סגור תצוגת כיתה
הפרק

שנת שמיטה

פרק טו, א-יא

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נחקור את נושא שמיטת הכספים; את פרטי החוק והגמול שלו. נשאל מהי הסיבה לקיום שנת שמיטה, איך מתמודדים עם האתגרים שהיא מציבה וכיצד המקרא וחז"ל ביקשו להתמודד עם אתגרים אלו.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – הלוואה:
נצפה עם התלמידים בסרטון הסבר על הלוואה ונדון עם התלמידים בשאלות שבעזר ההוראה.

אפשרות שנייה – חוק מחיקת חובות:
נקרא עם התלמידים מאמר על חוק מחיקת חובות ונדון עם התלמידים בשאלות שבעזר ההוראה.

אפשרות שלישית – שאלה לדיון:
נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם נדרשו לוותר על חוב.

  • האם דרשו מכם לוותר או שזו הייתה החלטה שלכם?
  • כיצד הרגשתם?
  • מה השגתם בוויתור?

הזמנה לקריאה

נשאל את התלמידים:

  • מהי שמיטה? מה פירוש המילה?
  • מה עושים בשנת שמיטה?

נשמע את תשובות התלמידים ונסביר באופן כללי: שמיטה באופן מילולי היא שחרור אחיזה וכוונת המושג 'שמיטה' היא ויתור כלכלי – הפקרת האדמה ויבולה לעניים וגם ויתור על חובות. החוק המקראי מחייב לקיים שמיטה בכל שבע שנים. מושג חשוב נוסף בהקשר זה הוא 'יובל' – שנת החמישים שבאה לאחר שבע שמיטות ובה שומטים גם את הקרקעות שנרכשו וכל אחד חוזר לנחלתו המקורית.
נקרא את דברים פרק טו פסוקים א-יא (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). במהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לסמן בצבע אחד את הגמול שיקבל מי ששומר על השמיטה ובצבע אחר את פרטי החוק.

נעבור על פרטי חוק השמיטה: החובות לישראל מתבטלים; מהנוכרים דורשים את החזר החוב (פסוק ב); יש לתת לעניים הלוואה שתספק את כל צורכיהם (פסוקים ז-ח, יא); אסור לא להלוות בגלל הקרבה לשנת שמיטה (פסוק ט).
מה הגמול המובטח לאדם על קיום שמיטת הכספים?

1. הבטחת שכר וברכות (פסוקים ד, ו, י) – בפסוק ו הברכה היא כי בזכות השמירה על שמיטת הכספים, לעם יהיה די חוזק כלכלי כדי להלוות לעמים רבים אחרים ("וְהַעֲבַטְתָּ גּוֹיִם רַבִּים") והוא לא יזדקק בעצמו להלוואות ("וְאַתָּה לֹא תַעֲבֹט").

נשאל את התלמידים:

  • כיצד תשפיע הרווחה הכלכלית גם על ההיבט הביטחוני-מדיני? (הברכה הכלכלית מתרחבת – העם ישלוט בעמים אחרים חלשים כלכלית ולא יהיה נתון לשליטת עמים אחרים כתוצאה מחובות רבים)

2. הטפה ואיום בעונש למי שלא ילווה לעניים (פסוק ט)
הפסוקים פונים למצפון של האדם, למידת החסד, נשאל את התלמידים:

  • כיצד נקרא הלווה בפסוקים? ("אָחִיךָ" – פסוקים ב, ג, ז, ט ויא)
  • בכמה דרכים נאמר למלווה לוותר על החוב? (שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ (ב); וַאֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ אֶת אָחִיךָ תַּשְׁמֵט יָדֶךָ.(ג) אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת (ה))
  • מדוע לדעתכם צריך לומר זאת בכל כך הרבה דרכים? (כיוונים אפשריים: אלו מצוות חשובות, או לחלופין מדובר במצוות שקשה לאדם לקיים ולכן יש לעודד אותו לכך)
  • מה מצווה בפסוק ג? (לא שומטים את החובות לנוכרי, אך את חובות "אָחִיךָ" יש לשמוט)
  • למה לדעתכם יש הבדל?

