סגור תצוגת כיתה
הפרק

המלכת שאול הראשונה – פגישה, חצי פגישה

פרק ט, כו- פרק י, טז

שיעור ראשון מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

החיים של כולנו מורכבים ממגוון מפגשים: רבי ערך או חולפים, כנים וגלויים או מסתירים ומעלימים, מכוונים או מקריים. כך גם המלכת שאול בפעם הראשונה מתוארת ברצף של מפגשים שונים זה מזה. אילו מפגשים היו לשאול בהמלכתו? מה מאפיין כל מפגש? מה אפשר ללמוד על שאול והמלכתו מתוך מפגשים אלו?

הזמנה ללימוד

בפתיחה ללימוד ההמלכה הראשונה של שאול נעסוק בנושא המפגש. להלן כמה הצעות:

אפשרות ראשונה- שאלה קצרה:
נשאל את התלמידים:

  • מהו מפגש?
  • מה מבדיל בין מפגש רב ערך למפגש חולף?
  • מה מבחין מפגש חיובי משלילי?
  • ומה מבחין מפגש מכוון ממקרי?

אפשרות שנייה- שיר ודיון:
נאזין עם התלמידים לשיר 'פגישה, חצי פגישה' או לשיר 'פנים אל מול פנים'.

בעקבות השירים נדון עם התלמידים:

  • איזו פגישה מתוארת בשיר?
  • האם יש בה כנות, עומק, חוויה חיובית, הדדיות?

אם האזנו לשני השירים אפשר להשוות ביניהם:

  • מה מאפיין כל אחת מהפגישות?
  • מה שונה ביניהן?

אפשרות שלישית- מפגש משפיע על חיי:
נזמין את התלמידים לכתוב או לספר על מפגש שהשפיע עליהם, אולי אפילו עיצב אותם. זו יכולה להיות פגישה חד-פעמית או קשר קבוע ומתמשך.

  • מדוע המפגש הזה השפיע עליכם?
  • האם הוא השפיע לטובה?

נזמין את התלמידים לשתף במפגש או במחשבות העולות להם בעקבותיו ונאפיין את המפגשים עם התלמידים:

  • מהם המאפיינים של פגישות רבות ערך?
  • מה הופך מפגש מקרי למשפיע?
  • האם לדעתכם יש השפעה ייחודית שיכולה לקרות במפגש עם זר דווקא, שלא קורית במפגש עם דמות קרובה, ולהפך? הסבירו.

בכל שלוש האפשרויות כדאי שבסיום ההזמנה ללימוד תופיע בצד הלוח רשימת מאפיינים של פגישות שעלתה מן התלמידים: מקרי או מתמשך, משפיע או חולף, מפגש הדדי או חד-צדדי, שיח כן או מסתיר, פגישה המלווה במילים או במעשים ועוד.

הזמנה לקריאה

לאחר שעוררנו סיעור מוחות ואספנו מאפיינים של מפגשים נזמין את התלמידים לקרוא את פסוקי ההמלכה הראשונה של שאול. כדאי להתחיל מסוף פרק ט כדי ליצור רצף לסיפור ולהדגיש את הפרטיות של ההמלכה.

נקרא מפסוק כו בפרק ט עד פסוק טז בפרק י. בפסוקים אלו מתוארת ההמלכה הראשונה של שאול המורכבת מכמה מפגשים שונים. מומלץ מאוד לפני משימת הכתיבה לקרוא את הפסוקים יחד ולהסביר בזמן קריאה את המילים הקשות.

  • את מי שאול פוגש בכל שלב?
  • מה מאפיין את המפגש ביניהם?

נקרין את הפסוקים על הלוח, ובמהלך הקריאה והלימוד המשותפים נמלא יחד את טבלת המפגשים (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בקריאת כל פגישה נשער עם התלמידים מה עובר על שאול: נאתר את המידע שהפסוקים חושפים וננסה להתחקות אחר התהליך שעובר שאול מהרמזים הניתנים לו ולקורא.

