נביא אמת ונביא שקר ומה שביניהם
בכמה מילים
פרק כח מתאר יום בחייו של הנביא ירמיהו, אחד מהימים הקשים הרבים שעברו עליו בניסיונותיו לדבר אל לב העם. התקופה היא אחרי גלות יכניה וערב החורבן הסופי. כיצד ידע העם למי להקשיב? מדוע אמור העם להקשיב לנבואותיו הפסימיות של ירמיהו כאשר מולו ניצבים נביאים המעודדים אותו בנבואות אופטימיות?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: דעות הפוכות משכנעות
נדמיין סיטואציה שבה שני נואמים מאותה מפלגהמרצים על נושא הגרעין האיראני. כל אחד מהמרצים טוען טענה הפוכה באותו נושא, ולטענתו מתבסס על עובדות מודיעיניות מובהקות, ולמרבה הפלא לשניהם טיעונים חזקים מאוד, ושניהם משתמשים באותן מחוות כדי לשכנע.
נשאל בכיתה:
- איך יוכלו האנשים בקהל לדעת למי להאמין? חשבו על הצעות.
- מה פשר הדעות ההפוכות? האם אתם חושבים שמדובר כאן במאבק אישי או במאבק פוליטי? מדוע?
- איך יוכלו להוכיח את צדקת דבריהם?
אפשרות שנייה: איך מזהים שקר?
נצפה בתמונתו של פינוקיו (ראו עזר הוראה: פינוקיו).
נשאל את התלמידים:
- מי בתמונה? (פינוקיו)
- מה מיוחד בו?
- איך אפשר לזהות מתי הוא משקר? (אפו מתארך בזמן שהוא משקר)
- האם אפשר לזהות שקרים גם אצל אנשים אחרים? כיצד?
- איך אתם יודעים מתי לבטוח באדם וללכת אחריו ומתי לחשוד בו שהוא משקר?
הזמנה לקריאה
נקדים ונאמר שבפרק כז ירמיהו צוּוה להתהלך בחוצות ירושלים ומוטת עץ על צווארו כסמל לשעבוד לבבל, כדי לשכנע את העם לקבל את המצב ולא למרוד בבל.
נוכל להמחיש זאת בהצגת תמונה של מוטת עץ על זוג שוורים (ראו עזר הוראה: מוטת עץ).
נשאל:
- למה משמשת מוטת העץ? (לרתימת בעלי חיים לעבודת חרישה או טחינה בריחיים)
- מה המשמעות של מוטת העץ על צווארי ירמיהו? (סמל לכך שיש לקבל את השעבוד לבבל ולא למרוד בהם)
בניגוד לירמיהו, קמו נביאים אחרים שעודדו את ממלכת יהודה למרוד בבבל ואף ניבאו שבבל תיפול. בפרק כח נפגוש עם ירמיהו אחד מהם.
שלב ראשון: שני נביאים
נקרין את הפרק על הלוח (ראו דף עבודה: ירמיהו פרק כח מסומן) ונקרא את כולו במליאה. שימו לב שהצבעים השונים מייצגים נבואות של נביאים שונים.
נשאל בכיתה:
- מיהם שני הנביאים המתנצחים ביניהם בפרק? מהי נקודת המחלוקת בין נבואותיהם? (חנניה מנבא שהשעבוד לבבל יסתיים בקרוב, וגולי יהודה ישובו לממלכתם. לעומתו ירמיהו מנבא כי השעבוד לבבל יימשך)
- מה קורה בסוף הפרק (פסוק יז)? כמה זמן עבר מהמפגש הראשון בין ירמיהו וחנניה המתואר בתחילת הפרק? (חנניה מת חודשיים בלבד לאחר המפגש עם ירמיהו ואחרי שירמיהו ניבא את מותו)
נסביר כי סיום הסיפור אינו מותיר לקוראים ספק מיהו נביא האמת ומיהו נביא השקר, אבל איך יוכל העם לדעת בזמן אמת שחנניה אינו נביא האמת? על כך ננסה לענות בשיעור.
שלב שני: נבואת חנניה
ראשית נעיין בחברותות או בלימוד קבוצתיבנבואתו של חנניה בפסוקים א-ד (ראו דף עבודה: דף לימוד בחברותא – נבואת חנניה).
נסכם במליאה: חנניה, לעומת ירמיהו, טען שה' ישבור את עול מלכות בבל, והגולים וכלי המקדש יחזרו לירושלים. בנבואתו שתי הבטחות: האחת בתחום הדתי – חזרת כלי המקדש; והאחרת בתחום המדיני – החזרת המלך יהויכין, ונפילת בבל. חנניה מציין את הזמן שבו יישבר עול מלכות בבל ובכך מחזק וממחיש את אמיתות הנבואה, ומעורר את אמון העם.
