סגור תצוגת כיתה
הפרק

הנבואה לחזהאל

פסוקים ז-טו

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

במהלך הוראה זה נלמד על נבואתו של אלישע לחזהאל. בספר מלכים א ה' שולח את אליהו לכמה שליחויות, אחת מהן היא המלכתו של חזהאל למלך על ארם. בסיפורנו אלישע משלים את שליחותו של אליהו ומבשר לחזהאל על המלכתו. נתחיל בדיון על התמודדות עם בשורות קשות. בליבו של המהלך נעקוב אחר נבואתו של אלישע להדד מלך ארם ולחזהאל שליחו. נראה כי אלישע מתקשה לבשר את בשורת המוות וחילופי השלטון ואף פורץ בבכי עקב חזיונו שבתקופת חזהאל יחוו ישראל מפלה קשה. נסיים בשאלה אם בכי הוא סימן לחולשה או לחוזק.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – איך מבשרים בשורה?
נצפה בסרטון הפרסומת של הלוטו ובעקבותיו נדון:

  • איך מתאים לבשר בשורות טובות ואיך ראוי לבשר בשורות קשות?
  • האם כדאי לספר בהדרגה – מהם השלבים?
  • האם כדאי לספר כל בשורה, גם אם היא קשה במיוחד – אולי יש דברים שכדאי לשמור לעצמנו?

נסו להיזכר בבשורה קשה או בבשורה טובה שהייתם צריכים לבשר וספרו על תהליך הבשורה.

אפשרות שנייה – התמודדות עם בשורה קשה:
נקרא מידע על הספר 'אשה בורחת מבשורה' מאת דוד גרוסמן ועל בנו של הסופר, אורי, שנהרג במלחמת לבנון השנייה במהלך כתיבת הספר (ראו דף עבודה: אשה בורחת מבשורה). מלבד אפשרות ההתמודדות עם הבשורה הקשה, הספר מציג אפשרות של בריחה מהתמודדות. נדון עם התלמידים:

  • מה דעתכם על כל אחת מהדרכים?
  • כיצד אתם מתמודדים או כיצד הייתם רוצים להתמודד עם בשורות קשות?

אפשרות שלישית – דני גיבור – מרים ילן שטקליס:
נאזין לשיר 'דני גיבור' ונדון עם התלמידים:

  • מדוע דני אינו רוצה להיות בכיין?
  • כיצד נתפס הבכי בעיני החברה?
  • מה משמעות האמירה בשיר "אינני בוכה אף פעם… הדמעות יורדות מעצמן"?
  • כיצד דני תופס את עצמו?

הזמנה לקריאה

לצורך הבנת ההקשר של המסופר בפסוקים אלה עלינו לחזור למלכים א פרק יט פסוקים טו-טז. נבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים ולכתוב את שלוש המשימות שניתנות לאליהו בסוף ימיו כנביא:

  • משיחת חזהאל למלך על ארם;
  • משיחת יהוא למלך על ישראל;
  • משיחת אלישע לנביא תחתיו.

נקרא את פסוק יט במלכים א פרק יט ונבקש מהתלמידים להדגיש בצבע איזו משימה מבין השלוש השלים אליהו.
כעת נבקש מהתלמידים לציין ליד כל משימה אם היא שייכת למדיניות פנים או למדיניות חוץ (א – חוץ; ב,ג – פנים).
אנו לומדים מכך שלאליהו היו גם תפקידי חוץ. אף שהממלכות הסובבות את ישראל כמובן משפיעות עליה, העובדה שנביא מטעם ישראל מודיע על מינוי המלכים בסביבה מלמדת על כוחו הרב.
ואולם אליהו לא מילא שתי משימות מתוך השלוש שהוטלו עליו. נשוב לפרק שלנו ונראה כיצד אלישע משלים את המשימות שניתנו לאליהו:
נקרא את פסוקים ז-ח בפרקנו ונראה כי בן הדד מולך על ארם ושולח את חזהאל להתייעץ עם אלישע אם יחיה. לאחר שקראנו את מלכים א, אנחנו יודעים משהו שהדמויות בסיפור – בן הדד וחזהאל – אינן יודעות שחזהאל עומד להחליף את בן הדד ולהיות למלך על ארם; אנו יודעים זאת. כעת נראה כיצד הדבר מתגלה לאט-לאט לחזהאל ולאחר מכן לבן הדד.
נבקש מהתלמידים לעבוד בחברותות (בזוגות) על דף העבודה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).