נחלק לתלמידים את דף העבודה ובו הם יבדקו מדוע מותר להלוות בריבית לנוכרי לפי כל אחת מהפרשנויות (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

חוק מאתגר:
ראינו שהפסוקים מדגישים את חשיבות החוק בחזרה על הנימוקים לו ומציינים את הגמול שלו כדי לשכנע את האנשים לקיימו. נשאל את התלמידים:

  • האם תוכלו למצוא בפסוקים רמז נוסף לכך שמדובר בחוק שקשה לקיים? היכן? (נתייחס לפסוק ט בו מובע חשש שהמלווה יימנע ממתן הלוואה בסמוך לשנת השמיטה כדי לא לאבד את כספו)
  • מה הקושי לקיים אותו? (כאשר מתקרבים לשנת שמיטה אדם יימנע להלוות כי הוא יודע שהחוב יבוטל בשנה השביעית)

אכן בהיסטוריה המקראית אנו מוצאים עדות שאנשים נמנעו משמיטת החובות: נקרא בנחמיה פרק ה פסוקים א-ה ונשאל את התלמידים:

  • מה מתואר בפסוקים? (קושי העניים)
  • כיצד מתואר הקושי? (כדי לחיות העניים צריכים לתת את הילדים שלהם לעבדות בעירבון לחובותיהם – פסוק ב; השדות, הכרמים והבתים ניתנים בעירבון להלוואה כדי לקנות אוכל – פסוק ג; בעבור תשלום מס למלך העניים נותנים את השדות והכרמים שלהם בעירבון – פסוק ד)
  • מה הטענה העולה מפסוק ה? (שהעשירים הלוו כסף וניצלו את החובות כדי להשתמש ברכושם של הלווים ולשעבד גם את ילדיהם)

מתי מגיע השינוי? תקופת בית שני – פרוזבול:
נקרא את המשנה על הפרוזבול.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע ראה הלל הזקן צורך בתיקון חוק השמיטה? (כיוון שאנשים נמנעו מהלוואת כספים לנזקקים)
  • מהו פרוזבול? (כתב הרשאה שלפיו בית דין מאפשר למלווה לגבות את חובו בכל זמן שירצה – גם בשנת שמיטה. אם חותמים על פרוזבול מותר לא לשמוט את החוב מכיוון שבית הדין גובה את החוב ולבית הדין אין חיוב שמיטת כספים)

הלל משנה חוק מקראי! לנוכח המציאות הוא מוותר על החוק המקראי כדי לשמר את מטרתו של החוק. נשאל את התלמידים:

  • מה המטרה של החוק כפי שמבין אותה הלל? (מטרת החוק היא לעזור לנזקקים)
  • האם הלל שומר על מטרה זו? (דווקא באמצעות ביטול החוק הלל שומר על מטרתו העיקרית של החוק – לעזור לנזקקים. הפרוזבול המבטל את החוק מאפשר למלווה לגבות את חובו בכל זמן שירצה – כולל בשנת שמיטה וגורם לכך שאנשים ילוו לעניים)

אם נסכם את הדיון בחוק השמיטה, נראה שחוק זה, הן על פי תוכנו הן על פי ביטוייו המנחים, פונה למצפון האדם, לרגש החסד, הרחמים והחמלה כדי ליצור חברה מתוקנת, "כִּי לֹא יִהְיֶה בְּךָ אֶבְיוֹן". ראינו שהדרישה בחוק הזה אינה פשוטה במציאות ושלא בהכרח יושמה, ובסופו של דבר הקושי הביא לכך שהלל הזקן תיקן את החוק בפרוזבול.

מבט לחיים

חוק שמיטת חובות:
נקרא מאמר מתוך גלובס על חוק שמיטת חובות ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: חקרנו את נושא שמיטת החובות: את פרטי החוק והגמול שלו. עסקנו באתגרי הקביעות ואי האכיפה שבמצווה וכיצד המקרא עודד לקיים את המצווה ולבסוף ראינו כיצד הלל הזקן נדרש לשנות את החוק כדי להמשיך את רוח החוק עצמו.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים וחז"ל.
מתודות: עבודה בזוגות, דף עבודה, דיון.

אפשר עוד...

