מצודת דוד:
"אֲשֶׁר דִּבֶּר דָּוִד" – לבזות גבורת הפלשתי באומרו "מי הפלשתי וכו'". והרי הוא כאומר שהוא יילחם בו.
- מה שמע שאול?
- האם לדעתכם דוד התכוון לכך?
גלית, איש הבינים, קורא לאיש שיבוא להילחם בו. מי יהיה אותו האיש? במהלך הוראה זה נראה כיצד שאול הראוי לתפקיד, אינו נענה לקריאתו של גלית; וכיצד דוד ממלא את מקומו – הוא משכנע את שאול בהצלחתו, אך נמנע מללבוש את מדיו ונלחם בגלית.
אפשרות ראשונה – פתגם:
נכתוב על הלוח את הפתגם ממסכת אבות פרק ב משנה ה: "ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש".
נשאל את התלמידים:
אפשרות שנייה – דיון:
נפזר כרטיסיות בכיתה ובהן כתובות תכונות של מנהיגים (ראו כרטיסיות גם בממערך השיעור). נחלק לכל תלמיד חמש מדבקות ונבקש להדביק את המדבקות על חמש התכונות החשובות ביותר לדעתם למנהיג בזמן משבר. נאסוף את התכונות החשובות ביותר, ובסוף השיעור נדון דרכם בהשוואה בין המנהיגות של שאול למנהיגות של דוד.
אפשרות שלישית – איור:
רצוי לבחור באפשרות זו רק אם הפרק כבר נלמד באופן ראשוני. נחלק לתלמידים צילומים של האיור ונבקש מהם לכתוב את המחשבות של הדמויות המאוירות. נאסוף את הדפים שבהם כתבו התלמידים את מחשבות הדמויות ובסוף השיעור נראה אם מה שכתבו התלמידים קרוב לעולה מן הפסוקים והפרשנויות.
חלק ראשון – פסוקים ד-יא, וכג-כז: איש מול איש – הזמנה לדו קרב:
נקרין את פסוקים ד-יא ונדגיש את המילה 'איש' שחוזרת בקטע שלוש פעמים. נשאל את התלמידים:
נקרא את הכלל שרש"י נותן בפרשנותו לבמדבר פרק יג פסוק ג על הופעת המילה 'איש' במקרא.
נשאל את התלמידים:
נקרא את דברי רש"י על פסוק ח העונה לשאלה האחרונה וכן נחזק את השערתנו ואת דברי רש"י בעיון בתיאורו של שאול בפרק ט פסוקים א-ב ששם שאול קרוי 'איש'.
נשאל את התלמידים:
נדלג על הצגתו של דוד והגעתו למחנה, ונקרין את פסוקים כג-כז. נסמן את המילה המנחה 'איש' ונשאל את התלמידים:
(ישראל עדיין מחפשים את האיש שיעז לצאת נגד האיש גלית. המלך, לפי מה שראינו למעלה, היה אמור לצאת לקרב מול גלית, ולכן הוא מעורב באופן אישי בחיפוש ואף מציע פרס לאותו האיש. בתחילת הקטע גלית מתואר בתארים רבים המעצימים את כוחו ואימתו, ואילו בסופו דוד מכנה אותו רק פלשתי ערל ומזלזל בעוצמתו)
חלק שני – פסוקים לא-לט: מי יהיה האיש? מפגש שאול ודוד:
נקרא את פסוקים לא-לט ואת פירוש מצודת דוד לפסוק לא ונשאל את השאלות שאחריו.
שאול שמע שדוד מבזה את הפלשתי שלא כהלך הרוח במחנה, ומכך שאול הסיק שדוד מעוניין להילחם בגלית. נראה שבאמת זו הייתה כוונת דוד שכן מיד לאחר מכן דוד מאשר זאת.