לאחר בדיקת דף העבודה נדלג עם התלמידים לפסוק יד ונגלה מה בסופו של דבר חזהאל אומר להדד – "חָיֹה תִחְיֶה", ולא מפרט את שאר הנבואה שניתנה לו.
נדגיש לתלמידים כי בכל מקרה זהו תפקיד קשה שנמסר לאלישע בירושה מאליהו – להחליף את השלטון בארם שעתידה לפגוע בישראל.
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים יא-יב ולהוכיח שמדובר בתפקיד שקשה לאלישע. (אלישע בוכה ומתאר את מעללי ארם בעתיד)
נשאל את התלמידים:

  • מהי לדעתכם משמעות המילים: "וַיַּעֲמֵד אֶת פָּנָיו וַיָּשֶׂם עַד בֹּשׁ"?

נקרין את פירוש רש"י.

  • הסבירו על פי רש"י – מה ניסה אלישע לעשות ומה קרה בסוף? (ניסה להתאפק ולא לבכות, אך לא הצליח ופרץ בבכי)

נכתוב על הלוח שאלות לעבודת כיתה:

  1. א. מדוע אלישע בוכה? התבססו על פסוק יב. (אלישע רואה את הגורל המר של ישראל לאחר מינויו של חזהאל. עם זה, אלישע יודע את שעתיד להתרחש עוד בטרם פגישתם. אולי בבכי הוא מנסה למנוע את הפורענות ולהשפיע על העתיד? אולי אלישע מעוניין שהבכי ילווה את חזהאל במלכותו – שהמלכתו תהיה מתוך בכי ולא תפתח בחגיגה? יכול להיות גם שאלישע בכה כי הידע התאורטי שהיה לו על העתיד נעשה מציאות חיה לנגד עיניו)
    ב. מה אפשר ללמוד מבכי זה על אופיו של אלישע? (רגיש ואכפתי לגורל העם)
  2. מהי תשובתו של חזהאל וכיצד עונה לו אלישע? אפשר להיעזר בפירושי המילים שבאתר. (חזהאל אינו מבין כיצד הוא יוכל להשפיע לרעה כל כך על גורל ישראל ואלישע מסביר לו כי הוא יהיה המלך)
  3. א. קראו את פסוק טו, היעזרו בפירושי המילים שבאתר וענו: מה עלה בגורלו של הדד? כיצד מת? (המחלה הכריעה אותו)
    ב. האם להבנתכם הרג הדד את חזהאל או שהמוות שלו היה טבעי? נמקו (חזהאל עושה מעשה עם המכבר. קשה לדעת אם מטרתו הייתה להקל על סבלו של הדד או לזרז את מותו)

מבט לחיים

נדון עם התלמידים בקושי של אלישע לבשר לחזהאל על מותו הקרב של הדד ועל המלכתו תחתיו ובעיקר בתגובת הבכי שלו. הבכי הוא גם ביטוי להתמודדות עם הבשורה, וגם חלק מהבשורה עצמה. על סמך ההשערות בנוגע למשמעותו של הבכי נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם הבכי הזה מבטא חולשה או חוזק?
  • האם לדעתכם יש זמנים שבהם חשוב לבכות?

נקרא כתבה על מפקד שאסר על חייליו לבכות בהלוויות (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור) ונשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם המפקד צודק?
אפשר עוד...

