סגור תצוגת כיתה
הפרק

איך מתקנים את דרכנו?

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

מזמור זה עוסק בחיסרון הטבוע באדם מיום היוולדו, אך לאורך כל חיי האדם עומדת לו האפשרות לכפר על החטאים שחטא ולפתוח דף חדש. נלמד על תהליך התיקון והכפרה ועל השלבים שהוא כולל, על פי המזמור. נבחן את ההקשר שבו נכתב המזמור – חטא דוד ובת שבע – ומשם נצא לדיון בשאלת הכפרה והתיקון בחייו של אדם. נלמד מדוע על פי המזמור כל חטא של האדם הוא חטא לה', וכיצד דימוי הניקיון מלכלוך מייצג את הלבנת החטאים.
למורה: שני המהלכים הראשונים ביחידה זו פורסים אפשרויות רבות ומגוונות להוראה ובעיקר לשיעורי מבוא לתהילים. אפשר ומומלץ לבחור מתוכם ולבנות בעבורכם את השיעורים.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – סרטון ושיחה:
נצפה יחד בסרטון שעשו במדרשת עין פרת למילות הפיוט 'יעלה תחנוננו' ונעקוב אחר המילים המובאות בעזר ההוראה. נסביר שזהו הפיוט הפותח את סליחות יום הכיפורים בנוסחים האשכנזיים, ובסרטון הזה הוא מושר בלחן השיר 'יש לי סיכוי להינצל' של אביתר בנאי.
נשאל את התלמידים:

  • מה התהליך שהאדם בסרטון עובר?
  • מהן הנקודות השחורות ומהן הלבנות?
  • מה הוא מבקש לעשות? (למחוק את חטאיו ולהיטהר)
  • מה התהליך שעליו לעבור לשם כך? (להיזכר בחטאים ולהכיר בטעויותיו ובפגיעותיו באחרים)
  • מה מסמלת ההתבוננות במראה בשיר? (התבונות רפלקטיבית בעצמך לשם תיקון)

נעמוד על כך שאחד מן השלבים ההכרחיים בתיקון הוא היכולת להישיר מבט ולהודות שעשינו דבר רע, ובכך, בין השאר, יעסוק המזמור אותו נלמד היום.

אפשרות שנייה – שיר ושיחה:
נאזין יחד לשירו של ארז לב ארי 'אנה אפנה'.
נתמקד במשפט הראשון בשיר: "אני רודף אחר חוקיך מחד, מאידך תשוקתי אותי רודפת" ונשאל את התלמידים:

  • באיזה מתח אנושי עוסק המשפט הזה? (בפער בין הרצון לשמור את חוקי האל, ובין התשוקה האנושית להפר אותם כשהם מקשים עלינו)

נזכיר לתלמידים את אזהרת אלוהים לקין בבראשית פרק ד פסוק ז: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ" ונערוך שיחה קצרה על החטאים שעתיד אדם לחטוא בימי חייו, ועל השאלה כיצד יוכל לשוב מהם. השיר פונה לאלוהים בבקשה: "השיבני". כלומר, יש בו הכרה בחטאים ("בוש ונכלום אבוא בשעריך") וגם בקשה לחזור בתשובה. השיר אינו מתאר מציאות שבה האדם צדיק ואינו חוטא, אלא את מודעותו של האדם לחטאיו ובקשתו להתמודד עמם ולתקן. בכך יעסוק גם המזמור שנלמד.

אפשרות שלישית – כתבה:
נצפה עם התלמידים בקטע קצר מתוך הכתבה 'החיים החדשים של יונתן' על נאו-נאצי לשעבר שהתגייר ועבר לגור בישראל, מומלץ לצפות מדקה 1:00 עד דקה 2:32.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד החליט יונתן לכפר על חטאיו מהימים שבהם היה נאו-נאצי?
  • איזו פעולה נקט יונתן כדי לכפר על חטאיו?
  • מה דעתכם עליה?

נערוך שיחה קצרה על אפשרות התיקון שעומדת לפתחו של האדם ונסביר שבכך יעסוק המזמור שנלמד היום.