הצעה לכיתות שמתאים להן – עבודה יצירתית בזוגות: נחלק את הכיתה לזוגות. כל אחד מבני הזוג יבחר דמות – דוד או שאול ויכתוב קטע קצר המתאר את המצב הרגשי והנפשי שלה לפני הפגישה. התלמידים ישתפו את בני זוגם בקטעים שכתבו ויעבדו יחד על דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
כמה משמעויות יכולות להילוות להלבשת שאול את דוד בבגדיו:
נבקש מכמה תלמידים לקרוא את מה שכתבו בעבודה היצירתית, נעבור על הנקודות העיקריות בדף העבודה ונשאל:
שאול בוחר בדוד:
אפשר להשוות בין תגובתו של שאול בפרקנו לבין תגובתו למלך עמון במלחמה הראשונה בפרק יא (ראו בממערך השיעור).
במלחמת עמון שאול מגיב בזעם לחרפה של נחש העמוני, כועס מאוד ויוצא לקרב; ואילו בסיפורנו שאול חרד, והעם אתו. בין שתי המלחמות סרה רוח ה' מעם שאול ועברה לדוד ולכן התגובה שונה (ראו פרק טז פסוקים יג-יד).
ההנגדה בין תגובתו של שאול בשני האירועים ממחישה את החידלון שבו שאול שרוי. שאול מזהה את הרוח של דוד שאינו מפחד ואינו מוכן לאפשר לתופעה כזו לקרות. בדיוק כמו ששאול לא הסכים לקבל את החרפה שהציעו לתושבי יבש גלעד. כלומר, שאול מכיר היטב את תחושת האומץ יוצא הדופן לשנות את המציאות אף שהכול מפחדים. כך שאול נהג במלחמת עמון, וכך בדיוק דוד ינהג בקרב עם גלית הפלשתי. כששאול מזהה זאת הוא סומך את ידיו על דוד שיצא להילחם בגלית.
נבקש מהתלמידים לחשוב על מצב מחייהם שבו היו 'אנשים' אף שהסביבה נהגה באופן אחר.
תוכן: למדנו על הקריאה של גלית לאיש שיבוא להילחם נגדו, וכיצד שאול מפחד ואינו נענה לקריאה ומציע פרס למי שייגש להילחם. עקבנו אחר דוד הבא למחנה ומשכנע את שאול שהוא יכול להיות האיש שיילחם בגלית, אך נמנע מללבוש את מדיו.
מיומנויות: פרשנות, אינטר-טקסטואליות, מילה מנחה, בגד כסמל.
מתודות: עבודה יצירתית, פתגם, השלמת איור, דף עבודה.
"כֻּלָּם אֲנָשִׁים" – כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות.
רש"י לפסוק ח:
"אִישׁ" – את שאול
שמואל א פרק ט פסוקים א-ב:
א וַיְהִי אִישׁ מבן ימין (מִבִּנְיָמִין) וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן אֲבִיאֵל בֶּן צְרוֹר בֶּן בְּכוֹרַת בֶּן אֲפִיחַ בֶּן אִישׁ יְמִינִי, גִּבּוֹר חָיִל. ב וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל, בָּחוּר וָטוֹב, וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ, מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם.
א וַיַּעַל נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי וַיִּחַן עַל יָבֵישׁ גִּלְעָד. וַיֹּאמְרוּ כָּל אַנְשֵׁי יָבֵישׁ אֶל נָחָשׁ: 'כְּרָת לָנוּ בְרִית, וְנַעַבְדֶךָּ'. ב וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם נָחָשׁ הָעַמּוֹנִי: 'בְּזֹאת אֶכְרֹת לָכֶם, בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל עֵין יָמִין וְשַׂמְתִּיהָ חֶרְפָּה עַל כָּל יִשְׂרָאֵל'. ג וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו זִקְנֵי יָבֵישׁ: 'הֶרֶף לָנוּ שִׁבְעַת יָמִים וְנִשְׁלְחָה מַלְאָכִים בְּכֹל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל, וְאִם אֵין מוֹשִׁיעַ אֹתָנוּ, וְיָצָאנוּ אֵלֶיךָ'. ד וַיָּבֹאוּ הַמַּלְאָכִים גִּבְעַת שָׁאוּל וַיְדַבְּרוּ הַדְּבָרִים בְּאָזְנֵי הָעָם, וַיִּשְׂאוּ כָל הָעָם אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ. ה וְהִנֵּה שָׁאוּל בָּא אַחֲרֵי הַבָּקָר מִן הַשָּׂדֶה, וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: 'מַה לָּעָם כִּי יִבְכּוּ?' וַיְסַפְּרוּ לוֹ אֶת דִּבְרֵי אַנְשֵׁי יָבֵישׁ. ו וַתִּצְלַח רוּחַ אֱלֹהִים עַל שָׁאוּל בשמעו (כְּשָׁמְעוֹ) אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיִּחַר אַפּוֹ מְאֹד. ז וַיִּקַּח צֶמֶד בָּקָר וַיְנַתְּחֵהוּ וַיְשַׁלַּח בְּכָל גְּבוּל יִשְׂרָאֵל בְּיַד הַמַּלְאָכִים לֵאמֹר: 'אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵל, כֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ'. וַיִּפֹּל פַּחַד ה' עַל הָעָם, וַיֵּצְאוּ כְּאִישׁ אֶחָד".
