סגור תצוגת כיתה
הפרק

סוף טוב – הכול טוב?

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

נעסוק בתגובת איוב למענה אלוהים בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו ונעמוד על האפשרויות להבנתה. נמשיך ללמוד את פרק מב – נבחין בין אמונתם של הרעים ובין אמונתו של איוב ונשווה בין מצבו של איוב בסיום הסיפור, לאחר שזכה לפיצוי, לבין מצבו בראשיתו. מתוך הלימוד נעורר דיון על סוגי אמונה או על תורת הגמול בחיינו.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה: שאלה לדיון
נספר בכיתה את הסיפור הקצר הזה:

ילדה קטנה בכתה כי איבדה מטבע בחול. איש זקן שעבר בסביבה ריחם עליה, הוציא מכיסו מטבע ונתן לה. בערב, כאשר חזר הזקן באותה דרך, ראה שוב את הילדה בוכה. 'האם אבד לך גם המטבע השני?' שאל הזקן. 'לא' ענתה הילדה, 'אבל אילו לא איבדתי את המטבע הראשון, היו לי עכשיו שני מטבעות'.

נשאל בכיתה:

  • האם קרה לכם מקרה שבו זכיתם לפיצוי על אבדה, אך עדיין הצטערתם?
  • מתי יש מקום להצטער על אבדה גם אם קיבלת עליה פיצוי? מתי לא? מדוע?

הצעה שנייה: תמונה
נקרין בכיתה את התמונה שבעזר ההוראה: תמונה – עץ.

  • נזמין את התלמידים להתבונן בתמונה ונשאל:
  • האם ראיתם פעם עץ גדוע שהצמיח שוב ענפים?
  • איזו תחושה גורם לכם מראה כזה?
  • מה מבטא הציור שלפניכם?

הצעה שלישית: בן חדש
נעיין בכתבה על אדם שנכלא בטעות (ראו עזר הוראה: פתאום מיליונר).

  • האם הייתם מוכנים להתחלף אתו?
  • האם יש דרך לפצות אדם על מקרה כזה?

הזמנה לקריאה

לאחר שאלוהים מתגלה בפני איוב וטוען כלפיו שאדם אינו יכול להבין את הדרך שבה הוא מנהיג את העולם ובכלל זה את מה שמתרחש בחייו שלו, איוב מגיב בדברים קצרים.

שלב ראשון: דברי איוב ושתיקתו
נקרא את תגובותיו של איוב בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו.
נקרין את הפסוקים על הלוח וניעזר בפירוש שטיינזלץ לפסוק ב בפרק מ (ראו דף עבודה: תגובות איוב לאלוהים).

לפני שניכנס לתוכן הדברים, נשים לב לפרופורציה בין אורכם של מעני אלוהים – יותר משלושה פרקים – לעומת תגובת איוב הלקוניות – שבעה פסוקים.
נשאל בכיתה:

  • מה אפשר ללמוד מהיחס בין אורכם של דברי אלוהים ודברי איוב? (על עליונותו של אלוהים, על התרצותו של איוב או על חששו לדבר מול אלוהים)
  • מה כוונת דבריו של אלוהים בפרק מ פסוק ב? (בפסוק זה אלוהים פונה לאיוב ומזמין אותו להשיב לדבריו בפרקים לח-לט)
  • מה עשויה להיות הסיבה לכך שאלוהים דוחק באיוב להשיב? (נראה שאיוב חושש להגיב או שאין לו מה לומר)כיצד מחזקים דברי איוב בפסוקים ד-ה בפרק מ את התחושה שאיוב אינו רוצה להשיב? (איוב אומר שאינו יכול או אינו מעוניין לדבר עוד לאלוהים – אולי כי קיבל את דבריו במלואם ואולי כי אין בעיניו טעם לדבר)