הזמנה לקריאה

נקרא את המזמור כולו ונשאל שאלה כללית:

  • האם לפנינו מזמור הודיה או מזמור המביע בקשת עזרה? (בקשת עזרה)

נקרא בעיון את פסוקים א-ב ונראה כי המזמור נכתב סביב אירוע מסוים ומשויך לאנשים מסוימים. נשאל את התלמידים:

  • מתי נכתב המזמור, לפי כותרתו? (לאחר שהוכיח נתן הנביא את דוד על חטאו הכפול)
  • האם אתם זוכרים מה היה חטאו? (שכב עם בת שבע שהייתה נשואה לאוריה, ולאחר מכן שלח את אוריה למות בקרב)

נפתח בשמואל ב פרק יב וניזכר במשל כבשת הרש שבפסוקים א-ז. נתמקד ברגע הגילוי של נתן לדוד בפסוק ז: "אַתָּה הָאִישׁ". נשאל את התלמידים:

  • כיצד לדעתכם דוד מרגיש ברגע שבו הוא מגלה שחטא כבשת הרש הוא למעשה חטאו שלו? (מופתע, נבוך, מתבייש וכו')

נניח שדוד ישב וכתב את המזמור הזה מיד לאחר שהכיר בחטאו וידע מה העונש הצפוי לו.

  • מה יהיה תוכן המזמור לדעתכם? אילו רגשות יובעו בו?

נשמע תשובות אפשריות ונציין שמזמור נא הוא מזמור בקשה לתיקון ולסליחה. אומנם הוא מיוחס לדוד לאחר חטאו בבת שבע, אך הוא יכול להתאים בתכניו לכל אדם המבקש לתקן את דרכיו הרעות. המזמור מציג את תהליך הכפרה והתיקון ואת השלבים הכרוכים בו.

החטא טבוע באדם:
נתחיל בקריאת המזמור כולו קריאה צמודה. נקרא ונבאר מילים קשות לפי השערות התלמידים ולאחר מכן נפרשן לפי ביאורו של הרב שטיינזלץ באתר.
נתמקד בפסוק ו ונשאל:

  • בתחילת הפרק כתוב שהמזמור נכתב לאחר חטאו של דוד, אם כן, האם אתם מזהים בעיה כלשהי בפסוק ו? ("לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי" – והרי דוד חטא גם כלפי בת שבע ובעיקר כלפי אוריה. מדוע הוא משמיט אותם?)

נקרין את פרשנות רש"י לפסוק ו.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד רש"י מסביר את ההתוודות בניסוח הזה? (החטאים לאוריה ולבת שבע הם למעשה חטאים לאלוהים, שהזהיר את האדם מהתנהגות לא מוסרית)

נפתח בבראשית פרק ד פסוק ז ונקרא את אזהרת אלוהים לקין: "הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ".
נשאל את התלמידים:

  • מדוע לדעתכם כבר בראשית האנושות אלוהים הזהיר את האדם מן האפשרות שיחטא?
  • מה אנו יכולים להסיק מכך על נטייתו הטבעית של האדם?

נשמע את תשובות התלמידים ונקרא את פסוק ז בפרקנו המשיב גם הוא על שאלה זו. נשאל את התלמידים:

  • מה פירוש פסוק זה וכיצד הוא קשור לדברי אלוהים לקין?