נתמקד תחילה במפגש הראשון של שאול עם שמואל (פרק ט פסוק כו-פרק י פסוק ט).
נסביר עם התלמידים את התנהלות טקס משיחת שאול למלך ונבחן את הנשיקה ששמואל נושק לשאול. נזכיר לתלמידים ששמואל התנגד להמלכת מלך ולאור התנגדות זו נפרש את התנהגותו כעת.
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ (של שאול) וַיִּשָּׁקֵהוּ." (פרק י פסוק א)

נדון עם התלמידים בשאלות להלן ונזמין אותם לכתוב את דעתם בנושא:

  • האם שמואל שינה את דעתו על בקשת המלך, או ששמואל אוהב את שאול למרות התנגדותו העקרונית למוסד המלוכה?
  • אולי הנשיקה אינה מבטאת את אהבתו של שמואל? ואם כך, מה משמעותה?
  • מה אפשר ללמוד על דמותו של שמואל מאמונתו בשאול על אף התנגדותו לבקשת המלך?

בנקודה זו, אפשר להעשיר את הלימוד במדרש ולדון בכיתה על השאלות המובאות בעקבותיו:

  • המדרש טוען שכל הנשיקות במקרא אינן כנות חוץ משלוש נשיקות, כמו הנשיקה בין שמואל לשאול. מדוע? הסבירו את דבריכם.
  • נסו לשכנע מתוך הפסוקים אם קביעת המדרש מתבססת על הסיפור המקראי או מנותקת ממנו.

לאחר שהתמקדנו במפגש של שאול ושמואל נמלא את השורה הראשונה בטבלה ונעבור למפגשים הבאים.

בנבואת שמואל לשאול מתוארים שלושה מפגשים.
נסב את תשומת לב התלמידים לכך ששני המפגשים הראשונים (שני אנשים בקבר רחל, ושלושה אנשים המעניקים מנחה לשאול) מתוארים רק בדברי הנבואה ואילו המפגש השלישי שבו שאול מתנבא מתואר הן בנבואת שמואל לשאול הן בתיאור הפסוקים את קורותיו של שאול בדרכו. נקרא את הפסוקים ונמלא את שלוש השורות הבאות בטבלה (4-2).

נדון עם התלמידים:

  • אילו רמזים טמונים במפגשים השונים? (בטבלה מודגשת משמעותו של המקום 'קבר רחל', וסמליות הענקת הלחם לשאול)
  • איזה תהליך עובר שאול בסדרת מפגשים זו? (נראה כי הוא גדל, משתנה ומתעצם: שמואל מנשקו; הפגישה בקבר רחל מעניקה לו רמזים של בית ומסורת; הענקת הלחם מרמזת שהוא במעמד של מנהיג, דמות ציבורית, שאנשים נוהגים להביא לה תשורות. תהליך ההתנבאות "הופך את ליבו")

נסיים את העמקת הקריאה במפגש האחרון בסיפור זה – המפגש בין שאול לדודו (שורה 5 בטבלה). נבחן עם התלמידים את פשר הסוד של שאול: דודו שואל אותו ישירות מה היה במפגש עם שמואל, ושאול מסתיר ממנו את המלוכה.

  • מדוע שאול מסתיר את המלוכה מדודו?
  • מה אפשר ללמוד מכך על שאול?
  • זהו המפגש היחיד ששמואל אינו מנבא עליו בדבריו לשאול. האם יש לכך משמעות? מהי?
  • האם הסתרה זו מתאימה לדעתכם לאופיו של שאול כפי שהוא מתואר עד כה? מדוע? (נפנה את תשומת לב התלמידים לכך שמצד אחד ראינו ששאול השתנה במסע, מעידים עליו: "הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים?" – פסוק יא, ה' הופך לו לב אחר כפי שמנבא לו שמואל והוא גדל ומשתנה. ואולם, מצד שני, בפגישה עם דודו הוא מסתיר הכול ושומר על ענווה)

לאור החשיבה המשותפת בעל פה במליאה ננחה את התלמידים לכתיבה אישית (ראו דף הנחיות גם בממערך השיעור).

מבט לחיים

לסיכום הלימוד נזמין את התלמידים לכתיבה יוצרת: כל תלמיד, זוג או קבוצה יבחרו אחת או יותר מבין הדמויות בפרק (שאול, נערו, דודו, שמואל, האנשים האומרים איש אל רעהו "הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים?", הנביאים או כל דמות שירצו). נורה לתלמידים לערוך ריאיון פרשני-דמיוני עם הדמות שבחרו ולנתח את הסיפור מנקודת מבטה. אפשר להמחיז או להסריט את הראיונות ולהציגם בכיתה.

