סגור תצוגת כיתה
הפרק

תבוסת ישראל במלחמה בפלשתים

פרק ד, א-י

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במקום הכנה יסודית למלחמה (פיזית או נפשית, חברתית או צבאית) עם ישראל מביא את ארון הברית לקרב ומאמין כי מעשה זה יסייע לניצחון. אולם המפלה צורבת. סיפור תבוסת ישראל בקרב באבן העזר הוא הזדמנות לעסוק בביטחון מופרז שנכשל; ברגעים בחיים שבהם אנחנו בוטחים בדבר חיצוני במקום להתכונן ולהיערך בעצמנו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: סיעור מוחות
נפתח את השיעור בסיעור מוחות קצר עם התלמידים:

  • אילו תכונות מובילות אנשים לניצחון?
  • חשבו על אנשים מובילים, מצליחים, עוצמתיים, פורצי דרך – מה מאפיין אותם?
  • לצידם דמיינו דמות מוכשרת מאוד שאינה מצליחה. מה עלול להכשיל מצליחן שמוכשר בתכונות רבות?

הצעה שנייה: צפייה בסרטון
אפשר לצפות באחד מבין הסרטונים האלה:
נצפה בסרטון 'משל הארנב והצב' או נספר את הסיפור (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור). אם התלמידים אינם מכירים את הסיפור, נבקש מהם בראשית ההקרנה או הסיפור לנחש מי הולך לנצח. נראה עד דקה 2:10, ואז נעצור ונבקש מהתלמידים להכין רשימה של התכונות שעשויות לגרום לכל צד לנצח או להפסיד. נסיים את הצפייה בסרטון.

נצפה בסרטון 'כישלונות מפורסמים' (ראו קישור לסרטון גם בממערך השיעור) ואחרי הצפייה נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם ההצלחה והכישלון מנוגדים זה לזה?
  • האם הם מובילים זה לזה? באיזה אופן?

בשתי האפשרויות נעמיק את הדיון: 

  • מה לדעתכם חשוב יותר – כישרון או השקעה?
  • מה היחס בין שני מרכיבים אלו: מתי הכישרון מוביל להצלחה, ומדוע לעיתים הכישרון מוביל לחוסר השקעה?

נשוחח עם התלמידים על דוגמאות מחייהם, ונעמוד על התופעה המעניינת שלפעמים ביטחון מוביל לשאננות, נסיגה וכישלון.

הזמנה לקריאה

נקרא עם התלמידים את הסיפור בפרק ד פסוקים א-י. לפני הקריאה נבקש משני תלמידים להריע במילים: " וַיָּרִעוּ כָל יִשְׂרָאֵל תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתֵּהֹם הָאָרֶץ", ומשני תלמידים אחרים נבקש לקרוא בקול את דברי הפלשתים בפסוקים ז-ט.

הבנה ומיומנות

נקרין את הפסוקים על הלוח ונענה על השאלות שלהלן (ראה דף עבודה גם בממערך השיעור). אפשר לחלק את השאלות לעבודת כיתה או לעבודה בזוגות:

  • חלקו את הפסוקים לשלושה חלקים בסיפור, ותנו כותרת לכל חלק (הצעת חלוקה מופיעה בדף העבודה: חלוקת הפסוקים).
  • באילו אמצעים מנסה עם ישראל לנצח את הפלשתים? תארו את תוצאות כל ניסיון.
  • אתרו את המקומות שבהם מופיעה המילה "ארון" בפרק. כמה פעמים היא מופיעה? מדוע היא מופיעה פעמים רבות כל כך? מה אפשר ללמוד מכך על ציפיות עם ישראל? (הציפייה היא לנצח במלחמה בעזרת הארון)
  • הסבירו במילים שלכם את השימוש בארון הברית: מה תפקידו במלחמה?

חלוקה לפסוקים:

  1. המערכה הראשונה, הבאת הארון למחנה ותבוסת ישראל
    א וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל, וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה וַיַּחֲנוּ עַל הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק. ב וַיַּעַרְכוּ פְלִשְׁתִּים לִקְרַאת יִשְׂרָאֵל, וַתִּטֹּשׁ הַמִּלְחָמָה, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים, וַיַּכּוּ בַמַּעֲרָכָה בַּשָּׂדֶה כְּאַרְבַּעַת אֲלָפִים אִישׁ.
  2. עצת הזקנים והבאת הארון למחנה
    ג וַיָּבֹא הָעָם אֶל הַמַּחֲנֶה, וַיֹּאמְרוּ זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל: 'לָמָּה נְגָפָנוּ ה' הַיּוֹם לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים? נִקְחָה אֵלֵינוּ מִשִּׁלֹה אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה', וְיָבֹא בְקִרְבֵּנוּ וְיֹשִׁעֵנוּ מִכַּף אֹיְבֵינוּ'. ד וַיִּשְׁלַח הָעָם שִׁלֹה וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן בְּרִית ה' צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים, וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי עִם אֲרוֹן בְּרִית הָאֱלֹהִים חָפְנִי וּפִינְחָס.
    ה וַיְהִי כְּבוֹא אֲרוֹן בְּרִית ה' אֶל הַמַּחֲנֶה וַיָּרִעוּ כָל יִשְׂרָאֵל תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וַתֵּהֹם הָאָרֶץ. ו וַיִּשְׁמְעוּ פְלִשְׁתִּים אֶת קוֹל הַתְּרוּעָה וַיֹּאמְרוּ: 'מֶה קוֹל הַתְּרוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּמַחֲנֵה הָעִבְרִים?' וַיֵּדְעוּ כִּי אֲרוֹן ה' בָּא אֶל הַמַּחֲנֶה.
  3. תגובת הפלשתים ותבוסת ישראל
    ז וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי אָמְרוּ בָּא אֱלֹהִים אֶל הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמְרוּ: 'אוֹי לָנוּ כִּי לֹא הָיְתָה כָּזֹאת אֶתְמוֹל שִׁלְשֹׁם, ח אוֹי לָנוּ, מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה, אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר? ט הִתְחַזְּקוּ וִהְיוּ לַאֲנָשִׁים, פְּלִשְׁתִּים, פֶּן תַּעַבְדוּ לָעִבְרִים כַּאֲשֶׁר עָבְדוּ לָכֶם וִהְיִיתֶם לַאֲנָשִׁים וְנִלְחַמְתֶּם.' י וַיִּלָּחֲמוּ פְלִשְׁתִּים, וַיִּנָּגֶף יִשְׂרָאֵל וַיָּנֻסוּ אִישׁ לְאֹהָלָיו, וַתְּהִי הַמַּכָּה גְּדוֹלָה מְאֹד, וַיִּפֹּל מִיִּשְׂרָאֵל שְׁלֹשִׁים אֶלֶף רַגְלִי.

העמקה - שיח בעל פה

עם ישראל האמין שארון הברית יושיע אותם מיד פלשתים.

  • מה לדעתכם גרם למפלה הצורבת?
  • מה העם או מנהיגיו היו יכולים לעשות אחרת?
  • מה הם יכלו ללמוד מהכישלון שלהם? או מה הקורא יכול ללמוד ממנו?
  • מה עוזר לפלשתים לנצח?
  • באיזה שלב במלחמה מתרחש מהפך לטובתם, ומדוע הוא קורה?

לסיום הלימוד אפשר להזמין תלמיד או שניים לערוך מהדורות חדשות-עתיקות. במהדורות החדשות ידווחו התלמידים באמצעי התקשורת על התפתחות המלחמה: על התלמידים להכניס כמה שיותר ידע מקראי ופרשנות אישית מתוך הלימוד בכיתה אל היצירה החדשה. אפשר להראות לתלמידים את הדוגמאות האלה של עיתון העבר 'דברי הימים'.

מבט לחיים

נסגור מעגל לפתיחה שנבחרה, ונזמין את התלמידים להסביר את הזיקה בינה לבין מהלך הלימוד. לאחר הסבר הזיקה למהלך נבחר אפשרות מבין האפשרויות שלהלן לחתימת המהלך:

  1. נזמין את התלמידים לשתף בסיפור אישי או לכתוב על סיטואציה שבה היו שאננים וסמכו על דבר מסוים והוא הכזיב אותם ברגע האמת, ומה למדו מכך.
  2. נשאל את התלמידים:
  • האם אתם מכירים סיפור מההיסטוריה הקרובה שלנו על שאננות שהובילה להפסד בשדה הקרב?

נספר על הביטחון שהוביל להפתעה מרה: מלחמת יום הכיפורים. נקרין את ארבע הדקות הראשונות בפרק מן הסדרה 'תקומה' שעוסק במלחמת יום הכיפורים ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: קראנו את סיפור המלחמה, כיצד עם ישראל אינו מתעכב לבדוק מה הוביל לכישלונו הראשון, אינו עורך חשבון נפש, אלא מחפש פתרון פלא – ארון הברית. הטקטיקה הזאת נכשלת, ועם ישראל סופג תבוסה מרה. מהלך הפוך אך משלים אפשר לראות בצד השני: מתוך הפחד מעוצמת ארון הברית הפלשתים מעודדים את עצמם ומביסים את עם ישראל.
מיומנויות: עבודה טקסטואלית עם הפסוקים – חלוקה למקטעים ונתינת כותרות; חיפוש מילים מנחות ואיתור משמעותן.
מתודות: דיון ושיח משתף, כתיבה אישית ועיונית, יצירת סרטונים או עיתונים המביאים יצירה אישית מתוך הלימוד בכיתה.