מאמרים:

שמיטת חובות במסופוטמיה:
במסופוטמיה היה חוק דומה שלפיו כשמלך היה עולה לשלטון או כשהמצב הכלכלי הגיע לשפל שחייב רפורמה, היה המלך יכול להכריז על 'מישרום'. ההכרזה המפורסמת שבהן היא זו של עמיצדוקה מלך בבל, מצאצאי חמורבי, שמלך בשנים 1626-1646 לפנה"ס.
נבקש מהתלמידים לקרוא את החוק ולענות על השאלות שבדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הסבר על הלוואה
באילו מצבים אנשים לוקחים הלוואות? מה ההלוואה מאפשרת? מה הסכנה בלקיחת הלוואה? מתי הלוואה היא...
הסבר על הלוואה

  • באילו מצבים אנשים לוקחים הלוואות?
  • מה ההלוואה מאפשרת?
  • מה הסכנה בלקיחת הלוואה?
  • מתי הלוואה היא דבר חיובי ומתי שלילי?

קרדיט: פורסם על ידיcal Israel ב-12 באוגוסט 2014.

חוק מחיקת חובות
אושר בקריאה ראשונה: חוק מחיקת חובות בהוצאה לפועלהחוק צפוי להקל את התנאים לקבלת הפטר חובות...
חוק מחיקת חובות

אושר בקריאה ראשונה: חוק מחיקת חובות בהוצאה לפועל
החוק צפוי להקל את התנאים לקבלת הפטר חובות לאחר שבחוק הקודם התגלו חסמים קשים. בישראל 700 אלף איש בעלי תיק בהוצאה לפועל ולחלקם אין סיכוי להיחלץ ממעגל החובות המצטברים והריביות.

למאמר המלא על חוק מחיקת חובות שכתב שחר אילן מתוך אתר כלכליסט

  • מהי מטרת החוק הזה?
  • האם לדעתכם המדינה צריכה לסייע לאדם שצבר חובות? מדוע?
  • האם עדיף היה לוותר על החוב לגמרי? מדוע?
  • על מי מוטלת האחריות לחוב, לדעתכם?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
פרוזבול
משנה שביעית פרק י משניות ג-ד:פרוזבול (=כתב הרשאה שלפיו בית דין מאפשר למלווה לגבות את...
פרוזבול

משנה שביעית פרק י משניות ג-ד:
פרוזבול (=כתב הרשאה שלפיו בית דין מאפשר למלווה לגבות את חובו בכל זמן שירצה – גם בשנת שמיטה) אינו משמט. זה אחד מן הדברים שהתקין הלל הזקן, כשראה שנמנעו העם מלהלוות זה את זה ועוברין על מה שכתוב בתורה (דברים טו ט): "השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל" וגו', התקין הלל פרוזבול.

זהו גופו של פרוזבול: '…שכל חוב שיש לי, שאגבנו כל זמן שארצה'.
והדיינים חותמים למטה או העדים.

חוק שמיטת חובות
מאמר על חוק שמיטת חובות שכתבה לילך ויסמן באתר גלובס כיצד חברי הכנסת מתרגמים את...
חוק שמיטת חובות

מאמר על חוק שמיטת חובות שכתבה לילך ויסמן באתר גלובס

  • כיצד חברי הכנסת מתרגמים את השמיטה למציאות של ימינו?
  • במדינת ישראל מקפידים על שמיטת הקרקעות בשנת השמיטה, עם זה שמיטת החובות אינה מקבלת ביטוי, מדוע זה כך לדעתכם?
  • האם יש לכם רעיונות כיצד אפשר ליישם את עקרונות השמיטה גם בימינו? כיצד אפשר להחיות את שנת השמיטה ולקיימה כשנה בעלת ערך לחברה?
  • האם החברה הקפיטליסטית שבה אנו חיים בנויה לרעיון שמיטת החובות?
  • האם לדעתכם שמיטת חובות תסייע לשכבות החלשות להשתקם ולהתחיל מחדש?
עמל כמו חמור
"בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ… וְאֵלָיו הוּא נֹשֵא אֶת נַפְשׁוֹ…" כְּגוֹן זֶה שֶׁהָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְהַחֲמוֹר אַחֲרָיו.מָכְרוּ...
עמל כמו חמור
"בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ וְלֹא תָבוֹא עָלָיו הַשֶּׁמֶשׁ, כִּי עָנִי הוּא וְאֵלָיו הוּא נֹשֵׂא אֶת נַפְשׁוֹ, וְלֹא יִקְרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא."
(כד, טו)