המלכתו הראשונה של שאול בנויה ברצף של מפגשים שונים. קראנו את המסע שעובר שאול בין פגישותיו, וראינו את השינוי העובר עליו. להלן שתי הצעות נוספות לחתימת הלימוד:

אפשרות ראשונה:
נזמין את התלמידים להתבונן במפגשים העוברים עליהם בחייהם. לפעמים אנשים משפיעים על מישהו, והם עצמם אינם יודעים זאת. נחתום את הלימוד בהזמנת התלמידים לכתוב מכתב לחבר/הורה/מורה/מכר/מאמן שהשפיע או משפיע עליהם.

אפשרות שנייה:
נסגור מעגל לפתיחה שנבחרה לעיל ונזמין את התלמידים לכתוב:

  • מהו הקשר בין הפתיחה לבין הפרק שנלמד בשיעור?
  • איזו מחשבה חדשה על השפעתם של מפגשים עולה לכם מתוך הלימוד בפרק?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: מהלך ההוראה הראשון מתמקד בחטיבה הראשונה של פרק י (פסוקים א-טז) שבה מתוארת ההמלכה הראשונה של שאול. בהסתכלות על רצף המפגשים ממבט על אפשר לבחון את התהליך שעבר שאול במפגשיו, ואת הרמזים הטמונים בהם. מתוך עיון במפגשים שבפסוקים הזמנו את התלמידים להתבונן על המפגשים בחייהם ועל השפעתם.
אפיינו מפגשים, ביארנו את פסוקי ההמלכה הראשונה של שאול, ניתחנו את המפגשים המרכיבים אותה וקראנו מדרש המבאר אחד מהם.
מיומנויות: חלוקת הפסוקים לשלבי עלילה וניתוחם; העמקה ברמזים ספרותיים; ניתוח מדרש חז"ל.
מתודות: שיבוץ עלילת הפסוקים בטבלה; דיון פרשני; כתיבה עיונית, ושיח או כתיבת התבוננות אישית.

אפשר עוד...
  • פשר המפגשים הקצרים של שאול – מאמר המנתח את האותות שנותן שמואל לשאול ומציע להבחין בהדרגתיות ביניהם.
  • סמליות האות שניתן לשאול – מאמר המברר שאלות גיאוגרפיות, היסטוריות וספרותיות בציון המקום קבר רחל.
  • על אינטימיות ואנונימיות – מעניין שלפעמים דווקא פגישות עם אנשים זרים מאפשרות צמיחה וגדילה – כך קרה אצל שאול. אפשר להרחיב עם התלמידים את המחשבה על כך ולחשוב מה אפשר לקחת מכאן לחייהם.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
'פגישה חצי פגישה' - רחל המשוררת
למילות השיר
'פגישה חצי פגישה' - רחל המשוררת

למילות השיר

  • איזו פגישה מתוארת בשיר?
  • האם יש בה כנות, עומק, חוויה חיובית, הדדיות?

קרדיט: חנן יובל, 'פגישה, חצי פגישה', ערוץ 'מוזיקה ישראלית', פורסם ב-12/05/2011.

'פנים אל מול פנים' - יעקב גלעד
למילות השיר
'פנים אל מול פנים' - יעקב גלעד

למילות השיר

  • איזו פגישה מתוארת בשיר?
  • האם יש בה כנות, עומק, חוויה חיובית, הדדיות?