וכאשר שמואל הלך למשוחַ את בְּנֵי ישי, על כולם כתוב: לא בזה בחר ה׳, ורק על אליאב כתוב: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ". מכאן, שהיה אוהב אותו עד עכשיו ואחר כך נמאס עליו, שאילו לא היה כעסן היה ראוי לגדולה.
(מעובד. על פי: תלמוד בבלי,מסכת פסחים, דף סו עמוד ב. ביאור על פי הרב עדין שטיינזלץ)
חייל צעיר מגיע לשדה הקרב, ניגש אל המפקד ומודיע לו שבכוונתו לצאת אל המשימה המסוכנת שאיש אינו מוכן לקחת על עצמו. האם נעלה בדעתנו שהמפקד יסיר את מדיו ואת קסדתו וילביש בהם את הטירון היומרני? סביר להניח שלא. אך זה בדיוק מה שעשה שאול.
לכאורה – גַדְלוּת נפש. שאול המלך האמין ביכולתו של דוד, הנער האדמוני האלמוני, והיה מוכן להניח את האגו שלו בצד לטובת המלחמה בפלשתים. אך המדרש מעניק את גדלות הנפש לדוד דווקא.
בלי ציוד צבאי, כשרק כלי הרועים איתו, יוצא דוד אל מול גָּלְיָת. הפלשתי מקלל, ודוד משיב בנחישות ובאמונה בניצחונו שיוכיח "כִּי יֵשׁ אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל… כִּי לֹא בְּחֶרֶב וּבַחֲנִית יְהוֹשִׁיעַ ה' כִּי לַה' הַמִּלְחָמָה…" (פסוקים מו-מז).
וכך היה. בלי חרב ובלי חנית, רק עם אבן קֶלַע שפוגעת "בּוּל בפוני", מפיל דוד את הענק הפלשתי. והעם רודף אחר הפלשתים ומכה בהם מכה ניצחת.
מתוך מיזם 929
אִישׁ הַבֵּנַיִם – אדם היוצא אל השטח שבין מערכות שני הצבאות – כאן "הגיא ביניהם" – כדי לנהל דו קרב עם לוחם מן הצד שכנגד; המנצח בדו קרב מנחיל את הניצחון לעמו ללא קרב נוסף.
נוהג זה, שתכליתו למנוע מלחמה עקובה מדם בין שני הצבאות, ידוע מן המקרא וממקורות חוץ מקראיים. ההכרעה בקרב הביניים אמורה לקבוע מי ישתעבד למי בתשלום מיסים, וכך דברי גָּלְיָת: "אִם יוּכַל לְהִלָּחֵם אִתִּי וְהִכָּנִי וְהָיִינוּ לָכֶם לַעֲבָדִים וְאִם אֲנִי אוּכַל לוֹ וְהִכִּתִיו וִהְיִיתֶם לָנוּ לַעֲבָדִים וַעֲבַדְתֶּם אֹתָנוּ" (פסוק ט).
