חגי המנהיג
בכמה מילים
העם במשבר כלכלי ורוחני, וחגי נשלח לעודד את רוחו של העם ולזרזו בבניית בית המקדש. במהלך הוראה זה נבחן את מנהיגותו של חגי ואת הדרכים שהוא נוקט כדי לעורר את העם לידי מעשה.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: דיון בשאלה
נשאל את התלמידים:
- אילו תכונות דרושות למנהיג המבקש לשנות את המציאות?
- האם תוכלו לתת דוגמאות למנהיג כזה ולפועלו?
הצעה שנייה: סרטון
נצפה בסרטון המציג את ההכרזה של דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל (ראו עזר הוראה: הכרזת העצמאות). נצפה בדקה הראשונה ונדון בשאלות שבעזר ההוראה.
הזמנה לקרוא
שלב ראשון
נקרא את הפרק,נסביר מילים קשות ונוודא הבנה של השיח בין חגי לעם.
ננתח את הפרק בעזרת שאלות אלה:
- מהי טענת גולי בבל שחזרו לציון? סמנו אותה בפרק והסבירו אותה.
- מהי ההאשמה של חגי כלפי העם? סמנו אותה בפרק והסבירו אותה.
שלב שני: הדרכים שבהן המנהיג מדרבן לפעולה
נחפש מילים מנחות:
- בפרק שלפנינו יש מילה מנחה. סמנו את המילה שחוזרת על עצמה ונסו לשער מהי המשמעות של החזרה. (המילה 'בית' מדגישה את המטרה של בניין בית המקדש)
- בפסוקים ב-ה חוזרת על עצמה מילה מנחה נוספת. סמנו אותה ונסו לשער מה המשמעות שלה. (המילה 'עת' מדגישה את הזמן שבו יש להתחיל לבנות את הבית – עכשיו)
- הביטוי "שִׂימוּ לְבַבְכֶם עַל דַּרְכֵיכֶם" חוזר פעמיים בטקסט – מי פונה למי? (חגי לעם)
- מה לדעתכם המשמעות של הביטוי? מהי אותה הדרך? (בפסוק לאחר מכן מתוארים מעשיהם של העם שגורמים לתסכול והפסד. מכאן שהביטוי קורא לעם לעשות חשבון נפש על מעשיו)
- בסופו של דבר, האם חגי מצליח להניע את העם להתחיל לבנות את בית המקדש? (היעזרו בפסוק יד)
נעיין בפסוק יד – הפסוק המסכם את היחידה: - בפסוק כתוב "וַיָּעַר ה' אֶת-רוּחַ…" – מה דעתכם כוונת הביטוי?
בעזרא פרק א מסופר על הצהרת כורש נכתב שםבפסוק א כי "הֵעִיר ה' אֶתרוּחַ כֹּרֶשׁ מֶלֶךְפָּרַס". - מה ההבדל ומה הדמיון בין שני הפסוקים? (בעזרא ה' מעיר את רוחו של מלך זר, ואילו בחגי הוא מעיר את היהודים בארץ ישראל. אך יש זיקה בין השניים – ההתעוררות היא לשם בניין בית המקדש)
שלב שלישי: פעולת הנביא
נקרין על הלוח את רשימת פעולות של חגי בפרק (ראו דף עבודה: פעולותיו של חגי)ונבקש מהתלמידים לכתוב באילו פסוקים מתוארת כל פעולה.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם הדרכים שבהן חגי משכנע הן חיוביות או שליליות? מדוע?
- נסו לחשוב: מהי ההשפעה הפסיכולוגית של כל אחת מהדרכים על העם?
תגובת העם וחיזוק ה' את העם
נשאל את התלמידים:
- מה הם הפעלים המתארים את תגובת העם בפסוק יב? ("וַיִּשְׁמַע", "וַיִּירְאוּ")
- מדוע לדעתכם העם יראים? מה גרם להם לפחד? (כנראה מהאיום שמצבם הרע יימשך אם לא יתחילו לבנות את בית המקדש)
- מה התגובה של ה' לכך שהעם מקבל על עצמו לבנות את בית המקדש? ("אֲנִי אִתְּכֶם")
נזכיר בכיתה הביטוי החשוב המסכם את נבואת חגי שדנו בו בתחילת מהלך ההוראה:"וַיָּעַר ה' אֶתרוּחַ".
מבט לחיים
נקרא את הכתבה 'מנהיגות בזמן משבר' העוסקת בדרכים שבהן סייעו הורים לילדיהם להתגבר על הקשיים שלהם בזמן מלחמת לבנון השנייה (ראו עזר הוראה: מנהיגות בזמן משבר) ונדון בשאלות המובאות בעזר ההוראה.
לחלופין נדון במתח בין דאגה לצורכי הפרט ובין הדאגה לצורכי הכלל. חגי מודע למתח הזהוטוען שיש לשנות את סדרי העדיפויות וקודם כול לבנות את המקדש– צורך הכלל. נשאל את התלמידים:
- האם בחייכם אתם דואגים יותר לחייכם הפרטיים או לצרכים החברתיים הציבוריים?
- מה קודם למה – דאגה לרווחה האישית שלנו, או דאגה לצורכי הכלל?
- האם היום הייתם נענים לקריאה של חגי לעסוק בענייני הכלל לפני העניינים הפרטיים שלכם?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את פרק א בחגי, עמדנו על הסיטואציה הקשה שבה העם שרוי ועל דבריו של חגי שמנסה להניע את העם להתחיל בבניית בית המקדש. לאחר מכן ניתחנו את הדרכים שחגי נוקט כדי להניע את העם לפעולה.
מיומנויות: איתור מילים מנחות, זיהוי סדר הפעולות של חגי בשכנוע העם, אינטרטקסטואליות בין ספר עזרא לספר חגי.
מתודות: דיון, צפייה בסרטון וניתוח מעמיק של פעולות חגי והעם בפרק.