מפגש שאול ושמואל
פסוקים יד-כ
בכמה מילים
שאול יצא לחפש אתונות כי אביו ביקש, כך לפחות הוא חשב. אבל עוד מעט הוא יגלה שהמסע ייגמר אחרת – שהיעד אחר לגמרי ממה שהוא חשב.
מה מוביל את המסע של שאול? האם זו התנהלות מקרית או שיש כאן השגחה אלוהית? ואיך החיים שלנו מתנהלים? לאורן של שאלות אלו נקרא את פסוקי המפגש בין שאול לשמואל, נתבונן בחיינו ובתחושת שליטתנו בהם. נלמד על התפיסה התנ"כית על אודות הסיבתיות הכפולה.
הזמנה ללימוד
- בפתיחה לנושא זה אפשר להקרין תחזית אסטרולוגית על הלוח, ולבדוק את התאמתה לשני תלמידים מתנדבים, או לשלוח את הקישור לתלמידים ולהזמין כל אחד לעיין בכתוב על מזלו.
- בכיוון דומה אפשר להיעזר בכתבה האוספת צירופי מקרים מגוונים.
בעקבות זאת נדון עם התלמידים:
- האם התחזיות האסטרולוגיות נראות נכונות בעיניכם?
- האם אתם מאמינים במזל ובמזלות?
- אם אתם מאמינים שיש בכך יסוד אמיתי – האם אפשר להשפיע על המזל ולשנות אותו?
- כיצד אתם מסבירים את צירופי המקרים בכתבה?
- אילו דוגמאות נוספות לצירופי מקרים ומזלות יש בחייכם? וכיצד אתם מפרשים אותם?
אפשרות נוספת לפתיחה היא לפזר אוסף ציטוטים על מזל, גורל והשפעה (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). לנוחות המורה – הטבלה מחולקת כעת בהפרדה אפשרית בין תפיסת מקרה וגורל לתפיסת השפעת האדם. אפשר כמובן להביא לתלמידים את הציטוטים מפוזרים. נזמין את התלמידים לבחור כל אחד ציטוט שמדבר אליו ונכון בעיניו או ציטוט שהוא חולק עליו; אפשר לחלק להם דפים ובהם הציטוטים ולבקש מהם לבחון את שאלת השפעת הגורל או האדם, ולאורה להפריד בין שתי התפיסות הטמונות בציטוטים.
הזמנה לקריאה- צירוף מקרים או יד מכוונת?
נקרא עם התלמידים את פרק ט, יד-כ. (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). מילות הפסוקים מתארות כיצד לאחר כל המסע המפותל של שאול, המפגש עם שמואל מתוזמן בדיוק.
- האם זהו צירוף מקרים מופתי?
- האם שאול הגיע בדיוק בזמן לשמואל בזכות הנער שהוביל והנערות שכיוונו ועיכבו, או שיד אלוהית ארגנה וסובבה הכול?
לפסוקי המקרא יש עמדה ביחס לשאלה זו; נזמין את התלמידים לחפש את תשובת המקרא לשאלה, ואף לחתור מבעד לה ולגבש בעצמם תשובות נוספות.
נעורר דיון על שאלה זו, ונסדר את תשובות התלמידים בטבלה:
בצידה האחד יובאו תשובות התלמידים אשר מוכיחים מן הפסוקים שהפגישה המתוזמנת אינה אלא צירוף מקרים;
בצדה האחר של הטבלה – יובאו תשובות התלמידים אשר מוכיחים מן הפסוקים שהפגישה היא תוצאה של השגחה אלוהית (הצעה לסימון הפסוקים בשני צבעים. ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). מתוך הטבלה נדון בעל פה:
- מי הפגיש את שאול עם שמואל – מקרה, אלוהים או בני אדם?
נסכם עם התלמידים: בתפיסת המקרא מצויה האמונה בקיומה של תוכנית אלוהית. עם זה, התוכנית האלוהית מקודמת בארץ באמצעות מעשי האדם. בסיפורנו נראה כי הדמויות המניעות את עלילה – עשו זאת בלי ידיעת התכנית האלוהית, אלא בכוח אישיותן, צורכיהן ומניעיהן. בפרקנו היו אלו בעיקר דמויות משנה שוליות, לכאורה.
נסביר את משמעות הביטוי סיבתיות כפולה: להתרחשות יש שתי סיבות בשני מישורים – אלוהי ואנושי.
- במישור האנושי – נראה שצירוף מקרים מוביל לכך שהסיפור יתפתח כפי שהוא מתפתח.