נעצור ונסביר כי על פי המסופר בפתיחת פרק מ, אלוהים דוחק באיוב להשיב, אך איוב אינו רוצה לדבר. השתיקה שלו, כמו גם התגובה הקצרה שהוא בוחר לומר, סתומים ואיננו יודעים מה בליבו – האם הוא מקבל את דברי אלוהים או מתקומם נגדם אך בוחר לשתוק מסיבה כלשהי.
נמשיך ונשאל:

  • כיצד עשויות להשפיע גרסאות הכתיב והקרי על הבנת דברי איוב בפרק מב פסוק ב? (לפי הקרי: "יָדַעְתִּי כִּי כֹל תּוּכָל", נראה שאיוב מקבל את עליונותו של אלוהים ואת קוצר הבנתו שלו; על פי הכתיב: "יָדַעְתָּ כִּי כֹל תּוּכָל", ייתכן שאיוב קובל פה על שאלוהים פעל ביודעין נגדו בלי סיבה, אף שידע שלאיוב אין יכולת לערער על מעשי אלוהים)
  • מהו מקור הנחמה של איוב (בפסוקים ה-ו)? מה זה עשוי ללמד על טיב אמונתו של איוב? (עצם ההתגלות של אלוהים לאיוב וקבלת התגובה של אלוהים אליו מנחמים את איוב על סבלו. לפי זה, די לאיוב לדעת שאלוהים הוא שמנהיג את העולם, גם בלי להבין כיצד. האמונה שלו באלוהים אינה תלויה בטוב שיקבל ממנו, אלא רק להוכחה לקיומו של קשר בין האדם לאלוהים, ואולי האדם המאמין נדרש לעמוד באמונתו גם בשעה שהגמול הוא שלילי, או במילים אחרות אין בהכרח קשר בין מעשיו החיוביים של האדם לגמול שיבוא עליו)

כאן מגיע לסיומו הדיון רב המשתתפים בשאלת הגמול האלוהי, שעומד במרכזו של ספר איוב. הדיון שנפתח לאחר שתיקה בת שבוע של איוב ומסתיים בשתיקה של איוב מול אלוהים – "יָדִי שַׂמְתִּי לְמוֹ פִי".
המשך פרק מב עוסק בדברי אלוהים לרעיו של איוב ובאחריתו הטובה של איוב.

שלב שני: רעי איוב
נקרא פסוקים ז-ט ונשאל בכיתה:

  • מה אפשר ללמוד על איוב מדברי אלוהים לאליפז בפסוק ז? (איוב צדק לכל אורך הדרך, וטענות רעיו שהסבל שנגרם לאיוב הוא עונש על חטאיו או חטאי בניו אינן נכונות)
  • מה אלוהים דורש מרעי איוב לעשות? (להקריב קורבנות כדי לכפר על חטאם)
  • מהו הביטוי החוזר בסוף פסוק ז ובסוף פסוק ח? מדוע הוא חוזר לדעתכם? ("כִּי לֹא דִּבַּרְתֶּם אֵלַי נְכוֹנָה כְּעַבְדִּי אִיּוֹב". חוזר להדגשה)
  • מדוע לדעתכם הוא מכוון אותם לפנות דווקא לעזרתו של איוב שיתפלל עליהם בפסוק ט?
  • מהי טעותם של רעי איוב? (הם מחזיקים באמונה שגויה של מי שמנסה להבין את דרכיו של אלוהים ומצפה שהגמול האלוהי יתקיים באופן גלוי וברור בעולם).

ראוי להזכיר שרעי איוב הצדיקו את האל באופן גורף, וטענו שאם איוב סובל סימן שחטא, והינה אלוהים מתגלה ואומר שאיוב לא חטא, ופשר הייסורים אולי אינו מובן, אך ודאי שהם לא באו בגלל חטאיו.

נקרא את פרשנותם של ר' יוסף קרא והרמב"ם לפסוק ז בפרק מב (ראו דף עבודה: איוב פרק מב פסוק ז – פרשנות).

