השפלה וחסד
שמואל א, לא
בכמה מילים
בשיעור זה נלמד על הקרב בגלבוע ונתמקד בנושא מידה כנגד מידה. נבחין במידת הדין הבאה לידי ביטוי בעונשו של שאול על חטאיו בימי מלכותו – מותו; ובמידת החסד המתבטאת בהורדת גופתו מחומת בית ש(א)ן בידי אנשי יבש גלעד כהוקרה על שהציל אותם במלחמה בבני עמון.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – חסד של אמת:
נכתוב על הלוח את הביטוי 'חסד של אמת' ונשאל את התלמידים:
- מה משמעות הביטוי הזה? (חסד שעושים עם אדם בידיעה שהוא לא יוכל להשיב חסד)
- מה מיוחד בחסד כזה?
- מה הוא דורש מהאדם שעושה אותו?
- מי אינם יכולים להשיב לחסדים שנעשו עמם? (המתים)
לאחר הדיון נספר לתלמידים שבביטוי זה משתמשים בעיקר בקשר לחסדים שנעשים עם אנשים שעומדים למות או שכבר מתו. לדוגמה – ללכת ללוויה של מישהו, להנציח את זכרו וכן הלאה.
אפשרות שנייה – שרה גיבורת ניל"י:
נכיר לתלמידים בקצרה את סיפורה של שרה גיבורת ניל"י: נקדים ונספר על מחתרת ניל"י –
רשת ריגול יהודית שפעלה למען הבריטים ונגד הטורקים בעת מלחמת העולם הראשונה כדי לקדם הקמת ריבונות יהודית עצמאית בארץ. לאחר מכן נקרין את שלוש הדקות האחרונות מהסרטון.
נשאל את התלמידים:
- מדוע החליטה שרה אהרונסון להתאבד?
- מה אתם חושבים על החלטה זו?
נציין שגדולתה בכך שאף שידעה על מותה הוודאי, עדיין הצליחה להכריע בעצמה בשאלה מי יביא לקץ חייה. בהחלטה זו מנעה מעצמה עינויים שהיו עלולים לסכן גם את חבריה. שרה אהרונסון היא כמובן אינה היחידה, כך נהגו גם מאיר פינשטיין ומשה ברזני מהאצ"ל, וכך נהג אדם צ'רניקוב ראש היודנראט בגטו ורשה ועוד.
אפשרות שלישית – "לא בגדנו":
נקרין על הלוח את התמונה של מצפור אורי אילן.
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מזהים מה כתוב? ("יצאנו בשליחות עם ישראל ולא בגדנו – מצפור אורי אילן")
נספר בקצרה את סיפורו של אורי אילן. אילן היה לוחם צה"ל שנשבה בשבי הסורי והתאבד בו. בפתק שהותיר בבגדיו והתגלה בבדיקת גופתו הוא כתב: "לא בגדתי, התאבדתי". אילן ספג עינויים קשים בשבי הסורי וכאשר הרגיש שלא יעמוד יותר בסבל, וכמו כן פחד שהוא עלול למסור סודות מדינה – שם קץ לחייו. מילותיו הפכו סמל של הקרבה אישית בעבור ביטחון המדינה.
נספר שגם היום נלמד על חייל שהחליט לשים קץ לחייו בעצמו בעת קרב כדי להימנע מעינויים ומוות בידי האויב.
הזמנה לקריאה
נקדים ונזכיר את הערב שלפני המלחמה לפי פרק כח פסוק ג: "וַיִּקָּבְצוּ פְלִשְׁתִּים וַיָּבֹאוּ וַיַּחֲנוּ בְשׁוּנֵם, וַיִּקְבֹּץ שָׁאוּל אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְבֹּעַ".
ניזכר:
- מהי הבשורה שקיבל שאול בערב זה? (הוא יוצא למלחמה בידיעה שמותו קרב)
נקרא את הפרק כולו ונבקש מהתלמידים לחלק את הפרק לשני חלקים:
- פסוקים א-ז – הקרב בגלבוע ומות שאול;
- פסוקים ח-יג – אנשי יבש גלעד מביאים את גופת שאול לקבורה ראויה.
מות שאול:
נקרא את פסוקים א-ז ונשאל שאלות הבנה והסבר.
נעמיק בפסוק ג – נסביר את המילה "הַמּוֹרִים" – היורים בקשת שצָבְאוּ סביב שאול.
נשאל את התלמידים:
- מהי התגלגלות האירועים בראשית הפרק? (בניו של שאול מתים וייתכן שאף לנגד עיניו, והמלחמה הולכת וכבדה על שאול)
- איך לדעתכם שאול מרגיש בשלב זה?
נתמקד במילה "וַיָּחֶל" – נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם פירוש המילה?
נקרין על הלוח את פרשנות רד"ק למילה.
שאול במצוקה גדולה – הוא מתאבל על בניו, סביבו מתים עוד ועוד חיילים, ואז באים המורים. זהו פחד גדול מנשוא.
נמשיך ונשאל:
- מה שאול מבקש מנושא כליו בפסוק ד?
- מדוע מסרב נושא הכלים לבקשה?
- ממי לדעתכם ירא נושא הכלים – משאול, מהפלשתים, מה' או מהעם?
לפי פירוש הרב שטיינזלץ פחד נושא הכלים לפגוע במשיח ה', ואף לא העז לעשות זאת בגלל נאמנותו לשאול.
- מה עושה שאול כדי להימנע מעינויי הפלשתים?
