סגור תצוגת כיתה
הפרק

קולות

פסוקים ו-יא

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפסוקים אלו נדון בקולות המשכנעים את העם כי אלוהים הוא שמוביל את המהלכים ההיסטוריים – הגישה המחקרית תראה כי הוא עומד מאחורי הצהרת כורש, הגישה המסורתית תראה בנבואה את מה שעתיד להתרחש בעזרתו של אלוהים.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – שאלה לדיון:
נכתוב על הלוח את המילים "קול" ו"מִדבר" נבקש מהתלמידים להעלות אסוציאציות לכל אחת מהמילים. נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם יש קשר בין קול ומִדבר?
  • האם יש לקול יתרון דווקא במִדבר?

הצעה שנייה – משפטים מעודדים ומנחמים:
נציג בפני התלמידים משפטים.
נבקש מהתלמידים לבחור משפט שהם מתחברים אליו. נחזור למליאה ונבקש מהתלמידים לשתף בבחירות שלהם ולהסביר מה מעודד במשפט שהם בחרו. אפשר גם ליצור סימניות או שלטים קטנים שעליהם כתוב המשפט שהם בחרו.

הצעה שלישית – סרטון ודיון:
נצפה בטריילר של הסרט "הקול בראש".

הזמנה לקריאה

הקולות בנבואת ישעיה:

קול שני: פסוקים ו–ח – הקול המיואש שמקבל מענה מעודד:
בפסוקים אלה יש דיאלוג בין שני קולות. מי הם הקולות?
נחלק לתלמידים את הפסוקים ומסך של וואטסאפ (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).

נבקש מהתלמידים לכתוב את הפסוקים או את חלקי הפסוקים הרלוונטיים לכל קול על מסך הפלאפון (צד שמאל בדף העבודה). יש כיתות שאפשר לחלק להם את הדו-שיח מוכן (צד ימין בדף העבודה) ומסך וואטסאפ נוסף שיכתבו בו את הדו-שיח במילים שלהם (צד שמאל בדף העבודה).

נסכם במליאה:
קול 1 דורש מקול 2: "קְרָא!" (תבשר על הגאולה). קול 2 שואל: "מָה אֶקְרָא?" ומתאר את ההסתייגות שלו מהקריאה לעלות לארץ, שהרי האדם הוא כמו חציר ומעשיו וחסדיו כמו עשב – שיבשים ונובלים במהירות (לדעת המחקר אפשר לראות כאן רמז להצהרת כורש שאין לסמוך עליה מכיוון שכורש הוא בסך הכול אדם ויכול לשנות את דעתו, או שמלך אחר יחליף אותו).

קול 1 עונה: "אָכֵן חָצִיר הָעָם" – מתחיל בהסכמה ובחזרה על דברי הקול השני שאכן האדם הוא זמני וחסר משמעות, אך ממשיך ומוסיף: לעומת האדם אלוהים הוא נצחי וכול יכול. לכן, אף שכורש הוא רק בשר ודם, אלוהים הוא שעומד מאחורי ההצהרה ומכוון כדי לגאול את ישראל.

קול שלישי: פסוקים ט-יא – קול ירושלים שמכריזה על פעולות אלוהים לגאולת עמו:
נקרא את פסוק ט ונשאל את התלמידים:

  • אל מי פונים שתדבר בפסוק? (ירושלים)

העם עתה הופך להיות מבשר הגאולה לאחר שהשתכנע שהגאולה מתממשת.

נחלק את הכיתה לשלישיות – כל חבר קבוצה מקבל פסוק מתוך פסוקים ט-יא וצריך לצייר את הפסוק שלו ולכתוב את המתרחש במילים שלו. אפשר לחלק פירוש לפסוקים אם נצרך (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:

  • כיצד מעצב ישעיה את נבואתו כדי שייקלט המסר טוב יותר בקרב שומעיה?
    1. האנשה של ירושלים.
    2. דימויים ומטפורות: "אָכֵן חָצִיר הָעָם", המשלת אלוהים לרועה צאן.
    3. מצלול: "כָּל הַבָּשָׂר חָצִיר, וְכָל חַסְדּוֹ כְּצִיץ הַשָּׂדֶה" – ריבוי אותיות שורקות שמדמות את שריקת הרוח המעיפה את החציר כמו אלוהים את חיי האדם.