נקרא את מאמרה של חן סרור-ארצי מתוך אתר 929. ונדון עם התלמידים:

  • מהן ההוכחות הניתנות במאמר לרגישותו הייחודית של אלישע?
  • מהו תהליך ההתבגרות שעובר אלישע?
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
אשה בורחת מבשורה
אשה בורחת מבשורה הוא ספר מאת דויד גרוסמן, שיצא לאור בתחילת 2008 במסגרת 'הספריה החדשה'....
אשה בורחת מבשורה

אשה בורחת מבשורה הוא ספר מאת דויד גרוסמן, שיצא לאור בתחילת 2008 במסגרת 'הספריה החדשה'. הספר מספר על אורה, אם של חייל המשתתף במבצע צבאי, היוצאת לטיול ברחבי ישראל כדי "לברוח" מהבשורה על מות בנה.
הספר נפתח בבית חולים בזמן מלחמת ששת הימים. שלושה נערים בני 16 – אורה, אברם ואילן, נמצאים בבידוד, החולים היחידים. שלושת הנערים סובלים מאוד בחיי היום-יום שלהם, כל אחד מסיבותיו שלו. בתחילה נראה שאורה ואברם מפתחים רומן, אולם בסופו של דבר אורה דווקא מתאהבת באילן.
לאחר מכן הספר קופץ כמה עשורים קדימה. אנו מגלים שאורה ואילן התחתנו, ויש להם שני בנים. הבן הצעיר, עופר, יוצא למבצע צבאי גדול. אורה מנסה בהתחלה לחכות לו בבית, אבל מפתחת חרדות מפני כניסתם של חיילי קצין העיר והודעתם על מות בנה. היא מחליטה לצאת לטיול, כדי לא להיות בבית בזמן שהבשורה מגיעה, וכך "לברוח" ממנה. היא מגדירה את עצמה כ"סרבנית הבשורה הראשונה". היא מחליטה לקחת אתה למסע את אברם, אביו של עופר (אשר התכחש כל השנים לכך שעופר הוא בנו). לאורך שאר הספר השניים מטיילים בקטעו הצפוני של שביל ישראל, פוגשים אנשים, ואורה מספרת לאברם על חייה.

גרוסמן החל את כתיבת הספר ב-2003, וסיים אותה לאחר נפילת בנו אורי במלחמת לבנון השנייה. בדף המופיע בסוף הספר הוא מספר לקוראיו על הקשר בין הספר והמציאות:
"אורי הכיר היטב את עלילת הספר ואת הדמויות. בכל פעם ששוחחנו בטלפון, ובעיקר כשהיה מגיע לחופשות, היה שואל מה התחדש בסיפור ובחיי גיבוריו ('מה עוללת להם השבוע?' הייתה השאלה הקבועה שלו). את מרבית שירותו הוא עשה בשטחים הכבושים, בסיורים, בתצפיות, במארבים ובמחסומים, ומדי פעם היה משתף אותי בדברים שהתנסה בהם שם.
הייתה לי אז תחושה – או נכון יותר, מִשאלה – שהספר שאני כותב יגונן עליו.
בשנים-עשר באוגוסט 2006, בשעות האחרונות של מלחמת לבנון השנייה, נהרג אורי בדרום לבנון. הטנק שלו נפגע מטיל במהלך פעולת חילוץ של טנק פגוע. יחד עם אורי נהרגו כל אנשי צוות הטנק, בניה ריין, אדם גורן ואלכס בונימוביץ'".

מידע על הספר 'אשה בורחת מבשורה' מתוך ויקיפדיה

דני גיבור
קרדיט: השיר 'דני גיבור' שכתבה מרים ילן שטקליס, הלחין מקס למפל ושר אריק איינשטיין. פורסם...
דני גיבור

קרדיט: השיר 'דני גיבור' שכתבה מרים ילן שטקליס, הלחין מקס למפל ושר אריק איינשטיין. פורסם על ידי שיר עד, ב-21 במאי 2018.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
פירוש רש"י
"וַיַּעֲמֵד אֶת פָּנָיו" – פנים של צער שלו שהיה מבקש לבכות, העמיד, שלא יבכה בפני...
פירוש רש"י

"וַיַּעֲמֵד אֶת פָּנָיו" – פנים של צער שלו שהיה מבקש לבכות, העמיד, שלא יבכה בפני חזאל, וישם לבו לעמד ולהתאפק.
"עַד בּשׁ" – כמו בושש, ולא יכול להתאפק ויבך.