מתוך: מקרא לישראל : פירוש מדעי למקרא – מקרא לישראל: שמואל א
נוהג זה, שתכליתו למנוע מלחמה עקובה מדם בין שני הצבאות, ידוע מן המקרא וממקורות חוץ מקראיים. ההכרעה בקרב הביניים אמורה לקבוע מי ישתעבד למי בתשלום מיסים, וכך דברי גָּלְיָת: "אִם יוּכַל לְהִלָּחֵם אִתִּי וְהִכָּנִי וְהָיִינוּ לָכֶם לַעֲבָדִים וְאִם אֲנִי אוּכַל לוֹ וְהִכִּתִיו וִהְיִיתֶם לָנוּ לַעֲבָדִים וַעֲבַדְתֶּם אֹתָנוּ" (פסוק ט).
מתוך: מקרא לישראל : פירוש מדעי למקרא – מקרא לישראל: שמואל א
האומן האיטלקי מיכלאנג'לו דה קארווג'יו (1610-1573), בן תקופת הרנסנס, מציג את דוד הצעיר נושא חרב ביד אחת ואת ראשו של גָּלְיָת ביד האחרת. הבעת פניו של דוד אינה ברורה לחלוטין, אך לא משתקפת בה שמחת ניצחון אלא חמלה ואפילו צער.
לימים תיאר יהודה עמיחי באופן דומה את תחושת אי-הנוחות של דוד: "וְלֹא יָדַע פִּתְאֹם הֵיכָן יָנַח אֶת רֹאשׁ גָּלְיָת שֶׁמִּשּׁוּם מָה שָׁכַח וְעוֹד הֶחֱזִיק אוֹתוֹ בְּתַלְתָּלָיו" (דוד הצעיר / יהודה עמיחי). קארווג'יו נחשב לאבי סגנון הבארוק – סגנון באומנות שהתאפיין בהדגשת ניגודים, במורכבות רעיונית, בתנועה וביצירת דרמה בעזרת שימוש באור וצל. קארווג'יו בחר בקפידה מה להבליט במשחקי האור והצל ביצירותיו, ואפשר לראות זאת גם ביצירה זו. הבעת פניו החומלת של דוד, גופו הנערי, מובלטים באור ועומדים בניגוד לראשו העצום של גָּלְיָת, שמובלט גם הוא.
קראו פסוקים נא-נז והביטו ביצירה.
בשנת 1975 הוציאה הלהקה "כוורת" אלבום שלישי ובין שיריו השיר "גָּלְיָת", המספר בדרך הומור את הסיפור התנ"כי על דוד וגָּלְיָת. השיר נבחר ל"שיר השנה" באותה שנה.
גוליית / כוורת
מילים: אלון אולארצ'יק ודני סנדרסון
לחן: דני סנדרסון
זהו שיר מאוד עצוב
הנושא כזה כָּאוּב,
אם תשים תחבושת,
לא יעזור לך שנתיים.
הגיבור של הסיפור
להגיד אותו אסור,
נגלה רק שהשם שלו
כמו אפריים.
יום אביב בכפר קטן
ציפורים שרות בגן,
נמלה עוברת
אך המנגינה נשארת.
בחצר נולד תינוק
ומיד התחיל לצעוק
"לא קוראים לי 'פריים –
שמי גוליית ולא אחרת!"
כל התנ"ך פחד ממנו כמו מִפִּיל,
גיבורים ברחו הביתה,
לוחמים זייפו ת'גיל.
הם קראו לו "השד מאשקלון".
בַּגַנוֹן אמר שלום
ילדים עברו לדום,
בן חמש וכבר הספיק
להביא הביתה סלע.
התאמן כל יום שעות
בלהפריע לְחַיוֹת,
יש אומרים היה לו קול
נמוך מים המלח.
כל התנ"ך פחד ממנו כמו מפיל
גיבורים ברחו הביתה
לוחמים למדו חליל
הם קראו לו בשקט מרחוק.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית
מקווה שגם הפעם
הוא יחשוב אותי נחמד.
הנה בא אלינו, בא אלינו
גולי, גוליית,
מקווה שלא ידרוך עליי,
יעשה אותי גמד.