קרדיט: ערוץ- מוזיקה ישראלית, פורסם ב 16.03.2011

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מדרש על מפגש שמואל ושאול
בראשית רבה, פרשה ע פסקה יא: כל נשיקה של תִפְלוּת, בַּר מִן (חוץ מ) שלושה:...
מדרש על מפגש שמואל ושאול

בראשית רבה, פרשה ע פסקה יא:
כל נשיקה של תִפְלוּת, בַּר מִן (חוץ מ) שלושה:

  1. …"ויקח שמואל את פך השמן ויצק על ראשו וישקהו"
  2. …"וילך ויפגשהו בהר האלהים וישק לו" (משה ואהרן בחזרתו של משה)
  3. …"ותשק ערפה לחמותה" (עורפה לנעמי לפני חזרתה למואב)
  • המדרש טוען שכל הנשיקות במקרא אינן כנות חוץ משלוש נשיקות, כמו הנשיקה בין שמואל לשאול. מדוע? הסבירו את דבריכם.
  • נסו לשכנע מתוך הפסוקים אם קביעת המדרש מתבססת על הסיפור המקראי או מנותקת ממנו.
איך מושחים מלך - מן הקרן או מן הפַּךְ?
"אין מושחין מלכים אלא מן הקרן. שאול ויהוא נמשחו מן הפך מפני שמלכותם עתידה להישבר,...
איך מושחים מלך - מן הקרן או מן הפַּךְ?
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ, וַיֹּאמֶר הֲלוֹא כִּי מְשָׁחֲךָ ה' עַל נַחֲלָתוֹ לְנָגִיד." (פסוק א)

קרן משיחה משנהב מהמאה ה-14 לפנה"ס, מגידו. באדיבות רשות העתיקות

"אין מושחין מלכים אלא מן הקרן. שאול ויהוא נמשחו מן הפך מפני שמלכותם עתידה להישבר, דוד ושלמה נמשחו מן הקרן מפני שמלכותן מלכות עולמים"

(תוספתא, מסכת סנהדרין, פרק ד, ו).

  • מהי הטענה של המדרש בנוגע למלכות שאול? אם כך, האם שאול היה אדון לגורלו או עבד לגורלו?
כל הכבוד!
מפני מה זכה שאול למלכות? מפני הענווה, שנאמר: "פן יחדל אבי מן האתונות ודאג לנו",...
כל הכבוד!
"וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה, וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ." (פסוק כז)

sewluang/shutterstock.com

מפני מה זכה שאול למלכות? מפני הענווה, שנאמר: "פן יחדל אבי מן האתונות ודאג לנו", שקל עבדו כיוצא בו.
(עיבוד לתוספתא, מסכת ברכות, פרק ד, טז)

מפני מה נענש שאול? מפני שמחל על כבודו, שנאמר: "ובני בליעל אמרו: מה יושיענו זה ויבוזוהו ולא הביאו לו מנחה, ויהי כמחריש".
(תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף כב עמוד ב)

  • מה ההבדל בין ענווה לבין מחילה על כבוד? מדוע ענווה נתפסת כחיובית ומחילה על כבוד כשלילית? וכיצד שני הנושאים קשורים לגורלו של שאול?
הגם שאול בנביאים?
  "הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים"? – מקורו של הביטוי הוא בפרק זה. שאול, שמגיע ממשפחה מוכרת...
הגם שאול בנביאים?
"וַיְהִי כָּל יוֹדְעוֹ מֵאִתְּמוֹל שִׁלְשֹׁם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה עִם נְבִאִים נִבָּא, וַיֹּאמֶר הָעָם אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ מַה זֶּה הָיָה לְבֶן קִישׁ הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים. וַיַּעַן אִישׁ מִשָּׁם וַיֹּאמֶר וּמִי אֲבִיהֶם, עַל כֵּן הָיְתָה לְמָשָׁל הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים." (פסוקים יא-יב)

רחוב הנביאים בתל אביב. צילום: דבורה גרודה

רחוב שאול המלך בתל אביב. צילום: דבורה גרודה

 

"הֲגַם שָׁאוּל בַּנְּבִיאִים"? – מקורו של הביטוי הוא בפרק זה. שאול, שמגיע ממשפחה מוכרת ומכובדת, מפתיע את מכריו בהצטרפותו לחבורת הנביאים.

להמשך קריאה

ולפיכך הם שואלים בתמיהה, האם שאול הוא אחד מהנביאים?
בלשון ימינו משמש הביטוי במשמעות מושאלת, ומשתמשים בו כשרוצים לציין אדם שמתחיל לפתע לעסוק בדבר שלא ראוי לו או שאינו בקי בו.