בכי הוא חולשה?
כתבה על מפקד שאסר על חייליו לבכות בהלוויות
אין דרך חזרה
נאמר: "וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק" (מלכים ב ח, ז) ושואלים: למה הלך לשם?אמר ר' יוחנן: שהלך...
אין דרך חזרה
"וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק וּבֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם חֹלֶה, וַיֻּגַּד לוֹ לֵאמֹר בָּא אִישׁ הָאֱלֹהִים עַד הֵנָּה." (ח, ז)

Elena3567/shutterstock.com

נאמר: "וַיָּבֹא אֱלִישָׁע דַּמֶּשֶׂק" (מלכים ב ח, ז) ושואלים: למה הלך לשם?
אמר ר' יוחנן: שהלך להחזיר את גחזי בתשובה, וגחזי לא חזר.
אמר אלישע לגחזי – חזור בך.
אמר לו גחזי – כך קיבלתי ממך, שכל מי שחטא והחטיא את הרבים, אין מספיקין בידו לעשות תשובה.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מז, עמוד א)

  • על פי המדרש, מדוע גחזי אינו מאמין שיוכל לחזור בתשובה?
אלישע נשאר בבית
לפי שלא יכול אלישע ללכת את רמות גלעד למשוח את יהוא, כי יֶחְרַד כל העם...
אלישע נשאר בבית
"וֶאֱלִישָׁע הַנָּבִיא קָרָא לְאַחַד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים, וַיֹּאמֶר לוֹ חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח פַּךְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה בְּיָדֶךָ וְלֵךְ רָמֹת גִּלְעָד." (ט, א)

חרברנדט ואן דן אקהאוט, אלישע והאישה השונמית, 1649, מאוסף המוזאון הלאומי בוורשה, מתוך ויקישיתוף

לפי שלא יכול אלישע ללכת את רמות גלעד למשוח את יהוא, כי יֶחְרַד כל העם בבואו שמה ויתגלה הדבר, עשה הדבר על ידי שליח, וישלח אחד מבני הנביאים שהיו לפניו למשוח אותו.

(פירוש אברבנאל למלכים ב)

  • לפי פירוש אברבנאל, מדוע ביקש אלישע מאחד מבני הנביאים להמליך את יהוא ולא עשה זאת בעצמו?
כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב
"כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב" – ביטוי מקראי הבא להמעיט בערך העצמי של הדובר, כאשר הוא...
כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב
"וַיֹּאמֶר חֲזָהאֵל: כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב כִּי יַעֲשֶׂה הַדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה, וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע: הִרְאַנִי ה' אֹתְךָ מֶלֶךְ עַל אֲרָם." (ח, יג)

koblizeek/shutterstock.com

"כִּי מָה עַבְדְּךָ הַכֶּלֶב" – ביטוי מקראי הבא להמעיט בערך העצמי של הדובר, כאשר הוא מדבר אל אדם בכיר ממנו ומבקש לחלוק לו כבוד. הביטוי מוכר לנו גם משפות שמיות עתיקות אחרות. חזאל התכוון לומר שהוא איש פשוט, ולא יוכל לבצע מעשה גדול כמו השמדת ממלכת ישראל.

  • מצאו מופעים נוספים של הביטוי "כי מה עבדך הכלב" במקרא.
מַשְׁתִּין בְּקִיר
כשמגיע אחד מבני הנביאים להמליך את יהוא, הוא מטיל על יהוא את המשימה להשמיד את...
מַשְׁתִּין בְּקִיר
"וְאָבַד כָּל בֵּית אַחְאָב, וְהִכְרַתִּי לְאַחְאָב מַשְׁתִּין בְּקִיר וְעָצוּר וְעָזוּב בְּיִשְׂרָאֵל." (ט, ח)

"משתין בקיר". Charlie Goodall/ shutterstock.com

כשמגיע אחד מבני הנביאים להמליך את יהוא, הוא מטיל על יהוא את המשימה להשמיד את בית אחאב ולהכרית את ה"מַשְׁתִּין בְּקִיר".