  • מדוע אלוהים כועס על רעי איוב, על פי ר' יוסף קרא? (איוב צדק לכל אורך הדרך, וטענות רעיו שהסבל שנגרם לאיוב הוא עונש על חטאיו או חטאי בניו אינן נכונות. נוסף על כך, במקום לנחם את איוב, האשימו הרעים אותו וחשדו בו)
  • מהי טעותם של הרעים לפי הרמב"ם? במה שונה אמונתו של איוב מאמונתם? (לרעים יש אמונה שגויה של מי שמנסה להבין את דרכיו של אלוהים ומצפה שהגמול האלוהי יתקיים בגלוי ובבירור בעולם. איוב מבין שהאמונה באלוהים היא ערך בפני עצמו, והיא אינה תלויה בשום דבר, ודאי לא בגמול)

נסכם ונאמר שדברי אלוהים לרעי איוב מלמד על טעותם של הרעים, אך יותר מזה, הם מחדדים את ההבנה שספר איוב אינו בא אלא ללמד שתורת הגמול, כפי שבני אדם מצפים לה, איננה מתקיימת בעולם (לפחות ברובד הנגלה לאדם), ועדיין אין בכך כדי לגרוע מן האמונה באלוהים.

שלב שלישי: אחרית וראשית (פסוקים י-יז)
נקרא את פסוקים י-יז ונשווה בדף העבודה: אחרית וראשית בין אחריתו של איוב לראשיתו.

  1. ישנן הקבלות בתיאור עושרו ומשפחתו, ובתיאור מעשיו ושכרו.
  2. אלוהים הכפיל את רכושו ובירך אותו בילדים כמספר הילדים שהיו לו בראשיתו.
  3. איוב תם וישר וירא אלוהים, מקריב קורבנות ומתפלל בעד אחרים. זוכה לעושר רב ולאריכות ימים.

בעקבות דף העבודה נדון במליאה בפיצוי שזכה לו איוב:

  • האם איוב זכה לפיצוי הוגן, לדעתכם?
  • האם אפשר לפצות אדם על סבל כמו שנגרם לאיוב?
  • האם איוב של פרק מב מרגיש קרוב יותר לאלוהים מאיוב של פרק א? האם לאחר מעשה ייתכן שיש משמעות חיובית בייסורים?

מבט לחיים

נדון עם התלמידים:

  • אנשים רבים חווים קשיים וייסורים בחייהם. הקושי יכול להיות גופני או נפשי, פנימי או חיצוני, קושי ביחסים חברתיים או קושי
  • ביחסים בתוך המשפחה ועוד. מהו לדעתכם היחס הראוי של האדם לכאביו ולייסוריו?
  • האם צריך לעשות מאמץ להיפטר מהכאבים במהירות האפשרית?
  • האם יש משמעות או תוכן פנימי בכאבים עצמם?
  • האם אתם מכירים אנשים שהייסורים גרמו להם לגדילה וצמיחה?

סיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו את תגובת איוב למענה אלוהים בפרק מ פסוקים א-ה ובפרק מב פסוקים א-ו ועמדנו על האפשרויות להבנתה. בהמשך פרק מב הבחנו בין אופי אמונתם של הרעים ושל איוב והשווינו בין מצבו של איוב בסיום הסיפור, לאחר שזכה לפיצוי, לבין מצבו בראשיתו. סיימנו בדיון על היחס לכאב ולייסורים בחיינו, ומקומם.
מתודות: דף עבודה, דיון.
מיומנויות: פרשנות מסורתית, פירושים מודרניים, קרי וכתיב, השוואה בין מקורות.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
תמונה - עץ
מתוך אתר 929
פתאום מיליונר
קראו את הכתבה מתוך אתר מאקו: פתאום מיליונר: האסיר שישב 17 שנה בכלא לחינם קיבל...
פתאום מיליונר

קראו את הכתבה מתוך אתר מאקו:

פתאום מיליונר: האסיר שישב 17 שנה בכלא לחינם קיבל פיצוי ענק

סיפורו של ריצ'רד אנטוני ג'ונס הסעיר לפני כשנה וחצי את העולם אחרי שהתברר שבילה יותר מ-15 שנה מאחורי סורג ובריח על לא עוול בכפו. כעת, אחרי חודשים ארוכים של דיונים, נקבע סכום הפיצוי שתשלם מדינת קנזס כדי לעזור לג'ונס להתחיל ולשקם את חייו.