  • מה אפשר ללמוד מהפתגם על מעמדו של שאול ועל מעמדם של הנביאים באותה תקופה? (ראו: ירמיהו כט, כו)
נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים
במעמד כל השבטים, שמואל מפיל גורלות. הפּוּר נפל על שאול, אבל שאול לא נמצא. מצא...
נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים
"וַיַּקְרֵב אֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָיו וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן קִישׁ וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא. וַיִּשְׁאֲלוּ עוֹד בַּה' הֲבָא עוֹד הֲלֹם אִישׁ, וַיֹּאמֶר ה' הִנֵּה הוּא נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים." (פסוקים כא-כב)

Lolostock/shutterstock.com

במעמד כל השבטים, שמואל מפיל גורלות. הפּוּר נפל על שאול, אבל שאול לא נמצא. מצא לו זמן להסתתר במקום שבו מאוחסנים הכלים של העם…

להמשך קריאה

היום הביטוי "נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים" מתאר אדם צנוע, אדם שאינו מעוניין בפרסום ובכבוד שכרוכים בתפקיד ציבורי.

אמרו חז"ל: "כל המחזר על הגדולה, גדולה בורחת ממנו, וכל הבורח מן הגדולה, גדולה מחזרת אחריו" (תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף יג עמוד ב).

  • לפי האִמרה הזו, מהי דרכו של שאול? האם לדעתכם אדם שבורח מגְדֻלָה מתאים להנהיג את העם?
שאול ושמואל
האחיזה של שני הגברים זה בזה, הבעות פניהם שיש בהן מן העצבות ואולי אף מן...
שאול ושמואל
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ..." (פסוק א)

שאול ושמואל. © עדי נס

האחיזה של שני הגברים זה בזה, הבעות פניהם שיש בהן מן העצבות ואולי אף מן החרדה, שיערם הארוך, קמטי הפנים, הפצעים על העור, השקיות מתחת לעיניים, התאורה הדרמטית, גודלו של הצילום – יוצרים סצנה מלאת רגש ובה שני אנשים הנאחזים זה בזה, ונדמה כי הצעיר חוסה בצילו של המבוגר המנסה להעניק לו הגנה.

להמשך קריאה

כאשר אנו קוראים את שם הצילום – שאול ושמואל – אזי מערכת היחסים הקרובה והמורכבת המוכרת לנו מהפרק מוסיפה רובד נוסף של משמעות לקשר המתואר בצילום. על אף התנגדותו הראשונית של שמואל לרעיון המלוכה, ניכר כי לאחר מכן הפך הקשר בינו לבין שאול קרוב, עד כדי כך שכששמואל משך את שאול למלך הוא נשק לו ("וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ" – שמואל א י, יא).

מתוך ענת בסר, חברת הצוות הבין תחומי במטח

יש הטוענים שהאָמָּן שיבץ בתמונה רמזים לעתיד לבוא:

  • שימו לב למבטו של שמואל הנביא, המכונה גם "הרואה". מה מבטו מביע?
  • הביטו בידו של שאול. במה הוא אוחז? (ראו: שמ"א טו, כו-כח)
  • על מה מרמזים פרטים אלו?
פלשבק קדימה
על אף שאנו בראשית דרכו של שאול הצעיר, נביט עתה קדימה, דרך השיר, אל רגעיו...
פלשבק קדימה
"וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה, וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ." (פסוק כז)

שדה חרוש. Karen Kaspar/shutterstock.com

חישקה אלישבע, מתוך ויקישיתוף

על אף שאנו בראשית דרכו של שאול הצעיר, נביט עתה קדימה, דרך השיר, אל רגעיו האחרונים.

למילות השיר

תפילת שאול האחרונה / דן פגיס

אלוהי, כבקר בחריש
בין כל אבניך הייתי איתן
בעול רעמיך הייתי מחריש
ותהי שתיקתי לי לשטן.

יגע אני. ואתה את מעיל המלכות
מסיר מכתפי, ובתום רגביך טומן ארגמן צבאך השחוט.
הו אלוהי, הרם, הרודה,
היורד לנפשי כסופה לשדה,
קצירך לפניך. אמן.

כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • מהם יחסי הכוחות המוצגים בשיר בין אלוהים לשאול?
  • איזה חלק בשיר מתייחס למסופר בפרק?
קבר רחל
האות הראשון שניתן לשאול הוא מפגש עם אנשים ב"קְבֻרַת רָחֵל". מבחינה גאוגרפית – הפסוק מאתגר...
קבר רחל
"בְּלֶכְתְּךָ הַיּוֹם מֵעִמָּדִי וּמָצָאתָ שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִם קְבֻרַת רָחֵל בִּגְבוּל בִּנְיָמִן…" (פסוק ב)

קבר רחל, ציור מ-1911 מתוך הספר: "The Heart of the Bible" by Ella Broadus Robertson". מתוך ויקישיתוף

האות הראשון שניתן לשאול הוא מפגש עם אנשים ב"קְבֻרַת רָחֵל".

להמשך קריאה

מבחינה גאוגרפית – הפסוק מאתגר את הזיהוי של קבר רחל דרומית לירושלים בקרבת בית לחם. מבחינה רעיונית – חשוב לזכור שרחל הייתה אימו של בנימין, אבי שבטו של שאול.

תחנת המוצא במסעו של שאול היא במקום שבו קבורה רחל, אֵם שִׁבְטוֹ. רחל מתה בדרך ונקברה שם, ולא במערת המכפלה – נחלת הקבר הרשמית של משפחת האבות.

  • האם יש פה רמז לעתידו של שאול? סופו יהיה דומה לזה של רחל, פתאומי ובשולי הפַּנְתֵּאוֹן היהודאי של בית דוד.
גִּלְגָּל
גִּלְגָּל נמצאת ליד יריחו. ביהושע פרק ד מתואר כי הוקם שם גל אבנים לזכר נֵס...
גִּלְגָּל
"וְיָרַדְתָּ לְפָנַי הַגִּלְגָּל וְהִנֵּה אָנֹכִי יֹרֵד אֵלֶיךָ לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת לִזְבֹּחַ זִבְחֵי שְׁלָמִים, שִׁבְעַת יָמִים תּוֹחֵל עַד בּוֹאִי אֵלֶיךָ וְהוֹדַעְתִּי לְךָ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה." (פסוק ח)

צילום אוויר של גלגל ארגמן ליד מושב ארגמן, צילום: Adam Zartal אדם זרטל

גִּלְגָּל נמצאת ליד יריחו. ביהושע פרק ד מתואר כי הוקם שם גל אבנים לזכר נֵס חציית הירדן (ואולי מכאן נובעת משמעות השם).

להמשך קריאה

שאול מתבקש לרדת מההר אל גלגל שבבקעת הירדן, בלי לדעת שבפרק הבא הוא יומלך בה, בפעם השלישית.

  • בשנת 1970 הוקם בבקעת הירדן קיבוץ בשם "גלגל". האם תדעו לתת דוגמה נוספת של יישוב ישראלי שקרוי על שם יישוב מתקופת המקרא?
פך השמן ומשיחת המלך
  משיחת המלך סימלה את הקדשתו לתפקיד מטעם האל, ולכן מכֻנֶה המלך גם משיח ה'....
פך השמן ומשיחת המלך
"וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ, וַיֹּאמֶר הֲלוֹא כִּי מְשָׁחֲךָ ה' עַל נַחֲלָתוֹ לְנָגִיד." (פסוק א)

מהספר Bible primer, Old Testament, for use in the primary department of Sunday schools, מתוך ויקישיתוף

פך עשוי חרס, חרבת קייאפה, תקופת הברזל. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

 

משיחת המלך סימלה את הקדשתו לתפקיד מטעם האל, ולכן מכֻנֶה המלך גם משיח ה'.

להמשך קריאה

נראה כי במקורה סימלה יציקת שמן על ראש אדם את טיהורו. בעקבות הטיהור מאציל ה' מחסדו ומרוּחו על המלך והופך אותו לאיש אחר. על הנוהג למשוח מלכים מעיד כבר משל יותם: "הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ…" (שופטים ט, ח).