להמשך קריאה

הפרשנים חלוקים בנוגע למשמעות הביטוי: יש הטוענים כי הכוונה היא להשמיד את כל מה שיש לאחאב, עד אחרון הכלבים; פרשנים אחרים הציעו כי משמעות הצירוף "מַשְׁתִּין בְּקִיר" היא גבר, כלומר על יהוא מוטלת המשימה להשמיד את כל הגברים המשתייכים לבית אחאב.
היום משתמשים בביטוי "מַשְׁתִּין בְּקִיר" במשמעות של עלוב נפש, מי שמצוי בשולי החברה.

  • כתבו שני משפטים – באחד שבצו את הביטוי "משתין בקיר" במשמעותו המקראית, ובשני במשמעות של עלוב נפש.
סיפור בתוך סיפור
בתחילת פרק ח מוזכר פעמיים נס החייאת בן השונמית על ידי הנביא אלישע. בציור מוצג...
סיפור בתוך סיפור
"וֶאֱלִישָׁע דִּבֶּר אֶל הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֶחֱיָה אֶת בְּנָהּ לֵאמֹר: קוּמִי וּלְכִי אתי (אַתְּ) וּבֵיתֵךְ וְגוּרִי בַּאֲשֶׁר תָּגוּרִי, כִּי קָרָא ה' לָרָעָב וְגַם בָּא אֶל הָאָרֶץ שֶׁבַע שָׁנִים." (ח, א)

בנימין וסט, אלישע מקים לתחייה את בן האישה השונמית, 1766, מתוך ויקישיתוף

בתחילת פרק ח מוזכר פעמיים נס החייאת בן השונמית על ידי הנביא אלישע. בציור מוצג הסיפור הפלאי, המופיע במלכים ב פרק ד.

  • במה תורם סיפור ההשבה לחיים של הנער, המוזכר פעמיים בפרק ח, לסיפור השבת הרכוש של האישה האלמנה/השונמית?
רמות גלעד
רמות גלעד הייתה עיר בגלעד (בעבר הירדן המזרחי), אזור פורה מבחינה חקלאית בתקופת התנ"ך. לעיר...
רמות גלעד
"וֶאֱלִישָׁע הַנָּבִיא קָרָא לְאַחַד מִבְּנֵי הַנְּבִיאִים, וַיֹּאמֶר לוֹ חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח פַּךְ הַשֶּׁמֶן הַזֶּה בְּיָדֶךָ וְלֵךְ רָמֹת גִּלְעָד." (ט, א)

רמות גלעד הייתה עיר בגלעד (בעבר הירדן המזרחי), אזור פורה מבחינה חקלאית בתקופת התנ"ך. לעיר הייתה חשיבות ביטחונית כיוון ששכנה סמוך לגבול עם ארם, ולכן התנהלו מלחמות על השליטה בה.
רמות גלעד נמצאה בנחלת שבט גד, והייתה אחת מערי המקלט שנועדו לרוצחים בשגגה.

  • פִּתחו את ספר מלכים א בפרק כב, פסוק כ. מה עוד התרחש ברמות גלעד?
ארם
  אֲרָם – שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות...
ארם
"וַיֵּלֶךְ אֶת יוֹרָם בֶּן אַחְאָב לַמִּלְחָמָה עִם חֲזָאֵל מֶלֶךְ אֲרָם בְּרָמֹת גִּלְעָד, וַיַּכּוּ אֲרַמִּים אֶת יוֹרָם." (ח, כח)

ממלכת דוד והממלכות השכנות (ארם, עמון). המאה העשירית לפנה"ס. קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי

 

אֲרָם – שם כולל לשבטים שמיים-מערביים מתחילת האלף הראשון לפני הספירה, שחיו בכל ארצות הקשת הפורייה (הַסַהַר הַפּוֹרֶה), כלומר הארצות שבין איראן, תורכיה, ארמניה, סוריה וארץ ישראל, עד מדבר עֲרָב בדרום, באזור המכונה מֶסוֹפּוֹטַמְיָה.