אפשר עוד...

הארון אז והיום

  • האם אנו מסוגלים להבין את המטען הרגשי-אמוני שחשים בני ישראל לארון ולהזדהות עמו?

נדון עם התלמידים בשאלה זו וננסה למצוא מקבילות בחיינו לתפיסה המתוארת במקרא. קטעים ממאמרים ב-929 (של טובה גנזל, גיל קופטש והרב דוד מנחם) על השימוש בארון יעזרו להרחיב את הדיון בכיתה על המסר שאנחנו יכולים ללמוד מסיפור זה ועל הדמיון האפשרי לאירועים אקטואליים בימינו.

מלחמה אז והיום

נבקש מהתלמידים לצייר, על סמך הידע שלהם, כלי מלחמה שבהם השתמשו בתקופת ספר שמואל, וכלי מלחמה שבהם אנו משתמשים כיום. נשוחח בכיתה על ההבדל בין התקופות מבחינת אמצעי לחימה והאופן שבו נלחמים.

נבדוק בפרק:

  • מה היה המרחק שבין מחנה פלשתים למחנה ישראל?
  • אנחנו קוראים שהפלשתים נבהלו מהתרועה במחנה העברים. מה המצב כיום מבחינת המרחק בשדה הקרב? מהי המקבילה כיום לאותה תרועה?
  • מה קבע את ההפסד במלחמה?
  • האם היום הפרמטר דומה או שונה? (דוגמאות לפרמטרים שונים: מספר הרוגים, בריחה משדה הקרב, שבויים, נפילת הארון, בקשה להפסקת אש וכו')
  • בקריאת הפרק בולט הפער בין אז להיום, בין רוגטקה לרובה – מה לדעתכם יהיו כלי הנשק בעתיד? (מל"ט, מזל"ט, רובוטים וכו'…)
  • כיצד כל הנשק העתידיים והנוכחיים משפיעים ועוד ישפיעו על הלחימה ועל המוסר בלחימה?
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סרטונים - פרק ד, פסוקים א-י
משל הארנב והצב' – סרטון של דיסני. אפשר לראות את ההתחלה והסוף – להתחיל ב-1:49...
סרטונים - פרק ד, פסוקים א-י

ענו על השאלות:

  • מה לדעתכם חשוב יותר – כישרון או השקעה?
  • מה היחס בין שני מרכיבים אלו: מתי הכישרון מוביל להצלחה, ומדוע לעיתים הכישרון מוביל לחוסר השקעה?
דפי עבודה והעשרה לשיעור
'רעידת אדמה'- מתוך הסדרה 'תקומה'
'רעידת אדמה'- מתוך הסדרה 'תקומה'

  • על מה מנהיגי המדינה סמכו לפני פרוץ המלחמה?
  • מה הכשיל אותם?
  • מה היה "ארון הברית" שלהם?

קרדיט: מתוך הסדרה 'תקומה' העוסק במלחמת יום הכיפורים. העלה אידו סלע, ב-27 באוקטובור 2015.

הבשורה ששברה את עלי
"וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיִּפֹּל… וַתִּשָּׁבֵר מַפרקתּוֹ וַיָּמֹת…" (שמואל א ד, יח) – עלי...
הבשורה ששברה את עלי
"וַיַּעַן הַמְבַשֵּׂר וַיֹּאמֶר: נָס יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי פְלִשְׁתִּים וְגַם מַגֵּפָה גְדוֹלָה הָיְתָה בָעָם וְגַם שְׁנֵי בָנֶיךָ מֵתוּ חָפְנִי וּפִינְחָס וַאֲרוֹן הָאֱלֹהִים נִלְקָחָה."
(ד, יז)

פתיחה לספר מדרש שמואל. באדיבות הספריה הלאומית

"וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיִּפֹּל… וַתִּשָּׁבֵר מַפרקתּוֹ וַיָּמֹת…" (שמואל א ד, יח) – עלי הכוהן, כשנודע לו מה קרה בשדה הקרב.
אמר ר' יהושע בר ר' נחמיה: חמש ציפורניים או חמישה איסטילין לא היכוהו, אלא מפרקתו נשברה בגלל הארון.
להמשך המדרש

עלי מקבל את הבשורות הקשות משדה הקרב. הידיעות המנויות בפסוק נמשלו לציפורני ברזל או לחרוטי ברזל חדים, אך רק החמישית שבהן, נפילת הארון, הביאה למותו.