נקרא פירושו של האבן עזרא לפסוק ז.
האדם נברא מבני אדם שיש להם יצרים ותאוות ולכן יצר החטא מוטבע בו עוד מלידתו וצפוי להעמיד אותו למבחן ומכשול לאורך חייו. אלוהים יודע שהאדם מועד לעוונות ולכן הזהיר את האדם מחטאים. לפיכך, כל חטא מוסרי שיחטא האדם עוד מראשית דרכו יהיה גם חטא לאלוהיו. רעיון זה חשוב במיוחד במזמורנו כיוון שהוא אינו דן בשאלה כיצד צריך היה האדם להימנע מן החטא, אלא כיצד הוא יכול להתמודד עם הידיעה שחטא.
כעת נוכל להעמיק בשאלה כיצד אפשר לכפר. נחלק לתלמידים דף לעבודה בזוגות בנושא זה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בטרם החלוקה נציין שפסוקים רבים ממזמורי תהילים בנויים בתקבולת. כמעט כל מזמור נא הוא תקבולות נרדפות ולא נעמיק בזיהויין, אך בכל זאת יש לתת לכך את הדעת ולהכיר את המבנה שעוד ישוב רבות במזמורים נוספים.
נשוב למליאה ונקרין על הלוח את תהליך הכפרה כפי שהוא משתקף מן הטבלה.
בתשובה לשאלה השנייה בדף העבודה נערוך דיון קצר על התהליך ועל הקשר בין חלקיו:
מודעות לחטא ווידוי:

  • מדוע אין די בהכרת האדם בחטאו, אלא עליו גם להתוודות על חטאו? (הווידוי מכריח את האדם להתעמת עם מה שעשה, כאשר האדם ממלל את החטא האדם נהיה מעין עד שנותן עדות על חטאו ובכך מכיר באמיתותו)

התחייבות לעתיד:

  • מדוע לדעתכם צריך שהחוטא לא רק יכפר על העוון אלא גם יעביר את בשורת אפשרות התיקון לאנשים נוספים? (שתי אפשרויות: החוטא נעשה מורה לאחרים וזה מגביר את תחושת האחריות שלו בנוגע לעצמו, וכמו כן, יש בהתחייבות זו גם יסוד חברתי – החוטא הוא חלק מחברה וחשוב ליצור בחברה כולה נורמה של סליחה ותיקון)

הפנמה:

  • בהמשך לשאלות הקודמות, האם יש קשר בין אמירת הווידוי לבין ההפנמה? (כאשר אדם נותן בעצמו מילים למה שלמד והבין הוא מפנים את הדברים והתובנה תיחקק בו חזק יותר)

נציין שבתהליך הכפרה אנו עדים למנגנון שמגייס הן את האדם הן את החברה להקים מערך הגנות בינו ובין החטא הבא. נשאל את התלמידים:

  • האם יש קשר בין התהליך הזה לבין האזהרה של אלוהים לקין: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ"? (ההנחה במשפט האזהרה לקין היא שהחטא לא יפסיק לפתותו את האדם בחייו, אך תהליך הניקיון והחברה ששותפה לתהליך יכולה לעזור לאדם להיאבק בו)

העמקה – ניקיון כדימוי לתהליך הכפרה:
נשאל את התלמידים:

  • באיזה דימוי חוזר משתמש כותב המזמור לציין את המעבר מן החטא לדרך הישר? (מעבר מלכלוך לניקיון)

נבקש מהתלמידים למצוא הופעות של הדימוי בפסוקים שבטבלה ולהדגיש אותן בצבע ("מְחֵה פְשָׁעָי", "כַּבְּסֵנִי מֵעֲוֺנִי", "מֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי", "תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב", "תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין"). האדם החוטא יעבור כביסה מחטאת שתהפוך אותו ללבן ונקי מחטאים.
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה בזוגות בנושא זה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נשמע במליאה תובנות שעלו מן החברותות. נדגיש: לב טהור אינו ליבו של מי שלא חטא מעולם, אלא לב שמכוון את עצמו שלא לחטוא שוב, או שטוהר בזכות סליחתו של ה'.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע יש צורך לטהר את הלב לפני שממשיכים הלאה? למה החוטא אינו יכול פשוט להחליט שמעתה יפסיק לחטוא, בלי להתוודות, להתנקות ולעבור את תהליך הכפרה הארוך?

