא הגנה ולחוש מוגנות. כיצד כל אחת מהתמונות מבטאת סוג אחר של הגנה?
  • לאיזו הגנה אתם חושבים שהדובר במזמור מייחל? באילו נסיבות? הסבירו לפי הפרשנויות השונות.
מאין יבוא עזרי?
בסרט הדוקומנטרי "מאין יבוא עזרי" מתואר סיפור הישרדותן בשואה של האחיות פאני רוזלאר ובטי מאיר...
מאין יבוא עזרי?
"שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים, מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי."
(פסוק א)

בסרט הדוקומנטרי "מאין יבוא עזרי" מתואר סיפור הישרדותן בשואה של האחיות פאני רוזלאר ובטי מאיר ז"ל.

  • בסרט, ששמו לקוח ממזמור קכ"א, פאני מספרת שהפסוקים מתהלים חיזקו אותה ועזרו לה בתקופות הקשות ביותר.
    מה הן המילים המחזקות ונותנות הנחמה במזמור קכ"א?
העיר שחוברה לה יחדיו
ירושלים… בני כל הדתות מכל העולם עולים אליה, חולמים עליה. הסרטון מציג את ייחודה של...
העיר שחוברה לה יחדיו
"יְרוּשָׁלִַם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו". (קכב, ג)

ירושלים… בני כל הדתות מכל העולם עולים אליה, חולמים עליה. הסרטון מציג את ייחודה של העיר.

  • על פי הסרטון, במה מתבטאת ייחודיותה של ירושלים?

קרדיט: חוגגים את ירושלים – מזל טוב לעיר שחוברה לה יחדיו / כאן 11, 2017

לא לבד
הסרטון הקצר נוצר במסגרת תחרות "ארגמן" של מיזם 929, מיזם שבו קוראים בכל יום פרק...
לא לבד
"עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ."
(פסוק ב)

הסרטון הקצר נוצר במסגרת תחרות "ארגמן" של מיזם 929, מיזם שבו קוראים בכל יום פרק מהתנ"ך לפי הסדר, ובסך הכול 929 פרקים.
בתקופת הקריאה בספר תהלים הוזמנו יוצרים מתחומי הווידאו, הקולנוע והאנימציה ליצור וידאו ארט בהשראת הספר.

  • הסרטון נקרא "תהלים קכ"א", אולם אינו מציג קשר ישיר לטקסט המקראי.
    הסבירו מה הזיקה של הסרטון למזמור?

קרדיט: וידאו ארט של אתי אהרונסון בהשראת תהלים / מתוך תחרות ארגמן / תנך ביחד 929, 2017