דפי עבודה והעשרה
מאיוב לאויב
אמר רבה: איוב בסערה חרף (קילל) ובסערה השיבוהו.בסערה חרף, דכתיב: "אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי" (איוב ט,...
מאיוב לאויב
"וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַֽר."
(לח, א)

shutterstock.com

אמר רבה: איוב בסערה חרף (קילל) ובסערה השיבוהו.
בסערה חרף, דכתיב: "אֲשֶׁר בִּשְׂעָרָה יְשׁוּפֵנִי" (איוב ט, יז).
אמר איוב: ריבונו של עולם, שמא רוח סערה עברה לפניך ונתחלף לך בין איוב לאויב?!
ואלוהים ענה מתוך הסערה: "וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וכו' אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי" (פסוקים א-ג).
להמשך המדרש

אמר אלוהים: הרבה נימין [שערות] בראתי באדם, וכל נימה ונימה בראתי לה גומה בפני עצמה, שלא יהיו שתים יונקות מגומה אחת.
בין גומה לגומה לא נתחלף לי, בין איוב לאויב נתחלף לי?!

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא, דף טז עמוד א)

  • איוב, לפי המדרש, מטיח כלפי מעלה במרירות: אולי הרוח הסוערת ערבבה את אותיות שמי, והפכתי עבורך מ'איוב' ל'אויב'?
  • כיצד עונה לו אלוהים?
עָפָר וָאֵפֶר
"עפר ואפר" – צירוף המבטא דבר נטול כל ערך, שערכו נתפס כאפסי. אדם שחש כ"עפר...
עָפָר וָאֵפֶר
"עַל כֵּן אֶמְאַס וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר."
(מב, ו)

shutterstock.com

"עפר ואפר" – צירוף המבטא דבר נטול כל ערך, שערכו נתפס כאפסי.
אדם שחש כ"עפר ואפר" חש שכבודו נרמס, שהוא הושפל, בדומה לעפר ולאפר שעליהם דורכים.

להמשך קריאה

איוב מסיים את דבריו באומרו: "וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר", ואפשר לפרש את דבריו בשני אופנים:
אפשרות אחת – איוב חוזר בו מדבריו ומתלונותיו כלפי אלוהים ומתיישב על הארץ, על עפר ואפר, כאות לחרטה, לצער ולחזרה בתשובה.
אפשרות אחרת להבנת הפסוק – לאיוב אין ברירה אלא להתנחם בהיותו עפר ואפר בהשוואה לאלוהים.

  • הסבירו את מצבו הנפשי של איוב לפי כל אחת מהפרשנויות לאמירה: "וְנִחַמְתִּי עַל עָפָר וָאֵפֶר".
נראה אותך גבר
  לאחר שנגלה אליו מתוך הסערה, פונה אלוהים אל איוב ומאתגר אותו: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר...
נראה אותך גבר
"אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ, וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי."
(לח, ג)

 

חגורה. shutterstock.com

לאחר שנגלה אליו מתוך הסערה, פונה אלוהים אל איוב ומאתגר אותו: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ, וְאֶשְׁאָלְךָ וְהוֹדִיעֵנִי".
כלומר – אני אשאל אותך כמה שאלות, בוא נראה עד כמה אתה חכם ויודע לענות.