(עיבוד. לפי: מדרש שמואל יא, ב. ביאור לפי אביגדור שנאן – ספר האגדה)

  • מה הם הדיווחים שקיבל עלי מפי המבשר?
רץ המרתון של התנ"ך
"וַיָּרָץ אִישׁ בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה", זה שאול. ר' לוי בר' סימון ורבנין ר' לוי אמר: שישים...
רץ המרתון של התנ"ך
"וַיָּרָץ אִישׁ בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה וַיָּבֹא שִׁלֹה בַּיּוֹם הַהוּא וּמַדָּיו קְרֻעִים וַאֲדָמָה עַל רֹאשׁוֹ."
(פסוק יב)

באדיבות מרתון התנ"ך

"וַיָּרָץ אִישׁ בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה", זה שאול. ר' לוי בר' סימון ורבנין ר' לוי אמר: שישים מִיל הלך שאול באותו היום. במערכה היה, ושמע שנִשְׁבּוּ לוחות הברית שהיו בארון, והלך וחטפן מיד גָּלְיָת ובא.
להמשך המדרש

אחת הריצות הראשונות המוזכרות בהיסטוריה האנושית, נזכרת בתנ"ך בתחילתו של ספר שמואל. בסופה של המלחמה בין ישראל לבין פלשתים רץ "איש בנימין" משדה הקרב באבן העזר, הסמוכה לראש העין, אל עיר המשכן שילה.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני לשמואל ,קכ. ביאור לפי אביגדור שנאן – ספר האגדה)

  • המדרש מציע כי איש בנימין היה שאול, מי שעתיד להיות המלך הראשון. איזה תפקיד לקח על עצמו האיש לפי המדרש ולפי הפרק?
כי לא היתה כזאת אתמול שלשום
הפלשתים ניצחו את בני ישראל במערכה הראשונה באבן העזר. בני ישראל, לאחר התבוסה הקשה ולאחר...
כי לא היתה כזאת אתמול שלשום
"וַיִּרְאוּ הַפְּלִשְׁתִּים כִּי אָמְרוּ בָּא אֱלֹהִים אֶל הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמְרוּ אוֹי לָנוּ כִּי לֹא הָיְתָה כָּזֹאת אֶתְמוֹל שִׁלְשֹׁם. אוֹי לָנוּ מִי יַצִּילֵנוּ מִיַּד הָאֱלֹהִים הָאַדִּירִים הָאֵלֶּה אֵלֶּה הֵם הָאֱלֹהִים הַמַּכִּים אֶת מִצְרַיִם בְּכָל מַכָּה בַּמִּדְבָּר." (ד, ז-ח)

הפלשתים ניצחו את בני ישראל במערכה הראשונה באבן העזר. בני ישראל, לאחר התבוסה הקשה ולאחר מותם של 4,000 חיילים, מביאים את ארון הברית לשדה הקרב, כנראה מתוך האמונה שלארון יש כוחות-על והוא מסוגל לפגוע בפלשתים.

להמשך קריאה

אולם, זו אמונה שאינה מאפיינת את אמונת ישראל אלא את אמונת הפלשתים. הפלשתים ראו בפסלונים ובחפצים שונים דמויות המייצגות את האלים שלהם, והשתמשו בהם כמו קְמֵעוֹת שיש להם כוח להגן על מי שמחזיק בהם. לכן הם חוששים כאשר בני ישראל מביאים את ארון הברית לקרב, בניגוד ל"אתמול שלשום". הסיבה לחשש הגדול שלהם מהופעת ארון הברית היא שהפלשתים מפרשים את נוכחותו בשדה הקרב כנוכחות אלוהי ישראל עצמו בקרב. היום, בשפה העברית המודרנית, נהוג לומר: "כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם", וזאת כאשר רוצים לתאר אירוע שחוזר על עצמו באופן שגרתי. 

  • מה היו, לדעתכם, הציפיות של בני ישראל כאשר הם הביאו את ארון ה' לשדה הקרב, בניגוד למנהגם "אתמול שלשום"? האם נענו ציפיותיהם?
מהומת מוות
מהומת מוות. זהו ביטוי שיש בו ניגודים: מצד אחד – מהומה, בלגן, רעש גדול, ומצד...
מהומת מוות
"וַיִּשְׁלְחוּ וַיַּאַסְפוּ אֶת כָּל סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ שַׁלְּחוּ אֶת אֲרוֹן אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֹׁב לִמְקוֹמוֹ וְלֹא יָמִית אֹתִי וְאֶת עַמִּי כִּי הָיְתָה מְהוּמַת מָוֶת בְּכָל הָעִיר כָּבְדָה מְאֹד יַד הָאֱלֹהִים שָׁם." (ה, יא)

הקרב שנערך בין רעמסס השלישי לגויי הים. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה

מהומת מוות. זהו ביטוי שיש בו ניגודים: מצד אחד – מהומה, בלגן, רעש גדול, ומצד שני – מוות, השקט הנצחי.