Lindwa / Shurtterstock.com

"בְּיוֹמוֹ תִתֵּן שְׂכָרוֹ… וְאֵלָיו הוּא נֹשֵא אֶת נַפְשׁוֹ…"
כְּגוֹן זֶה שֶׁהָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וְהַחֲמוֹר אַחֲרָיו.
מָכְרוּ לוֹ אֲלֻמָּה אַחַת וּנְתָנָהּ עַל כְּתֵפוֹ.
הָיָה הַחֲמוֹר בָּא בַּדֶּרֶךְ אַחֲרֵי הָאֲלֻמָּה וּמְקַוֶּה לְאָכְלָהּ.
מֶה עָשָׂה לוֹ אֲדוֹנָיו?
בָּא וְהֶעֱמִידוֹ בַּבַּיִת וְקָשַׁר אֶת הָאֲלֻמָּה לְמַעְלָה מִמֶנּוּ.
אָמְרוּ לוֹ: רָשָׁע, כָּל הַדֶּרֶךְ הוּא רָץ בִּשְׁבִילָהּ וְלֹא נְתַתָּהּ לְפָנָיו?!
כָּךְ שָׂכִיר – עָמֵל וּמִצְטַעֵר כָּל הַיּוֹם, מְקַוֶּה לִשְׂכָרוֹ, וּמוֹצִיאוֹ רֵיקָם?!

(עיבוד. על פי: מדרש שמות רבה, פרשה לא פסקה ז)

  • הפסוקים והמדרש עוסקים בתופעה הקיימת גם היום ונקראת "הֲלָנַת שָׂכָר".
    הסבירו מה היא הלנת שכר וכיצד הדוגמה המובאת במדרש מחדדת את העוול.
מחסור - מושג יחסי?
התורה מזהירה את בעל הממון שלא יאטום את ליבו ולא יסגור את ידו ביחסו כלפי...
מחסור - מושג יחסי?
"כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ, וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ."
(טו, ח)

Sudowoodo/ Shutterstock.com

התורה מזהירה את בעל הממון שלא יאטום את ליבו ולא יסגור את ידו ביחסו כלפי אחיו האביון, ומוסיפה הנחיה על דרך החיוב: "כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לוֹ, וְהַעֲבֵט תַּעֲבִיטֶנּוּ דֵּי מַחְסֹרוֹ אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ" (טו, ח).
להמשך המדרש

די היה לומר "די מחסורו", מדוע להוסיף "אשר יחסר לו"?
דעה רווחת היא כי המקרא מדייק בכל מילה, ואין בו מילים מיותרות. חז"ל דרשו בנוגע למילים המיותרות כביכול בפסוק, והסבירו כי אין מחסורו של האחד דומה למחסורו של האחר. כל אחד לפי מה שהורגל בנסיבות חייו:
"אֲשֶׁר יֶחְסַר לוֹ" – אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו. אמרו עליו על הלל הזקן, שלקח לעני בן טובים אחד סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו; פעם אחת לא מצא עבד לרוץ לפניו, ורץ לפניו שלושה מילין.

(תלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף סז עמוד ב)

מבוסס על: גילה וכמן, "עוני הוא מושג יחסי", אתר מיזם 929

  • הדוגמה האישית של הלל מעוררת התפעלות, אך עשויה גם לקומם.
    מה דעתכם על תפיסת העולם העומדת מאחורי סיפור זה – האומנם חובת הקהילה לשמור על רמת החיים הגבוהה של עשיר שהתרושש? האם הוגן לתת לעני אחד יותר ולעני אחר פחות?
שכירים ועושקים בעברית
מה הוא עושק? לקיחת דבר מה ממוני מאדם תוך כדי ניצול. מי הוא שכיר? בתקופת...
שכירים ועושקים בעברית
"לֹא תַעֲשֹׁק שָׂכִיר עָנִי וְאֶבְיוֹן, מֵאַחֶיךָ אוֹ מִגֵּרְךָ אֲשֶׁר בְּאַרְצְךָ בִּשְׁעָרֶיךָ."
(כד, יד)