- במישור האלוהי – אלוהים מוביל את התהליך לייעודו. הסיפור אומנם מתפתח בגלל רצף אירועים ומקרים הקשורים בבני אדם, אך מי שגורם לבני האדם להתנהג או להחליט החלטות כפי שעשו הוא אלוהים.
התוכנית האלוהית, באה לידי ביטוי בפעולות בני האדם שמתנהלות באופן טבעי. הם אינם יודעים שבחירת מעשיהם או העצות שהם נותנים גורמות, בסופו של דבר, שהתוכנית האלוהית תצא אל הפועל.
פרשנות הפסוקים
אפשר לקרוא עם התלמידים את פירוש המלבי"ם המדגיש בבירור כיצד כל מסע האתונות היה התערבות אלוהית (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור). נדון עם התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם פרשנות זו?
- כיצד אתם מפרשים את התנהלות הפרק?
אפשר לשאול את התלמידים:
- האם חוויתם פעם את ההבנה שבעצם משהו קטן בחייכם היה חלק מתוכנית גדולה יותר?
- האם התובנה נבעה מכם או באה בעקבות גילוי של מישהו אחר? האם התובנה הגיעה בעקבות מקרה שקרה לכם? כיצד הרגשתם ביחס לכך?
לאור הדיון נתכנס לכתיבה אישית: נזמין את התלמידים לבחור מבין אוסף הציטוטים על גורל ומזל (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור) את הציטוט המתאים ביותר לפרק לדעתם. נורה לתלמידים להעתיק או להדביק את הציטוט במחברת, ולנמק את בחירתם בתיאור משכנע:
- מהי הזיקה בין התפיסה המובעת בציטוט שבחרת לבין התפיסה הטמונה בפסוקי המפגש בין שאול לשמואל? הסבירו.
בכתיבה אישית או בשיח בעל פה ננסה לדייק בפסוקים את השאלה האם שאול מבין מה עובר עליו ומתי הוא מבין זאת? מיד במפגש עם שמואל, או אולי בכלל לא?
מבט לחיים
השאלה כיצד מפרשים את התנהלות העולם – האם יש בו השגחה אלוהית, או שההתנהלות מקרית? האם האדם משפיע על הנעשה בעולם? – אינה רק שאלה תיאורטית; יש בה מפתח לתפיסת העצמי של כל תלמיד:
- האם ביכולתך לעצב את גורלך?
- עד כמה מעשיך משפיעים על קורותיך?
- האם תקרות זכוכית חוסמות אותך, או שיש בך כוחות של התקדמות ופריצה?
ננצל את סגירת השיעור להתבוננות אישית בשאלות אלו, ונזמין את התלמידים לכתיבה אישית או שיח משתף:
מאמץ והצלחה
- האם אני מרגיש שהכול תלוי בי ומתי?
- האם אני מרגיש שגורלי כבר נקבע ומתי?
- איזה חלום יש לי, ומה אני צריך כדי להגשים את החלום?
- האם הוא תלוי בי או באחרים, במאמצים או בגורל?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: מהלך ההוראה השני מתמקד פסוקים יד-כ ומציע לעיין בפגישת שמואל ושאול לאור שאלת הדטרמיניזם: האם היא נדמית בעיני התלמידים כצירוף מקרים סתמי או כהשגחה עליונה מכוונת? בקריאת הפסוקים ניתחנו את מחשבת המקרא ודנו בהשקפות התלמידים בכיתה. סיימנו בסגירת מעגל לפתיחת השיעור, והזמנה לחשיבה והתבוננות אישית.
מיומנויות: תוכן חטיבה זו נלמד בעזרת דיון והעמקה בשאלת ההשגחה מול המקריות; מציאת כפל התפיסות האפשריות בפסוקים; וקישור בין ציטוטים תיאורטיים לפסוקי הפרק.
מתודות: הקרנת הפסוקים על הלוח; דיון ושיתוף; כתיבה עיונית וכתיבה אישית.
- איתור השורש מצ"א בפרק כולו, וניתוחו כמילה מנחה.
- קישור הדיון על השגחה אלוהית ומעשי האדם למושג סיבתיות כפולה. דיון עם התלמידים על רקע פרק ח: מדוע התנ"ך מתאר כך את מציאת המלך, ומדגיש את מקום אלוהים בארגון המציאות?
נפתח את הדיון: הרי מצד אחד חוזי המזלות צדקו ותחזיתם התממשה, ומצד שני מעשי הבת שינו את גורלה. נקשר את התובנות מהשיעור לסיפור, ונשווה בין התפיסות השונות, ובין המקורות השונים.