סוף טוב – הכול טוב?
בכמה מילים
נעסוק בתגובת איוב למענה אלוהים בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו ונעמוד על האפשרויות להבנתה. נמשיך ללמוד את פרק מב – נבחין בין אמונתם של הרעים ובין אמונתו של איוב ונשווה בין מצבו של איוב בסיום הסיפור, לאחר שזכה לפיצוי, לבין מצבו בראשיתו. מתוך הלימוד נעורר דיון על סוגי אמונה או על תורת הגמול בחיינו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: שאלה לדיון
נספר בכיתה את הסיפור הקצר הזה:
ילדה קטנה בכתה כי איבדה מטבע בחול. איש זקן שעבר בסביבה ריחם עליה, הוציא מכיסו מטבע ונתן לה. בערב, כאשר חזר הזקן באותה דרך, ראה שוב את הילדה בוכה. 'האם אבד לך גם המטבע השני?' שאל הזקן. 'לא' ענתה הילדה, 'אבל אילו לא איבדתי את המטבע הראשון, היו לי עכשיו שני מטבעות'.
נשאל בכיתה:
- האם קרה לכם מקרה שבו זכיתם לפיצוי על אבדה, אך עדיין הצטערתם?
- מתי יש מקום להצטער על אבדה גם אם קיבלת עליה פיצוי? מתי לא? מדוע?
הצעה שנייה: תמונה
נקרין בכיתה את התמונה שבעזר ההוראה: תמונה – עץ.
- נזמין את התלמידים להתבונן בתמונה ונשאל:
- האם ראיתם פעם עץ גדוע שהצמיח שוב ענפים?
- איזו תחושה גורם לכם מראה כזה?
- מה מבטא הציור שלפניכם?
הצעה שלישית: בן חדש
נעיין בכתבה על אדם שנכלא בטעות (ראו עזר הוראה: פתאום מיליונר).
- האם הייתם מוכנים להתחלף אתו?
- האם יש דרך לפצות אדם על מקרה כזה?
הזמנה לקריאה
לאחר שאלוהים מתגלה בפני איוב וטוען כלפיו שאדם אינו יכול להבין את הדרך שבה הוא מנהיג את העולם ובכלל זה את מה שמתרחש בחייו שלו, איוב מגיב בדברים קצרים.
שלב ראשון: דברי איוב ושתיקתו
נקרא את תגובותיו של איוב בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו.
נקרין את הפסוקים על הלוח וניעזר בפירוש שטיינזלץ לפסוק ב בפרק מ (ראו דף עבודה: תגובות איוב לאלוהים).
לפני שניכנס לתוכן הדברים, נשים לב לפרופורציה בין אורכם של מעני אלוהים – יותר משלושה פרקים – לעומת תגובת איוב הלקוניות – שבעה פסוקים.
נשאל בכיתה:
- מה אפשר ללמוד מהיחס בין אורכם של דברי אלוהים ודברי איוב? (על עליונותו של אלוהים, על התרצותו של איוב או על חששו לדבר מול אלוהים)
- מה כוונת דבריו של אלוהים בפרק מ פסוק ב? (בפסוק זה אלוהים פונה לאיוב ומזמין אותו להשיב לדבריו בפרקים לח-לט)
- מה עשויה להיות הסיבה לכך שאלוהים דוחק באיוב להשיב? (נראה שאיוב חושש להגיב או שאין לו מה לומר)כיצד מחזקים דברי איוב בפסוקים ד-ה בפרק מ את התחושה שאיוב אינו רוצה להשיב? (איוב אומר שאינו יכול או אינו מעוניין לדבר עוד לאלוהים – אולי כי קיבל את דבריו במלואם ואולי כי אין בעיניו טעם לדבר)
נעצור ונסביר כי על פי המסופר בפתיחת פרק מ, אלוהים דוחק באיוב להשיב, אך איוב אינו רוצה לדבר. השתיקה שלו, כמו גם התגובה הקצרה שהוא בוחר לומר, סתומים ואיננו יודעים מה בליבו – האם הוא מקבל את דברי אלוהים או מתקומם נגדם אך בוחר לשתוק מסיבה כלשהי.
נמשיך ונשאל:
- כיצד עשויות להשפיע גרסאות הכתיב והקרי על הבנת דברי איוב בפרק מב פסוק ב? (לפי הקרי: "יָדַעְתִּי כִּי כֹל תּוּכָל", נראה שאיוב מקבל את עליונותו של אלוהים ואת קוצר הבנתו שלו; על פי הכתיב: "יָדַעְתָּ כִּי כֹל תּוּכָל", ייתכן שאיוב קובל פה על שאלוהים פעל ביודעין נגדו בלי סיבה, אף שידע שלאיוב אין יכולת לערער על מעשי אלוהים)
- מהו מקור הנחמה של איוב (בפסוקים ה-ו)? מה זה עשוי ללמד על טיב אמונתו של איוב? (עצם ההתגלות של אלוהים לאיוב וקבלת התגובה של אלוהים אליו מנחמים את איוב על סבלו. לפי זה, די לאיוב לדעת שאלוהים הוא שמנהיג את העולם, גם בלי להבין כיצד. האמונה שלו באלוהים אינה תלויה בטוב שיקבל ממנו, אלא רק להוכחה לקיומו של קשר בין האדם לאלוהים, ואולי האדם המאמין נדרש לעמוד באמונתו גם בשעה שהגמול הוא שלילי, או במילים אחרות אין בהכרח קשר בין מעשיו החיוביים של האדם לגמול שיבוא עליו)
כאן מגיע לסיומו הדיון רב המשתתפים בשאלת הגמול האלוהי, שעומד במרכזו של ספר איוב. הדיון שנפתח לאחר שתיקה בת שבוע של איוב ומסתיים בשתיקה של איוב מול אלוהים – "יָדִי שַׂמְתִּי לְמוֹ פִי".