nuvolanevicata / Shutterstock.com

מה הוא עושק? לקיחת דבר מה ממוני מאדם תוך כדי ניצול.
מי הוא שכיר? בתקופת המקרא, ובקרב עובדי האדמה, אנשים עיבדו לרוב את נחלת אבותיהם. מי שלא הייתה בבעלותו קרקע או שלא הייתה לו אפשרות לעבד את אדמתו, נידון לחיי מחסור ונאלץ לעבוד כשכיר. החוק מלמד פעמים רבות על מציאות קיימת, וכאן מתוארת מציאות שבה העשיר מנצל את כוחו לפגוע במי שגם כך חסר לו ממון. לא את

  • הביאו דוגמאות אקטואליות למעשי עושק המתקיימים בימינו, ותארו אותם בקצרה.
לא תקפוץ את ידך
הפסוקים פונים אל נפש האדם בדרך מתוחכמת. תחילה מתוארת הקִרבה אל העני – "כי יהיה...
לא תקפוץ את ידך
"כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן."
(טו, ז)

Yayayoyo / Shutterstock.com

הפסוקים פונים אל נפש האדם בדרך מתוחכמת. תחילה מתוארת הקִרבה אל העני – "כי יהיה בך אביון", "מאחד אחיך", "מאחד שעריך" – וממנה נגזרת האחריות כלפיו. לאחר מכן מוזכרת ישיבתו בארץ תודות לחסד האל, המבקש ממנו חסד דומה.

להמשך קריאה

לֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ – אל תסגור את ידך בפני בן עמך האביון, אלא עזור לו להתקיים. פסוק זה הוא הבסיס לביטויים "קפץ את ידו" ו"יד קפוצה".
הפירוש המילולי של הביטוי "לקפוץ את היד" הוא לסגור את היד. והמשמעות האמיתית היא לנהוג בקמצנות כלפי האחר ולהימנע מלעזור לו בכסף. בדיוק ההפך מ"לפתוח את היד" (ואת הלב).

גם המשורר יהודה עמיחי השתמש בדימוי דומה: "ואל תשכחו שגם האגרוף היה פעם כף יד פתוחה ואצבעות".

  • בפסוק נעשה שימוש מטאפורי ביד ובלב. מה כל אחד מהם מייצג?
  • מצאו ביטויים נוספים העוסקים בסגירוּת ובקמצנות, ובפתיחוּת ובנתינה לאחר.
מנתק המים
הסרט "מנתק המים" יצא לאקרנים בשנת 2012 וזכה לשבחים ממגזין קולנוע איטלקי יוקרתי:"סרט ישראלי קטן-ענק...
מנתק המים
"הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הָעֲבוֹט כְּבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ, וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ, וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ."
(כד, יג)

הסרט "מנתק המים" יצא לאקרנים בשנת 2012 וזכה לשבחים ממגזין קולנוע איטלקי יוקרתי:
"סרט ישראלי קטן-ענק שלא זכה לתשומת הלב הראויה, בשפה שקטה לכאורה, אך דקדקנית ומדויקת, במאי הסרט עידן הובל בוחן את הפער בין עשירים ועניים באחת הארצות המפותחות והחזקות בעולם. זה סיפור על איש מהמעמד הבינוני שנמצא בסכנת הידרדרות מעמדית ונאלץ לקבל עבודה מקוללת – אחראי לניתוק המים."

מבוסס על קטע המידע הנלווה לסרטון ביו טיוב – "מנתק המים" הטריילר, 18.7.2013. © Transfax Film Productions

  • המחוקק פונה אל הנושה (גובה החוב) ומזהיר אותו מפני אי שמירת כבודו של החייב. הסרט מציע מבט אחר על מנתק המים, שהוא המבצע בפועל של הנושה. הסבירו נקודת מבט זו.
קובי אוז - שוועת עניים
הבית הראשון בשיר, מקורו בפסוק מתהלים (לה, י) והבית השני, מקורו בסידור התפילה. שוועת עניים...
קובי אוז - שוועת עניים
"כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ, עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַּעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ."
(טו, יא)

הבית הראשון בשיר, מקורו בפסוק מתהלים (לה, י) והבית השני, מקורו בסידור התפילה. שוועת עניים היא זעקה לעזרה, התחננות של החלש כלפי שמיים בבקשה לעזרה. בתפילה, אלוהים שומע את את זעקת החלש ומצילו מפני גוזְלו. בחוק, אלוהים מעביר את האחריות לאדם.