נסכם: מזמור נא מספר לנו כיצד אדם שחטא יכול לשוב בתשובה, כלומר לחזור לדרך הטובה והראויה באופן מלא. אדם שמרגיש מלוכלך אינו פנוי לבקש כפרה. אדם שחטא מרגיש לא ראוי לשוב לנקודת ההתחלה, התפילה והבקשה ללב חדש מאפשרים אתחול.
הפרק אינו עוסק בשאלה איך מצליחים לא לחטוא, אלא כיצד אדם שלא עמד בפיתוי וחטא יכול לשוב מדרכו הרעה ושיכופר לו. הפרק מנחה את הקורא לעקוב אחר השלבים של תהליך הכפרה כדי להתחיל מחדש את מעשיו ואת רגשותיו.

מבט לחיים

נבחן תהליך של תחושות אשמה ותיקון בחיינו האישיים.
נקרין על הלוח כתבה מתוך אתר דה מרקר על השפעת רגשות האשם.
נשאל את התלמידים:

  • מהן ההשפעות האפשריות של תחושת אשמה על העובדים לפי המחקר שמצוטט במאמר? (האשמה גורמת לעובדים לעשות יותר ממה שנדרש מהם ולתרום רבות לחברה, אך עשויה להוביל גם להימנעות)
  • האם אפשר לומר שהאשמה במאמר משמשת לתיקון? (לא, כי אין כאן תהליך פנימי שלם ומודע של שינוי / כן, כי תחושת האשם מולידה התנהגות חיובית)
  • האם כדאי לדעתכם לפעמים לוותר על תחושות אשם? מתי? מדוע?

נתמקד בתפקידם של רגשות האשם שמשמשים מעין מצפן פנימי שמסמן לנו אם עשינו דבר רע, פגענו או חטאנו. נשאל את התלמידים:

  • מהן ההשפעות האפשריות של תחושות אשם כאלה? האם הן בהכרח חיוביות? (אם הן מולידות תיקון הן חיוביות ואם הן מביאות לשיתוק או לכובד הן שליליות)

נזמין את התלמידים לחשוב על סיטואציה שבה הרגישו אשמה או תחושה של "וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד" ולכתוב עליה:

  • האם האשם הוביל לתהליך של תיקון?
  • האם הוא הוביל למשהו אחר?

אם האווירה תתאים, נשתף זה את זה בזוגות או נשמע סיפורים נבחרים במליאה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על תהליך הניסיון לתיקון שהחוטא צריך לעבור מול אלוהים כדי להתנקות מחטאיו ועל מקומה של תחושות האשמה בתהליך.
מיומנויות: זיהינו דימוי חשוב במזמור ועמדנו על משמעותו, זיהינו מבנה תהליכי במזמור.
מתודות: קראנו שירה עברית או צפינו בסרטון או קראנו כתבה וערכנו שיחה בעקבותיהם. נעזרנו בפרשנות, מילאנו טבלה מארגנת וסיימנו בדיון אישי.

אפשר עוד...
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
יעלה תחנוננו
למילות הפיוט קרדיט: תלמידים במדרשת עין פרת שרים את הפיוט 'יעלה תחנוננו' בלחנו של אביתר...
יעלה תחנוננו

למילות הפיוט

קרדיט: תלמידים במדרשת עין פרת שרים את הפיוט 'יעלה תחנוננו' בלחנו של אביתר בנאי לשירו 'יש לי סיכוי להינצל'. פורסם על ידי Yom Kippur ב-10 בספטמבר 2012

אנה אפנה
למילות השיר קרדיט: שירו של ארז לב ארי 'אנה אפנה'. פורסם בערוץ הרשמי של ארז...
אנה אפנה

למילות השיר

קרדיט: שירו של ארז לב ארי 'אנה אפנה'. פורסם בערוץ הרשמי של ארז לב ארי ב-1 ביולי 2010.

החיים החדשים של יונתן
קרדיט: פורסם על ידי כאן החדשות – תאגיד השידור הציבורי ב-25 בפברואר 2019.
החיים החדשים של יונתן

קרדיט: פורסם על ידי כאן החדשות – תאגיד השידור הציבורי ב-25 בפברואר 2019.

