מסה ומריבה – מי מנסה את מי?
פסוקים א-ז
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את פסוק ב: "וַיָּרֶב הָעָם עִם מֹשֶׁה וַיֹּאמְרוּ: 'תְּנוּ לָנוּ מַיִם וְנִשְׁתֶּה'".
נגיד לתלמידים שזה משפט מהפסוקים שנקרא היום, ונשאל:
- מה לדעתכם הולך לקרות בפרק?
- אילו שאלות הפסוק הזה מעלה, ומה תרצו לדעת עליו? (אפשרויות: מה ענה משה לעם? למה לעם לא היו מים? וכו')
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים א-ז, נסביר את המילה "וּסְקָלֻנִי" (פסוק ד) – זרקו עליי אבנים. העם כועס מאוד על משה עד כדי כך שהוא מאיים להרוג אותו באבנים.
מבט שני
נתמקד בחילופי הדברים בין העם למשה ובין משה לאלוהים. נחלק לתלמידים דף ובו פסוקי השיחות ונבקש מהם לכתוב את הפסוקים במילים שלהם בזוגות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נחלק לתלמידים דף ובו פסוקים ב וז ונבקש מן התלמידים לסמן בצהוב את כל הפעלים מהשורש רי"ב ובירוק את כל הפעלים מהשורש נס"ה.
נקרין על הלוח את פסוקים ב וז מודגשים (ראו דפים גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה הקשר לדעתכם בין שני הפסוקים האלה?
- מדוע משה מפרש את זעקת העם למים כניסיון את אלוהים?
- מה זה אומר לנסות את אלוהים?
משה כועס שהעם רוצה לעשות לאלוהים "מבחן". האם אלוהים ייתן להם את מה שהם צריכים?
נתמקד בכעס של משה על העם על שבכל פעם שהם מגיעים לנקודת מחסור וקושי הם מאשימים את משה שלקח אותם למות במדבר. משה מאוכזב שלמרות שני ניסיונות קודמים ואף שהעם נמצאים רגע אחרי הנס הגדול ביותר – חציית ים סוף, הם אינם מפנימים שאלוהים מלווה אותם ונוכח בחייהם.
נשאל את התלמידים:
- נסו להבין מתוך הניסיון הזה והניסיונות הקודמים, מה מצבם הנפשי-רוחני של העם? (העם חלשים וחסרי ביטחון, הניסים הבאים זה אחר זה אינם מצליחים לשכנע אותם שהם אינם לבד)
אפשר לחלק את התלמידים לקבוצות של שמונה תלמידים, ולהזמין אותם להכין הצגה שמסבירה מה קורה בפרק. נצפה בהצגות בכיתה.
מבט לחיים
נתמקד במילים מפסוק ז: "הֲיֵשׁ ה' בְּקִרְבֵּנוּ, אִם אָיִן?". נשאל את התלמידים:
- האם היה לכם מצב דומה, שבו הייתם צריכים לסמוך על מישהו ואף על פי שהוא כבר עשה בשבילכם הרבה דברים טובים בעבר, עדיין ברגע האמת התקשיתם להאמין בו?
נחשוב על דוגמאות בחיינו שבהן אנו צריכים לזכור שיש לנו כוח שנמצא בתוכנו גם כשקשה. נבקש מהתלמידים לחשוב על משפט שיכול לעזור להם לזכור שמי שאוהב אותם נמצא אתם גם כשלא רואים אותו.
נכין בכיתה "שרשראות אומץ":
נביא לכיתה מגילות קלף קטנות (יש להכין מראש) ונזמין כל תלמיד לכתוב על הקלף את המשפט שלו. נקשור את המגילות הקטנות בחבל ונתלה אותן על הצוואר קרוב ללב. נסביר לתלמידים שהם יכולים לענוד את השרשרת הזאת במצבים מלחיצים, וכך הם יוכלו להיזכר שהם אינם לבד.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את סיפור מסה ומריבה – העם הצמא שוב מבקש עזרה מאלוהים, ולאחר שאלוהים נענה להם בנס משה כועס על העם ששוב היה צריך לנסות את אלוהים ושלא סמך עליו מלכתחילה.
מיומנויות: כתבנו את הטקסט במילים שלנו, הדגשנו מילים מנחות.
מתודות: הכנו הצגה שמפרשת את הפרק, הכנו שרשראות אומץ.