להמשך קריאה

כך מתאר המחבר המקראי את מצבם של הפלשתים באשדוד, בעקרון ובגת לאחר הגעת ארון ה' לעירם. בכל מקום שאליו הגיע הארון הייתה התרחשות שלילית עבור הפלשתים. באשדוד – פסל האל דגון נפל פעמיים, והפלשתים פירשו זאת כמתקפה של אלוהי ישראל על האל שלהם. כמו כן, אנשי אשדוד, בנוסף לאנשי גת ועקרון, סבלו ממגפת טחורים עם הגעת הארון לעירם, מגפה שגבתה נפשות רבות. כזכור לנו מפרק ד, הפלשתים ידעו על המכות שנחתו על המצרים כאשר היו אויבי ישראל, והינה קיבלו בעצמם הוכחות לכוחו הרב של ה'. הפלשתים הניחו שארון הברית מביא עימו מזל רע עבורם, ורצו לסלקו מקרבם מתוך פחד האלוהים, פחד מוות.

התבוננו בציור קיר המתאר את הקרב שנערך בין רעמסס השלישי לגויי הים (באלף הראשון לפנה"ס)

  • איזה קשר אתם מוצאים בין הצירוף "מהומת מוות" לבין תיאור הקרב בין רעמסס השלישי לגויי הים (בתמונה)?
קמעות בישראל ובתרבות הפלשתית
בני ישראל מבקשים שארון הברית יישלח למערכה כדי להגן עליהם. כך הם נותנים לו משמעות...
קמעות בישראל ובתרבות הפלשתית
"וַיְהִי כְּבוֹא אֲרוֹן בְּרִית ה' אֶל הַמַּחֲנֶה וַיָּרִעוּ כָל יִשְׂרָאֵל תְּרוּעָה גְדוֹלָה וַתֵּהֹם הָאָרֶץ. וַיִּשְׁמְעוּ פְלִשְׁתִּים אֶת קוֹל הַתְּרוּעָה וַיֹּאמְרוּ מֶה קוֹל הַתְּרוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת בְּמַחֲנֵה הָעִבְרִים וַיֵּדְעוּ כִּי אֲרוֹן ה' בָּא אֶל הַמַּחֲנֶה." (ד, ה-ו)

צלמית אישה, אשדוד, המאה ה-12 לפנה"ס, תקופת הברזל 1, חרס, גובה: 17 ס"מ, אוסף רשות העתיקות. © צילום: מוזיאון ישראל י-ם, באדיבות רשות העתיקות

בני ישראל מבקשים שארון הברית יישלח למערכה כדי להגן עליהם. כך הם נותנים לו משמעות של קָמֵעַ, דבר שקרוב יותר לאמונת הפלשתים. ממצאים ארכאולוגיים מצביעים על הערך שנתנו הפלשתים לחפצים שונים כבעלי יכולות מאגיות.

להמשך קריאה

פסלון האישה היושבת, שנמצא בחפירות בשכבה הפלשתית באשדוד, הוא כנראה צַלְמִית של אֵלָה מקומית. לצלמית ראש ציפור, שאופייני לחפצי פולחן פלשתיים, והיא מעוטרת בדגמים גאומטריים בשני צבעים האופיניים לאומנות הפלשתית.

  • היכנסו לקישור המאגד ממצאים ארכאולוגיים של התרבות הפלשתית – בחרו כלי אחד ותארו כיצד הוא נראה ואיזה עיטור מופיע עליו.
מות עלי
יוליוס שנור פון קרולספלד היה אומן גרמני שהשתייך לקבוצת "הציירים הנָצַרְתִיִּים" (מהמילה נצרת – העיר...
מות עלי
"וַיְהִי כְּהַזְכִּירוֹ אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיִּפֹּל מֵעַל הַכִּסֵּא אֲחֹרַנִּית בְּעַד יַד הַשַּׁעַר וַתִּשָּׁבֵר מַפְרַקְתּוֹ וַיָּמֹת כִּי זָקֵן הָאִישׁ וְכָבֵד, וְהוּא שָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה."
(ד, יח)

יוליוס שנור פון קרולספלד, מות עלי, 1860. הדפס מחיתוך עץ.