- על פי פסוק ז, מה עושים אנשי עבר העמק ועבר הירדן בהבינם שהקרב הוכרע?
- מה עושים לאחר מכן הפלשתים? (פסוק ז)
ניזכר בתוכחת שמואל לשאול בפרק כח כששאול מעלה את שמואל באוב:
- מדוע על פי שמואל נענש שאול שימות עם בניו בקרב? (כי שאול לא מחה את זכר עמלק)
נזכיר בקצרה שכאשר נמנע שאול מהשמדת עמלק, הוא הצדיק זאת בטענה שחמל על מלכם ועל הצאן והבקר. לעומת חמלתו זו על עמלק, כאשר חשד שאול שכוהני העיר נוב מסייעים לדוד הוא הרג את כולם ולא חמל עליהם אף שלמעשה לא עשו כל רע. שאול נהג בחוסר מידתיות – היה רחמן כלפי עמלק האכזר, ואכזרי מאוד כלפי כוהני נב שלא חטאו במאומה. בהמשך נראה כיצד פרקנו מציע תיקון לחוסר מידתיות זו.
השפלה וחסד:
נקרא את פסוקים ח-יג ונחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמאית בכיתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נאסוף את התשובות בכיתה. נתמקד בסיפורם של אנשי יבש גלעד ונשאל:
- מי מבני יבש גלעד יצא להביא את הגופה? ומתי הם יצאו? (כל איש חיל, בלילה) מדוע יצאו רק אנשי החיל ומדוע בלילה? (הם סיכנו את חייהם במעשה זה, כמו במבצע צבאי)
את המאמצים האלה הם עשו כדי להציל את גופת שאול מביזוי.
נשאל את התלמידים:
- הרי שאול כבר מת, האם לדעתכם היה שווה להסתכן בשביל זה?
- האם הצעד הזה היה מוצדק?
- מה אנו יכולים ללמוד על אנשי יבש גלעד מסיפור זה?
- מה אפשר ללמוד על כבוד גופת המת?
נכתוב על הלוח את הביטוי 'מידה כנגד מידה' ונזכיר את משמעותו: כאשר מעשה נענה בגמול התואם את המעשה – חטא נענה בעונש הדומה לחטא וחסד נענה בחסד דומה.
- האם אתם מזהים מקומות נוספים בפרק שבהם בא עיקרון זה לידי ביטוי?
- אילו שתי אפשרויות של 'מידה כנגד מידה' אתם מכירים? (לטוב או לרע) שתי המידות האלו באות לידי ביטוי בפרק. נערוך על הלוח טבלה להשוואה ולסיכום ונזמין כמה תלמידים למלא את החסר על הלוח:
המעשה של שאול התגובה המעשה שלילי או חיובי? בניגוד למצוות ה', השאיר שאול בחיים את מלך עמלק במלחמה. שאול הציל את אנשי יבש גלעד במלחמה עם נחש העמוני. להלן הטבלה פתורה לשימוש המורה:
המעשה של שאול התגובה המעשה שלילי או חיובי? בניגוד למצוות ה' השאיר שאול בחיים את מלך עמלק במלחמה. נענש במותו במלחמה. שלילי שאול הציל את אנשי יבש גלעד במלחמה עם נחש העמוני. אנשי יבש גלעד הסירו את גופתו מחומת בית שאן והביאו אותו לקבורה ראויה. חיובי
נוכל להוסיף ולציין שבפרק זה יש גם תיקון לחוסר המידתיות שבחטאיו של שאול: כאמור, שאול פועל בחוסר מידתיות בחמלתו על עמלק ובהריגתו את כוהני נוב, ובפרקנו שב הסדר על כנו ולכל מעשה מוצבת תגובה הולמת לתוכנו ולמידותיו.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה – חסד:
נתמקד במידת החסד – אנשי יבש גלעד משיבים לשאול בחסד כיוון שהם זוכרים כיצד דאג להם כאשר היו חלשים. נשאל את התלמידים:
- האם יש לכם דוגמאות מחייכם למצבים שבהם עשיתם חסד עם חלש?
- האם יש לכם דוגמאות למקרים שבהם מישהו עשה חסד עמכם?
נוכל לדון על כך שהאפיון המייחד את מידת החסד הוא עשיית טוב בלי לצפות לתמורה. נזמין את התלמידים לחפש מצבים של עשיית חסד במרחב הציבורי: בבית הספר, בעיתונות, ברחוב וכן הלאה.
אפשרות שנייה – זכריה באומל:
נעיין בכתבה על השבת גופתו של זכריה באומל (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה המשמעות לדעתכם של השבת גופתו של זכריה באומל לארץ?
- מדוע השקיעה מדינת ישראל מאמצים רבים כל כך?
- מה היחס בארץ לכבוד המת?
- האם לדעתכם המדינה עושה כל שביכולתה בעניין זה?
אפשרות שלישית – התאבדות:
שאול בוחר לקחת את חייו.
- האם לדעתכם בחירה זו לגיטימית?
- האם לדעתכם יש מצבים שבהם לקיחת החיים היא לגיטימית?
- מה השוני בין החלטה כזו במצבי קיצון לבין התנהלות חיים רגילה?
מאמרים:
- הרחבה על עקרון המידתיות בשיעורו של דוד מנחם באתר 929.
- על המלחמה האחרונה של שאול במאמרו של הרב אמנון בזק באתר ישיבת הר עציון.
- על הבקשה הראשונה בהיסטוריה להמתת חסד, ברשימה של הרבה דליה מרקס באתר 929.