רש"י על פסוק ו
"לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי" – לפיכך בידך לסלוח, ואף מה שהרעותי לאוריה, לא חטאתי אלא לך,...
רש"י על פסוק ו

"לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי" – לפיכך בידך לסלוח, ואף מה שהרעותי לאוריה, לא חטאתי אלא לך, (כיוון) שהזהרת על הדבר.

אבן עזרא לפסוק ז
פסוק ז:"הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי, וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי". אבן עזרא:עיקר יצירתו של האדם מזכר ונקבה המלאים...
אבן עזרא לפסוק ז

פסוק ז:
"הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי, וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי".

אבן עזרא:
עיקר יצירתו של האדם מזכר ונקבה המלאים עוונות, ומיום היוולדו של האדם, נטבע בו יצר הרע להכשילו.
לו.

דפי עבודה והעשרה לשיעור
תהליך הכפרה על פי מזמור נא
תהליך הכפרה על פי מזמור נא

היתרונות של עובדים בלי רגשות אשם
היתרונות של עובדים בלי רגשות אשם:האם אתם מרגישים אשמה כל הזמן? יש לנו חדשות טובות...
היתרונות של עובדים בלי רגשות אשם

היתרונות של עובדים בלי רגשות אשם:
האם אתם מרגישים אשמה כל הזמן? יש לנו חדשות טובות בשבילכם – מחקר מצא שאנשים חדורי אשמה הם עובדים מצוינים ומנהיגים, משום שהם תורמים יותר מחלקם ההוגן, ולא תופסים טרמפ על התרומה של אחרים.
אבל כמובן שיש גם מלכוד: עובדים חדורי אשמה כל כך מפחדים לאכזב אנשים אחרים — שהם מסרבים לקחת על עצמם משימות מאתגרות עם אחרים, לפי המחקר. בתהליך הזה הם עשויים לעכב לא רק את הקידום שלהם, אלא גם את הקידום של עמיתיהם ושל הארגון שבו הם עובדים.

כתבה מתורגמת מהניו יורק טיימס מתוך אתר דה מרקר.

אין שלם ככלי שבור
אמר ר' אלכסנדרי: ההדיוט הזה, האדם הפשוט, אם משתמש הוא בכלי שבור – גנאי הוא...
אין שלם ככלי שבור
"זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה, אֱלֹהִים לֹא תִבְזֶה."
(נא, יט)

צילום: shutterstock.com

אמר ר' אלכסנדרי: ההדיוט הזה, האדם הפשוט, אם משתמש הוא בכלי שבור – גנאי הוא לו. אבל הקב"ה, כל כלי תשמישיו שבורים הם, שנאמר: "קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לֵב" (תהלים לד, יט), "הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב" (תהלים קמז, ג), "וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ" (ישעיה נז, טו), "זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה" (תהלים נא, יט).

(עיבוד. על פי: מדרש ויקרא רבה, פרשה ז פסקה ב)

  • מה המסר של המדרש?
עבירה גוררת עבירה
"אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים…" לומר לך שאם הלך – סופו לעמוד, ואם עמד –...
עבירה גוררת עבירה
"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב."
(א, א)

איור: shutterstock.com

"אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים…" לומר לך שאם הלך – סופו לעמוד, ואם עמד – סופו ללוץ…

(מדרש תהלים, פרשה א פסקה י)

  • על פי המדרש – מה ההדרגתיות המוצגת בפסוק ומה אפשר ללמוד ממנה?
יומם ולילה
משמעות הביטוי "יוֹמָם וָלָיְלָה" בהקשרו בפסוק זהה למשמעותו גם היום, והיא – ללא הפסקה, ברציפות,...
יומם ולילה
"כִּי אִם בְּתוֹרַת ה' חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה."
(א, ב)

איור: shutterstock.com

משמעות הביטוי "יוֹמָם וָלָיְלָה" בהקשרו בפסוק זהה למשמעותו גם היום, והיא – ללא הפסקה, ברציפות, בעקביות.

מבוסס על: רוביק רוזנטל, מילון הצירופים, 2009, עמ' 396. © כתר ספרים.

