דוד, מנהיג בחסד
פרק ט
בכמה מילים
בשיעור זה נעסוק במידת הדין ובמידת החסד. נלמד על בחירתו של דוד לקיים את הבטחתו ליהונתן להביא אל שולחנו את בנו מפיבושת, הצאצא האחרון מבית שאול. בחירה זו היא דוגמה לגמילות חסד מנהיגותית.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – קיום הבטחות:
נשאל את התלמידים:
- מה גורם לכם לקיים הבטחות?
- נסו להיזכר בהבטחה שקיימתם או שמישהו הבטיח לכם וקיים.
- כיצד חשתם כאשר עמדתם בהבטחתכם?
- האם היו לבטים אם לעמוד בהבטחה או לא, ממה הם נבעו?
- מה הוביל אתכם להחלטה לעמוד בהבטחה?
היום נלמד על קיום הבטחה של דוד.
- מה לדעתכם המשמעות שמלך עומד בהבטחותיו?
אפשרות שנייה – מנהיגות פוליטית:
נקרא קטע קצר על מנהיגות.
נשאל את התלמידים:
- מדוע קצין בצה"ל צריך להיות אחד שקם לזקנה באוטובוס?
- איך צריך להתנהג מנהיג?
- מהן לדעתכם התכונות שחשוב שיהיו למנהיג?
- כיצד היינו מצפים שמנהיג יתייחס למי שחולק עליו? מדוע?
אפשרות שלישית – עשיית חסד:
נחלק לתלמידים דף ובו מדרש מבראשית רבה מתוך העיבוד של ספר האגדה לצד שאלות הבנה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נאסוף במליאה את תשובות התלמידים. נסביר שהיום נלמד על מעשה חסד שעושה דוד המלך – דוגמה למידת הרחמים.
הערה למורה: בלשון חז"ל החליפו מ"ם סופית בנו"ן סופית (לדוגמה: נישואין). אפשר להציע לתלמידים להחליף נו"ן במ"ם ולהבין שמדובר במים חמים וקרים, ולאחר מכן לענות על השאלות.
הזמנה לקריאה
נקרין על הלוח את פרק ט, נקרא אותו ונשאל שאלות הבנה לפי סדר ההתרחשות:
- כיצד גילה דוד על קיומו של מפיבשת? (שאל את שריו שקראו לציבא)
- מה היה תפקידו של ציבא? (עבד שאול – אפשר להוסיף כי ככל הנראה הוא היה המפקח על רכושו של שאול אחרי מותו)
- כיצד מכנה ציבא את מפיבשת? (נכה רגליים)
- מה דעתכם על כינוי זה – האם הוא מבטא הערכה או זלזול? האם הייתם מצפים ליחס כזה מעבד כלפי אדונו?
- מי מביא את מפיבשת אל דוד? (דוד דואג להביא את מפיבשת)
- מדוע לדעתכם ציבא לא עושה זאת?
- מה עשה מפיבושת בפגישתו עם דוד? (נפל על פניו והשתחוה)
- כיצד התייחס דוד אל מפיבשת? (הרגיע אותו: "אַל תִּירָא" והזמין אותו לאכול על שולחנו)
- כיצד הגיב מפיבשת אל חסדי דוד? (השתחווה בפעם השנייה וענה לו בהתבטלות – כינה את עצמו "הַכֶּלֶב הַמֵּת")
- מה הורה דוד לציבא לעשות? (להעביר למפיבושת את כל אשר היה לשאול ולכל ביתו. ושציבא ועבדי שאול שציבא היה ממונה עליהם יעבדו לו את האדמה. בפירות האדמה ישתמש מפיבשת להוצאותיו ולפרנסת בנו, ומפיבשת עצמו יאכל על שולחן המלך)
- כיצד מתואר ציבא? (בעל בנים, והרבה עבדים)
נשים לב לפער בין התיאור של ציבא לתיאור של מפיבשת. בעוד מפיבשת נראה כפליט, ציבא נראה כגביר בעל רכוש ועבדים. דוד משרטט את מערכת היחסים מחדש ומשעבד את ציבא למפיבשת (להרחבה אפשר לקרוא את מאמרו של אמנון בזק).
- מה ענה ציבא להוראת דוד? (שימלא את כל מה שביקש)
אפשר להזמין ארבעה מתנדבים שיגלמו את הדמויות החשובות בפרק: דוד, אחד מעוזריו, ציבא ומפיבשת, ויציגו לכיתה את המתרחש בפרק, או יקראו לכיתה ממקומם את הפסוקים, כל אחד יקרא את הפסוקים של הדמות שהוא מגלם.
לאחר שנוודא שכל התלמידים הבינו את ההתרחשות בפרק נפנה לעסוק בנושא העומק – מידת החסד שנוקט דוד כלפי מפיבושת.