מתי נאמרה הנבואה?
נשאל את התלמידים:

  • לאור הפסוקים שלמדנו, האם לדעתכם הנבואה נאמרת כאשר ישעיהו והעם כבר יודעים על הצהרת כורש או שהמטרה של הנבואה היא לעזור לעם לעבור את שנות הגלות הקשות? הוכיחו בעזרת הפסוקים.
  • מה המעלה ומה החיסרון בכל גישה?

מבט לחיים

מרטין לותר קינג, מנהיג המאבק לשוויון זכויות השחורים בארצות הברית בנאומו קרא למאבק חסר פשרות אך לא אלים וציטט את פסוק ד בפרק. נשאל את התלמידים:

  • מה משמעות אזכור הפסוק בנאומו של מרטין לותר קינג על השלום, הצדק והאחווה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו במשמעות של הקול האלוהי ובדרכים שבהם הוא משכנע את העם להאמין בגאולה שתגיע: קראנו וניתחנו את הדיאלוג בין הקול שטוען כי בני האדם ודבריהם חולפים ובין הקול שלפיו אף שהאדם חולף, דברי אלוהים נצחיים והגאולה באה מתוך רצון האל וההקשבה שלו לתחושות הייאוש של העם. בשלב האחרון ראינו שהעם השתכנע, קראנו וציירנו את הפסוקים האחרונים על הבשורה של ירושלים עצמה על החזרה לציון.
מיומנויות: האנשה, דימויי ומטפורה, מצלול.
מתודות: הבנת השיחה בין הקולות בפסוקים באמצעות שיחת וטסאפ, ניתוח ופירוש בעזרת ציור.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
משפטים
כשנסגרת דלת אחת – נפתחת אחרת, אבל לעיתים קרובות אנו ממשיכים להביט בצער רב כל...
משפטים
  • כשנסגרת דלת אחת – נפתחת אחרת, אבל לעיתים קרובות אנו ממשיכים להביט בצער רב כל כך בדלת הסגורה, עד שאיננו רואים את זו שנפתחה בפנינו. (אלכסנדר גראהם בל)
  • באפשרותכם להתחיל מחדש בכל רגע שתבחרו. (מרי פיקפורד)
  • אם אתה יכול לחלום על זה אתה יכול לעשות את זה. (וולט דיסני)
  • לכל בעיה יש פתרון, שאם לא כן – לא הייתה בעיה. (אלברט איינשטיין)
  • בכישרון רגיל ועם התמדה בלתי רגילה אפשר להשיג כל דבר. (תומאס פ' בקסטון)
  • כישלון הוא הזדמנות להתחיל מחדש בדרך חכמה יותר. (הנרי פורד)
  • תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר. (שלום חנוך, בפרפרזה על המדרש)
הקול בראש
האם אנחנו מקשיבים לקולות הפנימיים שלנו? האם אנחנו מקשיבים לקולות חיצוניים? באילו מצבים קול אחד...
הקול בראש

  • האם אנחנו מקשיבים לקולות הפנימיים שלנו?
  • האם אנחנו מקשיבים לקולות חיצוניים?
  • באילו מצבים קול אחד גובר על האחר?

קרדיט: פורסם על ידי cinema Israel ב-2015.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
יש לי חלום, מרטין לותר קינג (מקוצר)
אני שמח להיות עמכם היום, באירוע שיירשם בהיסטוריה כמפגן החופש הגדול ביותר בתולדות אומתנו. יש...
יש לי חלום, מרטין לותר קינג (מקוצר)

אני שמח להיות עמכם היום, באירוע שיירשם בהיסטוריה כמפגן החופש הגדול ביותר בתולדות אומתנו.
יש לי חלום שיום יבוא ועל גבעותיה האדומות של ג'ורג'יה, ישבו יחד בניהם של עבדים לשעבר ובניהם בעלי עבדים לשעבר אל שולחן האחווה.