להמשך קריאה

יש עדויות ארכאולוגיות לקיומם של הארמים כבר מהמאה ה-14 לפני הספירה.
לפי התנ"ך, מוצאם של הארמים, כמו מוצאם של בני ישראל, הוא משֵׁם, בנו של נוח.
סיפורי התנ"ך משקפים תקופות של משא ומתן ואף קשרי חיתון עם הארמים (כמו יעקב ולבן), ותקופות אחרות של מלחמות ויריבויות טריטוריאליות (בימי דוד ואחאב, לדוגמה).

מבוסס על מקרא גשר – האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • על פי הפרק, מה טיב היחסים בין ארם לישראל?
הַמְלָכָה
הַמְלָכָה – טקס שבו מוענקות למלך סמכויות שלטון רשמיות או טקסיות. בתקופת התנ"ך כלל טקס...
הַמְלָכָה
"וְלָקַחְתָּ פַךְ הַשֶּׁמֶן וְיָצַקְתָּ עַל רֹאשׁוֹ וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר ה' מְשַׁחְתִּיךָ לְמֶלֶךְ אֶל יִשְׂרָאֵל, וּפָתַחְתָּ הַדֶּלֶת וְנַסְתָּה וְלֹא תְחַכֶּה." (ט, ג)

הר הזיתים, הנקרא גם "הר ההמחשה" משום שמהזיתים שגדלו בו יצרו את השמן שבו משחו מלכים. צילום: Andrew Shiva, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

הַמְלָכָה – טקס שבו מוענקות למלך סמכויות שלטון רשמיות או טקסיות. בתקופת התנ"ך כלל טקס ההמלכה משיחה בשמן על ידי כוהן או נביא, כדי לסמל את בחירתו של המלך על ידי האל.
למשוח מישהו פירושו להפוך אותו מתאים לתפקיד מסוים. ממשמעות זו נולדה גם המילה "משיח" – מי שמושחים אותו להיות קדוש ולהציל את העם.

  • מה כלל טקס ההמלכה של יהוא, על פי הסיפור המקראי?
יורם ואחזיהו מחוץ לתנ"ך
כתובת תל דן היא מצבה שעליה כתובת בארמית עתיקה. המצבה מתוארכת לתקופת הבית הראשון, והיא...
יורם ואחזיהו מחוץ לתנ"ך
"בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְיוֹרָם בֶּן אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מָלַךְ אֲחַזְיָהוּ בֶן יְהוֹרָם מֶלֶךְ יְהוּדָה." (ח, כה)

כתובת "בית דוד" מתל-דן, צילום:Oren Rozen, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0\

כתובת תל דן היא מצבה שעליה כתובת בארמית עתיקה. המצבה מתוארכת לתקופת הבית הראשון, והיא הממצא החוץ-מקראי החשוב ביותר, ואולי אף היחיד, שבו מופיע הצירוף "בית דוד".

להמשך קריאה

הכתובת היא מצבת ניצחון ארמית שהקים אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל. בכתובת מוזכר יהורם בן אחאב מלך ישראל וכנראה גם אחזיהו בן יהורם מלך יהודה, המכונה בה ככל הנראה "[מל]ך בית דוד". שניהם מוזכרים במלכים ב, ח.

  • מדוע כתובת תל דן נחשבת ממצא חשוב כל כך?
מי הרג את יורם?
בסרטון תוכלו להתרשם מכתובת תל דן, שבה מסופר על מותו של יורם בן אחאב, מלך...
מי הרג את יורם?
"וְהִכִּיתָה אֶת בֵּית אַחְאָב אֲדֹנֶיךָ, וְנִקַּמְתִּי דְּמֵי עֲבָדַי הַנְּבִיאִים וּדְמֵי כָּל עַבְדֵי ה' מִיַּד אִיזָבֶל." (ט, ז)

בסרטון תוכלו להתרשם מכתובת תל דן, שבה מסופר על מותו של יורם בן אחאב, מלך ישראל. מוזכר בה גם המלך ששלט ביהודה באותה התקופה – אחזיהו בן יהורם – בהתאם למסופר במלכים ב, ח.

  • מי הרג את יורם בן אחאב על פי המקרא, ומי הרג אותו על פי כתובת תל דן?

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 4: מעצמה אזורית/כאן 11 תאגיד השידור הישראלי, 2016