יוליוס שנור פון קרולספלד היה אומן גרמני שהשתייך לקבוצת "הציירים הנָצַרְתִיִּים" (מהמילה נצרת – העיר שבה גדל ישו הנוצרי). קבוצת אומנים זו ביקשה להחיות את הכֵּנוּת ואת הרוחניות שבאומנות הנוצרית.

בהדפס מתואר הרגע שבו עלי נופל לאחור ומת, לאחר שהוא שומע מהמבשר כי ארון הברית נלקח.

  • בפרק מתוארים קול הצעקה וקול ההמון ששמע עלי, והשמועה שהתפשטה בעיר. כיצד תיאר זאת האומן בתחריט?
  • האם בין הדמויות המופיעות בתחריט תוכלו למצוא עוד אירוע המתואר בפסוקים?
כתובת קדומה מעִזְבְּת צַרְטַה
ביער ראש העין, בין ראש העין לכפר קאסם ולא הרחק מן העיר הקדומה אפק, התגלו...
כתובת קדומה מעִזְבְּת צַרְטַה
"וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה
וַיַּחֲנוּ עַל-הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק." (ד, א)

ביער ראש העין, בין ראש העין לכפר קאסם ולא הרחק מן העיר הקדומה אפק, התגלו חורבות יישוב קדום קטן ואתר ארכאולוגי המוכר בתור עִזְבְּת צַרְטַה.

להמשך קריאה

המחקר הסביבתי באפק הראה כי בתקופה הישראלית היו מעט יישובים באזור ההררי, אחדים מהם התקיימו רק בתקופת ההתנחלות והשופטים. אחד היישובים הללו, השוכן קרוב ביותר לאפק על הדרך העולה מאפק לשילה, הוא עִזְבְּת צַרְטַה. הנטישה הכללית של היישוב באמצע המאה ה-11 לפני הספירה הייתה בוודאי תוצאת קרב אבן העזר שהתחולל במקום. בחפירות ארכאולוגיות שערכו באתר פרופ' משה כוכבי ופרופ' ישראל פינקלשטיין מאוניברסיטת תל אביב, נמצאו שרידים מן המאה ה-10 לפנה"ס ומתקופות קדומות יותר, וזוהו ביישוב שלוש תקופות התיישבות מימי ההתיישבות הישראלית. בין השרידים מצאו הארכאולוגים כתובת המכונה "כתובת אבן העזר". מדובר באוֹסְטְרָקוֹן (מִכְתָּב על חֶרֶס) שעליו שלוש שורות ו-80 אותיות. האותיות זוהו כאותיות האלף-בית בכתב עברי קדום, בשלב מוקדם של התפתחות כתב זה מכְּתב כנעני קדום. לכתובת זו חשיבות רבה בחקר הכתב העברי העתיק. קרדיט: עזבת צרטה / דברי הימים – פודקאסט על המזרח הקדום, 2017

  • כיצד ממצא הכתב הקדום תומך בסיפור המקראי על היישוב הישראלי באותה התקופה?
שִׁילֹה - החורבן שלא מתואר
  באתר החפירות בשִׁלֹה נמצאו שרידים מעניינים מתקופות שונות, החל בתקופה שקדמה לימי שמואל וכלה...
שִׁילֹה - החורבן שלא מתואר
"וַיָּרָץ אִישׁ בִּנְיָמִן מֵהַמַּעֲרָכָה וַיָּבֹא שִׁלֹה בַּיּוֹם הַהוּא וּמַדָּיו קְרֻעִים וַאֲדָמָה עַל רֹאשׁוֹ." (ד, יב)

שילה העתיקה - כאן ככל הנראה עמד משכן שילה. מתוך ויקישיתוף

שרידים בתל שילה. RonAlmog, File:Flickr – from flickr.com, CC BY-SA 2.0

 

באתר החפירות בשִׁלֹה נמצאו שרידים מעניינים מתקופות שונות, החל בתקופה שקדמה לימי שמואל וכלה בימי הביניים.

להמשך קריאה

בין השאר נמצאו במקום חלקי כלים ששימשו כנראה לפולחן. באחת משכבות האתר זיהה הארכאולוג ישראל פינקלשטיין מבנה שניכר כי חרב בשרפה גדולה. על סמך הממצאים של כלי הפולחן ועל סמך הסיפור המקראי על המערכה באבן העזר, מות בניו של עלי ושמואל, הסיק פינקלשטיין ששרידים אלה הם תוצאה של הרס שִׁלֹה בידי הפלשתים בסוף ימי הנהגתו של עלי. משערים כי חורבן שִׁלֹה אירע לאחר נפילת ארון הברית בשבי, ואז היא חדלה להיות מרכז דתי. חורבן שִׁלֹה מוזכר במקורות תנ"כיים מאוחרים יותר: בנבואת ירמיהו – "כִּי לְכוּ נָא אֶל מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם בָּרִאשׁוֹנָה וּרְאוּ אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לוֹ מִפְּנֵי רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל" (ירמיה ז, יב).