יש לי חלום שיום יבוא ואפילו מדינת מיסיסיפי, מדינה אשר לוהטת בחום חוסר הצדק, נחנקת בלהט הדיכוי, תהיה לנווה מדבר של צדק וחירות. יש לי חלום! שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה שלא תשפוט אותם לפי צבע עורם, אלא לפי תוכן אופיים. יש לי חלום היום! יש לי חלום שיום יבוא באלבמה, עם גזעניה המרושעים, והמושל שלה ששפתיו נוטפות מילים כ"חציצה" ו"ביטול" – יום אחד באלבמה ילדים שחורים קטנים וילדות שחורות קטנות יוכלו לשלב את ידיהם עם ילדים לבנים קטנים וילדות לבנות קטנות כאחים ואחיות.

יש לי חלום היום. יש לי חלום שיום יבוא ו"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ, וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה. וְנִגְלָה כְּבוֹד ה', וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי ה' דִּבֵּר" (ישעיהו פרק מ פסוקים ד-ה).

מתוך: נאומים ששינו את העולם, רוזלינד הורטון וסלי סימונה, עורך מהדורה עברית: אורן נהרי.

שמעו שמעו
חָטְאוּ בְּכִפְלַיִם, דִּכְתִיב: "חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלָיִם" (איכה א, ח). וְלָקוּ בְּכִפְלַיִם, דִּכְתִיב: "כִּי לָקְחָה מִיַּד...
שמעו שמעו
"נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם. דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲוֹנָהּ כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ." (פסוקים א-ב)

vector illustration / shutterstock.com

חָטְאוּ בְּכִפְלַיִם, דִּכְתִיב: "חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלָיִם" (איכה א, ח). וְלָקוּ בְּכִפְלַיִם, דִּכְתִיב: "כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ" (ישעיה מ, ב) וּמִתְנַחֲמִים בְּכִפְלַיִם, דִּכְתִיב : "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם" (ישעיה מ, א).

(איכה רבה א, נז)

  • המדרש מתמקד במילים החוזרות ומנסה להאיר את הקשר ביניהן. הכפלת המילים נועדה להדגשה ולפריטה על מיתרי הרגש. הציגו דוגמה משלכם לצירוף כפול בעברית.
את מי צריך לנחם?
"נחמו נחמו עמי" (ישעיהו, מ, א) – אמר ר' ברכיה הכהן: נחמוני נחמוני, עמי. בנוהג...
את מי צריך לנחם?
"נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם." (פסוק א)

pimchawee / Sutterstock.com

"נחמו נחמו עמי" (ישעיהו, מ, א) – אמר ר' ברכיה הכהן: נחמוני נחמוני, עמי. בנוהג שבעולם, כרם אם יהיה לאדם ויבואו ליסטים ויקצצו אותה – למי מנחמים לכרם או לבעל הכרם? וכן לאדם יהיה בית ויבואו הליסטים וישרפו אותו – למי מנחמים לבית או לבעל הבית? אתם כרם שלי… ובא נבוכדנצר והחריב אותו והגלה אתכם ושרף את ביתי, אני הוא צריך להתנחם – נחמוני נחמוני עמי.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • המדרש מציג את הקשר העמוק בין אלוהים לבין עמו דרך משל (שוב חוזר משל הכרם). איזו מין דמות של אלוהים עולה מהמדרש?
וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר
הדרכים המפותלות והעקומות יהפכו לישרות ושטוחות. ההרים והגבעות יונמכו, העמקים יעלו. זוהי הבטחה לשבים לארץ...
וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר
"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה." (פסוק ד)

blue-bubble / Shutterstock.com

הדרכים המפותלות והעקומות יהפכו לישרות ושטוחות. ההרים והגבעות יונמכו, העמקים יעלו. זוהי הבטחה לשבים לארץ כי ה' יגרום בכוחו לשינוי בטבע, כדי להקל את דרכם של ההולכים.