דוד מלך ישראל
קם בבוקר לטייל,
מרחוק רואה הָמוֹן סוֹאֵן
צועק "הצילו!"
בלי לחשוב יותר מיום
התייצב על המקום,
חוץ משני גמלים וּגְדִי
עוד לא ידעו אז מיהו.
"בוא אליי, גוליית נחמד,
שב אצלי על כף היד."
"ככה מדברים?"
שאל גוליית באשקלונית.
דוד מלך התעצבן,
"הָרוּגַטְקָה תנגן!"
אבן לעברו ירה,
קלע לו בול בפוני.
כל התנ"ך אמר תודה והתרגש,
"אם תרצה להיות מַלְכֵּנוּ,
תתקשר מחר בשש"
ומאז לא שמעו אותם אומרים,
הנה בא אלינו, בא אלינו…
מקווה שלא ידרוך עליי
מקווה שלא יקפוץ עליי
הנה בא אלינו גוליית
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.
קרדיט: כוורת -גוליית / מוזיקה ישראלית, 2011
עמק האלה הפורה ורחב הידיים היה אזור מעבר חשוב בין אזור ההר (תחום התיישבותו של עם ישראל) לבין השפלה ומישור החוף (תחום מושבם של הפלשתים והכנענים), ועל כן מאבק השליטה על העמק ועל הדרכים המובילות אליו היה בלתי נמנע.
מתוך: גליה דורון, "מראה מקום: דוד וגולית בעמק האלה", אתר מקראנט, מטח
התבוננו במפה והתבססו על הקטע המצורף, וענו:
ירושלים לא היתה בידי ישראל בתקופה זו, ועל כן אִזכורה של ירושלים בהקשר של הפסוק הוא אָנַכְרוֹנִיזְם (הזכרת פרט ביצירה, המאוחר לזמן כתיבת היצירה).
הרי לא ייתכן שדוד הביא את ראשו של גָּלְיָת לעיר ירושלים, שבאותה העת הייתה תחת שלטון יבוסי. יש הסבורים שזו הוכחה לכך שהסיפור נכתב זמן רב לאחר מכן, ועל כן הטעות. לעומתם, יש הסבורים שאִזכורה של ירושלים מבטא הבטה קדימה, כלומר שדוד עתיד להביא את ראשו של גָּלְיָת לירושלים אחרי שיכבוש אותה.
דוד הוא רועה צאן מנוסה, הוא מתכונן לקרב כפי שהוא רגיל להתכונן ליום עבודה. מקל ביד אחת וקֶלַע בשנייה.
לילקוטו הוא מלקט חמש אבנים חלקות מהנחל – להישמר מפני הארי והדוב. והקלע בהיכון – כלי נשק מעץ, המשמש ליידוי אבנים במהירות. סיבוב הקלע בתנופה הרצויה משחרר את האבן אל המטרה.
מגן וצינה הם כלי הגנה העשויים מעור (שנמשח בשמן) או ממתכת או מעץ, שהלוחם אוחז בידו כדי לשמור על גופו מפגיעת חיצים, אבנים או חרבות.
המגן הוא קל, עגול בדרך כלל, ונישא ביד שמאל. הלוחם מכניס את אמתו באחת משתי רצועות עור הקשורות בחלק הפנימי של המגן, ומחזיק בידו את הרצועה השנייה. המגן אינו מספק הגנה לכל הגוף, והוא מתאים ללוחם הלובש שריון. מגן שנעשה מעץ כוסה בעור ובכפתורי מתכת. המגן נזכר בשירת דבורה (שופטים ה' 8), בקינת דוד (שמואל ב, א' 21) ועוד. הצינה (מלכים א, י' 16) היא מגן ארוך המספק הגנה לכל הגוף ונשען על הארץ. מקובל היה שאת הצינה של הלוחם נשא לפניו חייל אחר שנקרא "נושא הצינה" (שמואל א, י"ז 7). © מקרא גשר : האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה
קרדיט: דוד וגוליית/מכון מגלי"ם, 2018