  • מה קרה בשִׁילֹה לאחר מות עלי?
  • מדוע לדעתכם מאורע מרכזי כל כך כחורבן שִׁילֹה לא הוזכר בסיפור המקראי?
אפק
  בצד אחד – מחנה ישראל באבן העזר. בצד השני – מחנה הפלשתים באפק.  תל...
אפק
"וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה וַיַּחֲנוּ עַל הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק." (ד, א)

אנטיפטריס תצלום אוויר. Dvirraz, Neukoln, Antipatris aerial view Feb 2014 – Wikimedia commons, CC BY 3.0

מפת גן לאומי ירקון. Ori~, Map data © OpenStreetMap contributors, CC-BY-SA

 

בצד אחד – מחנה ישראל באבן העזר. בצד השני – מחנה הפלשתים באפק. 

להמשך קריאה

תל אפק (תל ראש העין) שוכן על מקורות הירקון. בתל זה שכנה העיר אפק, הידועה מן המקרא, מתעודות אשוריות ואף מתעודות מצריות כבר מראשית האלף השני לפני הספירה. הירקון היה גבולה הצפוני של ארץ פְּלֶשֶׁת, ואפק, שעל מעיינות הירקון, הייתה מעוזם של הפלשתים. מכאן אספו מדי פעם את צבאותיהם ויצאו למלחמה נגד בני ישראל שבאזור ההר. בחפירות באתר, נמצאה קרמיקה פלשתית אופיינית וכמו כן, צלמיות פלשתיות המוכרות בשם "צלמיות אשדודה". הן זוהו לראשונה בעיר הפלשתית אשדוד ומכאן שמן. על חשיבותה של אפק כמקום שחוֹלֵשׁ על המעבר שבין צפון הארץ לדרומה, מעיד גם סיפורו של אֵסַרְחַדּוֹן מלך אשור, המזכיר אותה בעת מסעו למצרים (שנת 671 לפני הספירה).

  • נסו למקם את המַעֲרָכָה במפה של "גן לאומי ירקון" מתקופתנו. היכן, לפי הטוֹפּוֹגְרַפְיָה של המקום, התחולל הקרב?
מסעות ארון הברית
    ארון הברית בקצרה: בנייה – ארון הברית נבנה במדבר בידי בצלאל, על פי...
מסעות ארון הברית
"וַיִּשְׁלַח הָעָם שִׁלֹה וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן בְּרִית-ה' צְבָאוֹת ישֵׁב הַכְּרֻבִים." (ד, ד)

שיחזור אפשרי של מראה ארון הברית. James Steidl/shutterstock.com

מפת קרב אבן העזר. קרטוגרפיה: סופר מיפוי. מפה מתוך הספר: תנ"ך לחטיבת הביניים : משבטים לממלכה - כיתה ח, הוצאת יד יצחק בן-צבי ומטח, 2011.

    ארון הברית בקצרה:

  • בנייה – ארון הברית נבנה במדבר בידי בצלאל, על פי הוראות שניתנו למשה.
  • נדודים – הארון ליווה את עם ישראל בדרכו במדבר וגם בכניסה לארץ כנען.
  • כמעט קבוע- לאחר הכניסה לארץ שוכַּן ארון הברית בשילה, המרכז הפולחני של התקופה.
להמשך קריאה

נסיון להכריע בקרב – בני ישראל צירפו את הארון לקרב בתקווה שהוא יעזור להם לנצח במערכה. שבי – נשבה בקרב אֶבֶן הָעֶזֶר (הקרב בין בני ישראל לפלשתים המתואר בפרק ד). אשדוד, גת ועקרון – שמות ערי הפלשתים שבהן שהה ארון הברית. מגפות – בכל מקום שבו שהה הארון הוא גרם למגֵפות קשות. שבעה חודשים – פרק הזמן שלקח לפלשתים להחזיר את הארון בצירוף מתנות. בית שמש – גם עם השבתו של הארון אל עם ישראל אין ברכה; אנשי בית שמש מתו במגֵפה קשה. קריית יערים – הארון שהה שם 20 שנה.