קובי אוז סיפר על השראתו ומטרותיו: "כשהרשיתי לעצמי להלחין את המילים החזקות מתוך סידור התפילה רציתי לגרום להן לרדת מעולם הרוח והכוונות הנעלות אל הרחובות הקשים של ישראל 2009. המדרכות שעליהן עניים רבים, גלויים וסמויים, פוסעים ונרמסים. התרגלנו לא לראותם, התרגלנו לזרוק מטבע קטן ולעבור דרכם כסומים [עיוורים] באור הבהיר".

דברי קובי אוז מתוך כתבה מאת אסף נבו, "אכן תמונות קשות", מאקו, 22.12.2009.

להמשך קריאה

מציל עני
מחזק ממנו
ועני ואביון מגוזלו.

שַׁוְעַת עֲנִיִּים
אתה תשמע
צעקת הדל
תקשיב
ותושיע.

  • הקליפ לשיר מתעד את מצבם המחפיר והקשה של עניי ישראל. מה הן התחושות שעולות בעקבות הצפייה?
  • לפי הפסוק – מה החובה המוטלת על החברה?
קרדיט: קובי אוז – שוועת עניים – הקליפ / Helicon Music – הליקון. מילים: מתוך הסידור, לחן: קובי אוז
סף הכניסה לבית
  פתגם ידוע אומר: "ביתו של אדם הוא מבצרו". אדם עני ככל שיהיה, המחזיק בבעלותו...
סף הכניסה לבית
"בַּחוּץ תַּעֲמֹד, וְהָאִישׁ אֲשֶׁר אַתָּה נשֶׁה בוֹ יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת הָעֲבוֹט הַחוּצָה."
(כד, יא)

‏‏אבן הסף, האבן המציינת את הכניסה לבית.

שיחזור בית ארבעת המרחבים, תקופת הברזל בכנען. באדיבות מוזיאון הכט, אוניברסיטת חיפה. צילום: שי לוי

 

פתגם ידוע אומר: "ביתו של אדם הוא מבצרו". אדם עני ככל שיהיה, המחזיק בבעלותו בית, הוא אדון בעולמו. הוא מכוון וקובע את המתרחש בביתו. הנושה (גובה החוב) יכול להביא למיטוט עולם זה בכניסתו אל ביתו של החייב. המחוקק מבהיר במפורש כי על הנושה להמתין – "בַּחוּץ תַּעֲמֹד". מה מבדיל בין החוץ לפנים?

להמשך קריאה

אבן הסף היא אבן המגדירה את פתח הכניסה אל הבית. הפתח היה סגור לרוב בדלת העשויה עץ. בפתחיהם של בתים רבים נמצאו אבני סף מסותתות, בתוך אבני הסף היו שקעים (פותות) לצירי הדלתות. הדלתות, שהיו עשויות עץ, לא שרדו במהלך השנים.

  • מה מגדיר את מרחב הבית לפי ההסבר ולפי הפסוקים? הסבירו את ההבחנה.
מתנות עניים
המענקים מן היבול החקלאי שעל פי חוקי התורה יש לתת לעניים ולנזקקים, נקראו בפי חז"ל...
מתנות עניים
"כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ, לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה, לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ."
(כד, יט)

‏‏עומר - צרור שיבולים. צילום: יוחנן בן יעקב

Denys_kh / Shutterstock.com

המענקים מן היבול החקלאי שעל פי חוקי התורה יש לתת לעניים ולנזקקים, נקראו בפי חז"ל "מתנות עניים". מענקים אלו היו מכמה סוגים: לקט, שִׁכְחָה, פאה, פֶּרֶט ועוֹלֵלוֹת, מעשר עני. 