להמשך קריאה

אֵזוֹר הוא חגורה רחבה, דומה קצת לאפוד, התופסת את השרירים ומאפשרת פעילות גופנית מאומצת. בתנ"ך יש אזור למותניים ואזור לחלציים – המכסים בהתאמה את החלק העליון ואת החלק התחתון יותר של מרכז הגוף. אזירת החלציים או המותניים מסמלת במקרא, בדרך כלל, הכנה למלחמה או למאבק.

הביטויים המוכרים "לאזור כוח" או "לאזור אומץ", שמשמעותם לאסוף כוח ואומץ, להתמלא בהם, להתחזק, מתבססים על מנהג קשירת האזור בתקופת המקרא.

  • כיצד האמירה: "אֱזָר נָא כְגֶבֶר חֲלָצֶיךָ" מייצגת את יחסי הכוחות בין אלוהים לבין איוב, ואת הנימה של דברי אלוהים לאיוב?
סוף סוף ההתגלות
אחרי 38 פרקים שבהם מתואר שאיוב סובל ודורש להבין את סיבת הסבל, אלוהים מופיע בכבודו...
סוף סוף ההתגלות
"וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַר."
(לח, א)

ויליאם בלייק, אלוהים עונה לאיוב, 1826, מאוסף Museum of the Shenandoah Valley, מתוך ויקישיתוף

אחרי 38 פרקים שבהם מתואר שאיוב סובל ודורש להבין את סיבת הסבל, אלוהים מופיע בכבודו ובעצמו ועונה לאיוב.
איך ירגיש איוב ברגע זה? באיזו נימה יפנה אליו אלוהים – בכעס או בחמלה?
האומן ויליאם בלייק הרבה לעסוק ביצירותיו באיוב. הוא יצר כמה סדרות של תחריטים ואיורי צבע בעקבות הנושאים שבהם עוסק הספר. ביצירותיו הציג את הפירוש שלו לטקסט, בצירוף ציטוטים מהתנ"ך ופרפראזות.
לקריאה נוספת

בחנו את היצירה – התייחסו לקומפוזיציה (מיקום הדמויות והאלמנטים), לדמויות (תנוחת הגוף, תנועות הידיים, הבעות הפנים, אפיון), לתנועתיות של הרקע, ליחסי הגדלים.

  • לפי בלייק, האם אלוהים מתגלה אל איוב מתוך כעס או מתוך חמלה? ומה תגובתו של איוב להתגלות האלוהית? האם איוב מתריס כנגד אלוהים או מקבל אותו בהכנעה?
  • האם אתם מסכימים עם הפרשנות של בלייק לרגע ההתגלות של אלוהים לאיוב?
הבנות היפות ביותר בארץ
בהדפס של בלייק – איוב מוקף בשלוש בנותיו היפות. הדמויות יושבות בחדר המעוצב בסגנון הבארוק,...
הבנות היפות ביותר בארץ
"וְלֹא נִמְצָא נָשִׁים יָפוֹת כִּבְנוֹת אִיּוֹב בְּכָל הָאָרֶץ..."
(מב, טו)

איור לספר איוב מאת וויליאם בלייק, 1826. The William Blake Archive

בהדפס של בלייק – איוב מוקף בשלוש בנותיו היפות. הדמויות יושבות בחדר המעוצב בסגנון הבארוק, ועל הקיר מאחור מתוארים שלושה מראות של התגלויות אלוהיות.
הדפס זה הוא חלק מסדרת מופת של איורים חרוטים של בלייק הממחישים את ספר איוב. התחריטים מאופיינים במסגרות מעוטרות ועשירות בסמלים שמשובצים בהן הפסוקים הרלוונטיים מהתנ"ך.