גם המבנה הכיאסטי נועד להדגיש את מסריו של חנניה: בין הפתיחה לחתימה הזהות מופיע הפירוט של מי שעתידים לחזור מהגלות: המלך, הגולים וכלי המקדש.
שלב שלישי: תגובת ירמיהו–"אֵיכָה נֵדַע אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ ה'?"
נעבור לעיין בתגובת ירמיהו בפסוקים ה-ט ונשאל בכיתה:
- האם דברי ירמיהו בפסוק ו מתנגדים לדברי חנניה וסותרים אותם? (לא, הם מביעים תמיכה ותקווה להתגשמות נבואתו של חנניה)
נקרין את דברי ירמיהו בפסוק ו ונזמין תלמידים לקרוא אותם באינטונציות שונות: בתקווה/בזלזול/בציניות/ בכעס או בדרך אחרת לבחירתם.
נשאל את התלמידים:
- איזו אינטונציה היא המתאימה ביותר לדעתכם?
נסביר שאפשר שירמיהו הביע תקווה מפני שטובת העם הייתה לנגד עיניו יותר מיוקרתו האישית. מנגד, אפשר שדבריו נאמרים בסרקזם או בייאוש, מפני שירמיהו יודע שנבואת חנניה שקרית.
- מהו המסר הנרמז בדבריו של ירמיהו בפסוקים ח-ט?
- מה הוא באמת חושב על נבואת חנניה?
- מדוע לדעתכם ירמיהו אינו מתנגד באופן ישיר ונחרץ לנבואתו של חנניה?
נשאל:
- כיצד מבחינים בין אמת לשקר?
בספר דברים אפשר למצוא שתי תשובות לשאלה זו. נקרין על הלוח את פסוקים ב-ד בפרק יג בדברים (ראו דף עבודה: דברים פרק יג פסוקים ב-ד).
- מהי אבן הבוחן שבעזרתה אפשר לזהות אם נביא הוא נביא אמת? (נביא אמת מנבא בשם ה' ולא קורא לעבוד אלוהים אחרים)
- האם לפי קריטריון זה חנניה הוא נביא אמת או נביא שקר? (הוא נביא אמת, כי הוא מנבא בשם ה' – פסוק ב – ואינו קורא לעבוד עבודה זרה)
נעבור לתשובה השנייה בדברים לשאלה איך לזהות נביא אמת (ראו דף עבודה: דברים פרק יח פסוק כב).
- מהי אבן הבוחן שבעזרתה אפשר לזהות אם נביא הוא נביא אמת? (נבואותיו של נביא שקר אינן מתקיימות)
- האם לפי קריטריון זה חנניה הוא נביא אמת או נביא שקר? (אין לדעת בשלב זה, צריך לחכות שנתיים)
נשוב ונשאל:
- לאור דברים אלה,מה הטעה את ירמיהו? מדוע לא הגיב בחריפות לדברי חנניה בשלב זה (בפסוקים ה-ט)? (ייתכן שתשובתו הרפה לחנניה נובעת מחוסר יכולתו לקבוע שחנניה דובר שקר)
נעבור להמשך תגובתו של ירמיהו לחנניה בפסוקים ח-ט,ובה הוא מביע שני ספקות במהימנותה של נבואת חנניה. נשאל:
- מהו הכלל שירמיהו מנסח לזיהוי נבואה כנבואת אמת בפסוק ט? ובמה הוא שונה מהכלל בדברים פרק יח פסוק כב? (נביא שמנבא נבואת שלום הוא נביא אמת רק אם נבואתו מתממשת. בדברים אין הבחנה בין נבואת שלום לנבואת פורענות, אבל מדברי ירמיהו עולה שנבואת פורענות אינה חייבת להתממש)
- נסו לחשוב: מדוע נבואת פורענות עשויה לא להתממש גם אם היא נבואת אמת? האם תוכלו לחשוב על דוגמאות לנבואות כאלה? (כי אם העם שב מחטאו, ה' עשוי לסלוח ולא לממש את הפורענות. כך קרה בסיפור יונה, למשל)
- מהו הספק העולה מדברי ירמיהו בפסוק ט לגבי נבואת חנניה? (אם לא תתגשם, הרי שנבואת השלום שלו שקרית)
נסכם: דבריו הנכוחים של חנניה, העובדה שהוא מדבר בשם ה' ואולי גם רחשי ליבו של ירמיהו שרוצה בטובת עמו, גורמים לירמיהו לא להגיב באופן נחרץ כלפי חנניה. אולי מפני שהעם מקשיב לחנניה ונוטה אחריו ואולי מפני שאף ירמיהו עצמו אינו בטוח שדברי חנניה הם שקר.