  • תיאור הזמן יומם ולילה חוזר במקומות רבים – חפשו אותו במנוע החיפוש dicta . מבין כל המופעים שעלו בחיפוש, התייחסו לזה המופיע בספר יהושע א,ח – מה הם קווי הדמיון בין הצו שניתן ליהושע לבין התיאור בתהלים א?
מושב לצים
"מוֹשַׁב לֵצִים" הנזכר בפסוק א הוא מקומם של הרשעים, מקום שממנו מתרחק הצדיק המושלם. בתקופת...
מושב לצים
"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב."
(א, א)

zeevveez at flickr, CC BY 2.0

"מוֹשַׁב לֵצִים" הנזכר בפסוק א הוא מקומם של הרשעים, מקום שממנו מתרחק הצדיק המושלם. בתקופת חז"ל התיאור של אדם כמי שיושב במושב לצים היה תיאור גנאי למי שלא עסק בתורה.
היום משתמשים לעיתים בביטוי "מושב לצים" כדי לתאר חבורה הנוהגת להשתעשע ולהתבדח, ולאו דווקא בקונוטציה שלילית.

מבוסס על: רוביק רוזנטל, מילון הצירופים, 2009, עמ' 535. © כתר ספרים.

  • השתמשו בביטוי "מושב לצים" פעם אחת במשמעות שלילית ופעם נוספת במשמעות של קלות דעות.
הללויה
בשיר "הללויה" שכתב הזמר לאונרד כהן משובצים מוטיבים מספר תהלים, ובפרט ממזמור נא. Hallelujah Now...
הללויה
"בְּבוֹא אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא כַּאֲשֶׁר בָּא אֶל בַּת שָׁבַע."
(נא, ב)

בשיר "הללויה" שכתב הזמר לאונרד כהן משובצים מוטיבים מספר תהלים, ובפרט ממזמור נא.

למילות השיר

Hallelujah

Now I've heard there was a secret chord 
That David played, and it pleased the Lord 
But you don't really care for music, do you? 
It goes like this 
The fourth, the fifth 
The minor fall, the major lift 
The baffled king composing Hallelujah 

Hallelujah 
Hallelujah 
Hallelujah 
Hallelujah

Your faith was strong but you needed proof 
You saw her bathing on the roof 
Her beauty and the moonlight overthrew you 
She tied you 
To a kitchen chair 
She broke your throne, and she cut your hair 
And from your lips she drew the Hallelujah
Baby I have been here before
I know this room, I've walked this floor
I used to live alone before I knew you.
I've seen your flag on the marble arch
Love is not a victory march
It's a cold and it's a broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah

There was a time you let me know 
What's really going on below 
But now you never show it to me, do you? 
And remember when I moved in you 
The holy dove was moving too 
And every breath we drew was Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah

You say I took the name in vain 
I don't even know the name 
But if I did, well really, what's it to you? 
There's a blaze of light 
In every word 
It doesn't matter which you heard 
The holy or the broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah

I did my best, it wasn't much
I couldn't feel, so I tried to touch
I've told the truth, I didn't come to fool you
And even though
It all went wrong
I'll stand before the Lord of Song
With nothing on my tongue but Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah, Hallelujah
Hallelujah, Hallelujah 
Hallelujah

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

למילות השיר בעברית

  • "הללויה" הוא אחד משירי הרוק המושמעים ביותר בהיסטוריה, ובוצעו לו למעלה מ-300 גרסאות כיסוי מוכרות. הציעו סיבות לפופולריות שלו. אפשר להיעזר בכתבה על השיר ועל ביצועיו.

קרדיט: Leonard Cohen / Hallelujah (Live In London) – 2009

עץ על מים
השיר "עץ על מים" מתכתב עם תיאור העץ המופיע בתהלים פרק א. עץ על מיםמילים:...
עץ על מים
"וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל, וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ."
(א, ג)

השיר "עץ על מים" מתכתב עם תיאור העץ המופיע בתהלים פרק א.