  • מה הן תחושותיו של איוב, כפי שעולות מהיצירה?
  • מה משמעותה של תנועת הידיים של איוב?
  • אילו הייתם מציירים או מביימים סצנה של איוב עם ילדיו בתום תקופת הסבל שעבר, כיצד הייתם מעצבים את הדמויות?
הבנאי הגדול מכולם
אלוהים מציג את עצמו בפרק, באמצעות סדרת שאלות רטוריות, כמתכנן ומייסד העולם. הוא מתאר את...
הבנאי הגדול מכולם
"מִי שָׂם מְמַדֶּיהָ כִּי תֵדָע, אוֹ מִי נָטָה עָלֶיהָ קָּו."
(לח, ה)

shutterstock.com

בנייה ושיוף אבני בניה במצרים העתיקה. איור , 1854

אלוהים מציג את עצמו בפרק, באמצעות סדרת שאלות רטוריות, כמתכנן ומייסד העולם. הוא מתאר את עצמו כאדריכל ומתייחס לכל פרט ופרט במלאכת תכנון העולם ובנייתו: מייסוד האדנים, דרך מדידת המרווחים ועד הנחת אבן הפינה.
אחת השאלות הרטוריות שמפנה אלוהים לאיוב: "מִי שָׂם מְמַדֶּיהָ כִּי תֵדָע, אוֹ מִי נָטָה עָלֶיהָ קָּו"?
"קו" הוא מכשיר מדידה, כלי העבודה העיקרי של המודד.

  • מה מודד אלוהים לפי פסוק זה?
  • מה המסר שמפנה אלוהים לאיוב באמצעות תיאור זה של עצמו?
ושם השלישית...
  בניגוד לילדיו הראשונים של איוב, ששמותיהם לא ידועים לנו, את שמותיהן של שלוש בנות...
ושם השלישית...
"וַיִּקְרָא שֵׁם הָאַחַת יְמִימָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית קְצִיעָה וְשֵׁם הַשְּׁלִישִׁית קֶרֶן הַפּוּךְ."
(מב, יד)

מקל כחל, ירושלים, התקופה הרומית הקדומה. צילום יעל יולוביץ, באדיבות רשות העתיקות

לוחית שחיקה מצרית, צפחה, חולון, תקופת הברונזה הקדומה א. צילום קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

בניגוד לילדיו הראשונים של איוב, ששמותיהם לא ידועים לנו, את שמותיהן של שלוש בנות איוב שנולדו לאחר הקטסטרופה של חייו, אנחנו יודעים:
האחת, ימימה – כנראה יונה, סמל הרוך, האהבה והיופי במקרא.
השנייה, קציעה – מין של בושם.

להמשך קריאה

והשלישית, קרן הפוך. ומה משמעות שמה?
פּוּךְ הוא כָּחָל, צבע כחול ששימש בימי קדם לצביעת העיניים.
במצרים, בבבל וגם בכנען נמצאו כלי איפור קדומים. על סמך הממצאים נראה כי מנהג איפור הפנים היה מקובל בתקופות הקדומות, ובמשך הזמן החלו ביצירת כלים מיוחדים קטנים לאיפור – כלי כחל.
קרן הפוך – כפי הנראה נרתיק או צלוחית שבהם החזיקו את הפוך.

קראו עוד על איפור וטיפוח בעת העתיקה.

  • נסו לחשוב על מכנה משותף של השמות: ימימה, קציעה וקרן הפוך (לפי המידע בקטע). האם יש לכך קשר לכל מה שעבר על איוב במהלך הספר?
בתקופת המקרא, ואף הרבה אחריה, התבונן האדם נפעם בחיות הענקיות, כמו למשל ההיפופוטם והלווייתן. התיאורים...
"תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה, וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנו." (פסוק כה)

