העשרה בנושא הפלשתים
העיר עזה היא עיר פלשתית.
- אילו ערי הפלשתים נוספות קיימות?
- מה ידוע לנו על הפלשתים?
בחלק זה של השיעור נאפשר לתלמידים להרחיב ידיעותיהם על הפלשתים בלמידה בשיטת ג'יקסו – שיטת ארגון למידה בקבוצות. השם לקוח ממשחק ההרכבה 'ג'יקסו פאזל' שבו המשתתף מחבר כמה חלקים לתמונה שלמה. שיטת הג'יקסו מתבססת על למידת עמיתים – כל משתתף אחראי על תחום תוכן מוגדר – בו הוא מתמחה ואותו עליו להקנות לחבריו. האחריות והמחויבות המשותפת מאפשרים שיתוף פעולה וחלוקת עבודה. בקבוצות האם כל משתתף אחראי על תחום מוגדר, ובקבוצת המומחים כל הנציגים אחראים על אותו תחום תוכן (ראו דף עבודה ופתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
שלבים בלמידה:
- הצגת הנושא הגדול ותתי הנושאים המרכיבים אותו: הפלשתים – מוצאם, מקום מושבם, כוחם הצבאי, מקורות התעסוקה שלהם ואמונתם.
- חלוקה לקבוצות אם: כל חמישה תלמידים ישבו בקבוצה אחת. בקבוצת האם כל תלמיד יתמחה בתת נושא אחר.
- למידה בקבוצת מומחים: כל קבוצת מומחים תחקור היבט אחד של הנושא הגדול. יש לאפשר לתלמידים להפיק את המידע ממקורות מקוונים וממקורות מודפסים. יש לאפשר לתלמידים לחפש את המידע בכוחות עצמם מתוך עיון ביקורתי ובחינת המקורות.
- חזרה לקבוצת האם: כל מומחה יחלוק מהידע שמצא עם הקבוצה וכך תתקבל תמונה שלמה.
- במליאה נקרא את תעודת הזהות שהרכיבו התלמידים מהמידע שאספו ונוסיף או נתקן לפי הצורך.
- יש לתת מקום לידע נוסף שגילו התלמידים, אפשר להכין בכיתה תערוכה המציגה את העם השכן שלנו בתקופת המקרא.
יש לתת את הדעת לחלוקת זמן שתאפשר מפגש ראשוני בקבוצת אם, למידה בקבוצת מומחים וחזרה ללמידה משותפת בקבוצת האם.