למילות השיר

עץ על מים
מילים: מרים גולן
לחן: עמיר בניון

עֵץ עַל מַיִם
לֹא יָכוֹל בְּלִי
שֹׁרֶשׁ לֹא נוֹגֵעַ
הוּא לֹא שָׂבֵעַ
מִתְמַלֵּא וְלֹא חָדֵל
אֵיפֹה זֶה כּוֹאֵב
אֲנִי לֹא מוֹצֵא
אֲנִי לֹא מוֹצֵא

עֵץ עַל מַיִם
כַּמָּה שֶׁרָוֶה כָּמֵהַּ
צוֹמֵחַ כְּמוֹ צְעָקָה
נִבְלַעַת בַּמַּיִם
מִתְמַלֵּא לֹא חָדֵל
אֵיפֹה זֶה בּוֹעֵר
אֲנִי לֹא מוֹצֵא
אֲנִי לֹא מוֹצֵא

© כל הזכויות שמורות למחברת.

  • בתהלים א, ג משול הצדיק לעץ. ובשירו של עמיר בניון נמשל העץ לאדם.
    מה היחס בין העץ המתואר במזמור א לבין העץ המתואר בשיר?

קרדיט: עץ על מים, עמיר בניון / nevelasorpr, 2012

חומות ירושלים
חומות ירושלים היו חלק מנופה של העיר רוב שנות קיומה. החומה נועדה להגן על העיר...
חומות ירושלים
"הֵיטִיבָה בִרְצוֹנְךָ אֶת צִיּוֹן, תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלִָם."
(נא, כ)

דבכים מהחומה שיסודותיה מימי בית ראשון (אבנים עם סיתות מסגרת) בבסיס החומה העות'מאנית ליד שער יפו.צילום: תמר הירדני, מתוך ויקיפדיה העברית, 2011

חומות ירושלים היו חלק מנופה של העיר רוב שנות קיומה. החומה נועדה להגן על העיר מפני אויבים, וכמעט בכל פעם שהעיר נכבשה ונהרסה, נחרבה גם החומה שהקיפה אותה. לרוב נבנתה החומה שוב על ידי הכובש החדש או על ידי תושבי העיר. החומה הראשונה נבנתה סביב ירושלים בימי הכנענים לפני למעלה מ-4,000 שנה, והאחרונה, הקיימת עד היום, הוקמה בפקודת סולימאן הראשון, סולטן האימפריה העות'מאנית, באמצע המאה ה-16.

להמשך קריאה

מזמור נא מיוחס לדוד המלך, אך התפילה המביעה תקווה לבניית חומות ירושלים בסוף המזמור: "תִּבְנֶה חוֹמוֹת יְרוּשָׁלִָם", מעידה על כך שהמזמור נכתב בתקופה שבה חומותיה של ירושלים לא היו בנויות, בניגוד למצופה מתקופת דוד. לכן חלק מן החוקרים משערים כי זמן חיבורו של המזמור הוא ימי שיבת ציון.

  • מה אפשר ללמוד מאזכור התקווה לבניית חומות ירושלים במזמור, על זמן חיבורו?
ייחוס מזמורי תהלים לדוד
בספר תהלים אין פתיחה או סיומת המייחסות את חיבורו לדוד המלך. גם בשום מקום אחר...
ייחוס מזמורי תהלים לדוד
"לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד."
(נא, א)

בספר תהלים אין פתיחה או סיומת המייחסות את חיבורו לדוד המלך. גם בשום מקום אחר במקרא לא נמצאה עדות לכך שמחבר תהלים היה דוד. מבין מאה וחמישים המזמורים בספר תהלים, שבעים ושלושה מיוחסים לדוד באמצעות המילה "לדוד", שככל הנראה משמעותה היא: מאת דוד. דוד אף מתואר כמוזיקאי במקומות שונים במקרא. עם זאת במגילת תהלים שנמצאה במערה 11 בקומראן מופיעה "אחרית דבר" המייחסת לדוד את חיבורם של שלושת אלפים ושש מאות מזמורי תהלים וארבע מאות וחמישים שירים.