באדיבות ארגון גרינפיס

בתקופת המקרא, ואף הרבה אחריה, התבונן האדם נפעם בחיות הענקיות, כמו למשל ההיפופוטם והלווייתן. התיאורים של אלוהים משחק עם הלווייתן כאילו היה חיית בית, מדגישים את יכולותיו האין-סופיות של אלוהים – לו בלבד נתונה היכולת לשחק עם הלווייתן ואף לצוד אותו. תיאור היחסים של אלוהים עם הלוויתן חוזר במקומות נוספים במקרא: בספר איוב – בפרק זה ובפרק מא, בתהילים בפרקים עד וקד, ובישעיה כז.
ההתפתחות הטכנולוגית והתעשייתית אפשרה לאדם לשכלל את יכולות הציד שלו, ובין היתר של צֵיד הלווייתנים. השומן והעצמות של הלווייתנים היו מוצרים מבוקשים עד כדי כך שזנים מסוימים של לוויתנים עומדים בסכנת הכחדה. הסופר הרמן מלוויל בספרו הנודע 'מובי דיק' עמד על התעשייה השלמה שהתפתחה סביב ציד הלווייתנים. בשנת 1975 פתח ארגון גרינפיס במאבק נגד ספינות הענק שביצעו ציד לווייתנים, והפעילים הגנו על הלווייתנים בחירוף נפש של ממש. מאבקם קיבל תהודה עולמית בשנות ה-80 והשפיע על צריכת מוצרים מן הלווייתן, ובמקומות מסוימים אף הפך ציד הלווייתנים לטאבו.
  • מדוע דווקא באמצעות הלווייתן מודגשות היכולות האלוהיות? האם לתיאור זה יש את אותה העוצמה גם היום?
אני הייתי קודם
איוב אמנם זוכה להתגלות אלוהית, אך המענה אינו מה שציפה לקבל. אלוהים שואל אותו סדרת...
אני הייתי קודם
"אֵיפֹה הָיִיתָ בְּיָסְדִי אָרֶץ…"
(לח, ד)

איוב אמנם זוכה להתגלות אלוהית, אך המענה אינו מה שציפה לקבל. אלוהים שואל אותו סדרת שאלות רטוריות, המתארות בפניו את פלאי הבריאה, את סדר הטבע ואת השגחתו של האל על ברואיו.
עקבו אחר הסרטון תוך עיון בפסוקים (בסרטון הפסוקים כתובים באנגלית).

  • איך תורם הסרטון להבנת המשמעות של מענה ה' לאיוב?
  • האם הסרטון עורר אצלכם תובנות חדשות בנוגע למענה ה'?
  • לדעתכם, מה היא הסצנה החזקה ביותר בסרטון, זו הממחישה באופן הטוב ביותר את המסר של ה' במענהו לאיוב?
אדם מחפש משמעות
הנוירולוג והפסיכיאטר ויקטור פראנקל עסק בשאלות אלו בספרו "אדם מחפש משמעות". פראנקל היה ניצול אושוויץ...
אדם מחפש משמעות
"הֵן קַלֹּתִי מָה אֲשִׁיבֶךָּ יָדִי שַׂמְתִּי לְמוֹ־פִי. אַחַת דִּבַּרְתִּי וְלֹא אֶעֱנֶה וּשְׁתַּיִם וְלֹא אוֹסִיף." (פרק מ, פסוקים ד-ה)

הנוירולוג והפסיכיאטר ויקטור פראנקל עסק בשאלות אלו בספרו "אדם מחפש משמעות". פראנקל היה ניצול אושוויץ ומייסד שיטת הלוגותרפיה העוסקת בריפוי באמצעות חיפוש אחר משמעות. פראנקל מתאר את חוויותיו ממחנה הריכוז.

להמשך קריאה

הוא מספר כיצד התקווה הייתה כוח מחייה וכיצד אכזבה וייאוש המיתו ממש. ליוו אותו דבריו של ניטשה: "מי שיש לו 'למה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 'איך'", והיו למנטרה שביקש להנחיל לאסירים שהיו עמו במחנה.

מבוסס על ד"ר מיכל שוורץ, להתקיים משמעו למצוא פשר לסבל, מיזם 929

  • לסיום קריאת ספר איוב ולאור הסרטון – נסו לחשוב איזו משמעות נתנה לאיוב את הכוח להמשיך ולהתמודד?

קרדיט: ד"ר ויקטור פרנקל מספר על עצמו | ערוץ היוטיוב של tubimation