להמשך קריאה

מכיוון אחר, מעניין לגלות כי ביטוי זה מסייע לנו בפירוש נוסף לשמו של אב האומה – יעקב. מן המפורסמות הוא מדרש השם בבראשית כה, כו: "וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב". אך הפרק שלנו מוסיף רמז כי משמעות השם יעקב קשורה בהתנהגות באופן לא ישר (במילים עדינות). ואמר זאת כבר הנביא הושע: "בַּבֶּטֶן עָקַב אֶת אָחִיו" (יב, ד).

  • מה נוכל ללמוד מהביטוי "וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר" על משמעות השם יעקב?
קול קורא במדבר
בפרק נשמעים קולות מבשרי גאולה. במקור יש לקרוא את הפסוק כך: "קול קורא: במדבר פנו...
קול קורא במדבר
"קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ ה', יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלֹהֵינוּ." (פסוק ג)

המכתש הקטן בנגב. צילום: מארק ניימן, לע"מ

בפרק נשמעים קולות מבשרי גאולה. במקור יש לקרוא את הפסוק כך: "קול קורא: במדבר פנו דרך לה' ".

להמשך קריאה

הקול מכריז על מסלול, על נתיב במדבר שדרכו יביא ה' את הגולים חזרה אל הארץ. היום, גם בעקבות קריאה שלא על פי טעמי המקרא, נוצרה משמעות חדשה לביטוי. "קול קורא במדבר" הוא משל לקריאה שאין לה שומע, דברים הנופלים על אוזן אטומה (לפי רב-מילים). "קול קורא" הוא פרסום רשמי מטעם גוף או אדם, הקורא לאנשים להתגייס לטובת מיזם, להגיש מועמדות למשרה וכדומה.

  • שלבו במשפט משלכם את הביטוי "קול קורא במדבר" במשמעות המודרנית שלו.
מדרש אומנותי - מיכאל סגן-כהן
  היצירה מורכבת מלוח עץ שבחלקו העליון מודבק שלט של רחוב ישעיהו. מתחת, בכתב יד,...
מדרש אומנותי - מיכאל סגן-כהן
"דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַם..." (פסוק ב)

מיכאל סגן-כהן , "נחמו נחמו עמי", אקריליק ועפרונות שמן על לוח עץ ושלט רחוב, 183X62 ס"מ, 1978. צילום: מידד סוכובולסקי . © באדיבות ליאורה לאור סגן-כהן

 

היצירה מורכבת מלוח עץ שבחלקו העליון מודבק שלט של רחוב ישעיהו. מתחת, בכתב יד, מופיעים פסוקים א-יב בישעיהו מ. המילים "נחמו נחמו עמי" כתובות באותיות גדולות – הן פותחות את הנבואה ומדגישות את הנחמה בנבואה זו, הפותחת פתח לתקופה טובה יותר.

להמשך קריאה

בחלקה העליון של היצירה הדביק סגן-כהן שלט רחוב. שלטי הרחוב בהם אנו נתקלים בחיי היומיום משמשים כציוני דרך בלבד, ובדרך-כלל איננו מקדישים מחשבה למקור השם. העברת השלט לתוך יצירת אמנות מוציאה אותו מההקשר היומיומי, ותובעת מאיתנו התייחסות אחרת. הוספת נבואתו של ישעיהו מתחת לשלט מחזירה את שמו של הרחוב להקשרו המקורי. שלטי רחוב מופיעים בתחילתם של רחובות, במקום התחברותם של רחובות, של כמה דרכים אפשריות.

מיכאל סגן-כהן, חזון מיכאל: יצירתו של מיכאל סגן-כהן 1999-1976, מוזיאון ישראל, ירושלים. © ליאורה סגן-כהן

  • האומן בחר לשבץ ביצירתו שלט רחוב שעליו שמו של הנביא ישעיהו. מה תורם פרט זה ליצירה?
  • התייחסו לפרט נוסף ביצירה והציעו לו הסבר.
והיה העקוב למישור / ש"י עגנון
  את ספרו הראשון, "והיה העקוב למישור", כתב ש"י עגנון בגיל 25. הוא כתב אותו...
והיה העקוב למישור / ש"י עגנון
"כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה." (פסוק ד)

כריכת הספר "והיה העקוב למישור" מאת ש"י עגנון. הוצאת שוקן, 1994. איור העטיפה: יוני בן שלום. © כל הזכויות שמורות

 

את ספרו הראשון, "והיה העקוב למישור", כתב ש"י עגנון בגיל 25. הוא כתב אותו בסתיו 1911 ביפו, במשך ארבעה ימים.
העלילה הפתלתלה מתרחשת בגָלִיצְיָה באמצע המאה ה-19, בבוצ'אץ' (העיירה שבה נולד עגנון). גיבורי הסיפור הם מנשה חיים וקריינדל טשארני – זוג חשׂוך ילדים שבבעלותם חנות קטנה.

