קולות
פסוקים ו-יא
בכמה מילים
בפסוקים אלו נדון בקולות המשכנעים את העם כי אלוהים הוא שמוביל את המהלכים ההיסטוריים – הגישה המחקרית תראה כי הוא עומד מאחורי הצהרת כורש, הגישה המסורתית תראה בנבואה את מה שעתיד להתרחש בעזרתו של אלוהים.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – שאלה לדיון:
נכתוב על הלוח את המילים "קול" ו"מִדבר" נבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות לכל אחת מהמילים. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יש קשר בין קול ומִדבר?
- האם יש לקול יתרון דווקא במִדבר?
הצעה שנייה – משפטים מעודדים ומנחמים:
נציג בפני התלמידים משפטים.
נבקש מהתלמידים לבחור משפט שהם מתחברים אליו. נחזור למליאה ונבקש מהתלמידים לשתף בבחירות שלהם ולהסביר מה מעודד במשפט שהם בחרו. אפשר גם ליצור סימניות או שלטים קטנים שעליהם כתוב המשפט שהם בחרו.
הצעה שלישית – סרטון ודיון:
נצפה בטריילר של הסרט "הקול בראש".
הזמנה לקריאה
הקולות בנבואת ישעיה:
קול שני: פסוקים ו–ח – הקול המיואש שמקבל מענה מעודד:
בפסוקים אלה יש דיאלוג בין שני קולות. מי הם הקולות?
נחלק לתלמידים את הפסוקים ומסך של וואטסאפ (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נבקש מהתלמידים לכתוב את הפסוקים או את חלקי הפסוקים הרלוונטיים לכל קול על מסך הפלאפון (צד שמאל בדף העבודה). יש כיתות שאפשר לחלק להם את הדו-שיח מוכן (צד ימין בדף העבודה) ומסך וואטסאפ נוסף שיכתבו בו את הדו-שיח במילים שלהם (צד שמאל בדף העבודה).
נסכם במליאה:
קול 1 דורש מקול 2: "קְרָא!" (תבשר על הגאולה). קול 2 שואל: "מָה אֶקְרָא?" ומתאר את ההסתייגות שלו מהקריאה לעלות לארץ, שהרי האדם הוא כמו חציר ומעשיו וחסדיו כמו עשב – שיבשים ונובלים במהירות (לדעת המחקר אפשר לראות כאן רמז להצהרת כורש שאין לסמוך עליה מכיוון שכורש הוא בסך הכול אדם ויכול לשנות את דעתו, או שמלך אחר יחליף אותו).
קול 1 עונה: "אָכֵן חָצִיר הָעָם" – מתחיל בהסכמה ובחזרה על דברי הקול השני שאכן האדם הוא זמני וחסר משמעות, אך ממשיך ומוסיף: לעומת האדם אלוהים הוא נצחי וכול יכול. לכן, אף שכורש הוא רק בשר ודם, אלוהים הוא שעומד מאחורי ההצהרה ומכוון כדי לגאול את ישראל.
קול שלישי: פסוקים ט-יא – קול ירושלים שמכריזה על פעולות אלוהים לגאולת עמו:
נקרא את פסוק ט ונשאל את התלמידים:
- אל מי פונים שתדבר בפסוק? (ירושלים)
העם עתה הופך להיות מבשר הגאולה לאחר שהשתכנע שהגאולה מתממשת.
נחלק את הכיתה לשלישיות – כל חבר קבוצה מקבל פסוק מתוך פסוקים ט-יא וצריך לצייר את הפסוק שלו ולכתוב את המתרחש במילים שלו. אפשר לחלק פירוש לפסוקים אם נצרך (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- כיצד מעצב ישעיה את נבואתו כדי שייקלט המסר טוב יותר בקרב שומעיה?
1. האנשה של ירושלים.
2. דימויים ומטפורות: "אָכֵן חָצִיר הָעָם", המשלת אלוהים לרועה צאן.
3. מצלול: "כָּל הַבָּשָׂר חָצִיר, וְכָל חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה" – ריבוי אותיות שורקות שמדמות את שריקת הרוח המעיפה את החציר כמו אלוהים את חיי האדם.
מתי נאמרה הנבואה?
נשאל את התלמידים:
- לאור הפסוקים שלמדנו, האם לדעתכם הנבואה נאמרת כאשר ישעיהו והעם כבר יודעים על הצהרת כורש או שהמטרה של הנבואה היא לעזור לעם לעבור את שנות הגלות הקשות? הוכיחו בעזרת הפסוקים.
- מה המעלה ומה החיסרון בכל גישה?
מבט לחיים
מרטין לותר קינג, מנהיג המאבק לשוויון זכויות השחורים בארצות הברית בנאומו קרא למאבק חסר פשרות אך לא אלים וציטט את פסוק ד בפרק. נשאל את התלמידים:
- מה משמעות אזכור הפסוק בנאומו של מרטין לותר קינג על השלום, הצדק והאחווה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו במשמעות של הקול האלוהי ובדרכים שבהם הוא משכנע את העם להאמין בגאולה שתגיע: קראנו וניתחנו את הדיאלוג בין הקול שטוען כי בני האדם ודבריהם חולפים ובין הקול שלפיו אף שהאדם חולף, דברי אלוהים נצחיים והגאולה באה מתוך רצון האל וההקשבה שלו לתחושות הייאוש של העם. בשלב האחרון ראינו שהעם השתכנע, קראנו וציירנו את הפסוקים האחרונים על הבשורה של ירושלים עצמה על החזרה לציון.
מיומנויות: האנשה, דימויי ומטפורה, מצלול.
מתודות: הבנת השיחה בין הקולות בפסוקים באמצעות שיחת וטסאפ, ניתוח ופירוש בעזרת ציור.