(עיבוד. שמעון בר אפרת, מקרא לישראל: פירוש מדעי למקרא, 1996, שמואל א, עמ' 142. הוצאת עם עובד)

  • בפרק מתוארות שתי הַמְלָכוֹת של שאול, האחת נעשתה בסתר והאחרת לפני העם כולו. המשיחה בשמן נעשתה בסתר, מה היה עיקר תפקידה?
נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר
    המוזיקה היא כלי מַרְפֵּא וְהִתְעַלוּת רוחנית בתרבויות רבות. שאול פוגש בקבוצת נביאים העושה...
נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר
"וִיהִי כְבֹאֲךָ שָׁם הָעִיר וּפָגַעְתָּ חֶבֶל נְבִיאִים יֹרְדִים מֵהַבָּמָה וְלִפְנֵיהֶם נֵבֶל וְתֹף וְחָלִיל וְכִנּוֹר וְהֵמָּה מִתְנַבְּאִים. וְצָלְחָה עָלֶיךָ רוּחַ ה' וְהִתְנַבִּיתָ עִמָּם וְנֶהְפַּכְתָּ לְאִישׁ אַחֵר." (פסוקים ה-ו)

IgorijArt/shutterstock.com

מנגנת בתוף, צלמית חרס, המאה השמינית לפנה"ס. צילום: © המוזיאון הימי הלאומי, חיפה. באדיבות רשות העתיקות. מתוך ויקשיתוף, CC BY-SA 3.0

 

 

המוזיקה היא כלי מַרְפֵּא וְהִתְעַלוּת רוחנית בתרבויות רבות.

להמשך קריאה

שאול פוגש בקבוצת נביאים העושה שימוש בכלי נגינה לשם הגעה למצב של התנבאות. הנגינה מביאה לכך שרוח אלוהים שורה על שאול והוא נהפך "לאיש אחר".

  • בתרבויות רבות המוזיקה היא כלי דתי ורוחני המְרוֹמֵם וּמְרַגֵּשׁ את האדם. חפשו שתי דוגמאות לכך, אחת מהתרבות היהודית ואחת מתרבות אחרת.
חדשות התנ"ך: המלך הראשון
קרדיט: חדשות התנ"ך: המלך הראשון/חינוכית ראשונים בעולם, 2016 בחדשות התנ"ך בחרו להציג בין היתר את...
חדשות התנ"ך: המלך הראשון
"וַיָּבֹאוּ שָׁם הַגִּבְעָתָה וְהִנֵּה חֶבֶל נְבִאִים לִקְרָאתוֹ וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים וַיִּתְנַבֵּא בְּתוֹכָם." (פסוק י)

קרדיט: חדשות התנ"ך: המלך הראשון/חינוכית ראשונים בעולם, 2016

בחדשות התנ"ך בחרו להציג בין היתר את הצטרפותו של שאול לחבל (קבוצת) הנביאים והתנבאותו עימם.

להמשך קריאה

הסרטון עורך הקבלה, בדרך הומוריסטית, בין מעשה שאול והנביאים לבין תנועת "ילדי הפרחים" האמריקאית משנות ה-60 (של המאה ה-20). "ילדי הפרחים", שנקראו גם "הִיפִּים", התנגדו למלחמה וקראו להחליפה בתרבות של מוזיקה. הם הטיפו לשלום, לשוויון ולאהבה בין בני האדם.

  • באותה תקופה ועד היום, היו שביקרו את "ילדי הפרחים" ודרכם. כיצד נהגו מכריו של שאול בראותם אותו יחד עם הנביאים?
גרסת האנימציה
גם הסרטון שלפניכם, בסגנון Whiteboard (אנימציה על לוח לבן), הוא מַעֲשֶׂה פרשנות – בהחלטות העריכה,...
גרסת האנימציה

גם הסרטון שלפניכם, בסגנון Whiteboard (אנימציה על לוח לבן), הוא מַעֲשֶׂה פרשנות – בהחלטות העריכה, בסגנון האיורים ובתוספות על הפסוקים.
צפו בסרטון ושימו לב לפרטים.

  • באילו שלושה חלקים בפרק מתמקד הסרטון?
  • באיזה אופן מוצגת דמותו של שאול?
  • האם הסרטון נאמן למופיע בפסוקים?

קרדיט: 929 שאול המלך – שמואל א ח- טו / 929 תנך ביחד, 2015