שלב רביעי: שבירת המוטה ותגובת ירמיהו (פסוקים י-יא)
נעיין בפסוקים י-יא ונבחן יחד:
- האם חנניה משיב במילים לירמיהו? למי ממוענים דבריו בפסוק יא? (נראה שלא- הוא פועל מול העם ומדבר אל העם)
- מה חנניה עושה לירמיהו? מה משמעות המעשה? (חנניה שובר את המוטה שעל צוואר ירמיהו, כאות לכך שהשעבוד לבבל עתיד להסתיים בקרוב)
- כיצד ירמיהו מגיב לשבירת המוטות ולדברי חנניה? (הוא הולך לביתו)
- מדוע לדעתכם ירמיהו אינו מגיב? מדוע ירמיהו מסתלק בלי תגובה?
- האם הוא מצדיק את נבואת חנניה ופוסל את נבואתו שלו?
- מהם המחשבות של העם כאשר הוא רואה את ירמיהו הולך בלי מענה ובלי התנגדות לדברי חנניה?
נסכם: חנניה איננו מתרשם מדברי ירמיהו. להפך, הוא מבטל את דבריו במעשה סמלי(מילה צפה) משלו וחוזר עלהמסר העיקרי שלו: "כֹּה אָמַר ה' כָּכָה אֶשְׁבֹּר אֶת עֹל נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל בְּעוֹד שְׁנָתַיִם יָמִים מֵעַל צַוַּארכָּל הַגּוֹיִם" (פסוק יא).
נעיין בדברי רוני מגידוב במאמרה 'נביאי אמת ושקר' (ראו דף עבודה: נביאי אמת ושקר).
נסביר: מתברר שלמרות כל הקריטריונים הנזכרים בתורה ובדברי ירמיהו, במקרה שלפנינו היה קשה מאודלהבדיל בין שני הנביאים.
שלב חמישי: מוטות ברזל (פסוקים יב-יז)
נעיין בפסוקים יב-יז ונבחן יחד:
- כיצד מוכרעת המחלוקת בין חנניה לירמיהו? מי נחלץ לעזרת ירמיהו? (אלוהים מתערב וקובע נחרצות שחנניה הוא נביא שקר)
- מהו המעשה הסמלי הנוסף שה' מצווה על ירמיהו לעשות? (לשאת מוטות ברזל במקום מוטת העץ ששבר חנניה)
- מדוע ירמיהו קובע שחנניה ימות? מה המסר שעובר לעם באמצעות מותו של חנניה? (עונש מוות הוא עונש הקבוע בחוק בדברים לנביא שקר והוא מנוסח כאן כמידה כנגד מידה: "לֹאשְׁלָחֲךָ"- "הִנְנִי מְשַׁלֵּחֲךָ". התגשמותה המהירה של הנבואה על מות חנניה מוכיחה כי ירמיהו הוא נביא אמת, ודבריו מתקיימים)
בסיפור זה הותר הספק לגבי זהות נביא האמת, אבל השאלה העקרונית תלויה ועומדת: איך אפשר להבחין בין האמת לשקר? איך אפשר לדעתאחרי מי ללכת, למי להקשיב, על מי לסמוך?
מבט לחיים
נזמין את התלמידים לכתוב לעצמם בעקבות הלימוד של הסיפור איך אפשר לזהות אם מישהו דובר אמת או לא.
באופן אחר נשאל:
- מה עושים כשיש בפנינו שתי טענות הפוכות זו מזו, וכל אחד מבעלי הדעות טוען לאמיתותה המוחלטת של טענתו? כיצד נדע מה לעשות?
נבקש מכמה תלמידים לשתף במה שכתבו ונדון בכיתה:
- האם אפשר להבחין בין אמת לשקר?
- האם קרה לכם שבטחתם במישהו וגיליתם שהוא משקר? כיצד הגבתם?
- האם האחריות היא רק על דובר השקר או גם על מי שמאמין לו ונוהה אחרי דבריו?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את תוכן נבואתו של ירמיהו ואת תגובת הסובבים. מנגד עסקנו בנבואת השקר של חנניה והתמקדנו בכלים של קהל השומעים להבחין בין נבואת אמת לשקר.
מיומנויות: זיהינו מעשה סמלי של נביא וענישה של מידה כנגד מידה. נעזרנו בפרשנות ובקריאת חלק ממאמר כדי להבין את משמעות הסיפור.
מתודות: דיון, לימוד בחברותא, צפייה בתמונה.