ראשית דרכו של גדעון השופט
פרק ו, כה-מ
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים שגדעון התמנה למנהיג ועליו להוביל את העם ונבקש מהם לשער מה יהיו פעולותיו הראשונות של גדעון ומדוע.
דוגמאות להשערות לשימוש המורה: מניעת עבודה זרה שעליה נענשו בני ישראל; מלחמה במדיינים שבגללם זעקו לעזרת האלוהים; הקמת צבא שיילחם במדיינים.
מבט ראשון
נקרא יחד את פסוקים כה-מ ונזהה את שתי הפעולות הראשונות של גדעון המנהיג – מאבק בעבודה זרה והקמת צבא.
מבט שני
המאבק בעבודה הזרה:
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את פסוקים כה-כו.
- מה ה' אמר לגדעון לעשות? (גדעון מידע את משפחתו ובני עירו בשליחות שקבל על עצמו במעשה סמלי שה' שולח אותו לעשות – ניתוץ המזבח של אביו. המעשה מסמל את מאבקו בעבודה הזרה)
נקרא את פסוקים כח-לג ונסביר את האירועים בלשוננו. נראה כי מעשיו של גדעון וניתוץ מזבח הבעל גורמים לשתי תגובות הפוכות מצד הקרובים לו – אנשי עירו מבקשים את נפשו ("הוֹצֵא אֶת בִּנְךָ, וְיָמֹת") ואביו מגבה אותו ("הַאַתֶּם תְּרִיבוּן לַבַּעַל, אִם אַתֶּם תּוֹשִׁיעוּן אוֹתוֹ?").
- נסו לשער מה יכול להיות ההסבר לשתי התגובות השונות האלה?
נחפש את משמעותה הרחבה של פעולת ניתוץ המזבח ונבקש מהתלמידים להשלים בקבוצות את דף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
שינוי שמו של גדעון:
בפסוקים אלו משתנה שמו של גדעון נבחן עם התלמידים את שמו של גדעון ואת שמו החדש:
- מה משמעות השם גדעון? מאיזה שורש השם גדעון? (גדעון: גדעון מלשון גד"ע, ניתץ, הכרית)
- מה שמו החדש של גדעון? מי נתן לו את שמו החדש ומדוע? מה משמעות השם, מהם שני השמות מהם מורכב השם החדש? (ירובעל – שורש רי"ב. ירב בו הבעל)
- מה משותף לשני השמות – גדעון וירובעל? (שני השמות הם בעלי משמעות של עימות, מלחמה, כוחנות)
גדעון אוסף צבא:
נקרא שוב בעיון את פסוקים לד-לה ונשאל את התלמידים:
- את מי מזעיק גדעון לצבאו? (את משפחתו – משפחת אביעזר, ואת השבטים: מנשה, אשר, זבולון ונפתלי)
מבט שלישי - אות גיזת הצמר
נציג את התמונה כבשים ונשאל את התלמידים:
- מהי גיזת צמר? (חתיכת צמר של כבשים שגזזו הרועים. מהצמר טוו חוטים והשתמשו בהם לאריגת בדים לבגדים, לשטיחים ולכיסויים לגמלים ולחמורים לצורך רכיבה עליהם. את הצמר היו גוזזים לקראת הקיץ כדי להקל על הכבשה ולצנן את גופה בימים החמים)
נבקש מהתלמידים להציע הסבר לאות:
- מדוע דווקא גיזת צמר יבשה ורטובה, האם היא מסמלת משהו?
תשובה לדוגמה על פי אתר מקראנט:
ייתכן שהמציאות המדינית והביטחונית שבה חי גדעון יכולה להסביר את בקשותיו של גדעון מאלוהים. גדעון נזקק לחיזוק לפני ביצוע שליחותו. הוא יוזם לא רק את בקשת האות אלא גם את מהותו. הוא בוחר שני פרטים שעשויים להיות בעלי משמעות סמלית למציאות שאתה הוא עומד להתמודד. הצמר מגיע מחיות המרעה, הכבשים והעיזים, אלו הן חיותיהם של אויביו, הנוודים רועי הצאן.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הפעולה הראשונה של גדעון המנהיג – ניתוץ המזבח ועל הפעולה השנייה שלו בהנהגה – הקמת הצבא. למדנו גם על החיזוק האחרון שהוא מבקש מאלוהים לקראת צאתו למלחמה.
מיומנות: בחינת משמעות פעולותיו של המנהיג במישורים שונים, במעגלים מתרחבים.
מתודה: עבודה חקר בקבוצות.