המשך פרק מב עוסק בדברי אלוהים לרעיו של איוב ובאחריתו הטובה של איוב.
שלב שני: רעי איוב
נקרא פסוקים ז-ט ונשאל בכיתה:
- מה אפשר ללמוד על איוב מדברי אלוהים לאליפז בפסוק ז? (איוב צדק לכל אורך הדרך, וטענות רעיו שהסבל שנגרם לאיוב הוא עונש על חטאיו או חטאי בניו אינן נכונות)
- מה אלוהים דורש מרעי איוב לעשות? (להקריב קורבנות כדי לכפר על חטאם)
- מהו הביטוי החוזר בסוף פסוק ז ובסוף פסוק ח? מדוע הוא חוזר לדעתכם? ("כִּי לֹא דִּבַּרְתֶּם אֵלַי נְכוֹנָה כְּעַבְדִּי אִיּוֹב". חוזר להדגשה)
- מדוע לדעתכם הוא מכוון אותם לפנות דווקא לעזרתו של איוב שיתפלל עליהם בפסוק ט?
- מהי טעותם של רעי איוב? (הם מחזיקים באמונה שגויה של מי שמנסה להבין את דרכיו של אלוהים ומצפה שהגמול האלוהי יתקיים באופן גלוי וברור בעולם).
ראוי להזכיר שרעי איוב הצדיקו את האל באופן גורף, וטענו שאם איוב סובל סימן שחטא, והינה אלוהים מתגלה ואומר שאיוב לא חטא, ופשר הייסורים אולי אינו מובן, אך ודאי שהם לא באו בגלל חטאיו.
נקרא את פרשנותם של ר' יוסף קרא והרמב"ם לפסוק ז בפרק מב (ראו דף עבודה: איוב פרק מב פסוק ז – פרשנות).
- מדוע אלוהים כועס על רעי איוב, על פי ר' יוסף קרא? (איוב צדק לכל אורך הדרך, וטענות רעיו שהסבל שנגרם לאיוב הוא עונש על חטאיו או חטאי בניו אינן נכונות. נוסף על כך, במקום לנחם את איוב, האשימו הרעים אותו וחשדו בו)
- מהי טעותם של הרעים לפי הרמב"ם? במה שונה אמונתו של איוב מאמונתם? (לרעים יש אמונה שגויה של מי שמנסה להבין את דרכיו של אלוהים ומצפה שהגמול האלוהי יתקיים בגלוי ובבירור בעולם. איוב מבין שהאמונה באלוהים היא ערך בפני עצמו, והיא אינה תלויה בשום דבר, ודאי לא בגמול)
נסכם ונאמר שדברי אלוהים לרעי איוב מלמד על טעותם של הרעים, אך יותר מזה, הם מחדדים את ההבנה שספר איוב אינו בא אלא ללמד שתורת הגמול, כפי שבני אדם מצפים לה, איננה מתקיימת בעולם (לפחות ברובד הנגלה לאדם), ועדיין אין בכך כדי לגרוע מן האמונה באלוהים.
שלב שלישי: אחרית וראשית (פסוקים י-יז)
נקרא את פסוקים י-יז ונשווה בדף העבודה: אחרית וראשית בין אחריתו של איוב לראשיתו.
- ישנן הקבלות בתיאור עושרו ומשפחתו, ובתיאור מעשיו ושכרו.
- אלוהים הכפיל את רכושו ובירך אותו בילדים כמספר הילדים שהיו לו בראשיתו.
- איוב תם וישר וירא אלוהים, מקריב קורבנות ומתפלל בעד אחרים. זוכה לעושר רב ולאריכות ימים.
בעקבות דף העבודה נדון במליאה בפיצוי שזכה לו איוב:
- האם איוב זכה לפיצוי הוגן, לדעתכם?
- האם אפשר לפצות אדם על סבל כמו שנגרם לאיוב?
- האם איוב של פרק מב מרגיש קרוב יותר לאלוהים מאיוב של פרק א? האם לאחר מעשה ייתכן שיש משמעות חיובית בייסורים?
מבט לחיים
נדון עם התלמידים:
- אנשים רבים חווים קשיים וייסורים בחייהם. הקושי יכול להיות גופני או נפשי, פנימי או חיצוני, קושי ביחסים חברתיים או קושי
- ביחסים בתוך המשפחה ועוד. מהו לדעתכם היחס הראוי של האדם לכאביו ולייסוריו?
- האם צריך לעשות מאמץ להיפטר מהכאבים במהירות האפשרית?
- האם יש משמעות או תוכן פנימי בכאבים עצמם?
- האם אתם מכירים אנשים שהייסורים גרמו להם לגדילה וצמיחה?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את תגובת איוב למענה אלוהים בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו ועמדנו על האפשרויות להבנתה. בהמשך פרק מב הבחנו בין אופי אמונתם של הרעים ושל איוב והשווינו בין מצבו של איוב בסיום הסיפור, לאחר שזכה לפיצוי, לבין מצבו בראשיתו. סיימנו בדיון על היחס לכאב ולייסורים בחיינו, ומקומם.
מתודות: דף עבודה, דיון.
מיומנויות: פרשנות מסורתית, פירושים מודרניים, קרי וכתיב, השוואה בין מקורות.
- איוב והשאלה המוסרית – מאמרו של גדעון עפרת.
- על הפרת עקרונותיה של תורה הגמול בספר איוב – מאמרה של רות פז באתר התנ"ך של מכללת הרצוג (דברי הסיכום בעמוד 104-103).