להמשך קריאה

הם יורדים מנכסיהם, ומנשה חיים מבקש כתב המלצה מן הרב המקומי, נפרד מאשתו האהובה ויוצא מעירו כדי לקבץ כסף בעיירות גליציה. לאחר שמצבו הכספי משתפר מתפתה מנשה חיים למכור את כתב ההמלצה לקבצן אחד, ואחר כך יוצא לחגוג ביריד ומאבד שם את כל כספו. כעבור זמן מה נמצא הקבצן מת כשכתב ההמלצה על גופו, ורעייתו של מנשה חיים מקבלת הודעה על מותו. קרינדל טשארני מותרת מעגינותה, נישאת לאחר ואפילו זוכה ללדת בן. כששב מנשה חיים לעירו, עני וחסר כול, הוא מגלה שאשתו היא כבר אשת איש אחר ואם לילד ומחליט לעזוב מייד את העיר. הוא נודד בעיירות ובכפרים, עד שהוא נסוג מן העולם ומתמקם בבית הקברות. שם, לתדהמתו, מוצא מנשה חיים מצבה הנושאת את שמו ואת תאריך פטירתו כביכול. זו המצבה שהציבה קריינדל טשארני בזמנו על קברו של הקבצן, משום שחשבה שהוא בעלה המת.

  • מה דעתכם על בחירתו של מנשה חיים, גיבור סיפורו של עגנון? האם הדרך שבחר היא עקובה-עקומה או ישרה?
בבל - גלות
לאחר הצהרת כורש יש לדבר "עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם" (פסוק ב) ולשכנע אותה שנפתחה תקופה חדשה,...
בבל - גלות
"כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ יִרְעֶה בִּזְרֹעוֹ יְקַבֵּץ טְלָאִים וּבְחֵיקוֹ יִשָּׂא עָלוֹת יְנַהֵל." (פסוק יא)

לאחר הצהרת כורש יש לדבר "עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם" (פסוק ב) ולשכנע אותה שנפתחה תקופה חדשה, תקופה של נחמה. זהו ייעודו ותפקידו של ישעיהו השני. אלא שלא כולם משתכנעים.

להמשך קריאה

יש כאלו בעם שמול הכרזותיו הנמרצות, "קוֹל קוֹרֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ ה' " (פסוק ג), מביעים ייאוש וחוסר אונים: "יָבֵשׁ חָצִיר נָבֵל צִיץ כִּי רוּחַ ה' נָשְׁבָה בּוֹ" (פסוק ז). העם הפנים את נבואות התוכחה של נביאי החורבן שקדמו לישעיהו השני, ועתה הם חשים כי מאחר שנענשו בני יהודה מידי ה' בחורבן ובגלות, הם יָבְשׁוּ וקמלו.

  • הוכיחו מתוך הפסוקים כי העם לא יושב בארצו, ונדרש ללכת כדי לשוב למולדתו.
  • המסע הארוך הביתה לארץ ישראל, ודברי הנביאים הקודמים, מאיימים על אנשי גלות בבל. כיצד הנביא מנסה לשכנע אותם אחרת? בססו את תשובתכם מן הכתוב.

קרדיט: על נהרות בבל. ערוץ היוטיוב של מוזיאון ארצות המקרא ירושלים

לב ירושלים
ליבה של ירושלים בתקופת הצהרת כורש ונבואת ישעיהו השני – שבור. אוהביה בגלות, היא חוותה...
לב ירושלים
"דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲוֹנָהּ כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ." (פסוק ב)

"מפת בונטינג", מפת העולם ובמרכזו ירושלים, 1581, הדפס עץ. הספרייה הלאומית, אוסף המפות ע"ש ערן לאור

ליבה של ירושלים בתקופת הצהרת כורש ונבואת ישעיהו השני – שבור. אוהביה בגלות, היא חוותה חורבן והרס מוחלטים.