לקריאת "אחרית דבר"

"ויהי דויד בן ישי חכם ואור כאור השמש
וסופר ונבון ותמים בכול דרכיו לפני אל ואנשים
ויתן לו ה' רוח נבונה ואורה
ויכתוב תהלים שלושת אלפים ושש מאות,
ושיר לשורר לפני המזבח על עולת התמיד לכול יום ויום
לכול ימי השנה ארבעה וששים ושלוש מאות,
ולקורבן השבתות שנים וחמשים שיר,
ולקורבן ראשי החודשים ולכול ימי המועדות
וליום הכפורים שלושים שיר,
ויהי כול השיר אשר דבר
ששה וארבעים וארבע מאות,
ושיר לנגן על הפגועים ארבעה.
ויהי הכול ארבעת אלפים וחמשים.
כול אלה דבר בנבואה אשר נתן לו מלפני העליון.

(מגילת המזמורים 11QPsa, col.XXVII:2-11 DJD IV ,(Oxford1965) pp.91-93 מהדיר, ג'ורג' סנדרס)

  • מה מוסיף המידע המופיע במגילת תהלים שנמצאה בקומראן?
  • חקרו את המגילה שבתצלום – התייחסו לאופן כתיבת המילים ולמראה המגילה.
כי האדם עץ השדה
מזמור א בתהלים מתאר את האדם האידיאלי ההולך בדרך ה', דבק בתורתו ומתרחק מן הרשעים....
כי האדם עץ השדה
"וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל, וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ."
(א, ג)

מזמור א בתהלים מתאר את האדם האידיאלי ההולך בדרך ה', דבק בתורתו ומתרחק מן הרשעים. הצדיק מדומה לעץ שתול על פלגי מים שמניב את פירותיו בעיתו. דימוי זה מוכר לנו ממקומות נוספים במקרא (כמו ירמיה יז) וכן מספרות המזרח הקדום. שתי הדוגמאות הבולטות לכך: תיאור החכם ודימויו ל"עץ שתול בגן פורח, ומכפיל את תנובתו" ב"הוראות אמנמאפת" במסורת המצרית, ותיאורו של שולגי, מלך לגש, כ"תומר השתול על פלגי מים" במסורת המסופוטמית.

מבוסס על: יצחק אבישור, עולם התנ"ך – תהלים א, 2002, עמ' 28. הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • בעולם העתיק תואר הצדיק / החכם / המלך כעץ גדול המניב פרי.
    חשבו על דימוי עכשווי שיתאר את הצדיק האידיאלי.
תהלים בשר ודם
"תהלים בשר ודם" היא סדרה של עשרה סרטונים ובהם סיפורים אישיים קצרים.בכל סרטון מככבת דמות...
תהלים בשר ודם
"לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים, וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי."
(נא, יב)

"תהלים בשר ודם" היא סדרה של עשרה סרטונים ובהם סיפורים אישיים קצרים.
בכל סרטון מככבת דמות בשר ודם, שסיפורה מתכתב באופן חופשי עם פסוק מתהלים.
בסרטון הזה פרשנות אישית לפסוק: "לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי".

  • מה הפרשנות האישית לפסוק המובאת בסרטון?

קרדיט: תהלים בשר ודם / אלון חדד / 929 תנך ביחד, 2017

ספר תהלים בקצרה
בסרטון סקירה קצרה של ספר תהלים על מזמוריו, תוך התייחסות לאופיו המיוחד של הספר שהופך...
ספר תהלים בקצרה
"אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב."
(א, א)

בסרטון סקירה קצרה של ספר תהלים על מזמוריו, תוך התייחסות לאופיו המיוחד של הספר שהופך אותו לנוכח בזירות שונות בחיי האדם, בחברה ובתרבות.

  • מה הם ההסברים המובאים בסרטון לפופולריות הרבה של ספר תהלים?

קרדיט: תהלים: נעים מאוד / 929 תנך ביחד, 2017