דוד, מלך כובש
פרק ח
בכמה מילים
לאחר סיום המלחמה עם פלשתים דוד פונה לכיבוש הממלכות השכנות – מואב, ארם ואדום. הוא מכה בהן ביד רמה, והתנהלותו זוכה לברכת ה'. מכאן הוא פונה לניהול הפנים של הממלכה, בדגש על משפט צדק, וממנה יועצים ושרים שיהיו בעזרו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם צריך לעשות מלך כדי להבטיח שתקופת שלטונו תהיה מוצלחת, פורייה וארוכה?
לאחר שהתלמידים יציעו הצעות פעולה נכתוב אותם על הלוח בשני טורים: ענייני פנים (בתוך הממלכה) וענייני חוץ (גבולות הממלכה וקשרי חוץ). לאחר שיופיעו שתי הרשימות ננסה לסדר אותן לפי דחיפות הפעולות: מה הדברים הראשונים שמלך צריך לעשות בכל תחום? נשאל את התלמידים:
- האם יש קדימות לענייני פנים על פני ענייני חוץ או להפך?
נסיק שחשוב מאוד לדאוג לענייני החוץ ולשקט בגבולות כדי שיתפנו משאבים לענייני הפנים.
אפשרות שנייה – משחק:
נדגים את המתח בין קשיים חיצוניים לבין משימות פנים במשחק קטן. נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מתלמיד אחד לנסות להגיד את האל"ף-בי"ת הפוך – מתי"ו עד לאל"ף, ומבן זוגו נבקש להפריע לו בלי הרף. נעבור בין הזוגות ונראה איך הם מתקדמים. בשלב מסוים נבקש מהתלמידים להחליף תפקידים במשחק. נבדוק אם יש תלמיד שהצליח להגיד את האל"ף בית על אף ההפרעות, ונעמוד על כך שקשה מאוד להתרכז ולסדר את המחשבה והדיבור ("ענייני הפנים") כשכל הזמן יש הפרעה חיצונית.
הזמנה לקריאה
מכיוון שהפסוקים מלאי פרטים נקרא בהתחלה רק את פסוק א. הפסוק קושר את הפרק למה שאירע לפני כן במילים: "וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן". נשאל את התלמידים:
- אחרי מה?
ניזכר שפרקים ו-ז מתארים את העלאת ארון ה' לירושלים ואת בקשת דוד לבנות בית לה' והתשובה שקיבל, ובפרק ה מתוארות מלחמות דוד. נראה שהפרק שלנו ממשיך את פרקי המלחמות.
נקרין על הלוח את מפת הארץ והעמים הסובבים אותה מתוך האתר (ראו לשונית הרחבות בתחתית הטקסט המקראי) או את המפה המובאת בעזר ההוראה.
נשאל את התלמידים:
- את אילו עמים מן העמים הסובבים את ממלכת יהודה דוד או שאול כבר כבשו?
נזמין את התלמידים לזהות במפה את פלשת שאותה כבש דוד בפרק ה. נזכיר שבמלכי צובא כבר נלחם שאול בעבר (שמואל א פרק יד פסוק מז). נזמין את התלמידים לסמן במפה לאורך השיעור בכל פעם אזור נוסף שבו נלחם דוד ושאותו הוא כובש: פלשת, ארם צובא, מואב, ארם דמשק אדום. כאשר נקרא את פסוק יג נסביר שגיא מלח נמצא בגבול ארץ אדום (נוכל לבקש מהתלמידים לסמן במפה את המיקום משוער) ולכן בפסוק יד כתוב: "וַיָּשֶׂם בֶּאֱדוֹם נְצִבִים".
קריאת הפרק:
נספר שפרק זה עוסק בהמשך כיבושיו של דוד. נקרא יחד את פסוקים א-ח בפרק ח נסביר אותם, ונמשיך לקרוא עד פסוק יד. במהלך הקריאה וההסבר בעל פה נציין במי נלחם דוד בכל מלחמה ונכתוב באילו פסוקים מתוארת כל מלחמה: פסוקים א-ב: מלחמה במואב; פסוקים ג-ד: מלחמה בארם צובא; פסוקים ה-ט: מלחמה בארם דמשק; פסוקים יג-יד: מלחמה באדום. בעת הקריאה נבקש מן התלמידים להדגיש בתנ"ך או לכתוב במחברת בכל פעם שמופיעה הטיה כלשהי של הפועל היכה. הפועל היכה על הטיותיו הוא מילה מנחה שמקשרצ בין המלחמות – דוד מכה את האויבים מסביב ובכך מכונן ממלכה בטוחה ויציבה (מומלץ להקרין את הפרק ולסמן את המילה המנחה דרך האתר).