להמשך קריאה

הנביא מַאֲנִישׁ את ירושלים ואת מצוקותיה:
דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלִַם דברי נחמה, הרגעה וריצוי וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ, כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ, נשלמה תקופת הסבל שנקצבה לה, כִּי נִרְצָה, כופר עֲוֺנָהּ, חטאהּ, כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' עונש כִּפְלַיִם בְּשל כָל חַטֹּאתֶיהָ. עליכם להודיע לירושלים שהגיעה שעת המחילה וההתפייסות.

(ביאור שטיינזלץ לפרק מ)

  • "לְכָל אֶחָד יֵשׁ עִיר וּשְׁמָהּ יְרוּשָׁלַיִם" קבע המשורר נתן יונתן בשירו בשם זה. מה מסמלת ירושלים בשבילכם?
נעים מאוד, ישעיהו השני!
עושים סדר בנביאים שבספר ישעיהו.
נעים מאוד, ישעיהו השני!
"קוֹל אֹמֵר קְרָא וְאָמַר מָה אֶקְרָא..." (פסוק ו)

עושים סדר בנביאים שבספר ישעיהו.

  • צפו בסרטון. הציגו הוכחה אחת לכך שבספר ישעיהו מופיעים שני נביאים לפחות.
רועה וצאן מרעיתו
הרועה נוהג את עדרי הצאן והבקר למקום עשב, למִרעה. הרועה דואג למזון, למים ולמחסה לעדרו...
רועה וצאן מרעיתו
"כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ יִרְעֶה בִּזְרֹעוֹ יְקַבֵּץ טְלָאִים וּבְחֵיקוֹ יִשָּׂא עָלוֹת יְנַהֵל." (פסוק יא)

spetenfia/ Shutterstock.com

הרועה נוהג את עדרי הצאן והבקר למקום עשב, למִרעה. הרועה דואג למזון, למים ולמחסה לעדרו ואף מגן על העדר מחיות טרף, מפגעי טבע ומשודדים.

להמשך קריאה

המקרא מראה שמנהיגים אחדים בישראל קיבלו את הכשרתם בהנהגה בהיותם רועי צאן: משה, דוד, עמוס הנביא ואחרים.
בשירה המקראית נמשלו יחסי ה' ועמו ליחסי רועה ועדרו: "ה' רועי לא אחסר. בנאות דשא ירביצני, על מי מנוחות ינהלני…" (תהלים כג, א-ב), ובפרקנו: "כרועה עדרו ירעה" (ישעיה מ, יא).

מתוך גשר מפעלים חינוכיים

  • הכבשים והטלאים (הגורים של הכבשה) נמשלים בפרק לעם ישראל המקובץ מכל הארצות על ידי הרועה – האל. הכבשה מסמלת מצד אחד חיבור לאדמה ומצד שני קשורה לנדודים. במבט רחב על הסיפור של עם ישראל, מה מאפיין אותו יותר – חיבור לאדמה או נדודים?
הביטויים שעשו את ספר ישעיהו
הביטויים שעשו את ספר ישעיהו
"עַל הַר גָּבֹהַ עֲלִי לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלִָם..." (פסוק ט)

  • זהו שני ביטויים המופיעים בפרק והסבירו את משמעותם.

קרדיט: הביטויים שעשו את ספר ישעיהו / 929 תנך ביחד

ישעיהו באיורים
ישעיהו באיורים
"יָבֵשׁ חָצִיר נָבֵל צִיץ וּדְבַר אֱלֹהֵינוּ יָקוּם לְעוֹלָם." (פסוק ח)

  • על פי הסרטון, מהם האתגרים העומדים בפני ישעיהו השני?
  • לאיזו דמות היסטורית מושווה ישעיהו השני, ולמה?

קרדיט: 929 ישעיה מ- סו: נביא הנחמה / 929 תנך ביחד