  • האם להבאת ארון הברית לשדה הקרב תפקיד מורלי או מאגי?
דָגוֹן או דָגָן - אֵל הדגים או אֵל הדגנים?
האזור בו חיו הפלשתים בארץ כנען נקרא במקרא "ארץ פלשתים", והוא השתרע מעזה בדרום ועד...
דָגוֹן או דָגָן - אֵל הדגים או אֵל הדגנים?
"ויִּקְחוּ פְלִשְׁתִּים אֶת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים וַיָּבִאוּ אֹתוֹ בֵּית דָּגוֹן וַיַּצִּיגוּ אֹתוֹ אֵצֶל דָּגוֹן. וַיַּשְׁכִּמוּ אַשְׁדּוֹדִים מִמָּחֳרָת וְהִנֵּה דָגוֹן נֹפֵל לְפָנָיו אַרְצָה לִפְנֵי אֲרוֹן ה' וַיִּקְחוּ אֶת דָּגוֹן וַיָּשִׁבוּ אֹתוֹ לִמְקוֹמוֹ." (ה, ב-ג)

מתוך ויקישיתוף

ארון הברית במקדש דגון. מתוך ויקישיתוף

האזור בו חיו הפלשתים בארץ כנען נקרא במקרא "ארץ פלשתים", והוא השתרע מעזה בדרום ועד עקרון (דרומית לרחובות בימינו) בצפון.

להמשך קריאה

באזור זה שלטו חמשת סרני פלשתים, שכרתו ברית בין חמש הערים המרכזיות: עזה, גת, עקרון, אשדוד ואשקלון, ומדי פעם עברה הבכורה מעיר אחת לאחרת. במרכז ברית הערים עמד מקדש האל דגון בעזה. מקדש אחר לאל זה היה בעיר אשדוד, וככל הנראה היו מקדשים לדגון בכל מרכזי האוכלוסייה הפלשתית בדרום הארץ.
הדעה המקובלת במחקר היא שדגון היה האל האחראי לדגן ולתבואה, ומכאן שמו. החוקרים מציינים שדגון, אל התבואה והמחסנים, מוזכר גם במיתוסים של עמים שונים במזרח השמי הקדום. סברה אחרת, מקובלת פחות, היא שהשם קשור דווקא לדגים, ונוהַג העם הפלשתי לשכון בערים הסמוכות לחוף מחזק השערה זאת.
מתיאורים שונים בספרי המקרא ניתן ללמוד שבני ישראל שילבו לעיתים פולחנים דתיים של עמים אחרים שהקיפו אותם, לצד הפולחן לה'. לתופעה זו קוראים סִינְקְרֶטִיזְם, שילוב אֱמוּנוֹת, והיא אסורה על פי המקרא. אף שבני ישראל אימצו חלק מהפולחן של אלים כנעניים שונים, האל דגון נשאר מחוץ לתחום. הסיבה לכך היא שהפלשתים היו אויבים מושבעים של בני ישראל בתקופת השופטים, ועד לתקופתו של שמואל, אשר "ירש" אותם כאויבי ישראל.

  • דבר מוזר קרה לאל דגון במקדש על שמו בעיר אשדוד, עם הגעת ארון הברית לשם. לאיזו מסקנה הגיעו אנשי אשדוד עקב כך?
הסודות של ארון הברית
ג'קי לוי יוצא למסע קצר בעקבות ארון הברית, נדודיו והסיפורים שליו אותו.
הסודות של ארון הברית
"וַיִּקְרְאוּ פְלִשְׁתִּים לַכֹּהֲנִים וְלַקֹּסְמִים לֵאמֹר מַה נַּעֲשֶׂה לַאֲרוֹן ה' הוֹדִעֻנוּ בַּמֶּה נְשַׁלְּחֶנּוּ לִמְקוֹמוֹ." (ו, ב)

ג'קי לוי יוצא למסע קצר בעקבות ארון הברית, נדודיו והסיפורים שליו אותו.

  • לפי הסרטון – מתי ארון הברית מעניק ברכה ומתי קללה?
ארון האלוהים בשדה הקרב
צפו בסרטון המתמצת את האירועים המרכזיים בדרכו של ארון הברית. מה מאפיין את התקופה שבה...
ארון האלוהים בשדה הקרב
"וַיְהִי דְבַר שְׁמוּאֵל לְכָל יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא יִשְׂרָאֵל לִקְרַאת פְּלִשְׁתִּים לַמִּלְחָמָה וַיַּחֲנוּ עַל הָאֶבֶן הָעֵזֶר וּפְלִשְׁתִּים חָנוּ בַאֲפֵק." (ד, א)

  • צפו בסרטון המתמצת את האירועים המרכזיים בדרכו של ארון הברית. מה מאפיין את התקופה שבה שהה הארון אצל הפלשתים?

קרדיט: חדשות התנ"ך: נביא נולד/חינוכית ראשונים בעולם, 2016