להמשך קריאה

בפרק כד מוזכרות שכחה (פסוק יט) ועוללות (פסוק יא).
שכחה – עומר (אלומת שיבולים) שנשכח בשדה בשעת הקציר, ולכן שייך לנזקקים. בעל השדה אינו רשאי לחזור ולקחת את העומר שנשכח.
עוללות – אשכולות קטנים שעליהם ענבים מועטים, שאותם בעל השדה אינו רשאי לבצור.

מבוסס על: מתיה קם, "מתנות עניים", לקסיקון לתרבות ישראל. © מטח.

  • חזרו אל הפסוקים, מה הקשר בין זיכרון העבדות במצרים לבין מעשים אלה של נתינה?
תקנת הפרוזבול
חוק שמיטת כספים המקראי קובע שבכל שנת שמיטה, מתבטלות ההלוואות ונשמטים החובות. כאשר הכלכלה בחברה...
תקנת הפרוזבול
"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ…"
(טו, ט)

פרוזבול מודרני. באדיבות הרבנות הראשית לישראל

חוק שמיטת כספים המקראי קובע שבכל שנת שמיטה, מתבטלות ההלוואות ונשמטים החובות. כאשר הכלכלה בחברה היהודית הפכה להיות מבוססת יותר ויותר על כסף, היה קושי רב לקיים חוק זה, משום שהוא גרם לעם להימנע מלהלוות זה לזה. לכן תיקן התנא הלל הזקן את תקנת הפְּרוֹזְבּוּל.

להמשך קריאה

הפרוזבול הוא שטר שמונע שמיטת חובות כספיים בשנת שמיטה. על פי התקנה של הלל, המלווה יכול היה לפנות לבית הדין לפני השמיטה ולמסור שם שטר המכונה פרוזבול, שבו הוא פירט את החובות המגיעים לו. בכך למעשה מסר את החובות לבית הדין, והפך אותם לחובות מיוחדים שדין השמיטה לא חל עליהם.

מבוסס על: אביבה לוטן ואבי ורשבסקי, חוק וחברה במקרא: פרקי לימוד במקרא עם מדריך הכנה לבגרות, 2005. © מטח.

המקום ההולך וגדל של הכסף בכלכלה (במקום סחר החליפין) הציב את חכמי סוף ימי בית שני בפני דילמה קשה: מצד אחד הם רצו לשמור על הצו המורה לבטל את החובות אחת לשבע שנים, מצד אחר שמירה על צו זה הביאה למצב שבו אנשים חששו שלא יחזירו להם את חובם ונמנעו מלהלוות כסף.

  • הביעו דעה מנומקת: האם מדובר בחוק עוקף תורה או בהתאמה של חוק השמיטה לאותם הימים?
שמיטה במאה ה-21
ח"כ לשעבר רות קלדרון (יש עתיד) מציעה לקחת את רעיון שנת השמיטה המקראי וליישם אותו...
שמיטה במאה ה-21
"וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה, שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ, לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לה'."
(טו, ב)

ח"כ לשעבר רות קלדרון (יש עתיד) מציעה לקחת את רעיון שנת השמיטה המקראי וליישם אותו באופן אזרחי, כך שעשרת אלפים משפחות בישראל יקבלו ליווי שיביא לוויתור חלקי על חובותיהן. אוריאל לדברגר, מנכ"ל עמותת פעמונים, מסביר כיצד הארגון שבראשו הוא עומד יכול לתרום למיזם זה.

  • בהשראת פרק טו מציעה רות קלדרון מודל לסיוע ללווים. הסבירו מה המניעים של כל אחד מהצדדים – הבנק, עמותת פעמונים והלווים – בהשתתפות ביוזמה זו?

קרדיט: ערוץ הכנסת – רות קלדרון: שנת שמיטת חובות, 6.1.14

 

סימנים
הרב בני לאו וליאת רגב בשיחה על דברים פרק טו.
סימנים
"מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה."
(טו, א)

הרב בני לאו וליאת רגב בשיחה על דברים פרק טו.

  • הדוברים מציעים שתי נקודות מבט על הפרק. הביעו את דעתכם על אחת מהן.

קרדיט: סימנים דברים פרק טו / 929 תנך ביחד