- מדוע דוד נוהג בחסד עם מפיבושת? (דוד מקיים את הבטחתו ליהונתן)
- מדוע אם כן מפיבושת ירא וחושש ודוד צריך להרגיעו? (לא ברור מאליו שזו תהיה הדרך שיבחר דוד. דוד מתנהג כאן בגדולה, לא רק שאינו הורג את בית שאול אלא אף נוהג עם מפיבושת חסד)
נחלק לתלמידים דפים ובהם פסוקים נבחרים מפרק יח ומפרק כ בשמואל א. ונשאל שאלה מנחה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור):
- מה הקשר בין הפסוקים האלה לבין מעשהו של דוד בפרקנו? הדגישו את הפסוקים הרלוונטיים לבחירתו של דוד.
נקרין על הלוח את הפסוקים ונדגיש את הברית שנכרתה בין דוד ליהונתן ואת בקשתו של יהונתן לא להכרית את זרעו.
כעת מובן מדוע לקח דוד את מפיבושת אל ארמונו ועשה עמו חסד זה.
- מה דוד עלול להפסיד מעשיית החסד הזאת ומה הוא יכול להרוויח מכך? (החסד הזה של דוד מסכן אותו שכן אם הוא משאיר צאצא של בית שאול בחיים עלולים לקום ממנו מתנגדים למלכותו של דוד. מצד שני, מפיבושת לא איים על דוד, ודווקא קירובו של מפיבושת הוא מהלך פוליטי לאגד תחת דוד את תומכי שאול)
נדגיש שההבטחה של דוד ליהונתן הייתה ברית שכרתו ביניהם. החסד כלפי מפיבשת הוא חסד גם כלפי יהונתן – קיום הברית והשארת זרעו.
לסיכום חלק זה נוכל לבקש מן התלמידים לכתוב סיפור קצר שמספר על המפגש בין דוד למפיבושת וציבא, או להכין הצגה קצרה שבה הדמויות קמות לתחייה, וכל מה שלמדנו בשיעור יוכל לבוא לידי ביטוי בדיאלוג ביניהם.
מבט לחיים
נקרא עם התלמידים את הכתבה 'בתי משפט קהילתיים'. או את הכתבה 'הכל נשאר בקהילה' (ראו קישורים לכתבות גם בממערך השיעור: כתבה א, כתבה ב).
בכתבה מתוארים בתי המשפט הקהילתיים שמציעים שיקום במקום כליאה. נשאל את התלמידים:
- כיצד באה לידי ביטוי מידת החסד בתופעה המתוארת בכתבה זו?
נערוך שיח קצר על האפשרות שלא לכלוא אלא להציע שיקום ונשאל:
- מה דעתכם על הפתרון הזה?
- מתי הוא יכול לעבוד ומה הסכנות שלו?
בסיום הכתבה מציין אלון אפנג'ר שמה שיכול למנוע ממנו לחזור אל הסמים זו התחושה החזקה שמחבקים אותו, מלווים אותו, מראים שאכפת ממנו ומשם הוא מקבל כוחות לא לחזור אל הפשיעה.
לחלופין, נוכל לבקש מהתלמידים לחשוב על מצב שבו הם נהגו במידת החסד כלפי מישהו, או על מצב שמישהו אחר עשה עמם חסד ונשאל את התלמידים:
- מה אפשר את הוויתור על מידת הדין?
- מה נוכל ללמוד מכך לעתיד?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על דוד המקיים את הבטחתו ליונתן ומביא אל ארמונו את מפיבושת – הצאצא האחרון לבית שאול, וביררנו מה היו המניעים של דוד במעשהו זה, ואם מדובר כאן במעשה חסד או בתרגיל פוליטי שנועד לקרב אליו את שבטי ישראל שתמכו בשאול.
מיומנויות: קראנו פסוקים מפרק אחר, השווינו לפרקנו והסקנו מסקנות.
מתודות: הבענו בהצגה או בכתב מפגש בין דמויות מן הפרק.
מדרש השם מפיבושת:
בשם 'מפיבושת' כלולה המילה 'בושת'. שם זה מזמין אותנו לתהות מדוע זכה נער צעיר ופיסח לשם שנושא בתוכו את הבושה באופן כה מובהק. על מדרש שם זה והרחבה בנוגע לדמותו וליחסיו עם דוד ראו מאמרו של יכין אפשטיין מתוך אתר 929.
חסד או פוליטיקה?
יש המפרשים כי בחירתו של דוד לסמוך את מפיבושת לשולחנו לא נבעה רק מנדיבות וחסד אלא גם מתוך רצון לפקח מקרוב על נצר למלכות שקדמה לו. על פרשנות זו אפשר לקרוא במאמרו של מיכאל הנדלזלץ מתוך אתר 929.
ציבא:
בפרק זה ציבא, עבד שאול, הוא דמות שולית יחסית. אך עיון מעמיק בפסוקים ובפרשנות מעלה כי ציבא היה תככן שהשתלט על רכושו של שאול ובהמשך הפסוקים הוא מתגלה כנוכל של ממש. להרחבה ראו מאמרו של הרב אמנון בזק באתר ישיבת הר-עציון.