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות. בדף העבודה ישוו התלמידים בטבלה את התנהלות דוד במלחמות ואת תוצאותיהן. מומלץ לחלק את הטבלה מושלמת בחלקה, כפי שמופיע בדף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעלה שאלת אתגר:
- עם איזה מלך כורת דוד ברית שלום וכיצד המלך הזה מגיע אליו? (תועי מלך חמת שהיו לו קרבות רבים עם הדדעזר מלך ארם שומע על ניצחון דוד על ארם ושולח אליו את יורם בנו לברכו ולבקש ברית שלום)
לאחר מילוי הטבלה נתמקד בעמודה השלישית בטבלה – היחס לאנשי הממלכה הכבושה ולרכושם, נשאל את התלמידים:
- כיצד מתייחס דוד לאנשי הממלכה ולרכוש הכבוש? (דוד לוקח את התושבים לעבדים נושאי מנחה, והוא עצמו מקדיש כסף וזהב משלל המלחמות לבית המקדש)
- מדוע חשוב להדגיש שדוד מקדיש את הכסף והזהב לה'?
- חפשו בפסוקים: כיצד אלוהים מתייחס לכיבושי דוד? (פסוק ו ופסוק יד)
פעמיים מוזכר בפרק שה' מושיע את דוד בכל אשר הלך.
- מה משמעות הדברים?
- מדוע לדעתכם ה' מצליח בידי דוד במלחמותיו?
נקרא עם התלמידים בשנית את פסוקים טו-יח ונשאל:
- מה דוד עושה בפסוקים אלה? (לאחר שסיים לנהל את הקרבות החיצוניים הוא יכול להתפנות לניהול שקט של ענייני הממלכה. גם כאן הוא פועל בתבונה – ממנה אנשי מפתח לכל תפקיד ולא חושב שהוא צריך לעשות הכול בעצמו)
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה עצמית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נקרא את פסוק טז יחד, ונקרין את פירושו של הרב שטיינזלץ. נסביר שבניהו בן יהוידע היה מגיבורי דוד המגנים על הממלכה, והכרתי והפלתי היו תחת פיקודו. בני דוד גם הם קיבלו משרות – כוהנים (אין הכוונה לכוהן במקדש כי אם מכהן בהנהגה).
נדגיש: בפרק זה ניצב לנגד עינינו מנהיג שהוא גם מצביא וגם מנהל מדיני. דוד נלחם את מלחמות ישראל בתקופתו ומנצח. הוא עושה את כל הפעולות ההכרחיות לבניית הממלכה, עושה הישר והטוב בעיני ה', ומה שמוביל אותו לאורך כל הפרק הוא טובתו של העם.
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לחשוב על "מלחמות חיצוניות" בעולמם או מקרים של סכסוכים שמפריעים להם לנהל בשקט את ענייניהם הפנימיים. נכתוב על הלוח את ההצעות שהועלו. לדוגמה: סכסוך בין שכנים באותו בניין, סכסוך בין בני משפחה, סכסוך בין תלמיד למורה, סכסוך בין חברים.
נדגיש ש"ענייני הפנים" יכולים להיות בין האדם לבין עצמו, למשל כאשר אדם רב עם אחד מחבריו הטובים יהיה לו קשה מאוד להתרכז בשיעורים. אפשר לדון בשאלה מה הם ענייני הפנים שלנו ומה הם ענייני החוץ. יכולות להיות מגוון מחשבות על שאלה זו. אם יש צורך נכוון את התלמידים בשאלות בכתב בעבודה אישית או בזוגות:
- מהם ענייני החוץ שלי שעליי לפתור?
- מהם ענייני הפנים שלי שאני לא מצליח לפתור כרגע?
מי שרוצה יוכל לשתף את הכיתה במחשבותיו.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על כיבושי דוד את הממלכות השכנות כדי להבטיח שקט מקסימלי בגבולות.
מיומנויות: איתרנו מילה מנחה, השווינו בין המלחמות בטבלה והתבוננו במפה.
מתודות: עבודה בזוגות, לימוד דרך דפי עבודה, דיון.
חשיבות כיבושיו של דוד:
כיבושיו של דוד בפרק זה היו לא רק הכרחיים לשלום המדינה, אלא גם בעלי חשיבות אסטרטגית, בין השאר מבחינה כלכלית. באתר של ברוריה בן-דוד וייס אפשר למצוא הסבר מפורט על חשיבותם הגיאוגרפית של הכיבושים השונים, בדגש על המסחר דרך אדום ואילת.
משפט וצדקה:
בפסוק טו כתוב: "וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ". על השילוב בין משפט וצדקה כדאי לקרוא את דבריהם של עודד מאור ויואב בר-גד באתר 929.
נקמה במואבים:
פרשנות על האכזריות שנוקט דוד כלפי המואבים וכיצד היא קשורה לנקמת אבות ראו מאמרו של ספי מרקוס באתר ישיבת הר-עציון ומאמרה של נועם דן מתוך אתר 929.